päiväkodin epäterveelliset ruokatottumikset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yks äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";24793120]No empä kiisselistä valittanutkaan, vaan rahkoista yms. Vaikka kyllä noissa kiisseleissäkin paljon sokeria on. Hedelmiä, vihanneksia, puuroa ja leipää vois esim olla. Näin meillä kotona välipalat.[/QUOTE]

Mistä sinä teidät kuinka paljon niissä on sokeria? Oletko maistanut? Eiköhän siellä kunnan ravitsemuskekskuksessa ole laskettu sopiva määrä sinne kiisseliin.
Ja sinä äitinä voit tietenkin vaikuttaa siihen mitä lapsesi laittaa kotonaan suuhun. Vai onko sittenkin niin, että nyt kun lapsi saa silloin tällöin pk:ssa "makeita" herkkuja et voikkaan tarjota niitä kotona niin usein?!

Voithan toki vaatia että pikku kultanuppusi saa vain näkkäriä välipalalla. Vähän realismia kehiin taas.

"lapsi menee pilalle pullasta" anna mun kaikki kestää *tuumaa hän*

[QUOTE="Halikatti";24793133]Varmaan voisi ajatella, että siitä tekisi huomautuksen vaikka monien vanhempien yhteisenä juttuna kunnan päivähoidosta vastaaville. Saisivatpahan tietää, että mitä mieltä vanhemmat tästä ovat. Eivät tietenkään kaikki ole siitä huolestuneita, en minäkään vielä 2-3 viikkoa sitten ollut, mutta se on kasvava suuntaus ja kun se kerran iskee ei paluuta entiseen ole... :)

Luin nimittäin tämän kirjan kun olin muutenkin jo kiinnostunut asiasta: Mats-Eric Nilsson : Aitoa ruokaa

Se avasi silmäni[/QUOTE]

Itse olen jo pidempään ollut kauhuissani p-kodin ruuista, aspartamiiinilla makeutettuja mehuja, muroja aamiasella (muroja joissa on transrasvoja), kevytkjeijua, rasvatonta maitoa ja hirmu määrä lisäaineita. Teollisia karajanlapiirakoita ja hot dogeja välipaloina eli ei luonnollisia rasvoja vaan todellakin haitallisiksi todettuja transrasvoja tarjotaan kasvaville lapsille. Lapsistamme siis tehdään sairaita.

Siksi koska lapsen päivittäiseen ruokaan on käytettävissä alle euro per ateria.

Sen jälkeen kun Helsinki ja Espoo vaihtoivat liemitiivisteet siihen jossa ei ole natriumglutamaattia nousi ruokakustanukset 100 eurolla ja sekin raha on pois siitä muusta ruoasta.
Tästä juuri pitäisi antaa viestiä, että kuka ei pidä tällaista suhtautumista lapsiin ihan läpihuutojuttuna. Voi ainakin antaa kuulua mielipiteensä siitä.

[QUOTE="vieras";24793106]No ylipaino tulee siitä, ettei liiku tarpeeksi ja syö liikaa, ihan sama syökö puuroa vai pullaa. Hampaille ei käy kuinkaan jos syö xylitolia ja näin yleensä on päiväkodeissa.

Laita yksityiseen päiväkotiin, jossa on haluamaasi ruokaa tarjolla, sehän tosin maksaa sitten enemmän :)[/QUOTE]

Kaikissa päiväkodeissahan xylitolia ei syödä joka aterialla, muistaakseni munkin lasten päiväkodissa vain aamiaisen ja lounaan yhteydessä, mikä on nurinkurista koska se makea välipala on juuri se, jonka jälkeen mielestäni kipeimmin xylitolia tarvitsisi. Mutta tottahan se on, että ei ne yksittäiset makeat välipalat lihota, lähinnä omien lasten kohdalla huolehdin sitä hampaiden terveyttä ja ylipäänsä ruokailutottumuksien muodostumista. Mutta olen sitten ratkaissut sen niin, että meillä ei kotona syödä käytännössä katsoen ollenkaan makeaa kun sitä päiväkodissa saa kuitenkin yleensä monta kertaa viikossa. :)

[QUOTE="Halikatti";24793057]Mitenköhän on yksityisissä päiväkodeissa?[/QUOTE]

Meidän lapset ovat yksityisessä ja samaa makeaa höttöä on sielläkin. Ja mitä olen jutellut tuttujen kanssa, joiden lapset jossain muussa yksityisessä, niin niissäkin on sama. Se on helpompaa ja halvempaa keksiä noita makeita välipaloja kuin terveellisempiä vaihtoehtoja.

