Päivähoito-oikeus äitiysloman aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija47
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija47

Vieras
Eli tästä elokuun alussa voimaan tulevasta lakimuutoksesta, jossa subjektiivinen päivähoito-oikeus rajataan 20 tuntiin lapsilta, joiden toinen vanhempi on kotona.

Meillä siis tilanne se että esikoinen (3,5v.) tällä hetkellä kokopäivähoidossa (ryhmäperhepäivähoito) ja itse olen jäämässä kesän lopulla äitiyslomalle. Haluan kuitenkin että esikoinen jatkaa päivähoidossa tuon sallitut 20h/vko.

Nyt kun soitin asiasta kuntaan, niin siellä sanottiin että ei ole mahdollista jatkaa samassa paikassa vaan lapsi tulisi ilmoittaa avoimeen päiväkerhoon, jota on siis joka päivä 3h.

Itse olen kyllä tulkinnut tuon lain niin, että lapsella on oikeus jatkaa samassa hoitopaikassa, vaikka tuntimäärää rajataan. Onko jollakin täällä tarkempaa tietoa asiaan?

Kunta sumuttaa.

Sitäkin esim. esiintyy, että sanotaan, että kaikkien paitsi töissä olevien vanhempien lasten pitää olla kotona joulu- ja muina loma-aikoina, vaikka ei oikeasti pidä. Tai sen puoleen, että eskarilainen (joka on vain eskariajan paikalla) ei saisi itse kulkea päiväkotiin ja takaisin vaan vanhempien pitäisi tuoda ja viedä.

Kannattaa pitää omista oikeuksista kiinni ja tehdä valitus ylemmälle virkamiehelle jos muu ei auta. Tai ainakin vaatia viittaukset asianmukaisiin lainkohtiin (joita virkamies ei tietenkään pysty antamaan, koska sellaisia ei ole).

Eli tästä elokuun alussa voimaan tulevasta lakimuutoksesta, jossa subjektiivinen päivähoito-oikeus rajataan 20 tuntiin lapsilta, joiden toinen vanhempi on kotona.

Meillä siis tilanne se että esikoinen (3,5v.) tällä hetkellä kokopäivähoidossa (ryhmäperhepäivähoito) ja itse olen jäämässä kesän lopulla äitiyslomalle. Haluan kuitenkin että esikoinen jatkaa päivähoidossa tuon sallitut 20h/vko.

Nyt kun soitin asiasta kuntaan, niin siellä sanottiin että ei ole mahdollista jatkaa samassa paikassa vaan lapsi tulisi ilmoittaa avoimeen päiväkerhoon, jota on siis joka päivä 3h.

Itse olen kyllä tulkinnut tuon lain niin, että lapsella on oikeus jatkaa samassa hoitopaikassa, vaikka tuntimäärää rajataan. Onko jollakin täällä tarkempaa tietoa asiaan?
Minusta sinulla pitää olla pätevämpi syy siihen että lapsesi tarvitsee päivähoitoa kuin se että olet kotona hoitamassa vauvaa. Terveydelliset syyt?

Minusta sinulla pitää olla pätevämpi syy siihen että lapsesi tarvitsee päivähoitoa kuin se että olet kotona hoitamassa vauvaa. Terveydelliset syyt?

Niin, _sinun mielestäsi_ pitäisi, mutta lain mukaan mitään perustetta ei tarvita. Ap:lle sanoisin samaa kuin joku tuossa aiemmin, että pidä kiinni oikeuksistasi (tai siis lapsen oikeudesta). Lapsellekin parempi, jos saa jatkaa tutussa päiväkodissa.

Miksi kukaan tekee lapsia lisää jos ei jaksa hoitaa niitä?

Voi tsiisus kun täällä ei sitten osata lukea tekstiä niinkuin aikuiset...missään ei ole mainittu että en jaksa hoitaa lastani. Haluan että lapseni saa jatkaa tutussa päivähoitopaikassa, jossa viihtyy todella hyvin ja jossa hänellä on tutut kaverit.

Ei tuntuisi mitenkään kohtuulliselta riistää 4v. lapselta kaikki tutut kaverikontaktit ja päivärutiinit. Ja mitenkään en siis arvostele tuota 20h/viikko, joka tapauksessa lapseni jäisi pois KOKOPÄIVÄHOIDOSTA vaikka sitä ei lailla olisikaan rajoitettu. UGH.

• Tykkää
Reactions: Anianna

Yhteistyössä