Päiväkodin tädillä pakkomielle isoista vaatteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maikku

Vieras
Meillä on 2v 1kk tyttö, päiväkodissa. Pituus 90cm, hoikkis. Päiväkodin tädillä, sillä suulaimmalla joka tuntuu olevan aina töissä silloin kun mä vien tai haen, on pakkomielle että lasten vaatteet pitää olla isoja. Esim. tytöllä oli vielä vähän aikaa sitten 24-numeroiset Vikingit, jonne mahtui alle sekä sukkahousu, sukka että villasukka ja oli vielä kiristämätön, vasta sukkien vaihto pörrösukiksi teki kengästä ahtaan. Mutta ne oli aivan liian pienet akan mielestä.

Kumisaappaat olivat kokoa 23, ja sinne mahtui kevyesti sukkahousu, sukka ja kaksi villasukkaa sisään, mutta eukko nurisi että liian pienet, ei voi käyttää. Toppahaalari 86-senttinen oli aivan liian pieni hänestä. 92-senttinen välikausihaalari ei herättänyt intohimoja. Pistin sitten tytölle jalkaan 25-kokoiset vuorilliset kumpparit, jotka sukkahousun ja kahden villasukan kanssa olivat niin löysät, että pysyivät jalassa vain haalarin ja kurahaalarin jalkaremmin ansiosta. Ne olivat kuulemma hyvät. Kerroin, että olen talveksi ostamassa 98-senttistä talvihaalaria. "Riittääköhän se", oli kommentti!

Ajattelin viedä syksyllä tarhaan oman vanhan lasketteluhaalarini ja leikata omista kumppareista varret veks. Luulis olevan tilaa vaatteissa.

Lapset pukevat päiväkodissa itse, tai jos eivät vielä pue, niin sitä harjoitellaan. Vähän reilummat vaatteet sujahtavat lapsen päälle vaivattomammin kuin sellaiset jotka istuvat kuin hanska, eli lapsen on helpompi pukea itse. Olisiko täti tarkoittanut ehkä tätä?

Päiväkodissa arvostetaan ylisuuria vaatteita siksi, että ne on helpompi väkipakolla pukea sätkivän uhmaikäisen päälle. Eli käytännön syyt päiväkodin tädin omalta kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Lapset pukevat päiväkodissa itse, tai jos eivät vielä pue, niin sitä harjoitellaan. Vähän reilummat vaatteet sujahtavat lapsen päälle vaivattomammin kuin sellaiset jotka istuvat kuin hanska, eli lapsen on helpompi pukea itse. Olisiko täti tarkoittanut ehkä tätä?

Mä veikkaan kans tätä.

Ja jos kohta täti saattaakin hiukan liioitella, minusta ap:n omassa asenteessa olisi eniten parantamisen varaa.

Olethan tietoinen, että kengissä pitää olla se n. 1,5 cm kasvu- ja käyntivaraa?

Meillä ei ole ollu ongelmia vaatteiden kanssa, sanottu vain että pojalla on aina asianmukainen vaatetus.

Mutta kaverin lapsille on päiväkodista vaadittu koskeussuojattuja haarareita, kenkiä, rukkasia...
Siis voiko hoitajat vaatia vanhempia ostamaan kalliita pukuja?

Ja erityisen ärsyttävää on, että eukko mutisee aina siihen päätteeksi, että "nythän saa halvalla kumppareita" tai "käytettynäkin löytää hyviä haalareita" aivan kuin meillä ei olisi VARAA ostaa lapselle kunnon vaatteita. Mielestäni ylisuuret kengät ovat jo terveysuhka, kun muksu kaatuu nokalleen, ja kymmenen kertaa käärityt lahkeet samoin, kun lapsi kaatuu niihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Ja erityisen ärsyttävää on, että eukko mutisee aina siihen päätteeksi, että "nythän saa halvalla kumppareita" tai "käytettynäkin löytää hyviä haalareita" aivan kuin meillä ei olisi VARAA ostaa lapselle kunnon vaatteita. Mielestäni ylisuuret kengät ovat jo terveysuhka, kun muksu kaatuu nokalleen, ja kymmenen kertaa käärityt lahkeet samoin, kun lapsi kaatuu niihin.

Tarkistapa ihan ekana vähän tuota sun omaa asennetta.
Varmasti ei ole tarkoitus arvostella teidän varallisuuttanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyhä Yksinkertaisuus:

Mä veikkaan kans tätä.

Ja jos kohta täti saattaakin hiukan liioitella, minusta ap:n omassa asenteessa olisi eniten parantamisen varaa.

Mitähän parantamisen varaa asenteessa on, jos mielestäni lapsella tulee olla sopivankokoiset vaatteet, joissa tietenkin on kasvunvaraa, mutta en lähtisi kyllä 2-vuotiaalle yli satasenttistä haalaria vielä ostamaan. Olen tietoinen kenkien käyntivarasta, sitä juuri tarkoitin, että monta sukkaa mahtuu vielä, ennen kuin kenkä alkaa olla ahdas eli ei ole käyntivaraa. Mielestäni tämä kyseinen päiväkodin rouva on jotenkin hakoteillä pukeutumisasioitten suhteen.

