Päiväkoti ehdottomasti lapsen kehitykselle hyväksi!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväkotiin

Vieras
Olen sitä mieltä nyt oman kokemukseni kautta, että liian pitkä kotihoito ei voi olla hyväksi kenellekään lapselle. Olemme olleet nyt poikani 4v kanssa neurologisissa tutkimuksissa jossa selvisi hyvin laaja-alaisia häiriöitä - en ollut äitinä niitä osannut katsoa. Päiväkodissa (poika aloitti tammikuussa) alettiin huomata viivettä ja ongelmia. Neuvolassa kun ei ole huomattu mitään erikoista koskaan. Nyt pääsemme vammaistuen piiriin, saamme 2 terapiaa ja lapsemme saa lisäksi henkilökohtaisen avustajan päiväkotiin.

Ajatelkaa miten suuri hyöty on nyt kun aloitetaan kuntoutus noin pienenä!! Jos olisin jäänyt kotiin vielä nuorimman takia, olisi viiveet ollut aina vain hankalampia hoitaa.

Neurologi piti ehdottoman tärkeänä päiväkotia juuri siksi, että siellä on suuri määrä ÄRSYKKEITÄ . Lapsi tarvitsee niitä kehittyäkseen ja kielenkehityksen kannalta nimenomaan päiväkoti on hyväksi.

Tiedän NIIN monia lapsia, joilla oppimisvaikeudet alkavat koulussa ja sitten vasta aletaan tutkia, mikä on. Oppimisvaikeudet ovat lisääntyneet lapsissa kuulemma ja samoin ylivilkkaus.

Sinänsä harmittaa että kivenkovaan pidin tärkeänä kotihoitoa lapsellemme, joka olisi hyötynyt päiväkodista jo 2-vuotiaana!

Sun näkemys asioista.
Mun mielestä kotihoito on paras alle 3v. Meilläkin pojalla on viivettä kehityksessä ja on noteerattu ja huomattu hyvin vaikka onkin kotihoidossa. Terapiaa saa ja ei kukaan ole sanonut että olisi ollut pojalle parempi olla päiväkodissa. Tuskimpa vaan .
Tääkin juttu riippuu ihan vanhemmista taas voi vaan todeta että ei ole musta-valkoista tää elämä

Päiväkoti on kuitenkin laitos jossa vähän työntekijöitä ja paljon lapsia!!! Melua, rutiineja,pakonomaisuutta, väsymystä, turhautumista ja ykslöllisyydestä ei puhettakaan
-
sieltä se alkaa suomalaisten tasapäistäminen joka koulun penkillä jatkuu 9- 12 vuotta!!!

HAH, sanon minä. Kotihoito voi myöskin olla virikkeellistä. Me ainakin ulkoilemme säällä kuin säällä, teemme usein metsäretkiä, kirjastoretkiä jne. Lapset auttavat kotitöissä, mitä haluavat tehdä esim. tyhjentävät lusikkalokeron, antavat pyykkipoikia, keräävät leluja jne. Me askartelemme, piirtelemme,lauleskelemme, me katsomme joskus videoita, me luemme, teemme palapelejä jne. Lisäksi lapset käyvät muskarissa ja liikkarissa...

Yhdyn aloittajaan. Ystävälläni saman ikäinen lapsi kuin meillä. Ja todellakin, ero on huomattava. Puheesta ei saa kunnola selvää ja muutenki on hidas ja jos rumasti sanoisin niin valot ei pala joka kammarissa. en ole puhunut asiasta mitään heille, koska asia ei mulle kuulu. Mutta eivät he itsekään ole asiaa huomanneet. On vain "vilkas" lapsi jne.. Mutta eiköhän kaikki selvinne viimeistään koulussa..