Lasta ei pitäisi totuttaa noin epäterveellisiin ruokatottumuksiin, oikeasti, kenen 1-2-vuotiaan ruokavalioon pitäisi kuulua pullat ja muut sokeripommit. Jos oikeasti on sitä mieltä että pitäisi kuulua niin kannattaa katsoa omaa peilikuvaa ja miettiä olisko omassakin ruokavaliossa parannettavaa... Miksköhän suomalaiset on niin ylipainoisia? "Eihän yks sokerirasvapommi välipalana haittaa..."

Meillä ainakin 3-vuotias hyppii seinille kun syö makeaa, sen huomaa noin 15 min syömisen jälkeen. Siksi meillä ei ole makeita herkkuja kuin harvoin, jugurtti on luonnonjugurttia, mehuja ei juoda ym. Hoitoon lapsi menee yksityiselle hoitajalle, osittain juuri sen takia etten halua hänen tai pikkuveljensä syövän epäterveellistä ruokaa päiväkodissa näin pieninä.

Mistä sinä teidät kuinka paljon niissä on sokeria? Oletko maistanut? Eiköhän siellä kunnan ravitsemuskekskuksessa ole laskettu sopiva määrä sinne kiisseliin.
Ja sinä äitinä voit tietenkin vaikuttaa siihen mitä lapsesi laittaa kotonaan suuhun. Vai onko sittenkin niin, että nyt kun lapsi saa silloin tällöin pk:ssa "makeita" herkkuja et voikkaan tarjota niitä kotona niin usein?!

Voithan toki vaatia että pikku kultanuppusi saa vain näkkäriä välipalalla. Vähän realismia kehiin taas.

"lapsi menee pilalle pullasta" anna mun kaikki kestää *tuumaa hän*

No hohhoijaa! Lue mun aikaisemmat tekstit, siinä sulle vastauksia miksi niin vaahtoan. Kuten jo edellä mainitsin, meillä kotona ollaan annettu vain muutaman kerran jätskiä, muita herkkuja ei ole saanut. Minusta kun ne ei kuulu tuon ikäisen ruokavalioon. Ei lapsi edes osaa vaatia semmoisia kun ei ennen ole saanut ja onnellinen on ollut ilman pullaa ja muutakin. Enkä ole halunnut että kullannupuni saa vain näkkäriä välipalalla, monipuolisuus täytyy muistaa silti, vaikka terveellisesti muuten söisikin. Vaikka näkkärit on kyllä lapsen suurta herkkua :D

Mä olen maistanut. :D Ja ne on kyllä todella, todella makeita. :x Mä en saanut alas. Meidän kunnassa ainakin kouluilla (&iltapäiväkerhoilla) ja päiväkodeilla on puuropäiviä lukuunottamatta sama ruokalista, joten sikäli sitä ei ainakaan ole laskettu ravitsemuksellisessa mielessä nimenomaan pienten lasten tarpeiden mukaan, koska ihan samaa ruokaa syövät niin 1- kuin 17-vuotiaatkin.

Mitä pahaa on rahkassa?

Mun mielestä ei olisi kivaa, jos päiväkodissa olisi joka päivä jotain herkkua välipalalla; pullaa, kuivakakkua, pannukakkua hillolla/sokerilla, tms.

Kiisseliä ja rahkaa en kyllä pidä pahana. Enkä jogurttiakaan, vaikka siinä sokeria onkin. Toivoisin kuitenkin, että ei olisi pelkästään niitäkään välipalana, vaan esim. hedelmiä ja voileipää (juustolla, kurkku- tai tomaattiviipaleella) lisäksi.

Lapseni pk:ssa ei olekaan joka päivä jotain makeaa välipalalla. Olen tyytyväinen :)

[QUOTE="Milja";24793173]Itse olen jo pidempään ollut kauhuissani p-kodin ruuista, aspartamiiinilla makeutettuja mehuja, muroja aamiasella (muroja joissa on transrasvoja), kevytkjeijua, rasvatonta maitoa ja hirmu määrä lisäaineita. Teollisia karajanlapiirakoita ja hot dogeja välipaloina eli ei luonnollisia rasvoja vaan todellakin haitallisiksi todettuja transrasvoja tarjotaan kasvaville lapsille. Lapsistamme siis tehdään sairaita.[/QUOTE]

Hyi kauheeta, alkoi ahistaa. Tuo pitääkin selvittää, että onko aspartaamia meidän päiväkodissa tarjolla. Enpä olisi ikinä uskonut, että sitäkin syötetään lapsille julkisilla varoilla!

