Päiväkoti sitä, päiväkoti tätä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TrueBlood
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TrueBlood

Tunnettu jäsen
25.09.2006
8 259
95
48
Olen viime aikoina seuraillut näitä päiväkotikeskusteluja. Joskus mietityttää, että mitä vanhemmat haluavat päiväkodilta, että päiväkoti olisi heille mieleinen...

Päiväkoteja on toki moneen lähtöön. Monet valittaa asiastakin, mutta sitten on paljon asian vierestä.

Ovatko lapsesi kunnallisessa, yksityisessä vai ostopalvelupäiväkodissa?

Moni on valmis kritisoimaan päiväkodin työntekijöitä, mutta tiedättekö millainen on päiväkodin työntekijöiden arki päiväkodissa?
Pystyttekö vaikuttamaan päiväkodin asioihin?

Millaiset ovat teidän vienti- ja hakurutiinit päiväkotiin? Kyselettekö lapsen päivästä yms.? Vai kerrotaanko teille kysymättä?

• Tykkää
Reactions: onninen ja emppu75
Mä odotan että tädit hoitaa lapsen niinkuin kuuluu. En mitään muuta.

Lapsi on siellä joskus yli vuorokaudenkin, iltaisin soitan ja kysyn kuinka päivä sujui. Muuten aika vähän tulee tätien kanssa juteltua, lapsi kertoo sitten itse kotimatkalla.

Kunnallisessa pk:ssa siis on, ei valittamista.

Kunnallinen päiväkoti. Viime vuosi oli aika kamala, lapsen kannalta. Ei viihtynyt, aamut ja illat itkeskeli päiväkotiin menoa. (Nyt eskarissa) Ryhmäkoot oli tosi isoja, hoitajia liian vähän. Hoitajat tosi mukavia, mutta ymmärrän heidän väsymyksen ja motivaation puutteen, kun tilanne oli mikä oli. Yksikin hoitaja sanoi suoraan mulle, että ei he voi mitään jos kiusataan ku ryhmät niin suuria, ettei he vaan ehdi puuttua kaikkeen tai nähdä kaikkea.

Tänä vuonna pk:iin on saatu lisää hoitajia ja ryhmäkoot on pienentyneet. Eskarilaiset ei oo enää päiväkodin tiloissa, vaan koulun tiloissa. Nyt lapsi viihtyy ja hoitajillakin inhimillisempää.

Olen viime aikoina seuraillut näitä päiväkotikeskusteluja. Joskus mietityttää, että mitä vanhemmat haluavat päiväkodilta, että päiväkoti olisi heille mieleinen...

Päiväkoteja on toki moneen lähtöön. Monet valittaa asiastakin, mutta sitten on paljon asian vierestä.

Ovatko lapsesi kunnallisessa, yksityisessä vai ostopalvelupäiväkodissa?

Moni on valmis kritisoimaan päiväkodin työntekijöitä, mutta tiedättekö millainen on päiväkodin työntekijöiden arki päiväkodissa?

Millaiset ovat teidän vienti- ja hakurutiinit päiväkotiin? Kyselettekö lapsen päivästä yms.? Vai kerrotaanko teille kysymättä?

Minä olen ollut vankkumaton "lapset kuuluu hoitaa kotona"-äiti, mutta taloudellisista syistä piti itsenikin mennä töihin ennen kuin nuorin oli 3. Oletusarvo mulla oli että lapset itkee ja selviää hengissä päivän, hyvä jos ei katoa, kun sellaistakin nykyään tapahtuu, mutta en siis oikeasti odottanut päiväkodilta yhtään mitään.

