painonnousu raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkasenpläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkasenpläski

Vieras
mua niin kauhistuttaa tämä painonnousu ja sen kiivas tahti. oon nyt rv 23 ja painoa tullut lisää jo 6kg!!! oon muutenki reippaasti ylipainoinen, 170cm ja 90kg raskauden alussa. edellisessä raskaudessa paino nousi 13kg koko aikana ja nyt jo puolet tosta on tullut...

oon ihan onneton tän homman kanssa. tupakan polttoa olen yrittäny lopettaa koko raskauden mutta jos en sitä yhtä kahta savuketta päivässä polta niin syön koko ajan. voiko johtua siitäkin osittain painon nousu, siis että aineenvaihdunta hiastuu kun ei polta sitä askia päivässä? mulla on muutenki tosi hias aineenvaihdunta (piilevä vajaatoiminta).
syön koko ajan, siis koko ajan. en voi olla syömättä kun kaksi tuntia ennenku tulee kaamea nälkä ja ihan oksettava olo. yritän syödä hedelmiä ym mutta ei auta. herkkuja en syö enkä roskaruokaa juuri ollenkaan.

miten teillä muilla on paino noussut raskaana? onko tämä nyt ihan kamala suunta?

Vinkki: Heitä ne röökit helvettiin ja mee lenkille. Yllättävän hyvin saa ruokarytmiä tasoitettua säännöllisellä kuntoilulla. Ei tee mieli puputtaa kokoajan jotain fazeria kun nostat persees ylös muuallekin kuin röökille.

Kyllä mä sinuna valitsisin sen "ylensyömisen" kuin tupakanpolton. Aivan ehdottomasti. On itsellenikin kertynyt painoa jo nyt vähän liikaa, olen vkolla 15, mutta ei voi mitään. Syötävä on ja mulla on nälkä tunnin- puolentoista välein. Parhaiten nälkää pitää proteiinipitoinen sapuska. Eli lihaa, rahkaa, juustoja. Riittävästi myös rasvaa. Tähän lisäksi välipalaksi esim. viili ja omena.

Aineenvaihdunta muuttuu raskauden aikana. Poltit tai et. Tupakointi on todella haitallista sikiolle, kuten varmasti itsekin tiedät. Jos murehdit omia kilojasi, niiden tiputtamiseen voit keskittyä sitten raskauden jälkeen :)

[QUOTE="vieras";22136616]Vinkki: Heitä ne röökit helvettiin ja mee lenkille. Yllättävän hyvin saa ruokarytmiä tasoitettua säännöllisellä kuntoilulla. Ei tee mieli puputtaa kokoajan jotain fazeria kun nostat persees ylös muuallekin kuin röökille.[/QUOTE]

Sen kummemmin kommentoimatta viestin rakentavuutta, voin sanoa omalta kohdaltani, että liikunta/muu toiminta ei vaikuta sitten vähääkään nälän ilmaantumiseen. Nälkä kun tulee, ruokaa on saatava tai mä oksennan. Mieli ei tee niinkään makeeta, vaan ruokaa (Hiilareita, proteiinia yms.)

Muuta apua en ole keksinyt tähän vaivaan kuin syömisen :D

huolehdi ennemmin sen vauvan hyvinvoinnista kuin omasta ulkonäöstäsi. itsekästä tuollainen. lopeta se tupakan polttaminen ja ala sitten vasta miettiä syömisiäsi. vauva raukka.

Mä lopetin tupakoinnin heti saatuani tietää raskaudesta, taisi olla rv5. Kiloja tuli heti, 5kg ensimmäisessä neuvolassa ja tahti ei laskenut :D 30kg oli mittarissa ylimääräistä synnytysaamuna ja terve keskikokoinen vauva syntyi. Nyt 10kk myöhemmin olen takaisin omissa vanhoissa mitoissani, ehkä vähän veltompana, mutta vanhoissa vaatteissani. En edelleenkään polta.