Oletko sie miten nuori? kysyn siksi, että miulle ei koskaan ole päikän tädit huomautelleet mistään, vaikka aihettakin olis ollut, sillä mie olen niin huolimaton. Ajattelin vain, että kun olen vanhana äidiksi tullut, niin eivät uskalla, mutta sitten nuorille äideille sanovat herkemmin. Miun mielestä ei kuulosta asialliselta ainakaan tuollainen mutina.

Meillä kans talvella kokeiltiin yksiä kenkiä, ensin tuntui sopivilta mut poika alkoi jonkun ajan päästä valittamaan et jalkoja särkee etusääristä.
Todettiin sitten että kengät olivat isot, lähinnä liian leveät kapealle jalalle.
Hommattiin sitten kapeammat kengät.
Että kyllä ne isot kengät on vaan ikävät lapselle.

Hm, aloituksessa pk:n täti sanoi vain "riittääköhän se" (koko). Täysin neutraali huomautus. Myös nuo kommentit yllä ovat minun silmiini täysin neutraaleja huomautuksia. Ehkä pikkasen ylitulkitset tilannetta? Jos hän tykkää reiluista vaatteista, niin anna tykätä ja toimi tavallasi.

Hauskoja kommentteja muuten ketjussa! Ylisuuret vaatteet... Mä en varmaan kuule kunnolla meidän tytsyn päivähoitotätien kommentteja, koska mitään vastaavaa ei ole ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä veikkaan kans tätä.

Mitähän parantamisen varaa asenteessa on, jos mielestäni lapsella tulee olla sopivankokoiset vaatteet, joissa tietenkin on kasvunvaraa, mutta en lähtisi kyllä 2-vuotiaalle yli satasenttistä haalaria vielä ostamaan. Olen tietoinen kenkien käyntivarasta, sitä juuri tarkoitin, että monta sukkaa mahtuu vielä, ennen kuin kenkä alkaa olla ahdas eli ei ole käyntivaraa. Mielestäni tämä kyseinen päiväkodin rouva on jotenkin hakoteillä pukeutumisasioitten suhteen.

No voi herranen aika, anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Jos tiedät vaatteiden olevan OK, niin mitäs noista kommenteista stressaamaan! Tulee vaan sellainen mieleen, että lapsen vaatteissa todellakin on jotakin huomauttamisen aihetta, kun noin hurjistut :).

Mä veikkaan kans tätä.

Onkohan nuo teidän kengät oikeanmallisia lapsen jalkaan kun sukkaa sukan päälle on tungettu?

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Oletko sie miten nuori? kysyn siksi, että miulle ei koskaan ole päikän tädit huomautelleet mistään, vaikka aihettakin olis ollut, sillä mie olen niin huolimaton. Ajattelin vain, että kun olen vanhana äidiksi tullut, niin eivät uskalla, mutta sitten nuorille äideille sanovat herkemmin. Miun mielestä ei kuulosta asialliselta ainakaan tuollainen mutina.

Olen yli kolmikymppinen ja mieheni yli nelikymppinen, ja molemmille tämä täti suuntaa palautteensa. Minulle enemmän, koska minä sitten aina seuraan hänen ohjeitaan ja ostan isompaa ja isompaa, kosteussuojattua ja paksumpaa... Viimeksi hän kehotti ompelemaan lapaset kiinni villatakkiin ja tein työtä käskettyä. Miehen mielestä tytön pukeutuminen on kunnossa eikä stressaa pukeutumisasioista kun on jo yhden pikkulapsivaiheen kokenut, perheeseemme kuuluu miehen poika 9v, jonka yh mies oli ex-vaimon kuoltua.

Ai niin, nyt kun aloin miettiä, niin onhan sieltä sanottu "kumpprit ois kova sana" (lapsella niitä kuomakenkiä) ja "villapuku alkaisi olla ajankohtainen" (lapsella ei puvun alla lämmintä). Nolotti, mutta kumpparit ja villapuku oli seuraavana päivänä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja päivi:

Mä veikkaan kans tätä.

Onkohan nuo teidän kengät oikeanmallisia lapsen jalkaan kun sukkaa sukan päälle on tungettu?

Kyllä kenkiin kuin kenkiin tarvitaan talvipakkasilla villasukat sukkien päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja myö:

Olen yli kolmikymppinen ja mieheni yli nelikymppinen, ja molemmille tämä täti suuntaa palautteensa. Minulle enemmän, koska minä sitten aina seuraan hänen ohjeitaan ja ostan isompaa ja isompaa, kosteussuojattua ja paksumpaa... Viimeksi hän kehotti ompelemaan lapaset kiinni villatakkiin ja tein työtä käskettyä. Miehen mielestä tytön pukeutuminen on kunnossa eikä stressaa pukeutumisasioista kun on jo yhden pikkulapsivaiheen kokenut, perheeseemme kuuluu miehen poika 9v, jonka yh mies oli ex-vaimon kuoltua.

