Päiväkodissa töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
Kertokaa te jotka olette päiväkodissa töissä päivänkulustanne ja työajoista ja lomista. Haluaisin kovasti alalle mutta olisi myös mukava tietää vastaus muutamaan peruskysymykseen:

Onko kesäloma aina pidettävä heinäkuussa?
Entä talviloma hiihtolomalla?
Pystyykö ruokatauolla poistumaan työpaikalta?
Saako oma lapsi olla hoidossa samassa paikassa missä itse olet töissä?
Palkan jo tiedänkin, se ei ole huima mutta kutsumus olisi kova :)

Kiitos teille jotka jaksatte vastata!

en ole töissä pk:ssa joten ihan varmaa tietoa ei ole... kesälomat musta voi olla pitkin kesää, jos pk on auki koko kesän, mut osa ainakin mitkä on koulujen kalenterin mukaan ni lomat sillon ku kiinni paikka... ne mis ite oo ollu töissä ni ei voinu poistua muualle ruokailemaan, r,iippuu kai paikasta, ja mun käsityksen mukaan ei voi olla samassa paikassa oma lapsi hoidossa...

Kesälomaa ei voi pitää aina heinäkuussa, koska kaikki hoitajat eivät voi olla yhtä aikaa pois ja samoin on muidenkin lomien kanssa, eli pidetään suurinpiirtein siinä kohti missä pitääkin eli kesäloma kesällä jne.
Ruokataukoja ei ole koska ruokailu on lasten kanssa yhteinen, mutta paikalta pystyy kyllä poistuun jos tarve vaatii ja ajoissa sopii, mutta ei huvikseen vaan jos on jotakin tärkeä menoa ja tietenkin joutuu tällöin korvaamaan.
Yleensä ei suositella että lapsi olisi samassa paikassa tai ainakaan samassa ryhmässä, mutta kyllä näinkin on, itse en ainakaan haluaisi olla lapseni kanssa samassa ryhmässä tai edes samassa paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
muista en tiiä mut oma lapsi ei saa olla samas ryhmäs kun itte oot.

Vähän epäilinkin tätä. Olishan se varmasti hankalaa kun automaattisesti varmaan katsois sen oman naperon perään vähän enemmän. Sehän ei ole reilua muita kohtaan. Myöskin lapsen olis varmaan vaikee ymmärtää miksi äiti ei nyt kuuntele eikä ehdi.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Kertokaa te jotka olette päiväkodissa töissä päivänkulustanne ja työajoista ja lomista. Haluaisin kovasti alalle mutta olisi myös mukava tietää vastaus muutamaan peruskysymykseen:

Onko kesäloma aina pidettävä heinäkuussa?
Entä talviloma hiihtolomalla?
Pystyykö ruokatauolla poistumaan työpaikalta?
Saako oma lapsi olla hoidossa samassa paikassa missä itse olet töissä?
Palkan jo tiedänkin, se ei ole huima mutta kutsumus olisi kova :)

Kiitos teille jotka jaksatte vastata!

loma-aikoja voi vaihdella. heinäkuussa on tietyn määrän ihmisiä oltava töissä päivystävässä päiväkodissa. samoin kaikki ei voi pitää lomaansa hiihtolomalla, koska päiväkoti on silloin auki. eli käytännössä lomia kierrätetään, jotta jokainen saisi edes joskus viettää loman esim. omien koululaistensa loma-aikaan.

ruoka-aikaan ei voi poistua, vaan henkilökunta ruokailee lasten kanssa joko ryhmissä tai ruokalassa. omia eväitä voi syödä, jos ei halua maksaa ruuasta, mutta ne omat eväätkin syödään siinä lapsiryhmän kanssa.

oma lapsi saa olla samassa päiväkodissa tai jopa ryhmässä, jos hänelle on kyseisestä päiväkodista osoitettu päivähoitopaikka. mutta en suosittele: vaikea tilanne niin työntekijälle, työkavereille, lapsiryhmälle kuin lapselle itselleenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
muista en tiiä mut oma lapsi ei saa olla samas ryhmäs kun itte oot.

Vähän epäilinkin tätä. Olishan se varmasti hankalaa kun automaattisesti varmaan katsois sen oman naperon perään vähän enemmän. Sehän ei ole reilua muita kohtaan. Myöskin lapsen olis varmaan vaikee ymmärtää miksi äiti ei nyt kuuntele eikä ehdi.

kyllä saa olla, mutta ei ole suositeltavaa. ei sitä mikään laki kiellä.

Kyllä meillä eväät/ruoka syötiin ihan henkilökunnan ruokahuoneessa eikä lasten kanssa. Yksi aikuinen jäi lasten kanssa syömään ja muut söivät ruokahuoneessa.

Vielä kysyisin sitä oletteko saaneet pitää kesälomaa koskaan yhteen putkeen?
Vai täytyykö pitää viikko siellä ja toinen täällä? Entä kokemuksenne pienten ja isojen puolelta? Onko suuria eroja? Perusjutut tietenkin mutta kokonaisuus?
Entä jos oma lapsi sairastuu, onko päiväkoti heti pulassa jos ilmoitat ettet pääse tulemaan? En kuitenkaan haluaisi stressata liikaa siitä kuka lapset hoitaa jos en itse pääse.. Kyse on kuitenkin työpaikasta :)

KVTESsin mukaan kunnallisessa päiväkodissa mennään eli kesäloma on annettava yhtäjaksoisena, ellei työntekijä itse halua sitä pienemmissä osissa pitää. SAirastapauksissa oman lapsen hoidon järjestämistä varten voi olla 3 päivää palkallisesti pois töistä. Päiväkodin johtajan tehtävänä on tarvittaessa palkata sijainen.