Nyt, vuotta myöhemmin, voin sanoa, että meidän lapsilla on jokaisella niin ihanat hoitajat, että mä en usko tätä todeksi. Miten joku "palkkatyöläinen" voi hoitaa lapsiani niin hyvin. Aamuisin lähinnä vaan saatan lapset ryhmiinsä, kerron jos on jotain erityistä. Samoin iltapäivällä, haen ne yleensä ulkoilun aikana, kukin juoksee itse mun luo, ja siinä kohtaa yleensä pienimmän hoitaja tulee vaihtaa muutaman sana n. Koska pienin ei vielä puhu itse paljon, niin tämä on mielestäni hyvä systeemi. Isompien hoitajat morjenstaa matkan päästä ja huikkaa, että hyvin on menny, paitsi jos on ollu jotain erityistä, nekin tulee juttelee. Omat toiveeni kasvatuksesa ja muussa on otettu huomioon, on kyllä niin ihanat hoitajat etten voi kuin kehua

En ole täysin tyytyväinen tähän isompien ryhmään nyt kun lapsi täytti kolme...liikaa uusia työntekijöitä,homma ei ole "hanskassa",isoimmat riehuvat ja temppuilevat,pari kertaa on käynyt niin että mua ja lasta ei ole edes huomattu kun olen tuonut lapsen aamupalapäytään vaikka itse sanoin omasta mielestäni huomenta ei vastattu:(...kaksi tätiä vaan touhus omia juttuja toinen jako ruokaa ja toinen jutteli yhden äitin kassa...jäti sitte lapsen hiljaa pöytään istumaan ja lähin pois,paha mieli kyllä jäi...

tiedän kyllä, koska olen itse ollut päiväkodissa töissä pienten puolella. Oli oikein ihanaa!

Poikani on eskarissa joka on päiväkodissa. Siellä kaikki menee oikein hyvin ja itse olen erittäin aktiivinen ja kyselen päivästä yms.

Meidän poika on kaupungin päiväkodissa (tyttö oli samassa, mut nyt jo ekalla) ja KERTAAKAAN mulle ei oo ollu nokan koputtamista päiväkodin toiminnasta. Hoitajat on kaikki tosi ihania ja ovat hoitaneet meidän lapsia HYVIN.

Ja olen muistanut myös hoitajille asiasta usein sanoa =)

[QUOTE="minä";25065705]En ole täysin tyytyväinen tähän isompien ryhmään nyt kun lapsi täytti kolme...liikaa uusia työntekijöitä,homma ei ole "hanskassa",isoimmat riehuvat ja temppuilevat,pari kertaa on käynyt niin että mua ja lasta ei ole edes huomattu kun olen tuonut lapsen aamupalapäytään vaikka itse sanoin omasta mielestäni huomenta ei vastattu:(...kaksi tätiä vaan touhus omia juttuja toinen jako ruokaa ja toinen jutteli yhden äitin kassa...jäti sitte lapsen hiljaa pöytään istumaan ja lähin pois,paha mieli kyllä jäi...[/QUOTE]

No kyllä harmittais jättää lapsi noin.. :/ Siis tottakai hoitajien pitäisi tervehtiä, erityisesti lasta..

tätä me kysytään joka jumalan vuosi vanhemmilta vanhempainilloissa, asiakastyytyväisyyskyselyissä ja vasukeskusteluissa, moneen kertaan. että kokevatko pystyvänsä vaikuttamaan ja miten haluaisivat vaikuttaa. ja joka kerta tulos on sama: naamatusten vanhemmat hymyilevät ja sanovat että juu, koemme voivamme vaikuttaa ihan riittävästi, kiitos kaikki on hyvin. ja sitten nimettömissä palautteissa toistetaan ettei ole vaikutusmahdollisuuksia. eikä kukaan koskaan sano ääneen tai edes nimettömänä että MITEN ne vanhemmat HALUAISI siihen pk:n arkeen vaikuttaa! että kertokaa edes nyt: mihin asioihin te haluatte vaikuttaa ja miten??

[QUOTE="minä";25065705]kaksi tätiä vaan touhus omia juttuja toinen jako ruokaa ja toinen jutteli yhden äitin kassa...jäti sitte lapsen hiljaa pöytään istumaan ja lähin pois,paha mieli kyllä jäi...[/QUOTE]

kumman noista tädeistä olis sinusta pitänyt keskeyttää hommansa ja keskittää huomionsa sinuun?

