Paiseet/patit iholla

  • Viestiketjun aloittaja Apua.-.
  • Ensimmäinen viesti
jep,jep
Sama vika ollut jo yli 15 vuotta, alkuun paiti tulivat pääosin kaulaan mutta nykyään niskaan. Kasvavat niin julmetun isoiksi kun yrittää puristaa tyhjäksi. Kipeitä ovat ja kestävät pitkään. En ole löytänyt keinoa mokomiin, ruokavalion muutos voisi hieman auttaa mutta ei se ongelmaa poista. Varmaan kärsittävä, mutta toisaalta pieni vaiva jos ei muuta vaivaa ole.
 
Se on
todennäköisesti Hikirauhastulehdus, tälläisen diaknoosin minä sain viljelyn tuloksena sairaalassa. Paiseet voivat tulla todella suurina, tai pieninä ja monta kerralla. Ovat kauhean kipeitä, että nukkuessakin täytyy kainalo pitää auki tyynyn varassa jos niitä patteja sattuu kainalossa olemaan. Yleensä paise täytyy avata, josku menee antibiootilla ohi. Minulle sanottiin vaivan olevan kroonien, eli parannukeinoa ei ainakaan vielä ole. Vaiva uusiintuu säännöllisin väliajoin, n. parin kuukauden välein, joskus lyhyemmälläkin aikavälillä, ainakin minulla.
Patit ilmestyvät ihan yllättäin, illalla niitä ei ole, mutta aamulla jo montakin pattia.
Tällä hetkellä minulle ilmestyi yllättäen patti vatsan sivulle, aikaisemmin ei ole ollut kun vas, kainalossa. Vatsanpeitteen patti on kauhean tulehtunut, toinen pienenpi kainalossa. Yritän jos tulehdus rauhoittusi antibiootilla, jos ei niin sitten ainut keino on puhkaisuttaa patti/paise lääkärillä.
Olen yrittänyt hoitaa vaivaa muuttamalla ruokavaliota. Sitrushedelmien olen lukenut olevan hyväksi, niitäkin olen kovasti syönyt, mutta ei ainakaan vielä ole auttanut asiaa.
 
LeenaW
Suosittelen kokeilemaan hydrokortison-voidetta, sen avulla minulla paiseet häviävät parissa päivässä.
Hyvä jos pattisi häviävät hydrakortison-voiteella parissa päivässä. Silloin kysymyksessä ei ainakaan ole hikirauhastulehdus. Ihana asia sinulle. Sääsätyt jatkuvalta anntibioottien syönniltä ja kivuliailta tulehtuneiden paiseiden avaamiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Epäilen
Suosittelen kokeilemaan hydrokortison-voidetta, sen avulla minulla paiseet häviävät parissa päivässä.
että paiseet hävivät hydrakortisonilla parissa päivässä, tai sitten en eivät takuulla ole paiseita paiseita, vaan esim. ihottumaa tms.
Kannatta myös tutustua mihin hydrakortisonia tulee käyttää, tai kysyä lääkäriltä.
 
Viimeksi muokattu:
fiuuuuh
Alan menettää kohta järkeni totaalisesti ihoni kanssa. Olen 25 vuotias nainen, perusterve ja terveet elämäntavat. Syön terveelisesti, peseydyn päivittäin, vaatteet vaihdan joka päivä jne..Siis hygienia on kunnossa. Ulkoilen koirien kanssa päivittäin, en juo enkä tupakoi.

Ongelmanani on sellaiset paiseet iholla. Eli ihan kuin finnejä, mutta ne tulevat syvälle ihoon, eikä niitä siis voisi edes puhkaista kuten tavallisia finnejä. Ne ovat kooltaan noin herneen kokoisia ja ihan tajuttoman kipeitä. Saan niitä kasvoihin, selkään ja rintaan aika ajoin. Onneksi ei ole kuin yksi-kolme kerrallaan. Vaikka ne ovat rumia, ei sekään minua niin häiritse...sen sijaan se kipu!! Voi hyvänen aika ne on kipeitä.

Minulla meni äsken totaalisesti hermot koska nyt tällainen patti tuli alapäähän, häpyhuuleen. Hermoilin sitä kaksi päivää, sattui istuminen, sattui pissiminen ja pesulla käyminen. Nyt sitten väkisin sen puhkaisin ja desifioin. Voin kertoa, että tein sen itkien, koska sattui niin paljon.

Testattu on mm. kilpirauhasen sairaudet, kaikki sukupuolitaudit hiv mukaan luettuna. Olen käynyt kolme kertaa laajoissa verenkuvissa ja mitään ei löydy. Tämä on kai perinnöllistä, sillä isäni kärsii samasta vaivasta. Eli "finnit" tulevat hiton kipeinä herneinä ihon alle, niitä ei voi puristaa koska ovat niin syvällä mutta turvottavat laajan iho alueen.

Itkettää ajatellakin, että vielä isän ikäisenä kärsin tällaisesta asiasta:( Luulisi, että finnit tässä iässä jo rauhoittuvat. Muuten ihoni on asiallinen ja siisti, eli ei ole mitään finni ryhelmää kasvoissa jne...

Muuten kärsin mielestäni ihon kuivuudesta ja ihoni on sellainen tummanpunertava. Ei helottavan punainen, vaan tumman ravun punainen? (heh) Sellainen kuin olisin ollut auringossa monta tuntia. Isällä saman värinen iho. Monesti luullaan, että olemme olleet ulkomailla...

Voiko kukaan auttaa? Mistä tämä johtuu ja mitä voisin testata? Olen valmis ties mihin poppakonstiin, niin suuresti asia minua hermostuttaa.
Kuppa? Kätä sinkkivoidetta, saattaa olla atooppinen ihottuma. Kokeile myös gluteenittomia leipiä ainakin kuukauden, vilja-allergia....
 
Viimeksi muokattu:
Nainen 30
Olen kärsinyt paiseista n. 20 vuotiaasta. Teininä niitä ei ollut. Paiseita oli hieman vähemmän yasmin e-pillereiden aikana, mutta kun lopetin ne, vuosi meni hyvin kunnes helvetti räjähti. Suurin syy tuntuu olevan hormonaalinen vaikka kuukautiset ovat säännölliset. Tuntuvat kuitenkin noudattavan jonkinlaista sykliä sekä stressitasoa.

Antibiooteista ei ollut mitään apua ja Roaa en halunnut syödä. Menin lopulta funktionaaliselle lääkärille joka määräsi gluteenin, maitotuotteet ja sokerit pois. Lisäksi a- ja d- vitamiini tippoja, kalanmaksaöljyä, multivitamiinia (female multiple) ja iho-omegaa. Alussa tilanne paheni kun kaikki kuona lähti liikenteeseen, mutta iho tuli selvästi paremmaksi jo kuukaudessa. Ongelma ei ole täysin poistunut koska tiukan ruokavalion pitäminen on kyllä erittäin hankalaa esim. alkoholia tai sokeria ei saisi nauttia ollenkaan. Olen huomannut että suolapesu (meinebase) auttaa.

Toivottavasti näistä on apua jollekin. Itse menin aika synkillä vesillä kun iho oli pahimmillaan, mutta kyllä siellä tunnelin päässä on valoa.
 

Yhteistyössä