Päivähoidosta ihan aikuisten oikeasti!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rakas

Vieras
Kuka hoitaa lastasi paremmin kuin sinä? Kuka kuulee hänen tarpeensa 20 muun lapsen joukosta? Kuka ymmärtää häntä ja hänen orastavaa puhetaitoa paremmin kuin sinä? Kuka puhaltaa pipiin paremmin kuin sinä? Kka ymmärtää jo puolikkaasta sanasta, mistä on kyse? Tai kuka haluaa ymmärtää..

Syy tähän aloitukseen: Lapseni on aloittanut erityislapsi-paikalla 1,5vkoa sitten. Olen ollut pk:ssa mukana ajan kanssa. Ketään ei tarhassa kiinnosta jos lapsellani on asiaa, ketään ei kiinnosta jos hänen kädestä viedään lelu. Jos hän hakee lisää ruokaa niin sanotaan, että mene takaisin omalle paikalla... ja näitähän riittäisi..

Anteeksi vaan päivähoito, mutta minä hoidan lapseni itse. Hän tarvitsee ympäristön missä häntä kuullaan, ohjataan ja tuetaan, ei niin, että koska hän ei vaadi mitään, niin hän oppii vetäytymään.

On vain äärimmäisen räikeää tältä yhteiskunnalta, ettö minä joka lastani pystyn parhaiten tukemaan hänen erityisyydessään en saa mitään tukea, en korvausta mistään. Hoidan häntä kotona ilmeisesti kouluikään, ilman mitään tukea, KOSKA rakastan lastani. Kiitos.

Niin se varmaan on. Jos vaan pystyt asiat järjestämään noin, niin onhan se hyvä ratkaisu, vaikka voisihan sitä toivoa, että päivähoidossakin lapsen tarpeet huomioitaisiin.

Ymmärrän täysin juttusi pontin, mutta uskon, että sinulla on ollut myös huonoa tuuria hoitajien kanssa.

Itse olen pienessä yksityisessä päiväkodissa töissä jossa jokaista lasta kuunnellaan ja huomioidaan. Lapsia sylitellään ja pusutellaan, Pidetään hyvinä paljon, tehdään yhdessä ja jokaista huomioidaan ihan tosissaan. Ehkä isommissa päiväkodeissa ja ryhmissä erillaista yms.

:hug: Olen täällä valittanut aikaisemminkin, että on se kumma että työttömätkin saa niin paljon enemmän tukea, kuin ne jotka haluais olla kotona hoitamassa lapsensa |O

Niin minä myös lisään että meillä ihana pieni päiväkoti jossa tarpeeksi hoitajia ja lapset huomioidaan yksilöinä. Olisko sulla mahdollisuutta perhepäivähoitoon?

teinkin niin myös. kunnes sossuntantat vei 12v,lapsen isälleen ,nyt sain kuulla sen mitä kaikki vuodet pelkäsin ja hain apua . saamatta koskaan ,että lapseni kärsi ollessaan isällään. tekis mieli tappaa ne sossun tantat,isä ym. jotka ei antaneet lapsen olla mun luona. lappeenrannan tantat, luumäen tantta. eikä edes mannerheimin lastensuojelu tantat menneet katsomaan kun pyysin . asia ei nyt tähän kuulunut. mutta viha kaikkia kohtaan on yhä.

Mun poikani, 2 v 7 kk, on päiväkodissa. Lapsia ryhmässä on 11, joista suurin osa aloittaa vasta joskus syksymmällä. Tätejä on 4-5 plus harjoittelijoita.

Tänään paikalla oli viisi lasta ja viisi tätiä :)

Ei, en valita. Hiton hyvä päiväkoti ja todella mukavat, ammattitaitoiset tädit, joiden kanssa jutellaan päivän tapahtumista ja kaikesta muustakin.

Ap:n kertoman kaltaiseen päiväkotiin en pientä lasta veisi. 20 lasta, ei ikinä...

Meilläkin oli oletus ja tarve tälle paikalle. Itselläni on vaikea sairaus ja tarvitsen siihen lepoa ja kuntoutusta, olen pitkällä s. lomalla. Meillä ei ole tukiverkkoa, mutta silti tuon pk-realiteetin nähdessäni, en voi mitenkään rakastani sinne laittaa.. Ponnisteluja se meiltä vaatii, mutta uskon sen olevan sen arvoista! Kiitos kaikille myötäelämisestä ja toivon kaikille vanhemmille tasapuolisesti voimia tässä lujassa maailmassa. Autetaan pieniä alkuun..

mulla on erityislapsi ja hän on ollut päivähoidossa 2v asti ja olen ollut tyytyväinen.Kuntoutuksellisesti on mennyt hurjasti eteenpäin.Enkä halua opettaa lastani kasvamaan pumpulissa,eristyksissä muista lapsista,sen takia,että on erilainen.Kyllä mielestäni häntä kuullaan ja tuoetaan myös päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ine:
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
:hug: Olen täällä valittanut aikaisemminkin, että on se kumma että työttömätkin saa niin paljon enemmän tukea, kuin ne jotka haluais olla kotona hoitamassa lapsensa |O

mikä estää ilmottautua työttömäksi ???

