Päivähoidoissa oletetaan että 1-v osaa kaiken!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mira"

Vieras
Olin 1-vuotiaani kanssa tutustumassa ja voi hyvänen aika sentään

"Onko VIELÄ vaipat? Montako kertaa päivässä harjoittelette potalla?"
"Osaako syödä jo itse lusikalla ja mukista?"
"Kiipeää itse pois sängystä?"
"Osaako kävellä myös ulkona? (tuolla jäällä ja hangessa toppavaatteet päällä)"
"Osaako pyytää lisää"
"Onko maistanut jo kaikkea ruokaa - mansikasta sitkeään lihaan?"
"Pukeeko itse?"

Tässä nyt siis osa mitä oletettiin hänen jo osaavan! Kaverilla on tasan 4 hammasta ja osaa kyllä osan noista mutta ei läheskään kaikkea niitä 50 asiaa joita listattiin.

Sanotaan että lapsen kehitystä ei saa vertailla mut joopa joo. Seuraavaa lasta täytyykin alkaa kouluttaa jo syntymästä eikä mennä omaan tahtiin.

Miksi pieniä lapsia ei pidetä enään pieninä?

: / onneksi meillä ei ollut tuollaista kun kuopus aloitti 1-vuotiaana päivähoidon.
Päin vastoin, ollaan saatu yllättävän hyvää palautetta tyttösen hoitouran (3kk) aikana kehittyneistä taidoista.

Miksi saat noista kysymyksistä sellaisen käsityksen että ne pitäisi jo osata? Tottakai hoitajat kyselee mitä lapsi jo osaa, ei ne kysymykset sitä tarkoita että ne pitäisi jo osata.

Siksi, että hoidossa ei ole aikaa opettaa asioita lapselle samalla tavalla kuin kotona. Siellä lapset joko syö itse tai sitten ei välttämättä kamalasti ehdi syöttää. Ikävä totuus, mutta näin se menee.

Eikös nuo ole asioita, joita kysytään yleensäkin uuteen paikkaan mennessä...siksi, että tiedetään mitä taitoja pienellä on ja mitä ei ja missä hän tarvitsee paljon tukea ja apua...ja että hoito sujuisi saman systeemin mukaan kuin kotonakin...ei kai noita vaadita tuon ikäiseltä. Kysy vielä päiväkodista jos jäi vaivaamaan, niinhän asia selviää etkä suotta murehdi.

Ymmärrän, et masentaa tuollainen. En kyllä käsitä miten 1-vuotias voisi ylipäätään osata kaikkea tuota. Meidän 1 v 3 kk osaa noista yhden, muista ei pienintäkään yritystä :)

Miksi saat noista kysymyksistä sellaisen käsityksen että ne pitäisi jo osata? Tottakai hoitajat kyselee mitä lapsi jo osaa, ei ne kysymykset sitä tarkoita että ne pitäisi jo osata.

No tätä minäkin ihmettelin! Ihan samat asiat meiltä kysyttiin, kun lapsi aloitti 1 vuotiaana hoidossa ja juuri mitään noista ei osannut vielä silloin. Täytyyhän niitten nyt tietää, mitä se lapsi osaa!

Alkuperäinen kirjoittaja entinen tarhantäti;23462040:
Siksi, että hoidossa ei ole aikaa opettaa asioita lapselle samalla tavalla kuin kotona. Siellä lapset joko syö itse tai sitten ei välttämättä kamalasti ehdi syöttää. Ikävä totuus, mutta näin se menee.

Miten niin ei ehditä syöttää?
Itse ainakin kerkesin hyvinkin syöttää kolmeakin lasta saman aikaisesti. Jokaiselle vuorollaan omilta lautasilta ruokaa suuhun. Eikös nimenomaan tädit ole siellä niitä lapsia varten.. Ruuan jälkeen lapset meni päiväunille, jolloin oli hyvin se pari tuntia aikaa siivota ja tiskata jne.. Mitä kiireitä teillä on ollut ruoka-aikoina, ettei syöttää ole keritty syöttöä tarvitsevia?

[QUOTE="Mira";23462023]Olin 1-vuotiaani kanssa tutustumassa ja voi hyvänen aika sentään

"Onko VIELÄ vaipat? Montako kertaa päivässä harjoittelette potalla?"
"Osaako syödä jo itse lusikalla ja mukista?"
"Kiipeää itse pois sängystä?"
"Osaako kävellä myös ulkona? (tuolla jäällä ja hangessa toppavaatteet päällä)"
"Osaako pyytää lisää"
"Onko maistanut jo kaikkea ruokaa - mansikasta sitkeään lihaan?"
"Pukeeko itse?"

Tässä nyt siis osa mitä oletettiin hänen jo osaavan! Kaverilla on tasan 4 hammasta ja osaa kyllä osan noista mutta ei läheskään kaikkea niitä 50 asiaa joita listattiin.

