Painostaminen imetyksessä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HarmaaHiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HarmaaHiiri

Vieras
Olen imettänyt tyttöä nyt 7,5kk, ensimmäiset 5 kuukautta oli täysimetyksellä...

Tyttö ei osaa juoda pullosta, nokkamukista saa vettä, miutta se tulee lähinnä nokkaa puremalla.

Ongelma siis on se, että lähipiiri painostaa (miehen vanhemmat ja muutama ystävä) lopettamaan imetyksen, miehen vanhemmat sanovat, että se on 'likaista' imettää näin isoa ja voivottelevat hampaita, joita on kaksi ja sitä että eivät saa lasta koskaan hoitoon.

Muutamat ystävät ihmettelevät imetystä ja vetoavat aina siihen, että olen puhunut, että olisi mukava joskus päästä miehen kanssa ulos syömään ja vaikka leffaan, mutta kun ei voi viedä hoitoon kun ei osaa muualta juoda.

Oikeastaan äitini on mieheni lisäksi ainoa, jolla ei tunnu mitää tätä vastaan olevan.

En nyt tiedä pitäisikö aloittaa vieroittaa tyttö rinnasta, (miten se tapahtuu?) vai ottaa kritiikki vastaan hammasta purren, vaikka se satuttaakin kovasti....

jatka imetystä niin kauan kun se tuntuu sinusta ja lapsesta hyvältä.
ohita kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sanomalla että sinä imetät ja se on sinun ja vauvan välinen asia joka ei kuulu muille.

Sitä se on nykyään, kun ikinä ei ole hyvä. Ympäristön mielestä.
Jos et imetä, olet huono äiti. Jos imetät "liian pitkään", olet huono äiti.

Ei sun tarvitse muiden painostuksen takia lopettaa, ja suoraankin saa sanoa (vaikka vaikeetahan se on). Ei sun imetys kuulu kenellekään muulle.

Jos itse jaksat hyvin eikä ole vielä tarvetta jättää kodin ulkopuolelle hoitoon tms, niin anna mennä vaan. Lopetat sitten kun itsestä siltä tuntuu, ei sitten jää harmittamaan, että anopin sanomisten takia vieroitit.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Älä missään nimessa lopeta imetystä muiden takia. =) VAin jos itsestä siltä tuntuu, silloin on sopiva aika lopettaa.

Peesaan!!
Kukaan muu ei tunne lastasi niinkuin sinä. Älä alistu muiden ihmisten mielipiteisiin, tämä jos mikä on teiden perheen yksityisasia
Jos haluat imettäää niin silloin sinulla on vapaus tehdä niin. :wave:

Niin, ihan luontevalta imetys musta tuntuu, enkä ole oikeastaan ikinä ajatellut milloin olisi oikea aika lopettaa... jotenkin aina ajattelin, että jossain vaiheessa maito vaan loppuu...

Mutta varsinkin nuo kommentit siitä, että se on likaista ja turmelen vauvan tällä tavalla... no se tekee pahaa... voin vain kuvitella kuinka anoppi jokaiselle sukulaiselle jaksaa tätä päivitellä...

Just tuosta syystä monen imetys valitettavasti loppuu ennen aikojaan. Ei ole kanttia itsellä jatkaa sitä, kun ulkopuolelta painostetaan.

Haistata siis pitkät äläkä välitä mitämuut sanoo. Anopillesi voit sanoa, että se ei todellakaan tee mitään vauriota hampaille. Rintamaidon sokeri ei edes ole haitallista hampaille ja sitäpaitsi yleensä mikään sokeri ei ole ellei ole lapselleen tartuttanut sitä karies-bakteeria. Ja sano myös että suositus on että imetetään vähintään 1v asti, mieluusti jopa 2v.

Ja voit myös sanoa, että ainut mikä on likaista niin on se, että he sairaassa mielessään edes näkevät asiassa jotain likaista.

Olen uranainen, joka antaa piupaut kaikille imetyshössötyksille ja muiden mielipiteille (niin puolesta kuin vastaan). Tee niin kuin itsellesi on parhainta. Itse päädyin imettämään lastani vuoden ikään asti työn ohessa (4kk täysimetys ja sitten osittain).

