Päiväkotipaikan "pakko"irtisanominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miriya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miriya

Uusi jäsen
28.06.2012
4
0
1
Tilanne on seuraava. Lapseni on ollut kaksi vuotta päiväkodissa, koska olemme molemmat olleet joko töissä tai opiskelemassa.
Jäin syyskuun alusta työttömäksi, mutta uskon saavani töitä jo tämän vuoden puolella. Nyt päiväkodinjohtaja on sitä mieltä, että meidän pitäisi luopua lapsen hoitopaikasta :kieh:

Onko meidän pakko luopua paikasta? Minä todellakin aion mennä töihin tai jos ei muuta niin aloitan uudestaan opiskelut. Hoitopaikka on aivan ihana enkä haluaisi enää stressata sillä, että jos ja kun jotain ilmaantuu niin joudumme tyytymään mihin tahansa hoitopaikkaan mikä on tarjolla.

Kokemuksia kaipailisin, kovasti.

Sinun ei ole pakko irtisanoa paikkaa. Voit halutessasi pitää lapsesi kokopäiväisenä tai osa-aikaisesti päiväkodissa. Sinun tilanteessasi en ainakaan itse lähtisi irtisanomaan paikkaa.

En tiedä teidän kunnasta mutta meillä on sellainen "takuu", että jos lapsi otetaan pois päiväkodista työttömyyden, äitiysloman, vanhempainvapaan tms. vuoksi vähintään kuukaudeksi niin he järjestävät viikossa paikan samasta päikystä sitten kun tilanne muuttuu.

Sitä vaan olen ihmetellyt, että miten ne viikossa voivat täyteen ryhmään järkätä tilaa, mutta näin lupaavat ja vannovat.

Tilanne on se että Sisäministeri Räsänen on rajoittamassa subjektiivista päivähoitoa jo tämän vuoden puolella. Asiaa ei ole kirjattu hallitusohjelmaan mutta ne säästöt, säästöjen nimissä voi tehdä mitä vaan ja vielä kun päätökset on kokoomusta mielisteleviä kuten subjektiivisen päivähoidon purkaminen. Se tulee menemään niin että kun toinen vanhemmista on kotona lapsen päivähoitoa ollaan ainakin puolittamassa, eli ei joka päivä tai jos joka päivä niin puolipäivää. Tämä on varmaa tietoa.

Niin tosiaan, siinä oli se että viikossa järjestävät lapsellehoitopaikan jos tarvetta sille on mutta päiväkodeissa lasketaan keittäjät ja siivoojatkin henkilökuntaan niin hoitajapulasta se ei ainakaan jää kiinni. Sama tulee olemaan 0,5hoitajassa vanhusta kohti.

Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mikä tarkoittaa sitä, että voit viedä lapsen päiväkotiin joka arkipäivä, vaikka itse makaisit sohvalla katsellen telkkaria ja räkien kattoon (en väitä että tekisit niin). Älä luovu paikasta missään tapauksessa, pidä lasta vaikka puolipäiväisenä parina päivänä viikossa. Voi olla että joudut jonottamaan monta kuukautta ennenkuin saat paikan samasta päiväkodista, mahdollisesti et saa ollenkaan jos irtisanot. Lapsikaan ei varmaan ole iloinen jos otetaan kivasta päiväkodista ensin pois ja kohta pitäisi taas sopeutua uuteen päiväkotiryhmään. Ilmeisesti ryhmä on aika täynnä ja sinne on tunkua, mutta se ei ole teidän päänsärkynne.

[QUOTE="vieras";27209755]Uskoppa vaan niin joudut vielä luovuttamaan sen paikan. Etkö seuraa uutisia ollenkaan, Räsänen itse niin sanoi että työn alla se juttu.[/QUOTE]

Subjektiivista päivähoito-oikeutta tullaan varmasti rajoittamaan, mutta tuskin poistamaan. Puolipäivähoito lienee kuitenkin sallittu jatkossakin ja lakia odotellessa voi paikan ainakin pitää:)

Yhteistyössä