Painonnousu alkuraskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käpyinen.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käpyinen.

Vieras
Hei

Odotan parhaillaan esikoistani eivätkä nämä raskausajan jutut ole minulle vielä kovinkaan tuttuja, joten ajattelin kysäistä teiltä viisaammilta...

Saako paino nousta ensimmäisen kolmanneksen aikana? Olen nyt viikolla 13, ja lisäkiloja on tullut noin 1,5 kiloa. Ei mitenkään isosti omasta mielestäni, kun ennen raskautta olin luokkaa 166/53... Lisäksi tunnostaa että suuri osa tästäkin on ihan vain turvotusta. Neuvolatädin mukaan painoindeksini on ihan normaali. En ole koskaan yrittänyt laihduttaa, enkä ole ihmeemmin painoani vahtinutkaan.

Siksi miksi kysyn tällaista, on viimeisillään raskaana olevan kaverini eilinen kyläily. Hänen painonsa on koko raskauden aikana noussut vain 8 kiloa, ja kyseessä on todella hoikka ja urheilullinen neitonen. Tämä neitonen sitten kysäisi omaa painonnousuani, ja kauhisteli heti vastattuani tätä minun "kauheaa" lisäkilomäärääni näin alkuraskaudessa... Vihjaili kovasti, että minun kannattaisi viimeistään nyt alkaa vahtimaan mitä suuhuni laitan - olenhan kuulema tätä menoa loppuraskaudesta jo aikamoinen punkero. :o

Jäi vähän hämmästyttämään tämä kommentti. En ole itse pitänyt tuota minään, vaikka kaikissa oppaissa sun muissa sanotaankin ettei painon pitäisi tai tarvitsisi vielä alkuraskaudessa nousta...

Mielenkiinnosta, miten teillä muilla? Onko sitä painoa tullut jo heti alkuraskaudessa?

Ei ole paljon, ja se on yksilökohtaista toisilla nousee enemmän toisilla vähemmän. :)
Itse olen nyt viikolla 20 ja odotan toista: painoa tullut 600g koko raskauden aikana. lähtöpaino: lievästi ylipainoinen.
Esikoisen aikana oli 22 viikolle tullut 9kg painoa, silloin lähtöpaino: normaali.

keskimääräinen painon nousu on n. 12,5kg raskaudessa.
esikoisen aikana lisäkiloja tuli itelle 27kg.

toki kannattaa kattoa mitä syö, mutta en huolestuisi sinuna.

hyvin yksilöllistä, en vertailis ollenkaa muihin, nääs jokainen nainen on erilainen näissä asiois, myös elintavat vaikuttaa ja tietenkin ne geneettiset ym. seikat.
ite oon nyt rv29 ja painoa tullu kolme kiloa, kun miehen sisko tas n. rv 16, ja sille tullut jo 4kiloa. ja mammat miehen suvussa taivastelee että voi ku mulla onniin pieni maha verrattuna yms yms tähän toiseen vaik synnytyän paljon aikasemmin.

Mulle pätkähti heti muutamassa viikossa 3-4 kiloa ku en jaksanut muuta kuin nukkua ja syödä; 54 kg -> 57 kg. Ja se tässä 158 cm pituudessa näkyy kyllä. :) Nyt painonnousu on pariksi viikoksi loppunut, kun jaksaa taas liikkua. Eli en olisi sinuna ollenkaan huolissani.

Ystäväsi on talvella viimeisillään. Ehkä nyt kylmällä säästynyt turvotuksilta.
Itse ainakin sain kiloja loppuvaiheessa, kun olin viimeisilläni kesähelteillä ja turvotusta tuli ihan kiitettävästi.
Jokainen on yksilö ja painoa tulee eritavalla. Älä huolestu!

Uusimmat

Yhteistyössä