Hirveimpiä esimerkkejä löytyy kuitenkin lihasta, koska sehän voi sitten sisältää mitä vain hormoneista ja antibiooteista loislääke- ym lääkejäämiin. Kuten Kangasalla taannoin, lapsille syötettiin brasilialaista jauhelihaa, joka säilyi vakuumiin pakattuna _huoneen lämmössä_ _kaksi vuotta_. Ja tiedätte varmaan, että muualla maailmassa lääkitään eläimiä aika ronskilla kädellä verrattuna Suomeen. Sitten ihmetellään kun antibiootit eivät tehoakaan lapsen korvatulehduksiin. Lisäksi tarjottiin thaimaalaista, valmiiksi kypsennettyä kanaa. En halua edes tietää, miten surkealla tasolla Thaimaassa on kanojen ruokinta, lääkintä ja olot kaiken kaikkiaan kun ihmisoikeuksissakin on paljon petrattavaa. Nämä siis onneksi vaihdettiin kotimaiseen lihaan, mutta tuskin on ainoa kunta, missä tätä tehdään.

Kylläpäs täällä nyt yhtäkkiä ollaan sokerivastaisia. Kun pari kertaa olen erehtynyt sanomaan etten anna 3,5v lapselleni ollenkaan karkkia ja pullaa ja kakkuakin saa vaan juhlissa niin johan on kutsuttu lapsen kiduttajaksi ja vaikka miksi...

Lapsi meni päiväkotiin 2,5-vuotiaana ja kun sieltä annettiin lappuja täytettäväksi ja niissä kysyttiin toivomuksia MISTÄ TAHANSA päivähoitoon liittyvästä, toivoimme ettei lapselle anneta ylimäärästä sokeria, esim. jotain pullaa välipalaksi. Eikä myöskään ole annettu, eivät ole päiväkodissa ainakaan minulle tulleet narisemaan asiasta. Jos keskenään marisevat niin buhuu.
Olin itsekin todella kauhistunut kun 1-3 vuotiaitten ryhmässä ainakin kerran viikossa oli pullaa ja pannaria välipalana.

Luin just että Norjassa on "sokerittomia" päiväkoteja paljon. Oivoi kun olis täälläkin, kiikuttaisin lapseni mieluusti sinne...

Itse aikoinaan kun olin pieni, ja koulun jlk. jäätiin koulun harrastuskerhoille niin siellä välipalaksi tasan tarjottiin 1-2näkkäriä ja lasimaitoa. Jos oikein muistiani pinnistin oikein niin pari kertaa tarjottiin kiiseliä

Olen yksityisessä päiväkodissa ollut töissä 2 viikkoa, eli arkipäivissä 10.

Kymmenessä päivässä välipaloina on ollut 2 kertaa kiisseliä (omatekoisesta mehusta tehtynä, ei oikeita marjoja seassa), pizzaa, sokerista kaupan jugurttia, suklaakiisseliä, jäätelöä, voileipäkeksejä. Eli laskinko että7/10 välipaloista on ollut ns. epäterveellisiä.

Lisäksi välipala syödään paljon aikaisemmin kuin mitä päiväkoti ilmoittaa eli jo 13.40 ja sillä pitäisi joidenkin pärjätä 5:een asti :(

Lisäksi karkkia on jaettu synttäreiden takia, 3 kertaa, eli päiväkoti tarjoaa karkit synttäreiden kunniaksi. Nyt vanhemmat nousi tätä vastaan ja karkit kait vaihdetaan kekseihin.

Aamupalalla saa valita puuro, sokerimurot tai leipää. Suurinosa lapsista haluaa leipää, vain muutama puuroa. Aamupalaakin jaetaan jo klo 7 alkaen, jolloin osalla lapsista tulee aamupalan ja lounaan väliin tuhottoman pitkä aika, jopa yli 4 tuntia! Suositusten mukaan väli pitäisi olla 3 tuntia kasvavilla lapsilla.

Oma lapseni on taas kunnallisessa päiväkodissa ja välipaloina on pääasiassa leipää, vispipuuroja, juureksia, kasviksia, hedelmiä. Vain silloin tällöin herkkuhetkenä muroja tmv. Ei joka viikko todellakaan.

Kyllä olen pettynyt yksityisen päiväkodin ruokiin. Mutta nehän säästää kaikessa missä voi, kun kuluja muuten niin paljon.

Yhteistyössä