Ei päde kaikkiin lapsiin. Eri asia on jos todetaan että on hyvä olla päiväkodissa. Mutta muuten lapsi saa kotona ihan yhtä paljon ellei enemmänkin virikkeitä kuin päiväkodissa.
Mä olen ollut kotona lapsuuteni ja olen siitä onnellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap puhuu asiaa:
Yhdyn aloittajaan. Ystävälläni saman ikäinen lapsi kuin meillä. Ja todellakin, ero on huomattava. Puheesta ei saa kunnola selvää ja muutenki on hidas ja jos rumasti sanoisin niin valot ei pala joka kammarissa. en ole puhunut asiasta mitään heille, koska asia ei mulle kuulu. Mutta eivät he itsekään ole asiaa huomanneet. On vain "vilkas" lapsi jne.. Mutta eiköhän kaikki selvinne viimeistään koulussa..

pöllöjä olette...ei sinullakaan taida ne valot palaa ihan kailkkialla

Munkin mielestä päiväkoti on hyväksi lapselle, toisaalta haluan et ainakin omat lapseni ovat vähintään 3 vuotiaaksi asti kotihoidossa. Mutta en sano sano, että kotihoidossa ei lapsista voisi tulla täysin normaaleja. Sanonpa vain, että jokainen vanhempi varmasti tuntee parhaiten OMAT lapsensa ja oman perheensä tilanteen, ja tietää mikä HEILLE on oikea ratkaisu... Se, että minun 6 vuotias lapseni käy osa-aikaisena tarhassa saamassa monipuolisempia virikkeitä kuin kotona pystyisin tarjoamaan, ei tarkoita, että se olisi jokaiselle lapselle ainoa oikea vaihtoehto!

Lapsen käymistä voi verrata aikuisen työssäkäymiseen. Se on rankkaa, etenkin jos päiväkodissa vierähtää 8tuntia tai enemmänkin.
Päiväkodissa on toki hyviäkin puolia, mutta pidän mieluummin omat pikkuiseni vähintään kolmevuotiaaksi kotona kiireettömässä arjessa jossa on rauhallista, menoakin saa jos selaista haluaa.
Ja tuttavapiiriini kuuluu vain sellaisia päiväkotityöläisiä jotka sanovat että lapsia hoitamassa on liian vähän henkilökuntaa jatkuvasti.

Puheen kehityskin on yksilöllistä, oli sitten päivähoidossa muualla kuin kotona :) Kyllä kotihoidossa oleva lapsi saa virikkeitä aivan tarpeeksi jos vanhemmat niitä järjestää, eivätkä taas saa liikaa kun vanhemmat pitävät huolen myös levosta ja rauhoittumisesta. Lastenhoitoasiaa ei oikein voi yleistää.

Alkuperäinen kirjoittaja aha:
Päiväkoti on kuitenkin laitos jossa vähän työntekijöitä ja paljon lapsia!!! Melua, rutiineja,pakonomaisuutta, väsymystä, turhautumista ja ykslöllisyydestä ei puhettakaan
-
sieltä se alkaa suomalaisten tasapäistäminen joka koulun penkillä jatkuu 9- 12 vuotta!!!

Peesi...

Alkuperäinen kirjoittaja miettii tässä näin:
Puheen kehityskin on yksilöllistä, oli sitten päivähoidossa muualla kuin kotona :) Kyllä kotihoidossa oleva lapsi saa virikkeitä aivan tarpeeksi jos vanhemmat niitä järjestää, eivätkä taas saa liikaa kun vanhemmat pitävät huolen myös levosta ja rauhoittumisesta. Lastenhoitoasiaa ei oikein voi yleistää.

Samaa mieltä. Tuota puheenkehitystä olen välillä miettinyt, kun meidän pian 2v kotihoidossa oleva lapsi ei vielä puhu. On kyllä ollut muiden lasten seurassa, mutta välillä miettii puhuisiko lapsi jo, jos päiväkodissa olisi...Mutta enpä mä tiedä mitä merkitystä sillä on missä vaiheessa alkaa puhumaan. Siis siinä tapauksessa, jos ei ole syytä olettaa esim. kuulossa olevan vikaa. Kyllä ne taitaa puhumaan keretä myöhemminkin.

Päiväkodissa on omat puolensa ja kotihoidossa omat. Ei noita pysty vertaamaan keskenään. Lapsen on hyvä oppia sopeutumaan ryhmään yms. Toisilta se käy automaattisesti, toiset taas vaativat siihen ohjaamista. Toisaalta taas kotona saa sitä yksilöllistä hoitoa ja kannustusta, jota päiväkodista ei saa. Vastustan myös tiettyyn muottiin laittamista, jossa unohdetaan lapsen luonne ja muut tekijät.

Ja jossittelu on turhaa, jos lapsella havaitaan ongelmia. Ongelmia voi tulla missä elämänvaiheessa tahansa. Jos olisi toiminut eritavalla voisi ongelmat tulla esille eri alueilla.

