Paiseet/patit iholla

  • Viestiketjun aloittaja Apua.-.
  • Ensimmäinen viesti
Apua.-.
Alan menettää kohta järkeni totaalisesti ihoni kanssa. Olen 25 vuotias nainen, perusterve ja terveet elämäntavat. Syön terveelisesti, peseydyn päivittäin, vaatteet vaihdan joka päivä jne..Siis hygienia on kunnossa. Ulkoilen koirien kanssa päivittäin, en juo enkä tupakoi.

Ongelmanani on sellaiset paiseet iholla. Eli ihan kuin finnejä, mutta ne tulevat syvälle ihoon, eikä niitä siis voisi edes puhkaista kuten tavallisia finnejä. Ne ovat kooltaan noin herneen kokoisia ja ihan tajuttoman kipeitä. Saan niitä kasvoihin, selkään ja rintaan aika ajoin. Onneksi ei ole kuin yksi-kolme kerrallaan. Vaikka ne ovat rumia, ei sekään minua niin häiritse...sen sijaan se kipu!! Voi hyvänen aika ne on kipeitä.

Minulla meni äsken totaalisesti hermot koska nyt tällainen patti tuli alapäähän, häpyhuuleen. Hermoilin sitä kaksi päivää, sattui istuminen, sattui pissiminen ja pesulla käyminen. Nyt sitten väkisin sen puhkaisin ja desifioin. Voin kertoa, että tein sen itkien, koska sattui niin paljon.

Testattu on mm. kilpirauhasen sairaudet, kaikki sukupuolitaudit hiv mukaan luettuna. Olen käynyt kolme kertaa laajoissa verenkuvissa ja mitään ei löydy. Tämä on kai perinnöllistä, sillä isäni kärsii samasta vaivasta. Eli "finnit" tulevat hiton kipeinä herneinä ihon alle, niitä ei voi puristaa koska ovat niin syvällä mutta turvottavat laajan iho alueen.

Itkettää ajatellakin, että vielä isän ikäisenä kärsin tällaisesta asiasta:( Luulisi, että finnit tässä iässä jo rauhoittuvat. Muuten ihoni on asiallinen ja siisti, eli ei ole mitään finni ryhelmää kasvoissa jne...

Muuten kärsin mielestäni ihon kuivuudesta ja ihoni on sellainen tummanpunertava. Ei helottavan punainen, vaan tumman ravun punainen? (heh) Sellainen kuin olisin ollut auringossa monta tuntia. Isällä saman värinen iho. Monesti luullaan, että olemme olleet ulkomailla...

Voiko kukaan auttaa? Mistä tämä johtuu ja mitä voisin testata? Olen valmis ties mihin poppakonstiin, niin suuresti asia minua hermostuttaa.
 
sama täällä
kyse on varmaan tulehtuneista talirauhasista,kärsin niistä itsekin.mulla ne tulee usein kainaloon tai just alapäähän.ennen hain aina jonku antipioottikuurin niihin mut ny viime kerralla sain lääkäriltä sellasen antipioottirasvan jota laitan heti kun rupee tuntuun et on patti tulossa. kyllä auttaa. rasvan nimi tais olla fucidin
 
rugby
En osaa auttaa, mutta itselleni tuli juuri vastaavanlainen suurikokoinen patti kainaloon ja se on kipeä! Ymmärrän, kuinka vaiva haittaa elämääsi ja toivon, että löydät apua. Mietin kuumeisesti, mitä tehdä omalle patilleni... Mitä tulee taipumukseen kärsiä tulehtuneista talirauhasista, miesystävälläni sellainen on, hänelle tulee patteja etenkin niskan alueelle ja ne ovat ikävän näköisiä ja kestävät kauan. Hänkään ei ole löytänyt hoitoa. Jossain sanottiin, että sinkkivoidetta voisi kokeilla.
 
