Päiväkodista asiaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
1.Voiko rattaat/vaunut jättää päivän ajaksi päiväkotiin?
2.Mitkä kaikki vaatteet tarvii nimikoida?
3.Saako päiväkodissa ruoan ja välipalat vai tarviiko jotain eväitä?
4.Entäs vaipat kuka kustantaa, saako sieltä vai tarviiko tuoda omat mukanaan?
5.Mitä vaatteita tarvii olla mukana
Olen aivan hukassa ja toivon että joku vastaa kysymyksiin...

1. voi, kysy henkilökunnalta minne saa jättää. aika monesti säilytys ulkona
2. nimikoi kaikki vaatteet! itse en oo sukkia ja pikkareita nimikoinut
3.saa ruuan
4.omat vaipat
5.vähintään yksi vaatekerta varavaatteeksi, mieluummin enemmänkin. lisäksi lapasia jne

1.Voiko rattaat/vaunut jättää päivän ajaksi päiväkotiin? Voi yleensä, yhdessä paikassa oli säilytyskatos ulkona, toisessa oli karsina ulkosalla.
2.Mitkä kaikki vaatteet tarvii nimikoida? Periaatteessa kaikki, riisuvat päiväunille mennessä kaiken alkkareihin saakka. Vara-alkkaritkin voi sekoittua joskus
3.Saako päiväkodissa ruoan ja välipalat vai tarviiko jotain eväitä? Saa ruoat ja välipalat, jos on täysipäiväinen, osapäiväinen saa joko aamupalan tai välipalan, jos on paikalla siihen aikaan.
4.Entäs vaipat kuka kustantaa, saako sieltä vai tarviiko tuoda omat mukanaan? Käsittääkseni omat tuodaan, meillä ei ole ollut vaippaikäisiä hoidossa
5.Mitä vaatteita tarvii olla mukana Ulkoiluun sopivat vaatteet, tarvittava määrä vaihtovaatteita (ainakin yksi vaihtovaatekerta), tossut/sisäkengät, kuravaatteet ja kumpparit. Lämpimilläkin ilmoilla pitää olla eri vaatteet sisä- ja ulkokäyttöön.

Vaihtovaatteita pissavahinkojen varalta, ulkona voi kastua tai ruokalautanen/muki kipata. Lapsella on oma lokero/kaappi missä tavarat säilyvät hyvin. Laita myös lämpimiä vaatteita siltä varalta että yllättäen onkin kylmä. Lapasia tarvitaan samoin kuin kunnon sadevarusteet. Meillä on kotona eri saappaat ja kurikset kuin kotona. En jaksa niitä varmuuden vuoksi kuljetella edes takasin. Olen laittanut lapsen kaappiin myös esim. huulirasvan kun hänellä on tosi kuivat huulet ja ovat kipeät jos halkeilee. Tädit ovat kyllä kiitettävästi sitä käyttäneet.

Siis eikö saa housuvauippoja olla vai? Meillä käytetään vallan housuvaippoja kun ne saa helpommin päälle. Millä vaatteet nimikoidaan ja mihin kohtaan vaatteeseen?

Selvennykseksi, housuvaippoja toki SAA olla, mutta henkilökunnan työtä helpottaa hieman jos vaipat ovat teippivaippoja. :)
Normivaipanvaihdossa ovat hiukkasen kätevämpiä kun pitää usealta lapselta ahtaissa tiloissa vaihtaa, mutta ennenkaikkea jos sattuu pissavahinko tms.

NIMIKOI KAIKKI VAATTEET! Päiväkodissa menee turhaa aikaa vaatteiden omistajien etsintään, jos vaatteissa ei lue nimiä. Lapset eivät välttämättä muista, millaiset vaatteet hänellä on ollut päällä ja joskus muistaakin edellisen päivän puseron ja sinä päivänä jollakin toisella onkin samanlainen pusero päällä. Ja niin kierre jatkuu...