Tarvitseeko lasten olla jo Pikku insinöörejä ja professoreja neli vuotiaana...tosin tuskin pk.kaan pystyy sellaisia tuottamaan!!!!
Lapsuuskin kohta niin ohjelmoitua ja pitäisi osata jo vaikka mitä....ihan taitavat kuitenkin saman tason saavuttaa silti aikuis-iässä treenattaisiin niittä taitoja vaikka miten lapsena.

en jaksa lukea muiden vastauksia, mut en oo samaa mieltä ap:n kanssa. Kyllä se on ihan lapsesta ja kasvatuksesta kiinni minkämoinen lapsesta tulee. Meillä esikoinen meni 1-vuotiaana hoitoon ja oli/on puhelias ja sosiaalinen. Toinen lapsi on nyt 2,5-v ja kotihoidossa ja on ihan samanlainen kuin tuo esikoinen, aivan yhtä sosiaalinen ja kehitys normaalia. Ja puhumaan aivan täysin, pitkiä lauseita, vaikka raukkaparka on kotihoidossa...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Tarvitseeko lasten olla jo Pikku insinöörejä ja professoreja neli vuotiaana...tosin tuskin pk.kaan pystyy sellaisia tuottamaan!!!!
Lapsuuskin kohta niin ohjelmoitua ja pitäisi osata jo vaikka mitä....ihan taitavat kuitenkin saman tason saavuttaa silti aikuis-iässä treenattaisiin niittä taitoja vaikka miten lapsena.
Tätä minäkin olen miettinyt. Päiväkoti ja varsinkin esikoulu on nykyisin jo hyvin koulumaista ja vaatimukset suuria.

Mun pojalla 5v on kuulemma joku hahmotushäiriö. Saattaa olla, mutta en ihan purematta niele. Haluan lisä testejä. Pitäis vissiin lapset olla kypsiä suoraan synnäriltä lukioon. Että joskus *piip*!

No joo, ei se puheen kehitys kyllä päiväkodista johdu. Meidän 4v:lla on todella laaja sanavarasto ja kieli rikasta (ja nyt joku tietenkin sanoo, että niinhän joka äiti omastaan luulee... Mutta oon ihan ite ollut monta vuotta pk:ssa töissä...) ja on ollut koko elämänsä kotihoidossa. Kun taas serkkulapset ovat päiväkotilapsia ja heillä kyllä on ongelmia piisannut niin puheessa kuin muussakin kehityksessä. Oon ehdottomasti sitä mieltä, että koti on alle 3v:lle paras paikka, yli 3v:llekin riittää mainiosti joku kerho muutaman kerran vkossa. Puheenkehityksen A ja O on mun mielestä se, että lapselle luetaan paljon ihan pienestä lähtien, eikä vaan istuta töllön ääressä, oli sitten koti- tai päiväkotilapsi.

Lapsi saattaa hyötyä päiväkodista, jos hänellä on kehitysviivettä, joskus päiväkotihoitoa suositellaan perheen ja lapsen tueksi. Varmuuden vuoksi en päiväkotiin ketään laittaisi, koska kotonakin voi tarjota virikkeitä, jos ei nyt aivan tynnyrissä elä, niin ihan normaalisti kotona pystyy tekemään monenmoista, tapaamaan lapsia esim. erilaisissa ikäkausi-harrastusryhmissä jne. Alle kolmevuotiaille paras hoitopaikka on koti, näin asiantuntijat sanovat, eikä alle esikoululainenkaan päiväkotihoitoa tarvitse, mikäli kasvuympäristö on virikkeellinen ja lapsen tarpeet huomioiva.

Varsinkin jos on kyse alle 3v ryhmästä jossa on 16 lasta ja kolme hoitajaa . Ja niistä hoitajistakin on paikalla vain yleensä 2 samaan aikaan. Todella turvallista ja virikkeellistä touhua.

Meidän poika kuopus) aloitti päiväkodissa 2v 3kk ja oli mielestäni hyvä ikä aloittaa.Poika reipastui,sai kavereita,kivaa tekemistä ja hoitajat ovat aivan mahtavia.Oppi paljon uusia asioita,lauluja,leikkejä.Mielellään menee hoitoon ja puhuu kavereista.Ihan turhaan stressasin asiasta etukäteen.Poika on aktiivinen ja koko ajan liikkeessä,päiväkoti teki hänelle hyvää.

Yhteistyössä