MIehet osaa ottaa rennosti, ota sinäkin! Minäkin, joskus liiankin...

ulkovaatteessa saa olla vähän varaa...
mutta ainakin kenkäkaupassa sanottiin että kengät tulee olla sopiva... ja siinä ei saa olla ns kasvunvaroja sitä senttiä tai kahta joka joskus muinoin opetettiin

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Sano sille tädille vaan reilusti ja suoraan, että tykkäät lapsella sopivista vaatteista ja sun mielestä on sopivat.

Näin minäkin tekisin, lapselle ei todellakaan pueta ylisuuria vaatteita ja kenkiä jonkun yksittäisen höyrypään vuoksi, niistä kun ei ole kuin haittaa. Sinä äitinä kyllä tiedät, mitkä on sopivat vaatteet ja kengät ja sinä niistä kamppeista myös päätät ja piste. Sano ihmeessä tätöselle asiasta ja totea, että asia on loppuunkäsitelty, eiköhän nurina lopu.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Meillä ei ole ollu ongelmia vaatteiden kanssa, sanottu vain että pojalla on aina asianmukainen vaatetus.

Mutta kaverin lapsille on päiväkodista vaadittu koskeussuojattuja haarareita, kenkiä, rukkasia...

Ei voi päiväkodin täti vaatia kalliimpia vaatteita, säänmukaisia kylläkin!!! On paljon vaihtoehtoja pukeutumiseen, mutta hinnoissa voi olla suuria eroja. Jos ei ole kosteussuojattua haalaria, on märällä kelillä hyvä olla varahaalari mukana, jos sattuu kastumaan kunnolla kurahousuista huolimatta. Yleensä hoitopaikoissa on kuitenkin hyvät kuivurit, joten ei pitäisi olla ongelma... ehkä joissain pph paikoissa ei ole patterin lisäksi kummenpaa kuivauspaikkaa, siellä varahaalari voi olla tarpeen. Mutta ihan hienosti pärjää kurahousujen ja kurarukkasten kanssa! Itsekin olen pk:ssa töissä ja henk.koht pidän enemmän ihan perus kuravaatteista kuin kosteussuojatuista. Niissä tahtoo kosteussuoja kärsiä pidemmällä käyttöiällä, varsinkin jos haalari menee sisarukselta toiselle. Silloin suojaus on jo aika olematon ja joutuu jokatapuksessa turvautumaan kuravaatteisiin.

Meitä on moneen lähtöön työpaikoilla... maalaisjärkeä vain käyttäkää ja antakaa turhien vaatimusten mennä ohi korvien. Hyvää kevättä!

Eivät voi vaatia yhtään mitään sellaista! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja depdep:

Ei voi päiväkodin täti vaatia kalliimpia vaatteita, säänmukaisia kylläkin!!! On paljon vaihtoehtoja pukeutumiseen, mutta hinnoissa voi olla suuria eroja. Jos ei ole kosteussuojattua haalaria, on märällä kelillä hyvä olla varahaalari mukana, jos sattuu kastumaan kunnolla kurahousuista huolimatta. Yleensä hoitopaikoissa on kuitenkin hyvät kuivurit, joten ei pitäisi olla ongelma... ehkä joissain pph paikoissa ei ole patterin lisäksi kummenpaa kuivauspaikkaa, siellä varahaalari voi olla tarpeen. Mutta ihan hienosti pärjää kurahousujen ja kurarukkasten kanssa! Itsekin olen pk:ssa töissä ja henk.koht pidän enemmän ihan perus kuravaatteista kuin kosteussuojatuista. Niissä tahtoo kosteussuoja kärsiä pidemmällä käyttöiällä, varsinkin jos haalari menee sisarukselta toiselle. Silloin suojaus on jo aika olematon ja joutuu jokatapuksessa turvautumaan kuravaatteisiin.

Meitä on moneen lähtöön työpaikoilla... maalaisjärkeä vain käyttäkää ja antakaa turhien vaatimusten mennä ohi korvien. Hyvää kevättä!

Mä olen miettinyt sellaista, että kun päiväkodissa AINA JA JOKA TAPAUKSESSA puetaan ne kuravaatteet esim. välikausihaalarin päälle, niin mitä ihmeen järkeä on sitten ostaa kallis, kosteussuojattu välikausipuku esim. Reimatec?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Mä olen miettinyt sellaista, että kun päiväkodissa AINA JA JOKA TAPAUKSESSA puetaan ne kuravaatteet esim. välikausihaalarin päälle, niin mitä ihmeen järkeä on sitten ostaa kallis, kosteussuojattu välikausipuku esim. Reimatec?

Esimerkiksi siksi, että suurin osa ulkoilee kyllä päiväkodin ulkopuolellakin ja silloin ilman niitä kurahousuja.

Yhteistyössä