Painoarvio rv 30 ?

  • Viestiketjun aloittaja Tiituli76
  • Ensimmäinen viesti
Tiituli76
Minkäkokoisia vauvanne ovat olleet ultrassa painoarviossa rv 30 - 31?

Itse kävin tänään (30+4) ultrassa, ja tämän hetkinen koko oli 1860 g.. Ihan yläkäyrillä taitaa mennä.. sf mitta menee puolestaan alakäyrällä (26cm). Olen itse melko pienikokoinen, kumpaan on luottaminen ? Vähän kauhistuttaa jos vauvasta tulee yli nelikiloinen..

Minkäkokoisia vauvoja tällaisilla mitoilla on tullut?
-tiitu-
 
Luottaisin ennemmin painoarvioon
Tuo sf-mitta voi vaihdella riippuen mittaajasta ja siihen vaikuttaa niin monet muutkin asiat. Itse pidän ultraa luotettavampana.
Mä sain painoarvion vkolla 32 1900g, eli siinä mielessä sun vauva vaikuttaa isohkolta.

Mun edellinenkin lapsi oli 32 vkolla 1900g ja syntyessään 3300g.
 
suosittelen..
..että vähennät sokereiden ja kaiken makean syöntiä.. ettei kasva "liian isoksi".. vaikka voihan noi PA:t kyllä heittääkin melkosesti.. älä suotta huolestu.
 
klop1
mä en nyt just muista, mikä painoarvio oli ultrassa, mutta syntymäpainoarvion muistan.Se oli 3500g ja vauva oli syntyessään 3180g...Joten muistakaa,että arviot on arvioita!
 
pppp
Meillä poika meinasi syntyä viikolla 31, painoarvioksi annettiin 1600g. Mutta lääkkeillä saatiin pysymään kohdunsuu kurissa ja poika syntyi viikoilla 39+4 ja painoi 3165g. SF mitta oli meillä koko ajan 35. Eli ei tuo sf kerro lapsen suuruutta.
 
bfx v
Ei pidä nyt liikaa laittaa sen painoarvion varaan, kun ne heittää aina niin paljon... On todettu jo useamman kerran. Minulla ensimmäisen lapsen painoarvio pari pv ennen synnytystä heitti 400 g yläkanttiin ja toisen lapsen painoarvio n. 1/2 tuntia ennen synnytystä heitti 400 g alakanttiin. Voi siis käydä ihan miten vaan ja varsinkin jos jotain arviodaan n. 10 vk ennen la:ta, niin vielä enemmän voi tapahtua!
 
Marsu_
Ihanko julkisessa terveydenhuollossa olette käyneet ultrissa noin usein? Minä ihan lähetteellä "pääsen" painoarvioultraan viikolla 37 (ensi viikolla), koska sain kertaalleen sokerirasituksessa raskausdiabeteslukemat paastosokerissa. Muuten mitään ei olisi tsekattu sitten rakenneultran... Onpa erilaista meininkin eri puolilla maata. Saapa nähdä millaisen gigantin olen kasvattanut, vaikka sokerit ovat kyllä pelkällä ruokavaliolla pysyneet alle diabetesarvojen, sf-mitta tosin mennyt kaiken aikaa yläkäyrällä ja välillä ylikin.
 
jhkg
Meilläpäin ei mitään painoarvioita anneta, muuta kuin kätilö "näppituntumalta" arvioi. Tokaa synnyttäessä jouduin kuitenkin käynnistykseen ja sen takia syntymää edellisenä päivänä ultrattiin, ultraajan painoarvio taisi heittää n. 200g syntymäpainoon nähden (tuskin vauva kasvoi 200g yhdessä yössä). Joten en nyt ehkä ap:n sijassa stressaisi hirveästi noista arvioista. Eikä toisaalta se lapsen koko nyt ehkä niin kauheasti vaikuta siihen synnytyksen kulkuun, mulla oli eka lapsi noin 3kg ja toinen melkein 4kg ja kyllä se toka helpommin syntyi, pään koko siinä ehkä olennaisempaa on kuin muun kropan paino, kyllä ne loput osat sieltä sit perässä tulee...
 
kitty
jospa tästä olis jollekkin muulle apua. Oma tyttö syntyi rv 35, 2900g, oli siis viikkoihin nähden melko iso, eikä ollut mitään ongelmiakaan enää noilla viikoilla synnytyksen jälkeen...

Painoarvioksi sain pari pv ennen synnytystä 2200-2400g. Sf mitta oli mennyt koko raskauden ala- käyrillä, ja olen myös pienikokoinen itse, eikä raskaudesta kertynyt kuin 13kg painoa minulle.

Eräs synnärin lääkäri selitti asian melko hyvin: periaatteessa "vatsan koko" voi olla ulospäin mitä vaan, sf mitta on suuntaa antava. Enemmän vaikuttaa äidin rakenne siihen onko vatsa kuinka paljon ulkoneva. Itselläni kohtu sen verran takana, ja taakse kallistunut, että tämä osaltaan selitti asiaa, sekä lisäksi ehkä urheilutausta, jonka vuoksi vatsalihakset oli tuon ekan lapsen kohdalla vielä aika napakasti pidelleet paketin kasassa...
Sitä en tiedä miten ultrassa painoaviokin heitti noin paljon. Mutta sf mittaan en luottaisi ainakaan lapsen kokoa arvioitaessa..
 
otsikko
Lääkärin tarkistuksessa ultrattiin viikolla 30 (istukan sijainnin vuoksi) ja painoarvio oli 1700g, lääkärin mukaan keskiarvo viikolla 30 on 1600g. Laitoin tämän nyt ihan siksi että lääkärin antamaan tuoreeseen keskiarvoon on helppo verrata jos oman lapsen painoarvio huolettaa (vaikka ihmisiähän ne lääkäritkin ovat)
 
Lisbez
Meillä 29+1 rv.llä painoarvio ultra- aika jossa katsotaan myös että vauvalla oli kaikki hyvin. Painoarvioksi todettiin 1850g 30cm sf mitta neuola käynnillä. Käyrillä ulkona kasvaa meidän vauva. Nyt odotellaan ultraan 2.8 asti sitten mietitään synnytystä jne.
 

Yhteistyössä