Päiväkotiärsytystä :/ Ja milloin lapsen voi viedä päiväkotiin???!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieraana";29615994]Mahataudissa en tietenkään vie muitakaan lapsia hoitoon, ettei tarttuisi. Mutta jos vain toisella on kuumetta ja nuhaa, ei ole mitään syytä miksei se terve lapsi voisi mennä hoitoon. Meillä ei ole lapset aina sairastaneet samoja tauteja, vaan jos toinen on ollut kipeänä joskus se toinen ei tule ollenkaan sairaaksi.

Teen etätöitä kotoa ja pystyn suhteellisen hyvin hoitamaan myös työni jos vain yksi lapsi on kipeänä kotona katsomassa piirrettyjä. Jos molemmat jää kotiin, ei töiden tekemisestä enää tule mitään. Tästä syystä laitan mieluummin sen terveen hoitoon, ja hän pääsee ulkoilemaan ja leikkimään kavereiden kanssa ja se potilas saa nukkua päiväunensa rauhassa.[/QUOTE]

Joo, toki ymmärrän jos kotona pitää saada tehtyä töitä - itelläkin oli edellisessä paikassa etätyömahdollisuus, joten joskus tuli tehtyä juuri noin, jos oli deadlinet paukkumassa. Mutta jos kotona "vain" sairastetaan, niin helpommalla kai sitä pääsee, kun ei tarvitse osaa lapsista alkaa roudata.

Ehkä jotain hoitajaa sitten vaan ärsyttää 1v:n hoidossa olo? Voihan se jotain tuollaistakin olla, vaikka toivotaan että ei.

Olisi kyllä päiväkodit talvet tyhjillään jos ei pienessä yskässä tai nuhassa kukaan siellä olisi.

Mutta teillä siis on joku lääkitys tuohon yskään? Eli on sitten vissiin paranemaan päin? Sekin on ihan normaalia että yskän parantuessa lima irtoaa paremmin, ja se yskittää.

Ja itkussa nyt tulee pelkkää nuhaakin kaikilla.

Minä epäilen,e ttä niillä tulee niin paljon työtä lisää, kun meidän 1-vuotias on siellä, että siksi ovat aivan ylitarkkoja. Mutta hyvähän se on, että seurailevat lasten vointeja. Meillä ei ole lääkitystä yskään (koska yskänlääkkeitä nyt ylipäätään ei ole järkeä käyttää), koska en ole tiennyt, että lapsella on yskä. Nuha sillä on ollut jonkinlainen siitä asti, kun päiväkodin aloitti. Semmonen, että kolme kertaa päivässä pitää pyhkäistä...

[QUOTE="meh";29615952]Eipä nyt kannata ihan kaikkea itsees ottaa... Jos jo niin pahalta muutenkin tuntuu sen pikkuisen vieminen päiväkotiin, että joka asiasta on kamala syyllisyys ja muiten sanoista etsitään vielä lisää painoarvoa sille omalle huonolle ololle, niin kannattanee varmaan koittaa järjestää vielä toistaiseksi se kotihoito?

Mulla päikkyura kolmen lapsen osalta takana jo useampi vuosi. Nuorimilla ovat aloittaneet 2vuotiaana, jolloin minäkin olen ollut valmis sen lapsen sinne jättämään. Jos tulee palautetta, että lapsi yksii, on räkäinen, niin se otetaan sellaisena kun on se sanotaan. Seurataan tilannetta kotona ja toimitaan sen mukaisesti. Jos omaankin silmään lapsi vaikuttaa kipeältä, niin sitten ollaan kotona. Jos taas omasta mielestä lapsi on jaksavainen hoidossa (eikä siis ole muuta kun se nuha taikka yskä), niin viedään hoitoon ja pyydetään ilmoittamaan, jos heidän mielestä lapsi ei jaksa olla hoidossa. Näiten hoitaijen kanssa voi muuten ihan jutella, eikä vaan ottaa niitä sanomisia itseensä ;)

Ja meillä on kyllä aina ollut koko konkkaronkka koton, jos yksi on kipeenä. Henkilökohtaisesti en siis ole ikinä ymmärtänyt sitä, miksi ne sisarukset pitää roudata hoitoon, jos itse on yden kanssa kotona.[/QUOTE]

Meilläkin on oltu kotona kaikki, kun yksi on kipeänä. Se, miksi mietin, voiko muita lapsia viedä hoitoon, jos yhdellä lapsella on "vain yskää tai nuhaa" ja on sen vuoksi kotona, on se, että yhden lapsen kanssa kotona koulutöiden teko esimerkiksi onnistuu vielä kohtuullisesti. Kolmen kanssa se on jo hiukan hankalampaa.

