Painonnousun estäminen raskauden aikana

  • Viestiketjun aloittaja jaani
  • Ensimmäinen viesti
jaani
Tuo otsikko meni nyt vähän väärin, mutta haluaisin siis vinkkejä muilta, kuinka olette ehkäisseet liiallisen painonnousun raskauden aikana. Olen itse vasta suunnitteluvaiheessa ja ylipainoinen, kun pituutta on vain reilut 160 cm ja painoa 73 kiloa. Pelkään jo nyt että menee 80 rikki jos raskaaksi tulen. Kyse ei ole niinkään ulkonäöstä, vaan turvotuksesta jaloissa ja esiin pullistuvista verisuonista pohkeissa, joita särkee.
 
helppo konsti
Ei ehkä sellainen vastaus kun odotit, mutta kamala pahoinvointi viikolta 6 viikolle 17 ehkäisee painon nousun aika tehokkaasti. Paino putosi tuona aikana 6kg.

Kannattaa keskustella painoasiasta neuvolassasi sitten kun olet raskaana. Sieltä saa neuvoja ja ohjeita raskaudenaikaiseen ruokavalioon. Raskaana ollessa ei tarvitse syödä kahden edestä, kuten joskus on neuvottu.
 
Kevät78
Alkuperäinen kirjoittaja helppo konsti:
Ei ehkä sellainen vastaus kun odotit, mutta kamala pahoinvointi viikolta 6 viikolle 17 ehkäisee painon nousun aika tehokkaasti.
Tai sitten ei. Jatkuva kuvotus ja pahoinvointi voi tehdä myös sen, että on tarve napostella jatkuvasti jotakin. Itselläni paino nousi juuri kolmen ja puolen ensimmäisen kuukauden aikana monta kiloa vaikka oksensin päivittäin, koska pienikin nälän tunne vain pahensi kuvotusta ;)
 
Iloinen odottaja
Vaikea ja laaja kysymys, johon on vain yksi vastaus: monipuolinen ja terveellinen ruokavalio. Sehän se on painonhallinan perusta.

Opettele syömään säännöllisesti (aamupala, lounas, välipala, iltaruoka, iltapala) ja syö vain hyödyllistä ruokaa. Jätä karkit, pullat ja turhat suolaiset naposteltavat pois ja syö runsaasti kasviksia, täysjyvätuotteita, vähärasvaista proteiinia (naudan paistijauheliha, tonnikala, raejuusto, rahka) ja välipaloiksi hedelmiä. Lautasmallia käyttämällä ateriat pysyvät kuosissa (http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/fi_FI/lautasmalli/).

Älä jätä aterioita väliin äläkä korvaa niitä pelkillä voileivillä ja teekupposilla. Se kostautuu suurempana nälkänä ja ruokavalion köyhtymisenä. Käytä janojuomana vettä ja juo sitä runsaasti.

Odotan itse viikolla 32, pituutta 166 cm ja lähtöpaino oli lievän ylipainon rajalla 70 kg. Olen aiemmin ollut ylipainoinen mutta hoikistuin hitaasti runsaan vuoden aikana 7 kiloa ennen raskautta juuri ruokaremontilla. Painan tällä hetkellä 79 kg, viikoittainen painonnousu on ollut tasaista ja "ihanteellista", n. 500 g/viikko. Monipuolinen ruokavalio ja hyvä ateriarytmi palkitsee monella tavalla, mm. jaksat paremmin kun verensokeri ei heittelehdi. Itselläni on myös hemoglobiini on pysynyt hyvänä ilman lisärautaa, eikä turvotusta ole ollut tähän mennessä lainkaan.
 
Iloinen odottaja
Lautasmallin linkki ilman ylimääräisiä härpäkkeitä:

http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/fi_FI/lautasmalli/

Vielä tuosta "kahden edestä" syömisestä, raskaana ollessa et syö kahden edestä energiaa (lapsi kuluttaa minimaalisesti), mutta ravintoaineita kahden tarpeisiin kyllä. Siinä on vissi ero. Jos täyttää energiatarpeen turhilla syömisillä, hyödylliset ravintoaineet jäävät saamatta molemmilta. Jos tiettyjen turhakkeiden jättäminen pois ruokavaliosta tuntuu vaikealta, kannattaa aloittaa toisin päin: lisätä ruokavalioon ne hyödylliset ainekset ja syödä ne ensin! Helposti käy niin, ettei turhakkeille enää ole tarvettakaan...! :)
 
Niimi
Käy joka päivä lenkillä, syö terveellisesti ja juo paljon vettä!

