Painon nousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla nousi raskauden 15 ekan viikon aikana jotain 8 kiloa ja sit hidastu nousu huoimattavasti. Nyt rv 38+ ja kiloja tullu 14. Minusta pääasia on, että vaavi saa hyvää ja terveellistä ruokaa ja että äidillä on hyvä ja rento olla. Noiden kilojen tuijottaminen ei ole hyväksi..ellei siihen ole terveydellistä syytä.

Onnellista odotusta!!

Mulla paino laski alusta kaksi-kolme kiloa viikolle 16, sen jälkeen paino on alkanut nousemaan. Nyt rv 20+2 ja paino noussut viimeisen neljän viikon aikana neljä kiloa! Kääk! Eli siis kilo per viikko, mutta jos sen suhteuttaa raskauden kestoon, niin eipä ole kuin 200g/viikko.

Aluksi ei tullut mitään, noin viikolle 18 olin ihan samanpainoinen (no ehkä kilon heitto). Sen jälkeen tuli viikoilla 18-24 yhteensä 5 kg, saas nähdä miten siitä eteenpäin :)

Alun pahanolon jälkeen paino alkoi nousta pikku hiljaa, keskimäärin 200-300 g/viikko. Totesin ekan raskauden jälkeen, että noin 10 kg painon nousu raskauden aikana on ihan hyvä. Jaksoin hyvin imettää kun oli vähän tullut kiloja. Puolessa vuodessa olin takaisin lähtöpainossani.

Nyt toista odottaessa ei ole tullut painoa yhtä paljon(viikkoja 32). Koitan vielä hieman itseäni lihottaa ennen h-hetkeä.

Alun pahanolon jälkeen paino alkoi nousta pikku hiljaa, keskimäärin 200-300 g/viikko. Totesin ekan raskauden jälkeen, että noin 10 kg painon nousu raskauden aikana on ihan hyvä. Jaksoin hyvin imettää kun oli vähän tullut kiloja. Puolessa vuodessa olin takaisin lähtöpainossani.

Nyt toista odottaessa ei ole tullut painoa yhtä paljon(viikkoja 32). Koitan vielä hieman itseäni lihottaa ennen h-hetkeä.

Olen samaa mieltä tuosta painonnoususta alla olevan kirjoituksen mukaisesti. Ei ole järkeä neuroottisesti kytätä painonnousua, mutta on hyvä huolehtia siitä, että saa riittävästi monipuolista ravintoa. En ole myöskään minkään älyttömän mässäilyn kannalla. Ja tämä painonnousu- ja lasku on hyvin yksilöllistä ja riippuu esim. odottavan lähtöpainosta, ravintotottumuksista, liikunnasta ja perimästä. Ei meidän kaikkien tarvitse mahtua samoihin neuvolakäyriin. Minä sain neuvolasta huomautuksen painonnoususta viikolla 23 kun painoa oli tullut 5 kg. Olin saanut ne 5 kg melko nopeassa rytäkässä eli noin kahdessa kuukaudessa. Tämä johtui ihan vain siitä, että ruokahaluni kasvoi huomattavasti ja nälkä oli koko ajan. Nyt on taas päinvastainen tilanne. Nälkä on tipotiessään ja vatsaan ei paljoakaan ruokaa mahdu, kun vauva ja muut oheistuotteet antavat ihan tarpeeksi täyteyden tunnetta. Joten antakaa itsenne ja muiden olla sellaisia kun olette ja nauttikaa odotuksesta. Ei odotuksen tärkein päämäärä ole se, että voi ylpeillä muille painollaan: ""painoni nousi vain 5 kg koko raskauden aikana ja lähtö-BMI 20"" ym. muut vastaavat jutut...

Kiitos tiedoista kaikille.

En tosiaan kyttää painonnousua siinä mielessä että tuleeko lisää ja kuinka paljon, vaan pikemminkin olen hiukan huolissani siitä ettei paino ole noussut vaan laskenut, vaikka syön ihan normaalisti. Eli ilmeisesti raskauden alussa vko:lle X asti ei painon tarvitse noustakkaan?

Ei mullakaan ollut paino noussut vielä yhtään rv 15 mennessä. Nyt rv 29 + 6 ja on tullut 7,5 kg.

