Paino?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Oon nyt rv 21+5, ja painan suurin piirtein yhtä paljon kun raskaaks tullessa, ehkä kilon enemmän. Ongelmana siis se, et jos en keskity syömään usein ja paljon, nii mulla alkaa heti paino tippua! Koska lähtöpainoa ei kauheesti liikaa ollu, painoindeksi vissii 20, pelottaa nää painon tippumiset. Onks muilla ollu mitään samanlaista kokemusta? Miten teillä paino raskauden aikana ylipäätänsä kehittyny? Pitäiskö mun pelätä et jossain vaihees tulee joku loppurysäys ja lihonki 10 kiloo, ku tavotteena olis et paino nousee vaan sen lapsen ja sen "tarvikkeiden" (lapsivesi, istukka yms) verran, eikä rasvaa tulis enempi, mut olo ei todellakaa ollu hyvä ku paino tippu jota tapahtuu herkästi ku syön niin terveellisesti, et jos en syö oikeesti isoja annoksia, laihdun.

Olin kokoajan jonkunlaisessa "krapulassa", lihakset niin loppuunkuluneen oloset ja päätä särki, halusin vaa sänkyyn makaamaan. Nyt ku paino taas lähti (kovan työn jälkeeen) nousee takasin tohon normaaliin on paljon parempi olo.

Mitäs jos lakkaisit miettimästä ja stressaamasta painon nousua? Itse ihmettelen tätä nykyvimmaa, että raskausaikana ei saisi paino nousta yhtään "ylimääräistä", etenkin kun tuon "ylimääräisen" määritteleminen on aika mahdoton tehtävä. Raskausaika on sen verran lyhyt pätkä elämästäsi, että turha silloin on kiloja miettiä... imetys on erittäin tehokas tapa pudottaa noita raskauskiloja, ja etenkin alipainoisille/hoikille raskauskilot ovat todella tarpeen, jotta vauvalle riittää maitoa!!!
Tuntuu tuo oma elimistösikin jo kertovan, että saat liian vähän energiaa, jos lihaksia heikottaa, päätä särkee yms. Olen itsekin hoikka, ja ärsyttää suunnattomasti muiden hyvää tarkoittavat neuvot ja ohjeet "että syö tyttö syö". Muista, että raskausaikana vauvan hyvinvointi on tärkeintä!!! Ehkäpä se auttaa sinua syömään tarpeeksi. Mulla tuli esikoista odottaessa 19kg painoa, kaikki n. viikon 20 jälkeen, kun sitä ennen paino pelkästään tippui kovan pahoinvoinnin vuoksi. Vielä synnytyssalissa sanoi kätilö, et painoa olis saanut tulla enemmän ja kaikki raskauskilot hävis itestään pois reilusti alle vuodessa.

No mulla on viikkoja puolet sinun saldostas, mutta mulle jo terkkari murisi että miksei paino nouse. Siis painoindeksi on jotain 19, ja paino ei ole noussut yhtään. Sisko mulle meinas että eikai sen vielä tarttekaan, tiedä sitten...
Mutta aion ainaki yrittää tyylillä; syön kun nälättää, en jaksa murehtia mitä puntari näyttää. Terkkari saa kantaa huolen siitä. Siis jos mulla on hyvä olo niin pitääkö sitä väkisin ruveta itseään lihottaan että neuvolassa ollaan tyytyväisiä?

mulla ei paino noussu ku pari hassua kiloa ekan kanssa ja nekin vasta loppu raskauden aikana. tokan kanssa tuli sit enempi ja tän kolmannen jota odotan ni painoa on tullu jo 5kiloa enkä oo ku vkolla 11 aika yksilöllistä.. plus että nyt tätä kolmatta ootellessa on nii huono olo etten oo voinu syödä ees kunnolla että sinänsä mielenkiintosta että paino vaan nousee ja nousee....

