Päiväkodin lelupäivästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Päiväkodissa on aina perjantaisin lelupäivä. Poikani on ollut vuodenvanhasta päiväkodissa enkä ole hänelle antanut omaa lelua viemisiksi kun ei osaa huolehtia sitä itse takaisin kotiinkaan.. mut nyt poika on yli 2vuotias ja mietin pitäisikö antaa perjantaisin se oma lelu mukaan?

Minkä ikäiselle olette antaneet lelupäiväksi oman lelun mukaan? onko itse osannut huolehtia ettei se mene päiväkodin lelujen joukkoon vaan löytyy lokerosta kotiin lähdettäessä?

Yleensä hoitajat huolehtivat siitä, että oma lelu ei mene päiväkodin lelulaatikkoon. Jos näin kuitenkin käy, niin ei se laatikoiden kaiveleminen ole mikään vaivalloinen homma...

Laita siihen leluun lapsen nimi. Kyl meillä aina on lelu kotiin muistettu tuoda. Itsekin varmaan muistat vielä takasin haettaessa että millanen lelu on mukana ollut. Mitään rikkimenevää on turha viedä.

Mää en ole halunnut aiheuttaa lapselleni surua siitä, että kaikilla muilla on lelu paitsi hänellä. Niinpä lapseni sai jo 1 vuotiaasta lähtien ottaa oman lelun mukaan. Minä katson sen perään, että se lelu tulee takaisin, eikä lapsi. Jos hukkuu sanon tuntomerkit yms. niin yleensä ne aina löytyvät jostain. Ikinä ei ole 2v aikana kadonnut lelut saati rikkunut. Ja lelutkin esim. pehmoleluja tai sellaisia, ettei ne kovinpahoin pääse edes rikkumaan.

Jaa, jaa... Kyllä meillä on ollut lelupäivänä omat lelut lapsilla mukana aina, samoin kuin kaikilla muillakin pk:n lapsilla, käsittääkseni. Kerran ei yhdellä pojalla ollut, kun harvoin hoitoon tuova isä ei ollut tiennyt lelupäivästä (muut lapset selitti mulle & muille vanhemmille tätä episodia yksityiskohtaisesti ihan tohkeissaan..), ja siellä hän nyyhkytti surkeana nurkassa :(

Eli laita lelu mukaan, älä nyt sitten mitään liian arvokasta hukattavaksi. Ja, ei kai se ylipäänsä noin pienen lapsen tehtävä ole vielä tavaroistaan huolehtia?

Ja eihän omista tavaroista edes opita huolehtimaan muuta kuin kantapään kautta.

Mun mielestä hyvä rajoite pienten lelun tuomisessa on se, että ei anna viedä kovin rakkaita, hajoavia tai hienoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hoitajat ei ole koskaan kyselleet lelujen perään eikä puhuneet mitään lelupäivästä, viikko-ohjelmassa vain lukee et pe on lelupäivä..

No tarviiko niiden enää sitä erikseen mainita, ku luet sen paperista?

No itsepä pettymyksen lapsellesi teet

Tää on niin tätä. Itseäni ihemtytti, kun pojan pk:ssa oli viime vappuna naamiaiset, niin eikös ryhmässä ollut yksi poika, jolla ei ollut yhtään mitään härpäkettä päällä tai mukana. Aika surkealta pikkuinen näytti, ja vielä surkeammalta ryhmäkuvassa. Vanhempansa pitivät kuulemma naamiaispäivää typeränä ideana. Ei niin, että itsekään olisin riemusta kiljunut, mutta onhan noi lapsille tärkeitä juttuja, eikä se nyt niin iso vaiva ole laittaa joku lelu mukaan perjantaisin tai hassu hattu päähän kerran vuodessa.

Pettymyksen? jos lapsi on niin kovin pettynyt niin miksei se koskaan sano mitään et haluaa lelun mukaan päikkyyn kun osaa kuitenkin jo puhuakin..
Ehkä pidät nyt 2 vuotiasta vähän liian "suurena"....

Ehkä on selittänyt itselleen, ettei hän vaan saa sitä lelua.

Kysy lapselta, että onko siellä ollut lelupäivä ja haluaako ottaa oman lelunsa mukaan.

en mä sitä meinaa etten vois lelua viedä, mä vien jo teidän neuvojen ansiosta huomenna pojan mukana jonkun lelun. Jätänkö sen aamulla lokeroon vai voiko poika viedä sen heti kädessään ryhmään, menee ennen aamiasta hoitoon..