Jos olet normaali- tai ylipainoinen, ei ole mitään syytä huoleen, vaikkei paino alussa nousekaan. Jos taas olet merkittävästi alipainoinen, neuvolassa varmaan kerrotaan, jos on syytä ryhtyä toimiin.

mä oon nyt viikolla 24, ja vasta tällä viikolla on tullu kilo tykö jos vertaa raskautta edeltävään aikaan. oon normaalistikin alipainosen ja normaalipainosen rajoilla. nyt oon kuiteskin pakottautunut syömään, vaikkei tee mieli ja eiköhän niitä kilojakin ala pikku hiljaa tulla tällä systeemillä! :)

Täällä mennään raskausviikolla 16 ja painoa on tullut jo noin 5 kiloa lähtöpainosta. Olen ollut asiasta vähän ahdistunut ja toinen neuvolakin on vasta syyskuun lopulla. No kai meitä on moneen junaan. En ole koskaan ollut ylipainoinen enkä alipainoinen, vaan ns. keskiarvo, painoindeksi 22. Voi olla, että alkuraskaudessa pääsin lihomaan, koska olin niin väsynyt, että en jaksanut liiemmin urheilla. Lisäksi pahoinvointi pysyi poissa syömällä suolaista eli tuli naposteltua kaikenlaista leipää yms. Nyt päätin aloittaa ryhtiliikkeen, kun pahoinvointi on lakannut ja reippailen ja syön terveellisesti. Toivottavasti tämä painonnousu on normaalia. Vähän ahdistaa kun moni tosiaan kirjoittaa, että paino ei ole noussut juuri lainkaan....

Heips.

Mulla alkaa jo olla loppusuoralla tämä raskaus eli viikkoja on jo 37+2 ja paino on noussut 9,2kg. Enempää se tuskin nouseekaan, tarkoitus on pitää se tuossa. On minusta ihan sopiva määrä. Bmi ennen raskautta oli 22.

Hei!

Minulla paino nousi aivan järkyttävästi 1. raskauden aikana, 28 kg. Olin normaalipainoinen ja liikun työkseni, pidin ruokapäiväkirjaa, söin terveellisesti jne. Neuvolankaan kanssa emme löytäneet syytä painon nousuun. Tokin siellä lohdutettiin, etten ole ainoa äiti, jolle on käynyt näin. Loppuraskauden jouduin kyllä lepäämään, joten siinäkin voi olla osasyy painon nousuun. Hurja painonnousu vaikutti kyllä mielialaan ja joka neuvolakäynnin jälkeen itku oli pinnassa. Se oli raskauteni vaikein asia, niin hassua kuin se onkin. Pääasia oli kuitenkin terve lapsi, joten nurinat kiloista sikseen!

Synnytyksen jälkeen kilot karisivat huikeaa vauhtia, kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen normaalilla terveellä ruokavaliolla paino oli tippunut 18 kiloa ja vauvan ollessa 3 kk olin normaalipainossani, tosin muodot olivat muuttuneet:). Nyt odotan jännityksellä, kuinka juuri alkaneen uuden raskauden ja painon suhde toimii. Onko teillä ollut vaihteluja painossa eri raskauksien aikana?

mulla menossa vasta rv 9+5. ja painoa oli neuvolan vaaán mukaan tullut 3kg lisää. aika paljon tässä ajassa, mutta paino on tullut puhtaasti syömisestä. syönyt olen pahaan oloon. vatsa on jo sen verran turvonnut, että jopa raskaudesta tietämättömät tutut tuijottelevat mahaani ihmeessään.
lähtöpainoni oli 50kg ja pituus 171cm. en osaa laskea bmi:tä. ehkä hurja painon nousu johtuu juurikin alhaisesta lähtöpainosta?

milla, sun painoindeksi on 17.1 joten voit ihan rauhassa paisua muutaman kilon. 20-25 on yleensä ""normaalipaino"" taulukoiden mukaan mutta ei niitä niin kauheesti kannata tuijottaa, tuo indeksihän ei kerro yhtään sitä mistä ne kilot ""koostuu"".

Viikkoja 23+2 ja painoa on tullut sen 5-6kg:a. Alussa oli aika hyvää turvotusta ja paino nousi parilla kilolla, sitten oli pitkään ""hiljaista"" ja 20 viikon kohdalla paino lähti taas nousuun. Nyt on ollut taas vähän hiljaisempaa kun selvitin itselleni, että ihan joka ilta ei tarvitse käydä Arnold`s:n kautta :)
Bmi ennen raskautta oli 21.

En usko/toivo, että aloitan mitään ahmimista, joten odotan että kokonaispainon nousu olisi siinä 10-12 kg:a, eli se mitä ""yleensä"" sanotaan.
Täytyy vain yrittää muistaa syödä terveellisesti...

Yhteistyössä