Vältä kaikkea epäterveellistä ja osta kilo kaupalla hedelmiä ja vihanneksia mitä on sitten kiva popsia, jos tekee joitain mieli=)

Tällä tyylillä pärjäsin itse hyvin, vaikka ei olekaan ylipainoa. Painoa tuli yhteensä 8kg. Sinun tilanteessa, jos elät terveellisesti ei pakosta tule kiloja ollenkaan. Vaan voit päästä jopa miinukselle, mitä nyt näiltä palstoilta olen lukenut!
 
Sirenia*
Juu, terveellisesti kun syö niin ei pitäis hirveitä määriä tuleman... Itse olen 164cm ja lähtöpaino oli 79kg... Alkuraskaudessa ei tehny mieli mitään makeita joten en niitä syönyt. Muuten vetelin pitsoja, hampurilaisia ym. ihan normaalisti ja silti paino tippui 5kg, ihan vaan sillä etten makeaa syönyt. Aiemmin olin siis vedellyt suklaata lähes joka päivä:/ Nyt on menossa rv 35+3 ja tuohon lähtöpainoon on tullut lisää 1,5kg eli painan nyt 80,5kg. Ajattelin alussa että olis hyvä jos ei 90 menis rikki mutta tuskinpa se nyt enää sinne asti nousee tuo paino:) Eli ihan tyytyväinen olen tähän tilanteeseen.
 
Tiuku*
Kiva että on muitakin saman asian kanssa kamppailevia. Olen 164, ja paino normaalisti 70, eli ylipainon puolella ollaan. Nyt olen kuitenkin turvonnut tässä alkuraskaudessa ihan hillittömästi, siis levinnyt joka puolelle. Aivan kuin mun lantiokin olisi leviämässä ja koko takapuolen muoto muuttuumassa. Joulullakin on ehkä minimaalinen osuus, mutta olen yrittänyt syödä terveellisesti ja laskenut kaloreita, silti turvotus ei lähde mihinkään. Ummetus vaivaa koko ajan, vaikka mitä tekisi. Jalat on turvonneet ihan pölkyiksi, on kipeät ja meikäläistä masentaa.
Ainoa lohdutus tässä on, että viime viikolla alkoi raskauspahoinvointi, ja jos tää tästä yltyy, niin alas ei mene kuin kasvikset. Silloinhan tän turvotuksen on pakko pysähtyä, eikös?;)
Mulla on niin hirveät traumat siitä, että olen vauvasta asti ollut ylipainoinen, samoin kuin äitini ja hänen äitinsä, että en haluaisi että tästä raskaudesta jää ylimääräisiä kiloja kannettavaksi.
 
Hedelmiä
On aika helppoa estää turha painonnousu: turhat makeat pois ja hedelmät tilalle. Kasvisruokaa lisää. Liikuntaa ei saa jättää pois, vaan antaa joka päivä vauvalle happihyppely.

Itse toimin edellisessä raskaudessa juuri toisin. Söin paljon makeaa, jotta saisin energiaa nopeasti ja välttäisin pahoinvoinnin. Puolivälissä raskautta aloin välttämään liikuntaa ennenaikaisten supistusten vuoksi. Tulos: painon lisäys melkein 20 kg!

Tässä raskaudessa olen välttänyt makeita ja syönyt erityisen paljon hedelmiä, juonut vettä, tehnyt lenkin joka päivä ja tuntenut koko ajan olon kylläiseksi. Viikolle 20 saakka paino putosi hiukan ja nyt joulun jälkeen painonnousu on ollut n. 200g viikossa.
 