Leluissa on ollut nimi ja yhtään ei ole kadonnut. Etsitty niitä on paljon :) Kerran joku auto oli varmaan mennyt jonkun toisen reppuun, mutta löytyi lopulta.

Hoitajat huolehtivat jonkun verran ja kyllä lapsikin hieman. Ainakin omani on oppinut pitämään rakkaista leluistaan hyvää huolta. Päiväkodissa kun lasket lelun lattialle, niin se on "vapaata riistaa"...

Heti sillä lelulla saa leikkiä, kun hoitoon menee.

en mä sitä meinaa etten vois lelua viedä, mä vien jo teidän neuvojen ansiosta huomenna pojan mukana jonkun lelun. Jätänkö sen aamulla lokeroon vai voiko poika viedä sen heti kädessään ryhmään, menee ennen aamiasta hoitoon..

Kysy hoitajilta. Meillä vie kädessään mukaan ja esittelee toisilleen iloisena. Lelupäivät on kivoimpia päiviä.

Itseäni harmitti se että lapsi puhui kovin mulle että saa viedä lelun ja kielsin sitä, kunnes vanhempain illassa tajusin, että lelun saakin perjantaisin viedä :( En tiennyt tota ollenkaan... Lapsi oli siis monta kuukautta itkenyt kun ei ole saanut omaa lelua ja itselläni kamala mörkkis vieläkin siitä.. Kukaan hoitajista ei ollut sitä sanonut meille...

Meillä on tytöllä kans joka perjantai päikyssä lelupäivä. Lelu pitää olla ehdottomasti nimikoitu ja lelupäivälelut säilytetään esim. ruokailun ja ulkoilun aikana lelupäivälelulaatikossa. Siitä sitten otetaan mukaan kun kotiin lähdetään. Kyllä tuolla näkyy ryhmän pienimmilläkin, 1-2v., olevan se oma lelu mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Jos kerran lapsen unilelukin löytyy joka iltapäivä lapsen lokeroon takaisin tuotuna, samoin kuin aiemmin tutti, niin miksei pysyisi lelutkin tallessa.

Itseasiassa unikaveri ei koskaan ole lokerossa vaan jossain päiväkodin omassa jemmassa ja antavat sen lomiksi kotiin pestäväksi... sama oli tutin kanssa, pk:ssa oli omat joka ei kotona käyneet.. mut vien huomenna lelun.. hoitajat varmaan putoo penkiltä kun pojalla on ekan kerran lelu mukan ja on ollu hoidossa 1,3vuotta..

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Jos kerran lapsen unilelukin löytyy joka iltapäivä lapsen lokeroon takaisin tuotuna, samoin kuin aiemmin tutti, niin miksei pysyisi lelutkin tallessa.

Itseasiassa unikaveri ei koskaan ole lokerossa vaan jossain päiväkodin omassa jemmassa ja antavat sen lomiksi kotiin pestäväksi... sama oli tutin kanssa, pk:ssa oli omat joka ei kotona käyneet.. mut vien huomenna lelun.. hoitajat varmaan putoo penkiltä kun pojalla on ekan kerran lelu mukan ja on ollu hoidossa 1,3vuotta..

Meillä unileluja ja tutteja säilytetään jokaisen omassa lokerossa, vaikkei niitä viedäkään kotiin illaksi. Tuo kyllä olisi parempi systeemi, kun nyt unilelu on rukkasten ja pipojen kanssa samassa korissa. Mutta anna hoitajien pudota rauhassa ja hauskaa lelupäivää lapsellesi!

Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Meillä on tytöllä kans joka perjantai päikyssä lelupäivä. Lelu pitää olla ehdottomasti nimikoitu ja lelupäivälelut säilytetään esim. ruokailun ja ulkoilun aikana lelupäivälelulaatikossa. Siitä sitten otetaan mukaan kun kotiin lähdetään. Kyllä tuolla näkyy ryhmän pienimmilläkin, 1-2v., olevan se oma lelu mukana.

Näin, lisäksi meillä on päiväkodin henkilökunnan toive josta puhuttiin myös vanhempain illassa että ei arvokkaita leluja - ettei tule kilpavarustelua ja samoin kehoitettiin lapsia tuomaan vaikka vähän vanhempia leluja (kun joskus oli joku perhe ostanut aina perjantaiksi uuden lelun)

Yhteistyössä