Ja joo, ehkä on omassa asenteessa vikaa, että säälittää ylipäätään jättää pikkunen sinne isoon ryhmään parin aikuisen kanssa. Tarkoitus on vain 4kk:n hoitorupeama ja sen oli alun pitäen tarkoitus olla pph:n luona. Ikävien sattumusten jälkeen pph ei olekaan nyt työkykyinen ja siksi lapset on päiväkodissa.

[QUOTE="Ninni";29615963]Siihen tottuu ajan kanssa. Mäki otin alkuun kaiken kritiikkinä mut nyt oon oppinu hyväksyyn et jotku vaan esittää ne kuulumiset silleen että voi tehdä mieli heti puolustautua :)[/QUOTE]

:) Toivon, että omakin nahkani hiukan paksuuntuis...

[QUOTE="Jenis";29615969]Hoitajissa on eroja - toiset on sitä mieltä, että pelkkä nuha on syy jäädä kotiin, toiset ei oo niin tarkkoja. Turhaa niistä itseensä ottaa (kommenteista, siis), kun ei tiedä millä mielin on sanottu.

Mutta sitä mäkään en tajua, mikä itu on roudata muita hoitoon jos yksi on kotona sairastamassa?[/QUOTE]

Vastasinkin jo, että yhden kanssa pystyy tekeen kouluhommia vielä jollain lailla kotoa käsin (esim. päiväuniajat...), kolmen kanssa se on aika paljon hankalampaa.

[QUOTE="jossu";29616333]Vastasinkin jo, että yhden kanssa pystyy tekeen kouluhommia vielä jollain lailla kotoa käsin (esim. päiväuniajat...), kolmen kanssa se on aika paljon hankalampaa.[/QUOTE]

Joo, mulla on ollu sama tilanne. Ihmetyttää vaan jatkuvasti omassakin päikyssä, jos perheessä kiertää influenssa/mahatauti/vesirokko, ja vielä toistaiseksi terveet sisarukset tuodaan hoitoon tartuttamaan muut. En siis tarkoita että sinä teet näin, se oli semmonen yleisluontoinen kysymys :)

Mä uskon että tuollainen "vähän yskäinen" lapsi yskii päiväkodissa vaan enemmän, siellä kun on enemmän kaikkea touhua ja toimintaa eikä ole mahdollista makoilla hetkeä sohvalla jos alkaa väsyttää/yskittää.

Tuosta että kaikkien lapsien pitäisi olla kotona yhden sairastasessa, joo ja ei. Joo, jos yksikin on mahataudissa tai jos muut lapset on myös sairaita/vielä puolikuntoisia. Mutta jos muut on terveinä ja yksi flunssainen, niin mun mielestä on ihan ok viedä ne muut hoitoon. Pääsevät esim. ulkoilemaan (sairaan lapsen kanssa ei oikein ulos voi mennä) ja se potilas saa lepäillä ilman seinille hyppiviä sisaruksia.

[QUOTE="Jenis";29616347]Joo, mulla on ollu sama tilanne. Ihmetyttää vaan jatkuvasti omassakin päikyssä, jos perheessä kiertää influenssa/mahatauti/vesirokko, ja vielä toistaiseksi terveet sisarukset tuodaan hoitoon tartuttamaan muut. En siis tarkoita että sinä teet näin, se oli semmonen yleisluontoinen kysymys :)[/QUOTE]

Minun mielestä nuo tuollaiset mahatudit ym. tarttuvat taudit on ihan asia erikseen. Toki silloin pidetään kaikki lapset kotona, jos yksi päivähoidossa oleva esim. oksentaa.

[QUOTE="Lissu";29616354]Mä uskon että tuollainen "vähän yskäinen" lapsi yskii päiväkodissa vaan enemmän, siellä kun on enemmän kaikkea touhua ja toimintaa eikä ole mahdollista makoilla hetkeä sohvalla jos alkaa väsyttää/yskittää.

Tuosta että kaikkien lapsien pitäisi olla kotona yhden sairastasessa, joo ja ei. Joo, jos yksikin on mahataudissa tai jos muut lapset on myös sairaita/vielä puolikuntoisia. Mutta jos muut on terveinä ja yksi flunssainen, niin mun mielestä on ihan ok viedä ne muut hoitoon. Pääsevät esim. ulkoilemaan (sairaan lapsen kanssa ei oikein ulos voi mennä) ja se potilas saa lepäillä ilman seinille hyppiviä sisaruksia.[/QUOTE]

Täytyypä kysyä, mitä mieltä ovat tästä muiden sisarusten hoitoon tuomisesta, jos nyt jäisin yskäisen lapsen kanssa kotiin. Kun nuorimmainen tuli kuumeeseen, erikseen minulle käytiin sanomassa, että onhan tiedossa, että suositellaan, että myös sisarukset ovat kotona, jos yksi on sairaana... Jep, tällaista.

Kiitos osallistumisesta, kiitos, että sain purkaa höyryjä :)

Yhteistyössä