Sanotaan että lapsen kehitystä ei saa vertailla mut joopa joo. Seuraavaa lasta täytyykin alkaa kouluttaa jo syntymästä eikä mennä omaan tahtiin.

Miksi pieniä lapsia ei pidetä enään pieninä?[/QUOTE]

Heh heh, eipä siinä "tervetuloa päivähoitoon"-lomakkeessa ihan nuin paljoa asioita ole.....

[QUOTE="vieras";23462044]Noh, meidän 1 v 3 kk osaa tuon kaiken paitsi ei pue itse, hanskoja ja pipoa yrittää.[/QUOTE]

12kk ja 15kk voi olla huima ero :) Oma tyttöni on oppinut hoidossa 3kk aikana pukemaan, syömään ja vaikka mitä. En tiedä olisiko kotihoidossa oppinut samaa tahtia.

Ihan noin listattuna tuossa on kysymyksiä, ei olettamuksia. Päivähoito tutustuu toki lapseen kun lapsi hoitoon menee, mutta helpottaahan se kaikkia, kun vanhemmat vähän kertovat lapsesta. Tuo lista taas on siitä hyvä, että tulee kaikki asiat otettua huomioon. Ei välttämättä tule kaikkea mieleen, jos kysymys on vain "Kerro lapsestasi".
Jos sitten tosiaan asenne oli "eikö vieläkään" tms. niin se ei kyllä ole asiallista! :/

Siis eikö kenelläkään muulla hälytyskellot soi, jos ihan pikkulapsia ei ehditä edes syöttämään päivähoidossa! Eikä tätä edes kyseenalaisteta, vaan todetaan, että näin nyt vain on.

Ei voida hyväksyä hoitoa, jossa lapsi ei edes saa edes riittävästi ravintoa! Miten ihmeessä on muun hoivan ja läheisyyden laita, jos edes ihan ravinnon saannin perusedellytyksiä ei voida hoitaa? Eihän sellainen ole enää mitään hoitoa vaan varastointia! Eläimiäkin hoidetaan kohta paremmin, kyllä siihen puututtaisiin, jos jotain vasikoita ei ruokittaisi riittävästi!

Alkuperäinen kirjoittaja ei niitä sen takia kysytty;23462042:
haluttiin vaan tietää, että mitä osaa ja mitä ei. Ei se tarkoita,et pitäis osata. Vai sanoiko joku niin...

Näin minäkin ajattelisin. Ei tietenkään PIDÄ osata noita kaikkia, hoitaja vaan kyseli mitä mahdollsiesti jo osaa. Ei yksikään päivähoitaja oleta, että 1v pukisi itse!

12kk ja 15kk voi olla huima ero :) Oma tyttöni on oppinut hoidossa 3kk aikana pukemaan, syömään ja vaikka mitä. En tiedä olisiko kotihoidossa oppinut samaa tahtia.

Meillä molemmat lapset olleet kotihoidossa koko ajan ja osasivat molemmat kaikki nuo (paitsi pukeminen kokonaan ja täysin pottailu) 1 v 3 kk viimeistään. Molemmat söivät itse 12 kk. Ja puhuivat lauseita 1 v 6 kk ja 2-vuotiaana puhuivat ihan kaiken asiansa. Että ei se ole hoitopaikasta kiinni..

Onko lapsi sun eka? Ymmärrän että tuntuu painostavalta mutta älä välitä, ei niitä taitoja vaadita vielä aikoihin...

Meillä esikoinen meni hoitoon 1v1kk iässä eikä osannut kävellä eikä todellakaan osannut pukea. Esimerkiksi ystäväni muksut on molemmat olleet täysin kuivia 1v iässä toisin kuin omani, joten ymmärrän nuo kysymykset koska lapsia on niin erilaisia. Meillä kysyttiin nyt kun 3v meni pk:hon että osaako pukea, mites syömiset, tms.? Entä osako olla ilman vaippaa? Eli vieläkin kysyttiin, ei oletettu mtn. Jos tuntuu että sieltä pk:n puolelta alkaa tulla paineita niin ota asia esiin.

Kaikkea parasta ja tsemppiä teille, uskon että lapsesi saa olla ihan rauhassa kehittyvä pikkuinen!

No ei noiden asioiden kysyminen ja ylös merkkaaminen tarkoita, että pienen ihmisen pitäisi ne kaikki hallita. Hoitajalla oli varmaan käytössään joku lista, jonka mukaan kyselevät kaikilta uusilta lapsilta näitä perusasioita. Itselle (äitinä) tulisi lähinnä sellainen olo, että kiva kun ovat noin kiinnostuneita lapsen taidoista ja osaavat huomioida kertomani asiat toiminnassaan. Onhan se ihan fakta, että jos hoitajillla on monta täysin syötettävää ja puettavaa täytyy aikaakin osata varata enemmän. Kyllä päiväkodeissa autetaan lasta ruokailussa ja syötetään jos lapsi ei itse saa riittävästi syötyä.

Yhteistyössä