yksilöllistäkin.
mielestäni painonkertyminen on myös kiinni asioista, joihin ei itse voi vaikuttaa. itse kerrytin terveellisestä kasvis-kala-ruokavaliostani huolimatta painoa kahdessa ekassa kolmanneksessa niin paljon, että siihen puututtiin neuvolalääkärissä. mitä hiukan ihmettelen, koska olin normaalipainoinen ennen raskautta. nyt viimeisellä kolmanneksella painon kertyminen on tasaantunut, vaikkakaan ei ruokailu tai muissa tottumuksissa ole tapahtunut muutosta. turvotusta ja rasvaa on kehoon kertynyt joka puolelle, sille en ole itse voinut juuri mitään. pahoinvointia ei ole ollut koko raskausaikana, joten sen puolesta ei ole painokaan tippunut. nyt 36. vko menossa ja painoa on tullut noin 15 kg.
 
linnea_b
Jos olet vasta suunnitteluvaiheessa, niin varmasti helpointa on laihduttaa (maltillisesti) jo tässä vaiheessa ja muuttaa ruokailutottumuksia, jos niissä on jotain korjattavaa. Saattaa nimittäin helpottaa aika kovasti raskautumistakin sitten kun sen aika on.

Nim. kokemusta on :)
 
kumma juttu
että normaalipainostenkin painon nousuun raskauden aikana on puututtu (yksilöllistä). Itselläni nousi esikoita odottaessa paino 16kg (ennen raskautta 170cm ja 60kg) ja mulle sanottiin koko ajan, että painoa saisi tulla enemmänkin.

Turhaa painoa voi välttää mm. käyttämällä lautasmallia ja jättämällä piilorasvat pois. Painonvartijoiden pisteohjelma on aika hyvä tohon piilorasvojen hoksaamiseen. Muistakaa myös liikkua raskauden aikana, se tekee hyvää sekä äidille että vauvalle!!! Vaikka tunnin kävelylenkki per päivä, jos ei muuta.
 
yksilöllistäkin.
joo, kyllä se sai vähän mielen matalaksi, kun 10 kg saavutuksen jälkeen neuvolalääkäri sanoi, että nyt joko alat syömään vähemmän tai liikut enemmän ja vaati selitystä ruokailutottumuksistani.. hänen mielestään normaali painonnousu koko raskausaikana on 8-12 kg. alkutilanteeni oli siis 159 cm/55 kg.
 
--neito--
Itse luin, että raskauden vaatima lisäenergia vastaa yhtä voileipää. Eli sen enempää ei tarvitse syödä lisää. Eli kaikkien kannattaa unhotaa tuo "syödä kahden edestä". Ei se pienen vauvan vaatima energia ole paljon (ainankaan kahden aikuisen edestä).
 
Tiuku*
Painonhallinnassa on se jännä ristiriita, että se on teoriassa aina helppoa; syö saman verran tai vähemmän kuin kulutat. Ja silti yli puolet suomalaisista on ylipainoisia, joten ei se ihan niin simppeliä sitten käytännössä olekaan.

Minä olen koko ajan laskenut pisteitä siitä lähtien, kun plussasin, mutta ei se ole estänyt turvotusta. Normielässä myös liikun paljon (kävelen työmatkat + koiran lenkittäminen yht. 12 km/päivä) ja lomien aikana tuo on tippunut puoleen. Liikunnalla näyttää olevan aika iso merkitys sittenkin...

Mutta, sain eilen äidiltäni neuvon, että vaikka kuinka väsyttäisi, niin nukkua ei saa, vaan pitäisi vaan sinnitellä hereillä iltaan vaikka tuntuu että tippuisi siihen paikkaan.Kaikki puuhaaminen on hyväksi, mitä enemmän ulkona ja valoisammassa, sen parempi. Ekassa raskaudessaan hän oli nukkunut koko ajan, ja kiloja oli kertynyt, toisissa raskauksissa hän oli pakottanut itsensä olemaan hereillä, ja aineenvaihdunta oli sitten toiminut paljon paremmin. Saas nähdä kuinka multa onnistuu tuo hereillä pysyminen, tuntuu että tarvitsen päikkikset joka päivä.:) Ja että onko siitä apua..
 