Hemuli80, enemmän siis pelästyin sitä etten jotenki vaa saanu syötyä tarpeeks. Olo on semmonen et kokoajan vaan syön, ja vatsani täyteen, mut silti heikko olo ja paino tippu. Ei se nyt maailmaa kaada jos muutama kilo tulee, ihmettelinpä vaa, tuo oli silleen pilke silmäkulmassa kirjoitettu tuo "loppurysäyksen" juttu. Enemmänkin kaipasin neuvoja miten voin syödä tarpeeksi kaloreita silti säilyttäen terveelliset ruokailutavat, ku tuntuu välillä siltä etten vaa jaksa syödä tarpeeks. En oo tottunu et tuommonen ihana mötikkä painaa vatsalaukkua! :D ja kun ei se energian tarpeen pitäis niin paljoa nousta raskauden aikana, ajattelin et onko mulla nyt joku vaivakin kun en saa tarpeeks ruokaa ängettyä itteeni!

Painonnoususta voisin kyllä sen verran sanoa että ei se ole terveellistä sille lapsellekaan jos hirveästi lihoo raskausaikana. Kyllä silti terveellisiä elintapoja pitäisi noudattaa vaikka voi odottaa että sieltä muutama kilo lisää tulee, kun on vähän vaikeampi noudattaa mitään selkeää kaavaa siinä ruokailussa ja liikunnassa, kun on niin tärkeätä että ainakin tarpeeksi saa. Mun mielestä on ihan hyvä pitää itsestään huolta raskausaikanakin, ja alipainoinen en kuitenkaan ole, vaan ihan ihanne mitoissa. Alipainoon on kuitenkin matkaa tästä n.10kg alaspäin, joten ihan turvallisilla ja terveellisillä vesillä liikutaan!

Mulla oli esikoisen odotuksessa kamalaa pahoinvointia viikolle 30, ja sitä ennen paino vaan laski 5 kg ja kohosi sitten lähtöpainoon takaisin. Mä en oikeasti saanut syötyä useimpina päivinä juuri mitään, tyyliin jääpaloja imeskelin. Vauva ottaa tarvitsemansa ja äiti kärsii...

Kun pahoinvointi hellitti, tuli 9 kg siihen lähtöpainoon ihan parissa kuukaudessa. Siitä puolet lähti synnytyksessä, ja loput synnytyksen jälkeen maidon noustua, kilo lähti päivässä ensimmäisten päivien ajan. Nyt on vähitellen tullut taas muutama kilo lisää, toisen vauvan odotus on alkuvaiheessa ja pahoinvointi on taas iskenyt :( toivottavasti ei käy samalla lailla... Mä olen syönyt vaan mitä olen pystynyt, kunhan edes joku pysyy sisällä niin hyvä.

Mulla rv17 oli - 1kg alkupainosta, painoindeksi 22,5 alussa. Tein hirmu määrän fyysistä työtä 12h/pvä 7/pvä viikko parin viikon ajan joulun alla, ja olin ihan poikki, tämä piti painon poissa, vaikka söin tuplasti enemmän energiatarpeen vuoksi. Sitten rv 21 mennessä oli tullut 3kg (yhteensä 4kg) kun työt loppuivat ja löysin sohvan. Nyt teen minkä jaksan, syön vihannekset ja hedelmät, minimoin ylimääräisen rasvan ja sokerin (joskin niitäkin pitää syödä jossain vaiheessa, jos ei muuten niin hyvä mieli paras mieli ;) ). Painoa tulee nyt n. 300-400g/vko tahtia, enkä ole lihonnut esim. reisistä tai käsistä yhtään, tissitkin tuntuu painavan kilon per tissi :D
Painosta on oikeasti ihan turha huolehtia. Kunhan katsot MITÄ suuhun laitat, ei niinkään kuinka paljon.. Lapsi + sen "tarvikkeet" painaa itsessäänkin sen 8-9kg, joten ei hätää, anna sitä painoa tulla. Sitäpaitsi painoa tulee eniten rv17-25 välillä, se on ihan normaalia.

Tsemppiä odotukseen :)

Elppa & Antsa 26+4 (+6kg)

Heh heh, mulla vaikka kuinka moni ihminen kommentoinu tissien kasvua :D painaa varmaan kilon kipale täälläkin. Hauskin oli siskon kommentti ku näki mut ekaa kertaa pitkään aikaa ilman paitaa.

"Herran jumala, nehän on ihan hervottomat!"

Yhteistyössä