Älä stressaa liikaa sen syömisen kanssa, keskity mielummin liikkumiseen ja oman kehosi kuuntelemiseen. Kyllä ne kilot aina saa pois, tupakoinnista voi tulla pysyviä vaikutuksia lapseen.

Älä nyt hyvä ihminen ainaanvaihduntaa syytä,se tupakka siihen niin ratkasevasti vaikuta.
Katso mitä syöt ja LIIKU.

Ja on omakohtasta kokemusta..lihoin ekassa raskudessa 30kiloa!Toisessa 25.
Nyt olen saanut pidettyä apinon kurissa,ja näillä näkymin saavutan normaalipainon synnytettyäni kolmannen lapsemme.

Onko sulla sokereita katottu? :) Tuo jatkuva nälkä ja siitä seuraava pahoinvointi voi viitata myös heitteleviin sokruihin.

Mut kyllä mä silti valitsisin sen syömisen (syöt vaan järkevästi ja juo enemmän vettä) kuin tupakan. :|

Mulla tuli ekassa raskaudessa painoa ihan kiitettävästi. Tässä tokassa just kävin vaa'assa ja totesin, että 2 kg on nyt tullu lähtöpainoon (joka oli toki korkeampi kuin ekalla kerralla). Menossa rv 22.

Viimeksi muokattu:
Onhan se vaikeaa kun painoa jo valmiiksi paljon. Silloin on varmaankin suositeltavaa vielä pienempi painonnnousu. Jos taviksella nousee viisi kiloa, teillä täytyy mennä miinukselle. Liikunnalla ei paino putoa ellei kiinnitä huomiota syömisiinsä.. Tunnen yhden joka sanoo ettei ole syönyt mitään pivään, unohtanut? Illalla varmaankin mässää. Sama se mihin aikaan normiannoksen syä, vaikka illalla mutta ne perunalastut sun muut. Krvaavat monta aTERIAA.

Normipainoinen:

ei ole hyväksi, että ylipainoinen laihtuu raskauden aikana! Tällöin käytännössä laihtuu, eikä laihdutus ole hyväksi vauvan hyvinvoinnille (tulee kuona-aineita yms.)

6kg on ihan ok paino 23raskausviikolla. Sinuna söisin enemmän salaattia esim. porkkanaa, appelsiinia vihersalaattia jne. Napostele vaan, mutta huolehdi myös hammashygienia eli xylitolia tulee ottaa ruokailun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22137133:
Normipainoinen:

ei ole hyväksi, että ylipainoinen laihtuu raskauden aikana! Tällöin käytännössä laihtuu, eikä laihdutus ole hyväksi vauvan hyvinvoinnille (tulee kuona-aineita yms.)

6kg on ihan ok paino 23raskausviikolla. Sinuna söisin enemmän salaattia esim. porkkanaa, appelsiinia vihersalaattia jne. Napostele vaan, mutta huolehdi myös hammashygienia eli xylitolia tulee ottaa ruokailun jälkeen.

Itse asiassa ylipainoinen, varsinkin raskausdiabeetikko saa myös laihtua raskauden aikana, kunhan se tapahtuu niin, että saa kuitenkin riittävästi energiaa. Eli siis jos painonlasku ei johdu varsinaisesti laihduttamisesta, vaan ruokavalion kiristämisestä sekä liikunnan lisääntymisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22137133:
Normipainoinen:

Saa laihtua kyllä:)
Terveellä ruokavaliolla ja liikunnalla se onnistuu,noistahan ylipano ihan YLEENSÄ johtuu,tai noiden puutteesta.
Siinä ei myrkkyjä sikiöön lähe.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22136977:
Onko sulla sokereita katottu? :) Tuo jatkuva nälkä ja siitä seuraava pahoinvointi voi viitata myös heitteleviin sokruihin.

