Paino noussut raskaana ollessa vain vähän. Pitäisikö huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Kävin tässä vaa'alla ja huomasin, että paino on noussut sitten ensimmäisen neuvolakäynnin 900 g. Viikkoja nyt 20. Lähtöpaino oli 65kg ja pituus 163cm, eli en nyt mikään ihan tikku ole. Selasin nettiä, eri lähteiden mukaan nyt olisi painon pitänyt nousta 3-4 kiloa.

Mielestäni syön ihan normaalisti, en nyt ole tietoisesti lisännyt ruuan määrää, olen syönyt aina sen mitä on mieli tehnyt. Normaaliin verrattuna syön lounaalla nykyään myös jälkkärin, usein joku kiisseli tai rahka. Muuten kai aika normaalisti. Olen voinut ottaa sapuskaa paljon, jos on mieli tehnyt, mutten varta vasten ole alkanut sisääni normaalia enempää tunkemaan. Mitään kaloreita en ole laskeskellut. Raskauden alussa oli huono ruokahalu, mutta ei ole enää muutamaan viikkoon mielestäni vaikuttanut ruokahaluun.

Aiemmassa raskaudessa paino ei noussut, mutta sillon en kyllä syönyt ja voin pahoin koko ajan. Lähtöpainokin oli vähemmän. Silloin olin tarkkailussakin sikiön liian pienen koon takia.

En viitsi neuvolaan soitella nyt tämän takia, siispä kyselen teiltä kokemuksia ennen kuin parin viikon päästä taas sinne menen.

Pitäisikö tässä alkaa ihan asiakseen syömään vai antaa olla vaan?

Juu en ole nälissäni ollut. En tavallaan ole itse viitsinyt huolestua, kun on ollut alun muutamaa oksuviikkoa lukuun ottamatta ihan hyvä olla. Ja ei ole mitenkään riutunut olo.

Nyt vaan kun katselin noita suosituspainonnousulukuja, tuli vähän hui olo.

Kyllä sitä painoa ehtii tulla yllättävänkin hyvällä tahdilla sitten loppua kohti. Jos kerran vauvalla on kaikki hyvin ja kasvukin on normaalia, ole tyytyväinen kun paino ei ole noussut.
Itsellä ensimmäisessä raskaudessa oli noille viikoille paino pari kiloa laskenut (oli kyllä varaakin) mutta lähtikin sitten iloiseen nousuun.
Nyt 37. viikolla painoa tullut kolmisen kiloa, mutta vauva ja maha on suuret.

Mulla ei ollut paino noussut rv 20 mennessä kuin ehkä juuri ja juuri kilon. Lähtöpainoni 55kg ja pitkä olen 168cm, eli ihan suhteellisen hoikka.
Nyt sitten rv 34 mennessä painoa tullut 7 kiloa, että kyllä ne tasaisesti rapisi siinä sitten heti keskiraskauden jälkeen ja nyt on taas hidastunut, josko sieltä se sopiva 10 kiloa tulisi loppusaldoksi :)
Eli EI KANNATA huolestua :)

[QUOTE="eva";28786794]Kuulostaa siltä että meinaat ap:n olevan kovinkin ISO.. ?! :o[/QUOTE]

no 65kg 163cm pitkälle on sen verran ylimääräistä ettei painon edes tarvitsisi nousta ollenkaan. Sitä varmaan meinasi, että tarpeeksi ettei tosiaan tarvitse nousta paino vaikka mikään valas olekaan.

20 viikolle ei noussut paino vielä yhtään...siitä alkoi vasta sitten. Että ei kannata lihottamalla lihottaa jollei nälkä ole.

Eiköhän ne neuvolassa mainitse, jos ovat huolissaan, jos maha kasvaa kuitenki asianmukaisesti, niin eiköhän vaavi saa tarvitsemansa, vaikkei sun paino nousekaan. Mulla viikkoja 27+6 ja paino noussut vaan pari kiloa, mutta olen pullea (ennen raskautta painoin 72kg, nyt 74kg), eivät ole olleet huolissaan neuvolassa, sanoivat että hieno juttu vaan, eipähän jää raskauskiloja :)

Kiitos vastauksista. :)

Osittain hätäilyni varmaan johtuu juuri siitä ,kun viime raskaudessa jouduin osastolle tarkkailuun raskauden loppuvaiheessa. Silloin lähtöpaino oli 58 ja ennen synnytystä muistaakseni 64. No, vauvan kokohan siinä oli se ongelma, eikä minun kokoni. Tällä hetkellä tämä otus on vissiin kasvanut ihan normaalisti. Ehkä ei ole syytä huoleen, kun tuota lähtömassaa minulla on tällä kertaa enemmän ja ruokakin maistuu ihan hyvin verrattuna edelliseen kertaan...

Ja ihan terve vaikkakin lääkärien mielestä pieni vauva sieltä viimeksikin syntyi.

Nyt vaikuttaa neuvola ihan asialliselta, joten luotan kyllä siihen, että ottavat asian puheeksi sitten jos tarvitsee. Viime kerralla kysyin pitkin raskautta apua, kun en pysty syömään ja oksennan vaan. Kuulemma ihan normaalia. Sitten kun muuton takia neuvola vaihtui, heti sain lähetteen tutkimuksiin kun olivat huolissaan minusta ja vauvasta...

[QUOTE="vieras";28786867]no 65kg 163cm pitkälle on sen verran ylimääräistä ettei painon edes tarvitsisi nousta ollenkaan. Sitä varmaan meinasi, että tarpeeksi ettei tosiaan tarvitse nousta paino vaikka mikään valas olekaan.

20 viikolle ei noussut paino vielä yhtään...siitä alkoi vasta sitten. Että ei kannata lihottamalla lihottaa jollei nälkä ole.[/QUOTE]

ot, mut 163/65kg on ihan vielä normaali paino..

Mulla ei paino noussut lainkaan ennen raskauden puoliväliä. Itseasiassa laski alkuun ja puolivälissä saavutin lähtöpainon. En ollut ylipainoinen mutta normaalisti olen vähän hoikempi kyllä. Tuolloin 176cm ja 71kg. Raskauden loppuun mennessä paino nousi 9kg ja raskauden jälkeen jäi 2kg, kunnes tiputin ne ja aika monta lisää:)

Yhteistyössä