Päivähoitopaikasta asiaa...tuli mieleen tuosta yhestä keskustelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

marhe

Aktiivinen jäsen
03.03.2008
2 624
0
36
Eli siis jos lapsi on ollut kokopäivähoidossa ensin, sitten äiti jää äitiyslomalle/hoitovapaalle ja haluaa isomman lapsensa käyvän edelleen samaisessa hoitopaikassa esim pari kertaa viikossa eli siis on puolipäiväinen (?). Tällöinhän hänen kokopäiväpaikkansa vapautuu jollekulle tarvitsevalle. Kun äiti sitten palaa töihin niin onko lapsella automaattisesti kokopäiväinen paikka samassa päiväkodissa?

Tää tuli mieleeni tuosta yhestä keskustelusta jossa sitte yhtä äitiä morkattiin siitä että hän kotosalla ollessa vois hoitaa lapsensa kotona ettei veis paikkaa keltään muulta. Tottahan se siis on että vaikka hän ottas lapsensa pois, ei sieltä vapautuis kokopäiväpaikkaa vaan se puolpäivänen/osittainen/milä nimellä se nyt sit kulkeekin mutta onko tällä lapsella siis kokopäiväpaikka automaattisesti heti kun äiti sitä tarvitsee?

ei taida olla..eli se pitää hakea uudelleen.
Meillä oli tuo tilanne,otin kuitenkin isomman kotiin,jolloin hänelle jäi "takuupaikka" seuraavalle vuodelle. Eli olisi päässyt samaan takaisin,mutta se olisi pitänyt myös hakea uudelleen.

meillä kyllä ainakin on niin että nyt anon että lapset olis vaan 3/pvä viikossa hoidossa niin kauan ku olen työtön. heti jos joudun työkkärin kurssille tai löydän töitä niin paikat vaihtuvat jokapäiväisiksi. eli lapsillemme on varattuna kokoajan se kokoaika paikka. ja osapäiväpaikka tarkottaa sitä että lapset ovat alle 5h/päivässä hoidossa

No siis mulle (olen sen toisen ketjun ap) tarhan tädit sanoivat, että sitten kun menet töihin niin lapsen paikan voi muuttaa kokopäiväiseksi ja pienemmälle hakea paikan samasta tarhasta. En sitten tiedä, onko tarhakohtaista, tuolla tarhassa suurin osa lapsista on osa-aikaisia eli pari, kolme tarhapäivää/viikko. Puolipäiväinen tarkoittaa ymmärtääkseni joka päivä puolikasta päivää (esim. 8-12).

Minusta on omituista, että äitejä syyllistetään ja moititaan laiskoiksi, jos isompi lapsi on päiväkodissa osa-aikapaikalla, siis joku 5 vuotias käy päiväkodissa 2-3 pv / vko max 4 h kerrallaan.
Se on laiskuutta ja ja niin ei saisi tehdä, lapsi pitäisi hoitaa itse jne.

Mutta jos lapsi käy kerhossa tuon saman verran tai jopa useamminkin, se on ihan ok.

Sama asiahan se on, tai ei oikeastaan:

meidän paikkakunnalla on vain yksi kerho, ei siis vaihtoehtoja. Kerhossa on tosi pienet ryhmät eikä se mitenkää aktiivinen ole. Esim. retkiä eivät tee. Askartelut on semmosia, että täti leikkaa ja liimaa ja piirtääkin, vaikka lapsi on 4 v ja osaisi itse, jos vaan annettaisi mahdollisuus ja kannustettaisi.

Pienessä ryhmässä meidän lapsi sitten oli aina yksin. Hän vaithtoi toiseen ryhmään, jossa tilanne ei niin paha ollut, otettiin sentään ryhmään mukaan, ne lapset siis ottivat, mutta yksin hän leikki ja yksin oli. kun eivät ne muut húolineet häntä kaverikseen. Eivät sentään seinän vierelle hylänneet kuten edellisessä ryhmässä, tässä sai sentään jonkun juttukaverin.

ja täti valittaa, että kun nämä lapse4t on niin valmiiksi passattuja,e ivät osaa riisua, ei pukea itse.
no ei, koska kun vein 4 vuotiaan, ja aloitin taistelun, että itse riisuu, itse pukee jne, täti itse tuli passaamaan ja sitten sitä omatoimisuutta odotettiin semmosissa napeissa ja nauhoissa, joita ei vaan osaa, motoriikka ei riitä.

Yhteistyössä