No se että sittenhän voi joutua eri työllistämistoimenpiteinä lähtemään esim. kursseille jne. Se koko periaate on minusta väärin. "Kannustetaan" tekemään lapsia ja hoitamaan ne kotona, koska se on yhteiskunnalle halvempaa, mutta taloudellisesti tähän ei tueta. Ennemmin työttömänä siis. Ja ihan sivukommenttina että itse en ole missään näistä tilanteista, mutta tuo periaate risoo. Olisin jopa valmis maksamaan sen vuoksi lisää veroja.

Alkuperäinen kirjoittaja ine:
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:

mikä estää ilmottautua työttömäksi ???

No mun ainakin se että mulla on työpaikka odottamassa kun päätän mennä takaisin!

Minun erityisellä lapsellani oli todella ihana päiväkoti, tavallinen kunnallinen. Lapsia oli ryhmässä 22, mutta se ei tuntunut siltä, sillä lapset leikkivät pienemmissä ryhmissä. Lapseni sai päiväkodissa parempaa hoivaa ja tukea kuin mitä olisi kotona saanut. Tuntui, että päiväkodin väki jaksoi väsymättä tehdä työtä lapseni hyväksi. Kaikki voitava tehtiin, jotta lapseni oppisi kävelemään, puhumaan, hoitamaan vessa-asiansa, hillitsemään raivoisat tunteenpurkauksensa jne. Vieläkin, useamman vuoden jälkeen jaksan kiitollisena muistella lapseni päiväkodin henkilökuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun erityisellä lapsellani oli todella ihana päiväkoti, tavallinen kunnallinen. Lapsia oli ryhmässä 22, mutta se ei tuntunut siltä, sillä lapset leikkivät pienemmissä ryhmissä. Lapseni sai päiväkodissa parempaa hoivaa ja tukea kuin mitä olisi kotona saanut. Tuntui, että päiväkodin väki jaksoi väsymättä tehdä työtä lapseni hyväksi. Kaikki voitava tehtiin, jotta lapseni oppisi kävelemään, puhumaan, hoitamaan vessa-asiansa, hillitsemään raivoisat tunteenpurkauksensa jne. Vieläkin, useamman vuoden jälkeen jaksan kiitollisena muistella lapseni päiväkodin henkilökuntaa.

Kivaa, että jollain toisellakin on positiivisia kokemuksia kunnallisesta päiväkodista :)
Mun poikani on myös saanut päiväkodissa paljon apua kehitysviiveeseensä. Opettelivat tukiviittomat joita käyttivät ahkerasti, jne. Ja kun ryhmässä tosiaan on 4-5 aikuista ja max. 11 lasta niin yksilöllistä hoivaakin saa =)

Kurkkaapas sinne kolikon toisellekin puolelle. Erityislapsellesi on kuntoutuksellista päivähoitoa suositeltu nimenomaan siinä valossa, että päiväkoti pystyy tarjoamaan sellaista kullanarvoista kuntoutusta, jota sinä et kotihoidolla pysty lapsellesi antamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Kurkkaapas sinne kolikon toisellekin puolelle. Erityislapsellesi on kuntoutuksellista päivähoitoa suositeltu nimenomaan siinä valossa, että päiväkoti pystyy tarjoamaan sellaista kullanarvoista kuntoutusta, jota sinä et kotihoidolla pysty lapsellesi antamaan.

No eipä kauheen positiiviseslta tuo ap:n kirjotus ainakaan kuullostanut...ja ei se päiväkoti mikään ihmepaikka ole, varsinkaan jos sattuu olemaan hiukka "väsyt" tädit ryhmässä.

tuosta kuntouksellisesta syystä... Ei ole mitenkään tänä päivänä sanottua, että pk:ssa pystystään tarjoamaan mitään kullanarvoista saati sitten edes kohtuullista.
Olen itse päivähoidon työntekijä, olen pk-seudulla ollut vähintään tusinassa päiväkodissa työssä. Tämän päiväkodin piti pystyä tarjoamaan lapselle kuntoutuksellisest olosuhteet, mutta eivät pysty. tämän myönsivät itsekin. On selvä, että lapsella on parempi kotona VAIKKA olisi todella toivonut, että lapsi olisi saanut sitä "kullan"arvoista kuntoutusta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:

No eipä kauheen positiiviseslta tuo ap:n kirjotus ainakaan kuullostanut...ja ei se päiväkoti mikään ihmepaikka ole, varsinkaan jos sattuu olemaan hiukka "väsyt" tädit ryhmässä.

Kuulepas, se toisten lasten seura onkin sitä kullanarvoista kaiken muun ohella. Se on yksi tärkeimmistä syistä, miksi lapselle sitä päiväkotipaikkaa suositellaan, eikä esim. perhepäivähoitoa.

miten eriarvoisessa tilanteessa lapset ovat maassamme. Pk-seudulla integroidut ryhmät ovat ihan vitsi kun taas muualla suomea homma tosiaan toimii. Esim tuo ravistettavan esimerkki 11 lasta ja 5 aikuista niin onhan tuo jo hulppeaa. Toisaalta, pk-seudulle saa ambulanssin nopeammin.. Koskaan kun ei voi tietää mitä palvelua sitä ihminen tarvitsee. Palvelujen perässäkään perhe ei voi alvariinsa muuttaa..

Yhteistyössä