Päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelen"

Vieras
Tästä tulee varmaan sanomista taas, mut kiinnostaa kenellä on näin. Miehen serkku, joka tuossa melkein naapurissa asuu odotta toista lasta. Esikoinen (2,5v) on kokopäiväisesti tarhassa nyt kun tää äiti on mammalomalla ja kuulemma jatkaa ihan täysipäiväisesti vauvan syntymän jälkeenkin. Mua vaan ihmetyttää, et miks ei voi edes puolipäiväisesti sitä lasta pitää tarhassa vaan kokopäivän vaikka itse kotona. Pitääkö monikin toisen lapsen tarhassa vaikka itse on kotona? Puolipäiväisesti ymmärtäisin, mut et ihan täydet päivät. :O

Mä ymmärtäisin päivähoidossa olon jos äitillä olisi liikkumiskielto yms, mut sitä mä en ymmärrä et maataan kotona ja jaksetaan vielä viedä se muksu sinne joka aamu. Puolipäivähoito on ihan ok, kai... itse kyllä en lastani viitsisi viedä tarhaan jos olisin kotona, enkä kyllä pystyiskään oleen kotona jos lapsi olisi tarhassa. Kyllä lapselle voi järjestää muutakin tekemistä että näkee kavereita, esim. kerhoilua tai leikkipuistoja. On se vaan kumma et suomessa tälläinen käytäntö on edes mahdollinen.. Miksi niitä lapsia tehdään jos niitä kuskataan hoitoon ja ollaan itse kotona?

Kaverin jonkun tutun lapsi on kanssa 07-15.30 päikyssä joka päivä vaikka äiti kotona. Satunnaisesti voi pitää "vapaapäivän" päikystä.
En ymmärrä kyllä.
Nuo lapset vievät turhaan paikkoja niiltä jotka päikkyä oikeasti tarvitsevat.

Itse en edes kehtaisi pitää lasta päikyssä joka päivä ja koko päivää jos itse olisin kotona.

Monet pitää lasta hoidossa vaikka ovat itse kotona, se on sitä paljon puhuttua virikehoitoa! Itse sinänsä ymmärrän tuon että lapsi on mieluummin koko päivän hoidossa kuin puolipäivää, koska siinä tulee vastaan kuljetus ongelmat ja meidän lapset ainakin protestoivat vastaan jos ne yrittää hakea puoliltapäivin kun on leikit vielä kesken :D Mutta sitä en ymmärrä miksi se lapsi pitää sinne tarhaan jokapäivä viedä jos äiti on kotona (tai miksi ylipäätään 2,5 vuotias on virikehoidossa)..

Meillä päin ihan neuvolassa kehotetaan pitämään lapsi täysp'iv'isesti päivhoidossa synnytykseen asti, oli sitten millainen raskaus hyvänsä. Mutta synnytyksen jälkeen en minäkään kyllä ymmärrä.

Mulla on lapsi kokopäiväisesti hoidossa siis n. 6,5 tuntia päivässä vaikka itse olen kotona ja opiskelutkin vähän niin ja näin eli voisin hoitaa kotona.

[QUOTE="vieras";23849606]Meillä päin ihan neuvolassa kehotetaan pitämään lapsi täysp'iv'isesti päivhoidossa synnytykseen asti, oli sitten millainen raskaus hyvänsä. Mutta synnytyksen jälkeen en minäkään kyllä ymmärrä.[/QUOTE]

Joo niin varmaan, vai koitatko kirkastaa omaa kruunuasi? On ne päiväkodit kohta täynnä jos tuo on uusi neuvolan ohjesääntö...

[QUOTE="mie";23849620]Joo niin varmaan, vai koitatko kirkastaa omaa kruunuasi? On ne päiväkodit kohta täynnä jos tuo on uusi neuvolan ohjesääntö...[/QUOTE]

Heh, en ole edes raskaana :D

Minä suunnittelin pitävänä 4 vuotta täyttävän pojan täyspäiväisesti päiväkodissa vielä silloin kun äitiysloma alkaa. Vointini on jo nyt raskauden puolessa välissä niin vaikea ja raskas, että uskon että on siinä tilanteessa parempi ratkaisu niin minulle kuin pojallekin. Lisäksi tiedossa on todennäköisesti nopea synnyttys, ja jos se vaan sattuisi tapahtumaan "virka-aikaan" niin mieheni pääsisi mukaan synnytykseen, muuten joudun synnyttämään yksin, kun lähimmät ihmiset, jotka voisivat tulla poikaa vahtimaan, asuvat melkein 2 tunnin ajomatkan päässä.

