Päivähoitopaikan löytyminen on mennyt säätämiseksi -olisiko reilua, että saisimme hoitopaikan suoraan vuoropäiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fdlkajds
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fdlkajds

Vieras
Mulla on alkamassa 3-vuorotyö ja mies on säännöllisessä työajassa pääsääntöisesti 8-17. Hän voi joskus päästä lähtemään ennen viittä, mutta täytyy varautua siihen, että työpäivä kestää viiteen, ja siitä ei voida aina joustaa. Mies on pari kolme kertaa viikossa ympärivuorokautisessa työssä 1-2 viikkoa kerrallaan, joten olemme pyytäneet mahdollisuutta tällöin vuoropäivähoitoon, ja päivähoitotiimi on sanonut sen oelvan ok. Olemme yrittäneet saada normaalin aukioloajan päiväkotipaikkaa siksi, että emme kuormittaisi vuoropäiväkotia, kun emme vuorohoitoa tarvitse kuin muutaman ajanjakson vuodessa.

Nyt tie on noussut pystyyn sen suhteen, että päiväkodit ovat täällä päin auki klo 17 asti, eikä niissä ole jouston varaa. Pph:t lopettavat 16.30. Tilanne jäi perjantaina vielä ihan auki ja tarkoitus oli keskustella ja yrittää löytää jokin ratkaisu nyt huomenna asiaan, kun kaikki päättävät elimet ovat takaisin töissään. Minä olen ajatellut, että onko kohtuullista vaatia sittenkin sitä vuoropäiväkotipaikkaa, koska normipäiväkodit eivät ole auki kuin 17. Minä toki haen aina aikaisemmin, kun aamuvuorossa olen, mutta aamuvuoroja ei ole kuin pari viikossa, jolloin mieheni hoitaa noutamiset tarhasta. Ja kun joka tapauksessa tulemme tarvitsemaan muutaman kerran vuodessa viikon parin verran 3-vuoropäiväkotia...

Ja siis tilannehan on se, että täällä on kaikki päiväkodit täynnä. Että mielenkiinnolla odotan, mistä he meille taikovat päivähoitopaikan alkuunsakaan... vuoropäiväkoteja pitäisi olla täällä paikkakunnalla kyllä enemmän kuin se kaksi.

Tarvitsette vuoro-/iltapäiväkotia, mutta olette silti hakeneet paikkaa normaalista pk:sta joka sulkee ovensa klo 17?

Miksi?

Siksi, koska luulimme päiväkotien olevan auki 17.30 niin kuin edellisellä paikkakunnallamme, mutta näin ei ikävä kyllä ollut. Ja tiedustelin päivähoitotoiminnan johtajalta, että miten meidän kannattaisi tehdä päiväkotihaun kanssa, niin hän itse meitä näin kehoitti tekemään.

Nyt sitten ei löydykään ratkaisua.. mutta yritän vaatia huomenissa vuoropäiväkotipaikkaa.

mun mielestä kunnallisten päiväkotien on pakko joustaa puol kuuteen aukiolossa silloin tällöin.

mutta muutoin niin, musta olis parempi, että saisitte suoraan vuoropäikystä paikan. toi paikasta paikkaan pomputtelu on kamalaa kaikille.

Ensinnäkin en ymmärrä tuota että pph:t lopettaa klo. 16.30. Kyllä meillä ainakin hoitajat joustaa jos on vain silloin tällöin pidempiä päiviä, itse teen pääsääntöisesti töitä 6.15-17.00.
Toiseksi ihmettelen ettei päiväkodit jousta muutamana päivänä vuodessa, parempi ratkaisu se olisi kaikkien kannalta kuin paikasta toiseen pompottelu tai vuorohoidossa oleminen jos pääsääntöinen hoitoaika on kuitenkin tuo normaali aika...
Kyllä ne paikan teille hoitaa, älä siitä murehdi, ne vaan aina sanoo että on täyttä jne.

Eikö teidän kaupungissa oo päiväkoteja jotka olis auki iltakymmeneen? Täällä meillä on tavallisten ja vuropäiväkodin lisäksi kolme päiväkotia joissa on ns iltahoito eli pk on auki klo22 asti. Sellainen päiväkoti sopis teille hyvin jos kerran tavis pk:t menee liian pian kiinni ja vuoropäiväkoti ei tunnu oikealta.

Ilmeisesti paikkakuntanne on niin pieni, ettei siellä ole päiväkoteja, jotka olisivat iltaisin auki.
Epäsäännöllinen työaika on aina hankala lasten hoidon kannalta.
Mutta jos tilanne on siis se, ettei paikkakunnallenne saa hoitoa kello 17 jälkeen muualla kuin vuoropäivähoidossa ei teillä taida muuta vaihtoehtoa olla.

Eikö teidän kaupungissa oo päiväkoteja jotka olis auki iltakymmeneen? Täällä meillä on tavallisten ja vuropäiväkodin lisäksi kolme päiväkotia joissa on ns iltahoito eli pk on auki klo22 asti. Sellainen päiväkoti sopis teille hyvin jos kerran tavis pk:t menee liian pian kiinni ja vuoropäiväkoti ei tunnu oikealta.
Täällä on myös tällaisia päiväkoteja. Oman muksun pk:ssakin on yksi ryhmä klo 22 asti auki, sinne lykkäämme pojan jos on iltahoidon tarvetta (satunnaisesti on).

Jos päiväkodista ei jousteta ollenkaan, niin silloin vuoropäiväkoti on ainoa mahdollisuus.

Meillä (Tampereella) on ilmotettu, että päiväkotien aukiolo aika on -17.00 (en kyllä edes muista monelta ne aukeaa...), mutta tarvittaessa päiväkoti on auki aina klo 18.00 saakka. Mutta tuosta ylimääräisestä hoidontarpeesta täytyy ilmoittaa erikseen.

Ilmeisesti muualla ei siis ole yleistä tehdä kuten meidän kunnassa, eli jos tavallisessa päivähoidossa olevaa lasta ei ehditä noutaa siihen 17 mennessä, koulutaksi vie jäljelläolevat tenavat pienen matkan päähän vuorohoitopaikkaan vanhempiaan odottamaan?

Yhteistyössä