Päiväkodin työntekijöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi äiti

Vieras
Onko teidän mielestänne päiväkodin työntekijät nykyään "ylikoulutettuja". Eli pitää olla joko akateeminen lastentarhanopettaja tai lähihoitaja lastenhoitajan tehtäviin. Eli vuosien koulutuksia.

Ja tähän kun mietitään ihan oikeasti mitä varsinkin lastenhoitajan tehtäviin kuuluu. Lastentarhanopettajan työhön kuuluu toki jotain suunnittelutyötä. Mutta mitä se llto:n homma käytännössä varsinkin pienten ryhmässä on, aika perushoitoa taitaa olla, pukemista, pissattamista jne.

Kunhan tätä vain olen itsekseni pohtinut, ei tässä syvempiä tarkoitusperiä ole. Ja saa olla eri mieltä :)

Tiedätkö sinä IHAN OIKEASTI mitä niihin lastenhoitajan tai lastentarhanopettajan tehtäviin kuuluu? Vai onko sulla vain sellanen mu-tu tuntuma asiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;29208941:
Tiedätkö sinä IHAN OIKEASTI mitä niihin lastenhoitajan tai lastentarhanopettajan tehtäviin kuuluu? Vai onko sulla vain sellanen mu-tu tuntuma asiaan?

No vähän sellainen mu-tu kyllä ja vähän kyllä sivusta seurannutkin. Kerropas mitä niihin oikeasti kuuluu :)

[QUOTE="ville";29208950]Ovatko ap:n mielestä lapset siis vain päivän säilytyksessä siellä, sen verran aliarvostavaa tekstiä tuli?[/QUOTE]

No ei mun mielestä ole varsinaiseti vaan säilytyksessä, enkä sitä todella haluakaan.

Oikeestaan sitä pitikin lisätä, että tarvittaissinko päiväkotiin enemmän luoviin aloihin suuntautuneita työntekijöitä, kuvataiteet, teatteri, liikunta, musiikki. Vai miten paljon esim. lähihoitajat tälläisiä opiskelevat?

NIinpä!!
Se on vähän sama kun kävis tässä huuteleen, että ne floristit on kyllä ihan ylikoulutettuja, kun mitä niiden nyt tarvii osata muuta kuin pari kukkaa laittaa narulla yhteen.

Päiväkodin työntekijän on tunnettava lakipykäliä, osattava toteuttaa verkostotyötä, tiedettävä lastensuojelu ym. periaatteita ja osattava toimia erilaisten tahojen kanssa, totetutettava ja ymmärrettävä kuntoutus- ja hoitosuunnitelmia, tiedettävä lasten psyykkisestä ja fyysisestä kehityksestä ja niiden vaiheista, kyettävä tunnistamaan erilaisia ongelmia ja puuttumaan niihin. Järjestettävä ohjelmaa tiettyjen rajojen puitteissa, huolehdittava turvallisuudesta muutenkin kuin sitomalla kengännauhoja, osattava antaa ensiapua tarpeen tullen, tarvittaessa tehtävä muitakin hoidollisia toimenpiteitä, ymmärrettävä ja kyettävä toimimaan erityislasten kanssa, joita tavallisissa ryhmissä yhä enemmän jne. Eli pukemisten ja pissattamisten lisäksi on muutakin tekemistä, ei se mitään kotona verrattavaa lastenhoitoa ole :)

Kyllä ap on oikeilla jäljillä... itse perhepäivähoitajana ja yli 20v lapsia hoitaneena kelpaisin vain lastenhoitajaksi nuorten lähihoitajien rinnalle...kasvatusvastuulliseksi minusta ei olisi päiväkodissa vaikka kotini kautta on kulkenut kymmeniä lapsia vauvasta eskariin ja kouluun...
koulutus on ainoa mikä tänäpäivänä on arvossa :-(

Niin ja päiväkodissa tosiaan opetetaan asioita, kuten numeroita ja kirjaimia, siitä eteenpäin ikätason mukaan sinne koulun aloitukseen asti. Ryhmässä toimimista jne. Taide, liikunta ym. asioita opetetaan lähäreille sekä opettajille, jotka tekevät sen varsinaisen opetustyön ja ovat monessa mielessä päiväkodissa korvaamattomia. En omaa lastani veisi hoitoon kelle tahansa, jolla ei tietotaitoa esim. salassapitoasioista tai muista.

Kyllä. Lähihoitajille opetetaan luovaa työskentelyä, vielä enemmän niille jotka suuntautuvat lapsiin ja nuoriin. Mikä olisi mielestäsi riittävän luova ammatti päiväkotiin? Sirkustaiteilijako?

Mielestäni lähihoitaja on oikein sopiva koulutus. Suosittelen tutustumaan steinerideologiaan, se taitaa olla sinun juttusi. Itse en kaipaa enempää luovuutta päiväkotiin enkä sen puoleen koulukaan.

T: Epätaiteellinen diplomi-insinööri

Minä en ole lähihoitaja, lastenohjaajaksi opiskelin eli saan toimia lastenhoitajana päiväkodissa. Meidän koulutukseen kuului monta opintoviikkoa luovaa ilmaisua, askartelua, liikuntaa, kuvaamataitoa (ei tuolla nimellä kyllä ollut se aine, mutta kuvaamataidon tyyppistä se oli), musiikkia... Musiikissa lauloimme lastenlauluja, pidimme laulutuokioita yms. Luovassa ilmaisussa oli mm. teatteria. Liikuntaa kävimme juurikin lasten kannalta. Oli meillä myös kotitaloutta. Opettelimmepa lukemaan satujakin :D TÄmän lisäksi oli tietty psykologiat, erityiskasvatukset yms.