Aloittaja...
Olen testannut kanssa sinkkivoiteen, koska sitä on kehuttu. Myös sisäisesti nautin sinkkiä, mutta minulla ei auttanut kyllä. Kävin apteekissa ja sain basidor pesuvoidetta ja ihoon jätettävää geeliä. Ensimmäinen tuote mikä on tuonut suuren avun hyvin nopeasti!

Ei tämä terveellistä ole varmasti, niin kovaa ainetta, ett poistaa värit mm. pyyhkeistä ja hiuksista jos menee niille. Samoin naaman kirvely oli alussa todella voimakasta. Menin ihan punaiseksi.

Nyt käytän vain ennalta ehkäisynä. Eli heti jos nään, että jonnekin on tulossa tällainen paise, laitan pesunestettä ja pidän 5min, sen jälkeen huuhdon ja laitan geeliä. Tämä on tähän asti estänyt kaikkien paiseiden tulon! Lisäksi paransi minulla jo olemassa olevat patit.

Tosiaan ei kannata ehkä jatkuvasti käyttää, on niin rajua tavaraa. Apteekissa sanoikin, että vain ongelmakohtiin. Olin alussa käyttänyt väärin ja jouduin hakemaan zyrteciä yms rasvaa koska jotenkin "poltin" ihoni sillä. Ei olisi saanut laittaa niin usein ja vielä koko kasvoille. No virheistä viisastuu!

Samalla vaihdoin rasvan ihan perun rasvaan aqualan keltaiseen. Minulla on kasvojen iho tosi radikaalisti rauhoittunut nyt kyllä. Vielä en ala tanssimaan ilosta, koska pelkään, että ne tulee uudestaan...mutta toistaiseksi suurin apu tästä:)
 
Been there
Todella harmillinen vaiva. Kärsin itse samasta vaivasta lähes kolme vuotta. Oletan että talikystia aiheuttava aknemuoto alkoi kerran ottamastani jälkiehkäisypilleristä, joka sotki "systeemini" aivan täysin. Sain sen jälkeen jatkuvasti yksittäisiä talikystia (kuvaamasi ihonalaiset paiseet) leukaan ja suun ympärille. Paiseet kasvavat minulla kunnes puhkeavat. Joskus joku saattaa jäädä muhimaan ja tekee paluun viikkojen kuluessa. Yhden paiseen elinkaari on noin 2kk, ja sen puhjettua naamaan jää kauheat arvet. Yhdessä vaiheessa näytin siltä, että olen saanut pahasti turpiini.

Juoksin lopulta kaikki mahdolliset ihotautilääkärit. Olen syönyt aivan kaikkea, roaccutanista antibiootteihin ja vahvoihin kortisoonikuureihin. Jokaisen ihotautilääkärin ilme on ollut suorastaan typertynyt tullessani vastaanotolle. Voitte uskoa, että alkoi mennä elämänilo. Viime vuodet olen jostain syystä pärjännyt clindoxyl-nimisellä voiteella. Käytän sitä ennalta ehkäisevästi, jos jossain kohtaa alkaa kuumottaa.

Mitä tulee roaccutaniin, sitä voi kokeilla. Olen itse kovin kuivaihoinen, joten se aiheutti minulla pitkäaikaisia limakalvo-ongelmia. Lisäksi paisetautini riehaantui roaccutanin aloitusvaiheessa aivan mahdottomaksi. Joudun lopettamaan sen. Tilanne saatiin hallintaan vasta vahvalla kortisooni ja antibiootti yhdistelmällä. Roaccutan ei kuulemma aina olekaan paras lääke tällaisen taudin hoitoon.
 
aloittaja--..
Roccutania en halua ottaa. Se on liian rajua kamaa minun mielestä. Olen tutkinut sitä ja kerran pyysin siihen reseptiäkin. En saanut sitä, koska naamani ei ollut niin paha. Hyvä etten saanutkaan, en vain halua sitä syödä.

Mistä tuota clindoxyl voidetta saa? apteekista varmaan. Käyn hakemassa heti sitä samaa.