Mut kyllä mä silti valitsisin sen syömisen (syöt vaan järkevästi ja juo enemmän vettä) kuin tupakan. :|

Mulla tuli ekassa raskaudessa painoa ihan kiitettävästi. Tässä tokassa just kävin vaa'assa ja totesin, että 2 kg on nyt tullu lähtöpainoon (joka oli toki korkeampi kuin ekalla kerralla). Menossa rv 22.

Sokerit on varmaan katsottu tuolla painolla.
BMI yks kriteeri sokerirasitukseen

[QUOTE="vieras";22137410]Sokerit on varmaan katsottu tuolla painolla.
BMI yks kriteeri sokerirasitukseen[/QUOTE]

No ei sitä kaikkialla tehdä vielä noilla viikoilla, vaan rv 26 aikaisintaan. Ja kiitos, tiedän kyllä kriteerit, kun olen siinä itsekin kahteen otteeseen käynyt. ;)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Odottelija";22136666]Sen kummemmin kommentoimatta viestin rakentavuutta, voin sanoa omalta kohdaltani, että liikunta/muu toiminta ei vaikuta sitten vähääkään nälän ilmaantumiseen. Nälkä kun tulee, ruokaa on saatava tai mä oksennan. Mieli ei tee niinkään makeeta, vaan ruokaa (Hiilareita, proteiinia yms.)

Muuta apua en ole keksinyt tähän vaivaan kuin syömisen :D[/QUOTE]

Ei sulla oikeasti voi olla tuolloin nälkä,opettele tunnistamaan oikea nälkä mieliteosta.Mielihän voi tehdä vaik proteiinipitoisia ruokia,ei se siitä oo kiinni.
Ja täytä mahas viisaasti,täyttäviäkin ruokia on keksitty.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22137419:
No ei sitä kaikkialla tehdä vielä noilla viikoilla, vaan rv 26 aikaisintaan. Ja kiitos, tiedän kyllä kriteerit, kun olen siinä itsekin kahteen otteeseen käynyt. ;)

Reippasti ylipainoisille tehdään.

muuten rv 24-29 (tai 28) yleensä.

mulla tuli kanssa ekassa raskaudessa reippaasti painoa mutta nyt tässä tokassa puolet vähemmän kun lopetin perunan ja pastan syönnin sekä syön karppi leipää(mantelileipä) nuilla oon saanu painon pysymään hallinnassa. toki karkkia menee ehkä liikaakin.

Eka raskaus: lähtö hieman ylipainoa, lopputulos +25kg
Toka: lähtö ylipainoa, lopputulos +30kg!! Siis olin ihan hirvee.

Ruokahalu käsittämätön, ja makeanhimo myös. En kyennyt hillitsemään mitenkään. Ekassa ei neuvola ollut kuulevinaankaan, kun kyselin sokerirasituksen perään. Tokassa jo heräs neuvolakin, ja niinhän sieltä Rd löytyi.

Nyt kun tuo nuorempi tapaus on 6kk olen normipainoisen lukemissa. Että tuntuu hyvältä!

Mulla on kans rv 23 menossa ja tullut myös 6kg lisää painoa. Mitat ennen raskautta siis 170/78. Myönnän kyllä että on tullut syötyä paljon makeeta ja muuta että kilot tullut suurimmaks osaks varmaan siitä.. Mut kaikillahan se paino nousee nii yksilöllisesti :)

[QUOTE="vieras";22137526]Reippasti ylipainoisille tehdään.

muuten rv 24-29 (tai 28) yleensä.[/QUOTE]

Se on paikkakuntakohtaista. Oikeasti. Mun kavereita on ympäri Suomea raskaana tällä hetkellä niin paljon, että tiedän tämän kokemuksesta. :D

Edelleen joissakin paikoissa pistetään kokeeseen vasta rv 26, oli bmi mikä tahansa.