[QUOTE="minä";25065705]En ole täysin tyytyväinen tähän isompien ryhmään nyt kun lapsi täytti kolme...liikaa uusia työntekijöitä,homma ei ole "hanskassa",isoimmat riehuvat ja temppuilevat,pari kertaa on käynyt niin että mua ja lasta ei ole edes huomattu kun olen tuonut lapsen aamupalapäytään vaikka itse sanoin omasta mielestäni huomenta ei vastattu:(...kaksi tätiä vaan touhus omia juttuja toinen jako ruokaa ja toinen jutteli yhden äitin kassa...jäti sitte lapsen hiljaa pöytään istumaan ja lähin pois,paha mieli kyllä jäi...[/QUOTE]

Valitan että joskus emme huomaa touhun keskellä jonkun tulleen ellei tulla siihen viereen sanomaan huomenia. Todellakin huomio saattaa olla aivan siinä mitä tekee. Jotkut vanhemmat eivät edes yritä vaan lapsi jää ja aikusestä näkyy takin lieve menossa jo ulko-ovella. Tai jos tulijoita on monta kerralla niin sillon ei voi jokaselle revetä samalla kertaa.

Kunnallinen päiväkoti. kohta 3-vuotias lapsi.

Oon ollut aina tosi tyytyväinen päiväkodin toimintaan. Lapsi otetaan aamuisin vastaan hoitajien toimesta syliin asti ja toivotetaan huomenet. Eteisen seinältä löytyy "lukujärjestys" mistä selviää ryhmän toiminta 2 viikkoa eteenpäin. Pitävät paljon retki- ja teemapäiviä :).
Päiväkoti joustaa hienosti hoitoaikojen suhteen (kunhan vain ilmoitetaan muutoksista ajoissa, viim. edellisenä päivänä.) Hakiessa lapsen hyvästelee aina oman ryhmän hoitaja. Päivästä jutellaan aktiivisesti.

Siinä esimerkkejä. En koe päiväkotia lapsen "säilytyspaikaksi" jonne meneminen/vieminen olisi vain välttämätön paha. Siellä opitaan paljon asioita, etenkin ryhmässä toimimista ja toisten huomioimista.
Osasyy siihen , että kaikki on sujunut hyvin, on varmasti myös omassa asenteessa. Viemme ja tuomme lapsen sovittuina aikoina, annamme palautetta aktiivisesti ja olemme ystävällisiä henkilökunnalle.

Ei mitään valittamista.
Lapsi on kunnallisessa päiväkodissa. Paikka tuli lähipäiväkodista juuri silloin kun pitikin.
Tädit (ja sedät) ovat mukavia ja empaattisia.
Ryhmä on pieni ja hoitajia paljon. Lapset on lisäksi jaettu neljän hengen pienryhmiin, jossa kaikki saavat omantasoistaan puuhaa ja yksi aikuinen keskittyy aina täysin tähän pienryhmään.
Ei kiusaamista, ruoka on hyvää, hoitajilta liikenee aina juttuhetki päivän päätteeksi. Kotiin tiedotetaan asioista hyvin.

Päiväkotia ennen lapsi oli useita vuosia perhepäivähoidossa ja myös tämä toimi erittäin hyvin. Täti oli ihana ja lapset kivoja. Ja ruoka oli kuulema parempaa kuin koskaan missään.

Oon kyllä usein onnellinen siitä, miten hyvä tuuri omalla lapsellani on hoitopaikkojen suhteen käynyt.

Kunnallisessa ryhmiksessä ovat. Arki on tuttua, olen tehnyt töitä päiväkodissa, ryhmiksissä, hoitajana lasten kotona ja vuorohoitokodissa, niin pienten kuin isojenkin puolella, myös eskareiden puolella olen hetken aikaa työskennellyt. Mielestäni olemme voineet vaikuttaa asioihin, retkiin, paljon keskustelua herättäviin "nukkuakko päikkärit vai ei" juttuihin omien lasten kohdalla ja aamupaloihin :) nämä nyt ekana tuli mieleen.

