Päiväkoti vaiko perhepäivähoitaja pienelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pomppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pomppu"

Vieras
Tilanne on semmoinen, että rahasyistä on vauvelille etsittävä hoitopaikka. Lapsi olisi noin 1 v 4kk, kun hoitopaikka tulisi ajankohtaiseksi. Itse ajattelisin perhepäivähoidon olevan parempi, koska siellä on vain yksi hoitaja - ja samaan aikaan mietin, olisiko sittenkin päiväkoti parempi. Hoidontarve on minimaalinen, ehkä noin 6h viikossa syksymmällä, ja pohdimme vielä mitä asialle olisi tehtävä, mutta kertokaapa, kumpi olisi parempi noin pienelle?

Perhepäivähoitaja ehdottomasti, jos saat hyväksy tunnetun tai jopa tutun. Päiväkoti on aivan kaaottinen paikka noin pienelle. Pienten ryhmässä lapsi -aikuinen - suhdeluku on 1 per 4, ja hetkittäin (kun aikainen aamuvuorolainen lähtee tai ei saada sijaisia) se voi olla jopa enemmänkin. Siinä ei paljon voi yksilöllistä hoitoa tarjota.

Päiväkoti, jos et satu tuntemaan hyvää perhepäivähoitajaa. Päiväkodissa lapsi on turvallisessa ja valvotussa ympäristössä, jossa ei pääse tapahtumaan "ylilyöntejä". Pätevät hoitajat jakavat ryhmää päivän mittaan pienempiin ryhmiin, joten tuo melu/kaaos-ongelmakaan ei hyvissä päiväkodeissa ole todellinen ongelma. Mutta noin pienellä hoitajalla tosiaan se hoitaja kotiin voisi olla viisain vaihtoehto, ellei sitten hoidon tarve pian kasva.

Kummassakin on varmasti puolensa ja puolensa.

Itse olen laittanut molemmat pieninä (1v3kk & 1v6kk) päiväkotiin, enkä ole hetkeäkään katunut. Mut meillä onkin maailman paras päikky :)

Oma kuopus aloitti juuri päiväkodin ja ikää on 1v6kk. Näin muutaman päivän jälkeen paikka vaikuttaa erittäin mukavalta, siellä toimitaan pienissä ryhmissä, yhtä hoitajaa kohden on muistaakseni 4 lasta ja käytössä on osaomahoitajasysteemi. Lapsi ainakin tällä hetkellä viihtyy siellä, tosin tuo kuopus on muutenkin hyvin tasapainoinen ja luottavainen kaveri, joka ei pienistä hetkahda, siellä se vaan naureskelee ja velmuilee kuulemma.
Syliäkin saa ihan varmasti, esim. eilen kun menin hakemaan ja siellä oli välipalansyönti vielä osalla hieman kesken, niin tuon mun poika se siellä istui yhden hoitajan sylissä tyytyväisenä :)

[QUOTE="vieras";26249445]Oletko laskenut paljonko se 24 tuntia kuukaudessa maksaa teille. menetätte kotihoidontuen ja tulee hoitomaksu, joka lienee noin puolet täyden hoidon maksusta.[/QUOTE]

MÄkin luulen että kotiin palkattava hoitaja tulee jopa halvemmaksi kuin päivähoitomaksujen maksaminen koska jos palkkaatte kotiin hoitajan niin saatte kuitenki kelalta tukea.

[QUOTE="kahden äiti";26249218]Päiväkoti, jos et satu tuntemaan hyvää perhepäivähoitajaa. Päiväkodissa lapsi on turvallisessa ja valvotussa ympäristössä, jossa ei pääse tapahtumaan "ylilyöntejä". Pätevät hoitajat jakavat ryhmää päivän mittaan pienempiin ryhmiin, joten tuo melu/kaaos-ongelmakaan ei hyvissä päiväkodeissa ole todellinen ongelma. Mutta noin pienellä hoitajalla tosiaan se hoitaja kotiin voisi olla viisain vaihtoehto, ellei sitten hoidon tarve pian kasva.[/QUOTE]

Päiväkodin tilat ratkaisevat täysin sen, kannattaako yksivuotiasta laittaa päiväkotiin. Kuinkas hoitajat jakavat pienempiin ryhmiin jos ei ole tiloja :D Hoitajien toimet eivät auta silloinkaan, jos alle 3 vuotiaat laitetaan esim. tilapäistiloihin. Sellainen uhkaa ainakin pääkaupunkiseudulla syksyllä.