[QUOTE="vieras";22137427]Ei sulla oikeasti voi olla tuolloin nälkä,opettele tunnistamaan oikea nälkä mieliteosta.Mielihän voi tehdä vaik proteiinipitoisia ruokia,ei se siitä oo kiinni.
Ja täytä mahas viisaasti,täyttäviäkin ruokia on keksitty.[/QUOTE]

Mistä sä tiedät mun nälästä? Millä perusteella? Ei se ole mieliteko. Useimmiten mulla ei todellakaan tee mieli syödä yhtään mitään, tekee vaan pahaa. Mutta pakko on kun alan yökkimään ja oksennan sen mitä tyhjästä mahasta irtoaa. Mielihaluja mulla ei ole. Mieluiten söisin vain omenaa ym. raikasta, mutta kun se ei riitä. Omenan jos syön, tulee nälkä taas vartin päästä.

Mulle ne täyttävät ruoat sisältää nimenomaan proteiinia. Sopivasti rasvaa ja jonkun verran hiilareita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22138242:
Se on paikkakuntakohtaista. Oikeasti. Mun kavereita on ympäri Suomea raskaana tällä hetkellä niin paljon, että tiedän tämän kokemuksesta. :D

Edelleen joissakin paikoissa pistetään kokeeseen vasta rv 26, oli bmi mikä tahansa.

Juu aivan miten vaan:)

Suositus kuitenkin on et rv24-28 (kävin tarkistaan)
ja pitäis tänä vuonna muuttua nuo "säännöt" niin et sinne pääsee paikkakunnasta riippumatta jokainen odottaja,ja raja-arvot pitäis vaihtua myös samoiks.

[QUOTE="Odottelija";22138520]Mistä sä tiedät mun nälästä? Millä perusteella? Ei se ole mieliteko. Useimmiten mulla ei todellakaan tee mieli syödä yhtään mitään, tekee vaan pahaa. Mutta pakko on kun alan yökkimään ja oksennan sen mitä tyhjästä mahasta irtoaa. Mielihaluja mulla ei ole. Mieluiten söisin vain omenaa ym. raikasta, mutta kun se ei riitä. Omenan jos syön, tulee nälkä taas vartin päästä.

Mulle ne täyttävät ruoat sisältää nimenomaan proteiinia. Sopivasti rasvaa ja jonkun verran hiilareita.[/QUOTE]

"syön koko ajan, siis koko ajan"
Kertooko tuo tarpeeksi?

Jos ihminen syö oikein,niin ei ihan oikeesti voi olla heti kohta uudelleen nälkä/maha tyhjä.

[QUOTE="vieras";22138580]"syön koko ajan, siis koko ajan"
Kertooko tuo tarpeeksi?

Jos ihminen syö oikein,niin ei ihan oikeesti voi olla heti kohta uudelleen nälkä/maha tyhjä.[/QUOTE]

No kerro mikä on se oikein? Tämä nälkä alkoi tuossa kymppiviikon tienoilla. En syö kerralla paljoa, mutta usein kyllä. En siis sanoisi mässääväni tai vetäväni päivässä kovin paljoa liikaa ruokaa. Syön vain tosi usein. Päiväruoka- annoksen, jonka ennen olisin syönyt kerralla, syön nyt kahdessa- kolmessa osassa. Hiilarit ei pidä hyvin nälkää, eikä luonnollisesti mitkään sokerimössöt. Mitä tuhdimpaa kykenen kerralla saamaan alas (Liha ei meinaa maistua), sitä pidempään nälkä pysyy poissa.

Mutta kerro ihmeessä ehdotuksesi, lupaan kyllä kokeilla! Yritän syödä mahdollisimman vähähiilihydraattisesti (Josta olen jonkun verran joutunut joustamaan), lisäaineettomasti ja "luonnollisesti".

Tarkennan vielä, että ennen raskautta ja raskauden alussa söin noin neljä kertaa päivässä. Täyspainoisesti, tosin siis vähähiilihydraattisesti, eikä minun ollut koskaan nälkä. Vaikka silloin kyllä mieli teki useinkin makeaa! Nyt ei tee mieli mitään, mutten viitsisi olla oksentamassa jatkuvasti riippumatta olinpaikastani.

Yhteistyössä