Sitten kun vauva saadaan kotiin, alkaa esikoisellakin isoveliysloma. Päiväkotiin en enää tosiaan syntymän jälkeen isompaa vie.

[QUOTE="opiskelijaäiti";23849617]Mulla on lapsi kokopäiväisesti hoidossa siis n. 6,5 tuntia päivässä vaikka itse olen kotona ja opiskelutkin vähän niin ja näin eli voisin hoitaa kotona.[/QUOTE]

No juuri sun kaltaisia "äitejä" on tässä maassa liikaa... ettäs kehtaat vielä täälläkin kerskua!

mä oon sairaslomalla nyt ennen äippälomaa,ja kun mulla virallisesti alkaa äippäloma otan pojat kotiin kesälomalle.esikko alottaa koulun syssyllä ja kuopus menee 2-3päivää viikossa päiväkotiin.päiväkotilaps 4v ja en halua erottaa häntä omasta ryhmästään,hällä on niin hyviä kavereita siellä.poika itekkin sanonut että haluaa jatkaa päiväkodissa.lapset erilaisia,aikoinaan esikko oli kotona kun kuopus syntyi ja ja jäi kotiin mamman hyvään huomaan.

Mä oon kyllä ajatellut pitää esikoisen hoidossa ainakin vanhenmpainvapaan loppuun asti 10 päivää kuukaudessa. Nykyisellään kun vielä olen töissä on esikoinen hoidossa 15 päivää kuukaudessa. Meille on syksyllä syntymässä kaksoset, esikoinen ehkä juuri ehtii täyttää 3 vee, joten voi olla aika tylsää esikoisella olla kotona kun äiti vain imettää ja vaihtaa vaippoja.

No tää miehen serkku kyllä jaksaa valittaa kuinka on ollu raskasta odottaa tätä toista lasta, kun on ennestään yks.. jo onhan se kun ite päivät kotona makaamassa jo useamman viikon. Piti siis ensin kesäloman ja siihen päälle mammaloma eli on ollu pois jotain rv 31 lähtien (nyt rv36). Hänen miehensä siis vie lapsen töihin mennessään tarhaan ja tullessaan hakee... Eikä oo mitään liikkumiskieltoa tms.

Ei poika kuulemma kauaa synnytyksen jälkeen ois kokopäiväisesti tarhassa, muutama viikko ja sitten kun isä jää kesälomalle+isyyslomalle niin poika on tarhassa puolipäiväisesti.. (2päivää/vko), mut miks helekutissa, kun isäkin on kotona??

En ymmärrä, enkä edes halua. Olettaen, että perheessä ylipäätään kaikki ok. Isompien ongelmien kohdalla toki ymmärrän. Mutten ymmärrä jos syy on vanhempien laiskuus.

Selittäkääpä mulle seuraava juttu:
Kun vanhemmat ovat töissä ja lapsi hoidossa, niin hoitoajat syynätään tarkkaan 5min tarkkuudella työaikojen mukaan. Korostetaan nimenomaan, että lapsi pitää hakea heti hoidosta kun työt loppuu, kaupassa ei saa käydä ennen sitä. Mutta kaikilla on kuitenkin subjektiivinen päivähoito-oikeus. Miksi kotona äitiyslomalla oleva äiti sitten saa pitää lasta miten haluaa hoidossa, mutta työssäkäyvillä samaa oikeutta ei ole?
Kysehän taitaa olla siitä, että päiväkodin johto + hoitajat ottavat oikeuden omiin käsiinsä ja huomauttelevat kauppareissuista ym. ei kai siihen mitään laillista oikeutta ole...

Selittäkääpä mulle seuraava juttu:
Kun vanhemmat ovat töissä ja lapsi hoidossa, niin hoitoajat syynätään tarkkaan 5min tarkkuudella työaikojen mukaan. Korostetaan nimenomaan, että lapsi pitää hakea heti hoidosta kun työt loppuu, kaupassa ei saa käydä ennen sitä. Mutta kaikilla on kuitenkin subjektiivinen päivähoito-oikeus. Miksi kotona äitiyslomalla oleva äiti sitten saa pitää lasta miten haluaa hoidossa, mutta työssäkäyvillä samaa oikeutta ei ole?
Kysehän taitaa olla siitä, että päiväkodin johto + hoitajat ottavat oikeuden omiin käsiinsä ja huomauttelevat kauppareissuista ym. ei kai siihen mitään laillista oikeutta ole...