Niin, ja harvoin pienille on tarpeeksi tiloja, joihin jakaa. Ja se kannattaa ehdottomasti ottaa selville se, onko pienten ryhmässä uhkana lapsimäärän nousu jopa kahdeksaantoista. Vaikka silloin olisi neljä hoitajaa, tilanne on lapselle kaaottinen.

Noin pienen kanssa sitä ihan perushoitoa on paljon. Jos pph:lla on kaksi isompaa niin hoitaja on "vapaa" hoitamaan esim. kahta alle 2v. ikäistä. Syliä ja turvaa varmasti enemmän. Itse olen ollut pk:ssa töissä ja pph:na ja ehdottomasti oman pienen veisin pph:lle, jos ei voi järjestää hoitajaa kotiin.

[QUOTE="Pph";26249423]Päiväkodissa jäävät vaille syliä ja huomioo.[/QUOTE]

Höpö höpö :D
Päiväkodeissakin saa hellyyttä, huomioo ja syliä aivan varmasti. Tosin ihan kaikki pk:t eivät ainakaan täällä ota noin pieniä, vaan ikäraja on 3v.

Mä olen ehdottomasti päiväkodin tai ryhmiksen kannalla. Yksittäisen pph:n luona olot voi olla mitä sattuu, hoitajan ammattitaito samoin. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta se kokemus mitä mulla on, niin ei takuulla imartele tämän alan työntekijöitä.

Höpö höpö :D
Päiväkodeissakin saa hellyyttä, huomioo ja syliä aivan varmasti. Tosin ihan kaikki pk:t eivät ainakaan täällä ota noin pieniä, vaan ikäraja on 3v.

Mä olen ehdottomasti päiväkodin tai ryhmiksen kannalla. Yksittäisen pph:n luona olot voi olla mitä sattuu, hoitajan ammattitaito samoin. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta se kokemus mitä mulla on, niin ei takuulla imartele tämän alan työntekijöitä.

Tottakai päiväkodissakin saa syliä ja huomiota, mutta kuvittelepa itse, että joudut kilpailemaan siitä viidentoista muun kanssa yksivuotiaan taidoilla.

Päiväkodeissa hoitajien ammattitaidosta ei kauheasti ole takeita ainakaan ruuhkasuomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;26249857:
Tottakai päiväkodissakin saa syliä ja huomiota, mutta kuvittelepa itse, että joudut kilpailemaan siitä viidentoista muun kanssa yksivuotiaan taidoilla

Mun ei tartte kuvitella, olen nähnyt ja kokenut sitä elämää.
Pph:llakin voi olla useampi pieni, jopa reippaasti alle 1v, joka työllistää vielä enemmän kuin ap:n lapsen ikäinen vesseli.

Pph:lle mäkin laittaisin jos ei hoitajan ottaminen kotiin onnistu. Mulla on itelläni pelkästään hyviä kokemuksia pph:ista. Mä en epäile etteikö päiväkodissakin syliin pääsisi ja noin, vaan mun mielipide pohjaa siihe,että pph:lla hoitoympäristö on koodinomainen ja täten myös rauhallisempi. Lisäksi koen sen hyvänä,että on se yksi ihminen joka vastaa ryhmänsä toiminnasta ja täten tietää kaiken mitä päivän aikana on tapahtunut omakohtaisesti kun taas pk:ssa on aamulla eri tyypit kuin iltapäivällä kertomassa päivästä. Meillä lapset on menneet päiväkotiin kolmen vanhoina.

Yhteistyössä