Tuolla ryhmiksessä tulee hoitaja eteiseen vastaan, minä "riisun" lapset ja kerron jos on jotain kerrottavaa, esim. huonosti nukutusta yöstä --> lapsi voi olla väsynyt yms. Hakiessa päivän sujumisesta kerrotaan ilman kysymistä, toisella lapsella on myös reissuvihko.

Me olemme kyllä tosi tyytyväisiä tuohon ryhmikseen. Tekevät kovasti töitä myös tuon meidän erityislapsemme eteen ja ilman "taistelemisia". Hyvillä mielin voi jättää aina lapset hoitoon :)

Lapseni on kunnallisessa pk.ssa ja olen ollut aika tyytyväinen päiväkotiin. Lapsi viihtyy ja lähtee mielellään hoitoon ja se on pääasia ja se kertoo siitä, että lapsella on päiväkodissa kivoja kavereita ja mieluista tekemistä. Kritiikkiä ei ole tarvinnut juurikaan antaa, koska päiväkodilla on hyvä maine ja pysyvä, osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta ja sijaisetkin ovat usein samoja tuttuja monen vuoden ajalta.

Viedessä autan lasta riisumaan päällysvaatteet, käytän käsipesulla katson, että joku aikuinen huomaa lapseni tulleen hoitoon ja sanon heipat. Jos on jotain erikoista, niin kerron siitä tai vaihdan pari sanaa kuulumisia. Hakiessa käyn yhdessä lapsen kanssa sanomassa heipat lapsen ryhmän hoitajalle ja samalla mulle yleensä kerrotaan miten päivä on menny, mitä ollaan tehty ja mitä syöty. Nyt lapsi alkaa olla jo sen verran iso, että osaa itsekin kertoa päivän tapahtumista ja jos on kiire, niin pelkkä kädestä heipan sanominen riittää, jos on ollut ns. normaali päivä.

Lapsen päiväkodissa toimii aktiivisesti vanhempaintoimikunta, mutta itselläni ei ole ollut vielä aikaa osallistua siihen, mutta kun he järjestävät myyjäisiä tms. tapahtumia, niin niihin osallistutaan tai jos on kyselyita yms, joihin vastaamalla voi ehkä vaikuttaa johonkin asiaan, niin vastaan kyllä niihin kyselyihin. Vanhempainilloissa sovitaan myös yhteisesti joistain asioista ja yksilöllisemmin vasu-keskusteluissa, mutta annan kyllä lapsen hoitajille ja opettajille täyden valtuuden tehdä työnsä niin hyvin kuin he osaavat niissä puitteissa, jotka heillä on, enkä näe tarpeelliseksi puuttua siihen.

Ja sitten sille toiselle puolelle eli pk:n tädiksi:
Ainoa asia, mikä suomalaisessa päivähoidossa mättää kunnolla on ryhmäkoot ja aikuisten ja lasten suhdeluvut. Niihin pitäisi pikaisesti saada muutosta, koska lapsiaines on muuttunut selvästi vaativammaksi siitä mitä se on ollut 30-vuotta sitten. Yksi aikuinen ei enää useinkaan pärjää 7 lapsen kanssa yksin, kun lapsia ei saa laittaa kuriin eikä heitä saa kuriin kovinkaan helposti ja nopeasti ennen kuin on paininut heidän kanssaan vähintään muutamia kuukausia. Samalla saataisiin ryhmähoidosta vähän enemmän yksilöllisempää ja hoitajien olisi helpompi kertoa vanhemmille lapsen päivästä ja aikuisilla olisi enemmän aikaa yhdelle lapselle päivän aikana. Laskinpa juuri, että mulla on työpäivän aikana 20 minuuttia aikaa yhdelle lapselle ja kun siitä ottaa pois ruokailun ja päivälevon ja ulkoilut, niin mitähän sen jälkeen jää? 10 minuuttia per lapsi, no kyllähän se riittää!

Yhteistyössä