No kuule, ei todellakaan saa mitään erikoisoikeuksia. Meilläpäin ainakin valitetaan hakuajoista myöhästymisestä ihan kaikille ;) Ja varsinkin niille jotka ei sieltä töistä tule.

[QUOTE="opiskelijaäiti";23849826]Mä ainakin pidän hoidossa siksi että saa kavereiden kanssa olla, on ainokainen niin tarvitsee seuraa.[/QUOTE]

Et taida paljon arvostaa äitiyttäsi, kun oot sitä mieltä että noin pieni tarvitsee ennemmin kavereita kuin äitiä.

[QUOTE="opiskelijaäiti";23849826]Mä ainakin pidän hoidossa siksi että saa kavereiden kanssa olla, on ainokainen niin tarvitsee seuraa.[/QUOTE]

Tässä kohtaa riippuu aika paljon lapsen iästä. 2.5v ei todellakaan kaipaa kavereiden seuraa 8h päivittäin.

Meidän pian 3v on ollut taytta paivaa hoidossa koko raskauden ajan- olin sairaslomalla 2kk enka pystynyt liikkumaan kunolla eli esim puistoon vienti ei olisi onnistunut, kerhoja alle 3v ei ole täällä. Nyt vauva syntyi sektiolla ja mulla on 2kk nostelu kielto, 3v jatkaa tarhassa täyttä paivaa kesäkuun loppuun, ensi vuonna jatkaa tarhassa osa-aikaisena , haluan pitää tarhapaikan. Pojan näkökulmasta se on hoidossa tutussa paikassa, sen elämä jatkuu entisellään, mitä siinä on ihmettelemistä.
Ja koska tässä kuussa maksettin veroja lähes 7000euroa, käytän kunnallista hoitoa "virike" hoitona ihan hyvillä mielin.

[QUOTE="vieras";23849801]No kuule, ei todellakaan saa mitään erikoisoikeuksia. Meilläpäin ainakin valitetaan hakuajoista myöhästymisestä ihan kaikille ;) Ja varsinkin niille jotka ei sieltä töistä tule.[/QUOTE]

Joo-o, mutta kyse ei ole myöhästymisestä, vaan hoitosopimuksen tekemisestä.

[QUOTE="vieras";23849848]Tarkennas nyt vähän?
Mimmonen hoitosopimus sitten tarvis tehdä niille ketkä ei käy töissä.

Ihan mielenkiinnosta, en haasta mitään :)[/QUOTE]

Mun mielestä kaikille pitää tehdä sellainen hoitosopimus, jonka vanhemmat kokee hyväksi. Jos aletaan moralisoimaan työssäkäyvien vanhempien kauppareissua työpäivän päätteeksi kerran viikossa, niin olisi aika sitten rajoittaa myös kotona olevien vanhempien lasten hoitoaika kuuteen tuntiin tai puolipäiväiseksi. Se ei ole subjektiivisen päivähoito-oikeuden hengen mukaista, että vanhempien työaikalistoja pyydetään päiväkotiin.
Meillä lapsi n. 6h päivässä hoidossa useimmiten, vaikka työpäivät on 8h, eli sinänsä asia ei minua koske henkilökohtaisesti.

Minua niin säälitti lapsen hoitokaveri 2½ v kahvipöydässä äitienpäivänä. Pöydässä on lapset ja äidit kakkukahveilla, ja puhumme tulevista kesälomista. Äiti puhuu kovaan ääneen että ai kamala kun kesäloma ahdistaa jo valmiiksi, kun kai tuo lapsi pitää pitää kotona. Että viimeksi muutama kuukausi aiemmin kun pikkusisarus syntyi, hän oli viikon kotona ja oli kamalaa uhmaa ja huutoa. Että ei kyllä jaksaisi kesälomaa ollenkaan. Jep, hyvin menee. Kyseinen lapsi on aina niitä ensimmäisiä joka tuodaan hoitoon, ja viimeisiä joka haetaan.

Yhteistyössä