Joten kyllä, pidän ainakin omaa koulutustani sopivana päiväkotimaailmaan :)

[QUOTE="pph";29209007]Kyllä ap on oikeilla jäljillä... itse perhepäivähoitajana ja yli 20v lapsia hoitaneena kelpaisin vain lastenhoitajaksi nuorten lähihoitajien rinnalle...kasvatusvastuulliseksi minusta ei olisi päiväkodissa vaikka kotini kautta on kulkenut kymmeniä lapsia vauvasta eskariin ja kouluun...
koulutus on ainoa mikä tänäpäivänä on arvossa :-([/QUOTE]

Koetko olevasi pedagogisesti yhtä pätevä kuin päiväkodissa työskentelevä lastenhoitaja?

Minä en ole lähihoitaja, lastenohjaajaksi opiskelin eli saan toimia lastenhoitajana päiväkodissa. Meidän koulutukseen kuului monta opintoviikkoa luovaa ilmaisua, askartelua, liikuntaa, kuvaamataitoa (ei tuolla nimellä kyllä ollut se aine, mutta kuvaamataidon tyyppistä se oli), musiikkia... Musiikissa lauloimme lastenlauluja, pidimme laulutuokioita yms. Luovassa ilmaisussa oli mm. teatteria. Liikuntaa kävimme juurikin lasten kannalta. Oli meillä myös kotitaloutta. Opettelimmepa lukemaan satujakin :D TÄmän lisäksi oli tietty psykologiat, erityiskasvatukset yms.

Joten kyllä, pidän ainakin omaa koulutustani sopivana päiväkotimaailmaan :)

Tätä mä vähän tarkoitin. Että olisiko tämä lastenohjaaja tutkinto soveltuvampi päiväkotiin kuin lähihoitaja? Ei taida lääkelaskuilla meinaan päiväkodissa mitään tehdä? Tai anatomian opiskelulla? Vai tekeekö?

[QUOTE="ville";29209117]Koetko olevasi pedagogisesti yhtä pätevä kuin päiväkodissa työskentelevä lastenhoitaja?[/QUOTE]

Mun tekisi mieli kyllä sanoa että omaa alle 3 vuotiastani ottaisin mielummin hoitamaan vankan lastenhoitajan kokemuksen omaavan maalaisjärkisen ihmisen, jolla on suuri syli, ennemin kuin sen pedagogisesti pätevän.

Mun tekisi mieli kyllä sanoa että omaa alle 3 vuotiastani ottaisin mielummin hoitamaan vankan lastenhoitajan kokemuksen omaavan maalaisjärkisen ihmisen, jolla on suuri syli, ennemin kuin sen pedagogisesti pätevän.

Mitäs jos sillä pedagogisesti pätevällä onkin järkeä ja suuri syli? Itse ainakin arvostan koulutusta ja motivaatioita opiskella alansa osaajaksi, verrattuna olosuhteiden kautta pph:ksi eksyneen alalle jumiutuneen äksyilijän joka on noin mustavalkoinen

Lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistunut lähihoitaja on kyllä ihan samalla viivalla kuin joku lastenohjaaja. Ja erikoistumisvuonna ei enää lääkelaskuja tuossa koulutusohjelmassa opetella.

todellakin on ylikoulutettuja.pph/lastenohjaaja riittaisi aivan hyvin ja lisaksi vaikka kiertva lto.onhan nytkin ryhmiksia ja pph:ta joiden hoito on aivan yhtapatevaa kuin pk:ssakin.

Mitäs jos hoidossa sattuukin olemaan esim. Diabeetikko tai muu pitkäaikaissairauden omaava lapsi? Aina helpompi, jos on sitä varten jo valmiiksi koulutettu ihminen. Toki ei-lähihoitajakin voi hankkia pistoluvat yms. yms. ja olla omahoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja lähihoitaja päivähoidossa;29209235:
Mitäs jos hoidossa sattuukin olemaan esim. Diabeetikko tai muu pitkäaikaissairauden omaava lapsi? Aina helpompi, jos on sitä varten jo valmiiksi koulutettu ihminen. Toki ei-lähihoitajakin voi hankkia pistoluvat yms. yms. ja olla omahoitaja.

ei se diabeteksen hoitaminenkaan päiväkotiolosuhteissa mitään rakettitiedettä ole, varmaan pystyy ko. aiheeseen perehtymään kuka työntekijä vaan varsin lyhyessä ajassa mikäli kohdalle tällainen lapsi sattuu.

Älkää hyvät ihmiset hössöttäkö turhasta.

Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan, että helposti alikoulutettu henkilö toimii kasvattajana omien uskomustensa ja tottumustensa varassa, jääräpäisesti. Käsittelee lapsia hyvin kaavamaisesti, eikä ymmärrä tekemistensä oikeaa merkitystä.

Jos haluatte edes sen tason hoitoa, mitä nykyinen on, toivokaa ihmeessä vielä parempaa koulutusta päiväkotien työntekijöille, älkääkä päinvastaista.

[QUOTE="kasvattaja";29209430]Älkää hyvät ihmiset hössöttäkö turhasta.

Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan, että helposti alikoulutettu henkilö toimii kasvattajana omien uskomustensa ja tottumustensa varassa, jääräpäisesti. Käsittelee lapsia hyvin kaavamaisesti, eikä ymmärrä tekemistensä oikeaa merkitystä.

Jos haluatte edes sen tason hoitoa, mitä nykyinen on, toivokaa ihmeessä vielä parempaa koulutusta päiväkotien työntekijöille, älkääkä päinvastaista.[/QUOTE]

NÄIN!