Lepo on tärkeää
Alkuperäinen kirjoittaja Tiuku*:
Mutta, sain eilen äidiltäni neuvon, että vaikka kuinka väsyttäisi, niin nukkua ei saa, vaan pitäisi vaan sinnitellä hereillä iltaan vaikka tuntuu että tippuisi siihen paikkaan.Kaikki puuhaaminen on hyväksi, mitä enemmän ulkona ja valoisammassa, sen parempi. Ekassa raskaudessaan hän oli nukkunut koko ajan, ja kiloja oli kertynyt, toisissa raskauksissa hän oli pakottanut itsensä olemaan hereillä, ja aineenvaihdunta oli sitten toiminut paljon paremmin. Saas nähdä kuinka multa onnistuu tuo hereillä pysyminen, tuntuu että tarvitsen päikkikset joka päivä.:) Ja että onko siitä apua..
Voi apua, älä nyt ala itseäsi ylirasittamaan tuon aineenvaihduntakommentin takia! Kyllä keho tietää kun väsyttää ja sitä pitää minusta kuunnella. Itse olen ikäni ollut pitkä- ja sikeäuninen (14 h ei mikään poikkeus, alle 8 h kylläkin!) ja silti on paino seilaillut alipainon ja ylipainon välillä, täysin ruokavaliosta ja muusta toiminnasta riippuen. Nuku vain hyvällä omalla tunnolla :)

Yksi vinkki tuohon aineenvaihdunnan tehostamiseen on kyllä Pilateksessa, eli Pilates-hengitys jossa hengitetään niin että koko rintakehä nousee. Kuulemma "hieroo" sisäelimiä tuo hengitys. Pilateksella sain edellisen raskauden kilot karisemaan (imetyksen jälkeen), vaikka vähän hassulta tuo itse teoria kuulostaakin... :D Mieluummin kokeilisin sitä kuin väkisin valvomista.
 
Tiuku*
Joo, en tässä ajatellutkaan alkaa itseäni rääkkäämään, vaan yritän vaan pitää päivissä jonkinlaisen rytmin yllä.:) Menen mieluummin vaikka kahdeksalta nukkumaan, että jaksan aamulla nousta ajoissa, kuin mitä otan päikkärit. Joskus sitä vaan sammuu sohvalle ennen kuin itse on edes huomannut.;) Mies sitten käy peitteleen eikä raski herättää..

Minäkin kyllä luonnostani tarvitse aika lailla unta muutenkin, vähintään kahdeksan tuntia, mieluiten yhdeksän tuntia. Pärjään kyllä vähemmälläkin, mutta elämänlaatu kärsii: jos nukun vähemmän, niin vilustun ja sairastun paljon helpommin. Kaikkihan me ollaan tässäkin yksilöitä, tiedän ihmisen joka nukkuu vaan neljä tuntia yössä ja on silti älyttömän energinen tapaus.:)
 
timantti77
Tuosta pahoinvoinnista sen verran että se tosiaan menee minulla ainakin niin päin että täytyy todella harkita mitä suuhunsa laittaa ja joutuu miettii tunteja ennen kuin keksii mitä söisi. ja jatkuva näläntunne vatsassa myllää ja kun syö kaikki tulee ylös.
pituutta 155 ja lähtöpaino on 47 ja nyt paino 10-12 raskausviikolla 48-50kg vaihtelee viikottain. eilen oli 48kg.
liian aikaisin kun herää pahoinvointi on pahempi ( töihin herätys kotona 05,00am)
olen tupakoitsija ja lopettamassa. yksikin rööki niin laatta lentää:) olen kahvinjuoja ja yksikin kuppi niin lentää taas:)
Ja tuohon lepäämis kommentointiin omani on että kun väsyttää niin silloin nukutaan ja levätään varsinkin jos on raskaana. Ei tod olla väkisin hereillä.. itselläni liika väsymys jos en nuku niin alkaa oksettaa...
 
Ikävä vastaus
Pitäisi varmaan pudottaa hieman painoa jo ennen raskautta ja muuttaa ruokailutottumuksiaan, lisätä liikuntaa.
Raskauden alettua napostella pahoinvointiin terveellisiä juttuja, kuten hedelmiä ja vihanneksia. Mulla pahoinvointiin auttoi omenanpalat, mandariinit, vesimeloni. Karkkiakin teki mieli, ja suklaata, mutta en ostanut niitä, ettei tule kiusausta mättää niitä naamaan.
Runsas vedenjuominen auttaa turvotukseen.
 
edelliselle.
Ei lainkaan ikävä, vaan ihan totta. Kun vanhempi muuttaa omat tottumuksensa terveellisemmiksi, petaa se lapsellekin parempaa tulevaisuutta ruoan ja liikunnan suhteen yms. :)
 
skirppa
Olen nyt viikolla 20 ja olen edelleenkin vain laihtunut. Alkuraskauden 8 ekan viikon aikana laihduin 10 kg kun en pystynyt syömään (enkä juomaan) mitään oksentelun takia! tiputuksessa tuli oltua useasti... Nytkin viime neuvolassa olin laihtunut 2,5 kiloa edellisestä neuvolasta. Ei oikein mikään maistu vieläkään.