Sukatkin on tärkeä nimikoida, lepohetkelle mennessä ne otetaan pois jalasta ja lapsen iästä riippuen sukat saattavatkin mennä väärään lokeroon ja niin väärälle lapselle jalkaan. Sukkia ja hanskoja löytyy aina useita nimettömiä pitkin toimintavuotta ja ilmoitustaululta/löytötavaroista ne tuntuu aika huonosti löytävän omistajaansa. Ei taida vanhemmatkaan muistaa, millaisia lapsensa vaatteet ovat.

Omat lapseni aloitti hoidon nyt syksyllä ja olen tosi tarkkana että jokaisessa vaatteessa on nimi. Uusien vaatteiden kohdalla on helpointa, kun nimeää vaatteen heti kun siirtää sen ostospussista/ pyykkitelineeltä kaappiin.

Niin ja jos päiväkodissanne on lelupäivä, muistakaa nimetä myös lelu tussilla tai maalarinteipillä. Ja antakaa lapsen ottaa sellainen lelu mukaan, joka ei ole helposti rikkoutuva, aina on vaarana että lelu saattaa rikkoutua päiväkodissa.

niin, ja teippivaippoja mieluummin. Lapselta ei tarvitse riisua koko vaatekertaa, kun vaippaa vaihtaa, vain housut alas ja vaipan vaihto. Päiväkodissa pienten puolella vaipattavia riittää, teippivaipat säästävät työntekijän aikaa ja kuntoa.

Lapsi on tottunut nukkumaan päikkärit unilelunsa kanssa, saako pehmolelun ottaa mukaan? Ja jos niin miten sen saa nimikoitua, kun ei ole mitään lappua?

Oma unilelu on yleensä kaikilla, monet säilyttävät sitä päiväkodissa eivätkä edes kuskaa kotiin.

Ompelet siihen nimikirjaimet, kirjoitat tussilla tai laita palan kiinnelaastaria ja kirjoitat siihen.

saa ottaa pehmolelun mukaan. kaupasta voi ostaa nimikointinauhaa, johon kirjoittaa lapsen nimen ja ompelee nauhan käsin leluun kiinni. Nauha on hyvä myös esim. villasukkien ja hanskojen nimikointiin.

Lapsi on tottunut nukkumaan päikkärit unilelunsa kanssa, saako pehmolelun ottaa mukaan? Ja jos niin miten sen saa nimikoitua, kun ei ole mitään lappua?

Saa ottaa mukaan. Ja kyllähän lapsi oman unipehmonsa tunnistaa. Meillä lapset tunnistaa kaikki vaattensakin kylllä, vaikka ne joka päivä vaihtuukin. Eikä muutenkaan tarvitse joka ikistä vaatetta nimikoida. Mä oon nimikoinu vaan kaikki ulkovaatteet ja kengät, huivit yms .

Koskaan ei oo mikään menny hukkaan, eikä tädit valittaneet ettei oo nimikoitu. Meillä onkin kyllä ihana päiväkoti ja rennot tädit =)

Mistä tota nimikointinauhaa löytyy? Saako marketista vai jostain erikoiskaupasta? Mitä muuta pitää ottaa huomioon päiväkodissa?
Kiitos kun ootte jaksaneet vastata mun tyhmiin kysymyksiin!

Itse ostin nimikointinauhaa Prismasta, oli samassa hyllyssä muiden ompelutarvikkeiden (lankoja, neuloja ym.) kanssa.

Kurahousut on mielestäni hyvä olla erikseenkin. Itsestänikin on mukavempi hakea lapset hoidosta, kun voi vain ottaa kurahousut pois ennen autoon menoa. Ei tarvi autoa ja turvaistuinta sotkea hiekalla/kuralla ja vedellä/lumella.

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodin täti;22003259:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti;22002211:
Meillä lapset tunnistaa kaikki vaattensakin kylllä, vaikka ne joka päivä vaihtuukin. QUOTE]

Alle 3 vuotiaiden ryhmässä harva lapsi osaa sanoa, mikä on minun vaate. :)

ja kyl ne isompienkin lasten kuteet eksyy ja sekoaa. ja jos sattuu vaihtumaan niin nimet auttaa siinäkin selvittelyssä.

Yhteistyössä