Imetin 1v3kk ja mun isovanhemmat joskus ihmetteli sitä. mutta en antanut häiritä. Tutustu imetystukiryhmän nettisivuille,sieltä saat hyviä vinkkejä,miksi kannattaa imettää pitkään ja voit niitäasioita sitten kertoa ihmetteleville.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=117

Älä välitä, mua on pahiten satuttanut kans kahden vanhemman äidin kommentit (toinen läheinenkin). Arvostelivat kun imetin lähes vuoden ikäistä, toinen vielä nauroi kun noin isoa imetetään.
Kumpikaan äideistä ei ollut juuri imettänyt, mutta tuttia antoivat lastensa syödä pitkään, jopa neli-viisivuotiaaksi... Ihmettelivät myös miksei vauvani syönyt tuttia. Sanoin, etten aio opettaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Mä en käsitä miten se muita niin kaivelee kuinka pitkään imettää vai imettääkö lainkaan.

Asia on teidän perheen ja teidän päätös - mitään likasta ei imetyksessä ole kun puhutaan pienistä ihmisen aluista!

Juu, tästä on kyllä kokemusta. Imetin kahta vanhempaa noin 3 kuukautta kumpaakin ja paskaa tuli niskaan joka suunnalta. Vahingoitan lapsiani ja ajattelen vain itseäni jne...

Nyt tätä kolmatta olen imettänyt puoli vuotta ja ajattelin jatkaa ainakin jonkin aikaa, kun ei meillekään pullo kelpaa (eikä tuttikaan). Ja nyt sitten jankutetaan, että eikö olis aika vierottaa.

Höpöhöpöä kaikenlainen "asiantuntemus" näissä imetysasioissa sanon minä!

Imetystukilistan sivuista kyllä sen verran, että vähän suodattimella kannattaa lukea. Siellä on osa tiedosta sen verran huuhaata, että kannattaa varmistella niitä muualtakin. Esimerkiksi väite, että imetys suojaisi esim. rokkotaudeilta on täyttä sontaa. Kysyin asiaa muutamaltakin terveydenhuoltoalan ihmiseltä, kun perheessämme oli vesirokkoa. Ei kuulemma mitään perää.

Ja niin, sairastihan tuo kuopus sen sitten. Ihan imetyksestä huolimatta.

Oikaisu: ei ollutkaan imetystukilista, joka tuota väitti vaan ihan toinen, huomattavasti enemmän huuhaa-sivusto.

Pahoittelen aiheetonta huonoa mainosta! Suosittelen silti luottamaan vain tietoon, joka vahvistetaan muissakin lähteissä.

Sun ja lapsen välinen asia! Sitä paitsi WHO suosittelee imettää 2 vuotta! JA olisi hulluutta lopettaa onnistunut imetys noin aikaisin kun vauvalle ei vielä saa antaa tavallista maitoa. Korvike on korviketta tilanteisiin joissa ei ole mahdollista imettää!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä välitä, mua on pahiten satuttanut kans kahden vanhemman äidin kommentit (toinen läheinenkin). Arvostelivat kun imetin lähes vuoden ikäistä, toinen vielä nauroi kun noin isoa imetetään.
Kumpikaan äideistä ei ollut juuri imettänyt, mutta tuttia antoivat lastensa syödä pitkään, jopa neli-viisivuotiaaksi... Ihmettelivät myös miksei vauvani syönyt tuttia. Sanoin, etten aio opettaakaan.

Toi tuttiasia on kyllä saanut omassakin tuttavapiirissä karvat pystyyn. Imettää ei kehdata yli puolivuotiasta mutta tuttia annetaan melkeen kouluikään asti (liioiteltuna ).

Kun mulle sanottiin että "tissi on tutin korvike" sanoin kyllä takas että tutti on tissin korvike, enkä ikinä antais tuttia niin vanhalle jota en "kehtaisi" imettää. Siis jos käyttäs tuttia...

Imetä pois vaan niin kauan kuin haluat ja jätä tuollaiset kommentit omaan arvoonsa! 7,5 kk:n ikäinen on todellakin vauva vielä. Eikö se nyt olisikin aika naurettavaa, että ympäristön kommenteista johtuen onnistunut imetys lopettaisiin ja vauvalle annettaisiin korviketta vuoden ikään asti? :xmas:

Sain mäkin kuulla yhtä ja toista kummastelua kun imetin 1v7kk:n ikäistä... Aina löytyy joku jolla on sanomista omien ratkaisujen suhteen.

Imetä ihmeessä jos siltä tuntuu!! Meillä imetys tyssäsi 8kk iässä kun neiti vierottui itse tissiltä pois ja itse olisin jatkanut ainakin sinne vuoden ikään. Anna toisten ihmetellä, muista se aina kun muut kauhistelevat et se tissi on sun vauvalle vielä hyvä juttu. Yleisesti ottaen oon imetykseen sitä mieltä et just näiden asenteiden mukaan mitä ap:n lähipiirillä on imetys on Suomessa mitä on.

Yhteistyössä