Toisaalta hyvä kun aluksi olikin ylipainoa. Nyt on kyllä maha kasvanut ihan yht´äkkiä, mutta kiloja ei ole vieläkään tullut lisää.
 
skirppa
Olen nyt viikolla 20 ja olen edelleenkin vain laihtunut. Alkuraskauden 8 ekan viikon aikana laihduin 10 kg kun en pystynyt syömään (enkä juomaan) mitään oksentelun takia! tiputuksessa tuli oltua useasti... Nytkin viime neuvolassa olin laihtunut 2,5 kiloa edellisestä neuvolasta. Ei oikein mikään maistu vieläkään.

Toisaalta hyvä kun aluksi olikin ylipainoa. Nyt on kyllä maha kasvanut ihan yht´äkkiä, mutta kiloja ei ole vieläkään tullut lisää.
 
Mirkku33
Itse olen koko aikuisikäni ollut BMIn mukaan ylipainoinen. Tosin painoon vaikuttaa niin moni seikka, esim.lihasten paino. Käyn aktiivisesti kuntosalilla nimenomaan lihaskunnon vuoksi. Ulkoisesti painoani ei voi arvata millään. Mutta vaa'an mukaan sitä on ns.liikaa.
Nyt olen nejättä kertaa raskaana. Jokaisen raskauden aikana paino on vain pudonnut, viimeisellä kolmanneksella lähtenyt nousemaan siten että kun synnytyksen aika tulee, paino on noin +/- 0kg. Tämä johtuu käänteisetä hormoonitoiminnasta minun kohdallani, sitä on tutkittu moneen otteeseen. Voisin syödä ihan mitä vain ja vaikka kuinka paljon, paino ei nouse, kokemusta on.
Eli ei kaikkien paino nouse raskauden aikana. Minulla paino nousee lähes 100% varmuudella imetysaikana suunnilleen sen 10kg, vaikka söisin vain näkkäriä ja porkkanaa, sekin on todettu. Vaan kun imetystä on takana sanotaan puolisen vuotta, tuo ylimääräinen lähtee pois itsestään, ilman mitään muutoksia. Se kuuluu tähän käänteisen hormoonitoiminnan tapaan.

Jos sinulla aloittaja on oikeasti jonkin verran ylipainoa, niin kokeile lisätä liikkumista nyt jo ennen raskautta ja jätä makeat pois. Pian huomaat ettei makeaa teekään mieli. Silloin painosi varmasti lähtee kuin itsestään laskuun, ja jos ja kun raskaudut, jatkat samaan malliin. Raskaana oleva nainen ei syö kahden edestä, vaan kannattaa silloinkin huomioida rasvan ja sokerin määrä omassa ruokavaliossa.

Onnea Yritykseen!
 
jaani
Mielenkiintoisia kommentteja, kiitos niistä ja hyvää keskustelua. Tulin sitten tuossa pohdiskelun jälkeen/ennenkin? raskaaksi ja nyt on menossa viikko 6. Pahoinvointia ei ole vielä ainakaan (kop kop), ja nälkä on aika kova. En kuitenkaan ole lisännyt syömistäni. Hauska muuten, että kun kirjoitan tuossa alussa painavani 73, niin paino on sama nytkin. Pari kuukautta sitten paino oli 70 vielä, eli ilmeisesti joku sisäturvotus on tuonut nuo 3 kiloa. Tavoite olisi nyt saada pidettyä paino samassa koko raskauden ajan. *toivoo että kaikki menee hyvin*
 
tiittus
Tässä olis tälläinen linkki josta voi myös seurata painoa raskauden ajan....en tiedä onko apua mut laitanpa kuitenkin
http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=rp

Onnea Jaanille raskaudesta!!!
 

Yhteistyössä