Nyt taas oli pitkään ihan ok tilanne...räjähti ihan käsiin uudestaan. Pitihä se arvata. Otsassa on niin isoja ja kipeitä paukamia, että ihan päätä särkee. En jaksa tätä enää:( Nää on niin kipeitä.
 
One Love
Mulla oli samanlaisia paukamia yhden raskauden yhteydessa ja ne oli tosi tosi kipeita. Raskaus meni kesken jostain syysta ja paukamatkin sitten katosi. Olisnkohan ne olleet tulehtuneita talirauhasia..?
Auttaisiko antibiootit?
Muuten olen kayttanyt "tavallisiin" finneihin benzoyl peroxide geelia, jota sain ihotautilaakarilta (ulkomailta) ja useimmiten se auttaa, jos huomaa laittaa sen ajoissa. Kuivattaa ihoa, joten laitan ihan minimaalisen kerroksen geelia ja 60g tuubi on mulla kestanyt yli vuoden.
 
Roaccutanin
käyttöön kuuluukin alussa tulla lisää suuria paiseita. lääkäri sanoi. Sit muutaman viikon kuluttua ne vähenevät ja muutaman kuukauden päästä häviävät. Olin tyttären kanssa ihotautilääkärillä ja kertoi näin. näin myös tapahtui. Iho oli hetken aikaa tosi kurja. Meikkivoidetta sai käyttää.
 
Elisha
Kuulostaa tutulta. Itselläni "patteja" tulee kainaloihin ja alapäähän. Fucidinia olen käyttänyt, eikä auttanut. Olisihan tuo mukavaa saada ns. elämä takaisin ettei koko aikaa tarvitsisi hoitaa näitä kuuluisia "patteja"
 
Been there...
Eli takaisin lääkärin pakeille. Sitä roaccutania ei tosiaan kannata kokeilla. Muissa finnitaudeissa siitä saattaa olla paljonkin apua. Tässä räjähtää tilanne käsiin. Meikkivoidetta ei voi edes harkita pitävänsä kasvoilla. Pahiten auenneet ja märkivät kohdat jouduin peittämään sidostaitteilla ja leikkaushaavalaastareilla. Meikkiä en voinut käyttää lainkaan.

Tsemppiä vaan edelleen. Toivottavasti voit paremmin.
 
GuEsT
Monet tänne kirjoittaneet näyttäisivät olevan naisia, mutta minulla tuntuisi myös olevan tuo "tauti" vaikka olenkin mies. Saan noita paiseita naamaan ja hartioihin ja nyt on yksi tullut kaulaankin. Kasvoissa niitä voi olla useita kerralla, tällä hetkellä ainakin neljä. Pahin niissä on, etten osaa pitää näppejäni kurissa vaan minun täytyy raapia ja hiplata niitä koko ajan jolloin nihin menee kaikennäköistä skemaa, eikä se auta asiaa yhtään.
Sitten kun noita puristaa niin kaikki tali ei välttämättä tule ulos ja silloin patti turpoaa entisestään ja pahimmassa tapauksessa jää elinikäinen arpi naamaan :s joita jo pari onkin.

Hartioissa patit ovat isoja ja violetteja, muuten samanlaisia. Kaulassa oleva on suht pieni mutta sitäkin kipeänpi, ihan kun olisi lihakset aivan jumissa. ;(

Pesen itseni ja kasvoni joka päivä ja olenkin muutenkin keskiverto puhdas ihminen. Ihoni on ehkä vähän sammakkomaista, sellaista joustavaa ja kädet ovat aina märät. (niljake :D ) Ehkä tuo ihotyyppi liittyy asiaan?

Pesen kasvoni suihkussa jollain Yves Rocherin tuotteella, en tiedä itsekkään mitä se on mutta kasvojen hoitoon kuulemma. :D Ennen nukkumaan menoa olen laittanut tavallista finnivoidetta mutta nyt viimeaikoina olen tainnut käyttää sitä liikaa kun se tuntuisi vain ruokkivan paiseita...
 

Yhteistyössä