päivärytmi ja ongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Oletteko te muut poikenneet normaalisti päivärytmistänne silloin, kun on jotain muita ongelmia päällä? Tarkoitan siis sellaisia ongelmia, jotka häiritsevät sitten yöunta esim. flunssaa, hampaiden puhkeamista jne. Eli silloin, kun jostain erityisestä syystä yöt ovat rikkonaisempia, nukutatteko/annatteko lapsenne nukkua päivällä enemmän ikäänkuin korjatakseen yön univajetta.

Kyselen siksi, koska meillä oli oikeastaan ekat 10 kuukautta täysin hakusessa kaikki rytmit (sairasteli paljon, mm. 6 korvatulehdusta). Sitten kun lapsi oli n. 11 kk saatiin selkeä rytmi ja kaikkien elämä helpottui huomattavasti (tähän vaikutti varmasti korvien putkitus ja se kun muut "vauvaiän" ongelmat vähitellen katosivat). Nukkui yhdet päiväunet n. 2-3 tuntia ja yöt paremmin kuin koskaan. Nyt sitten tulee 4 hammasta yhtaikaa ja yöt sen mukaiset. Lisäksi aiemmat hampaat kestivät puhjeta sellaiset 2-3 vkoa, eli todella kauan itkettiin niitä.

Mietin vain, että nyt kun lapsi nukkuu tosi huonosti taas jälleen kerran yönsä niin pitäisiköhän palailla siihen että, päivällä sitten nukkuisi kahdesti tai kolmesti...Nyt on ilmiselvästi väsynyt kun olen nukuttanut vain ne yhdet unet (itsekseen ei nukahda vaikka olisi valvonut pari päivää putkeen..)

Pelkään vaan sitä, että sitten ei taas saada tätä normaalia rytmiä kuukausiin takaisin kun nyt "lipsutaan". Ja se on myös lapselle tosi rankkaa. Ei silloinkaan nuku öitään kunnolla (siis voi valvoa useita tunteja keskellä yötä kun päivisin nukkuu paljon).

Miten te muut olette toimineet vastaavissa tilanteissa? Kaikkea sitä miettiikin....

Mä olen yrittänyt pitää kiinni rytmistä myös hankalampina päivinä. Eri asia on, jos lapsi on todella kipeä (kunnon kuume tai oksutauti). Sairaana tietty nukkuu kun nukkuu. Jos taas yöt on huonoja, niin yritän keksiä päiviksi ohjelmaa tai jos lapsi nukahtaa syliin, niin annan nukkua hetken. En kuitenkaan kauaa.
Mun tyttö on sen verta tempperamenttinen, että säännöllisellä rytmillä jaksetaan, muuten ei.
Niin ja kunnon yöunia meillä tyttö ei nukkunut juuri ennen 1,5 v ikää...

Tietysti tosiaan eri asia, jos on tosi kovassa flunssassa tai muussa taudissa, pakkohan silloin on nukkua. Meilläkin neiti TODELLA tempperamenttinen pakkaus ja siksi haluaisin kovasti säilyttää nämä vihdoin saavutetut rytmit. Mielenkiinnosta kiva kuulla, miten muut toimivat.

Meillä pikku esimerkki tosta tempparamenttisuudesta....unikoulun avulla yritettiin päästä yösyönnistä eroon (syö kerran), kolme viikkoa jaksoin, tyttö oksensi joka yö kun huusi niin kauan että saisi maidon....ei auttanut sylit ja kävelyt, huuto tosiaan jatkui kunnes oksensi. Luovutin ja annan sen maidon yöllä kun näin vältytään oksentamiselta...Pitäisi varmaan avata ketju ylitempperamenttisten vauvojen äideille, miten selvitä arjesta...:)

Edelleen otetaan innolla kommentteja vastaan miten olette toimineet noiden päivärytmien kanssa kun yöt rikkonaisia.

Mä yritin saada meidän neitiä pinnasänkyyn nukkumaan aikanaan... Oksennus tuli huudon jälkeen ja äiti luovutti. Meni pari kuukautta ja siirryttiin (perhepedistä) jatkettavaan nuorisosänkyyn :) Se siirto meni kivuttomasti!

Kyllä mun mielestä tempperamenttisen kanssa pärjää paremmin kun on selkeät rytmit. Ei sekään aina tee elämää helpoksi, mutta helpottaa kummasti :)
Oletko muuten kokeillut (varovasti) vettä yömaidon tilalla, kelpaisiko? Mä sain silleen yötissittelyn loppumaan. Tytöllä oli oikeasti jano yöllä (juon itsekin helposti yöllä, miksi pieni lapsi ei?) ja vesi auttoi siihen siinä missä tissikin. Eli taikamukiin vettä oli meillä yösyönnin rauhoitus :)

Joo, olen koittanut tarjota vettä, sillä hiljenee hetkeksi, mutta viimeistään puolen tunnin kuluttua alkaa se "maitohuuto". Meillä tyttö vielä himpun verran vaille vuoden ja olen ajatellut, että yritän jonkinasteista unikoulua uudestaan viim. 1 v 3 kk iässä. Meillä tytöllä voi olla oikeasti myös nälkä yöllä, sillä on muutenkin oksennusherkkä (varmaan vaikuttanut tuo jatkuva sairastelu) ja syö aika huonosti kiinteää ruokaa.

Täytyykin kokeilla jossain vaiheessa tuota jatkettavaa sänkyä. Välillä tuntuu, että huutelee öisin ihan vain siksikin kun ei tykkää olla pinnasängyssään.

Välillä huvittaa miten sitä oli kovasti suunnitellut tekevänsä kaiken toisin. Olin aivan vakuuttunut, että meillä ei ainakaan syödä enää 6 kk:iässä, sitten ajattelin, että viimeistään 10 kk:n ikään mennessä loppuu, niinpä...toisilla on vaan ihan älyttömän voimakas tahto ja just meillä se itkun jälkeinen oksennus on syynä miksei sitten viitsi kauheasti "huudattamalla" yrittää saada hommaa toimimaan.

Meilläkin yövieroitus onnistui vasta 1-vuotispäivän tienoilla, mutta sit meni jo melko kivuttomasti, uskoisin että kaikki lapset ei ole siihen vielä valmiita 6kk:n iässä, samoin kuin kaikki ei ole valmiita heti nukkumaan yksin omassa sängyssä mutta myöhemmin voi onnistua helpostikin. Aika harva koululainen enää öisin juo maitoa, joten kyllä se ennemmin tai myöhemmin loppuu, toisilla vaan myöhemmin. Peesaan Pahvia noissa rytmeissä, yritetään pitää kiinni paitsi jos on kipeä tai jos ollaan reissussa (nukahtaa helposti autoon). Ulkoilu virkistää päivällä ja parantaa unia yöllä, ainakin meillä.

Meillä kitistiin hampaita lähes koko ajan 6kk-reilusti yli vuoden ikäiseksi. Meillä ei ollut tuttia. Itse laitoin vesipullon sänkyyn ja tyttö itse otti vesihuikan ja nukahti itse siihen yöllä. Kun muutoin alkoi heräämään jopa 20 kertaa yössä. Pahimpina aikoina annoin Panadolia joka auttaa mutta saa vatsan löysäksi, eikä Panadoliakaan voi koko ajan antaa.

Kannattaa ehdottomasti pitää rytmeistä kiinni, juostavasti. mekin noudatimme rytmejä mutta emme orjallisesti

Meillä myös unikoulut jäi pitämättä, koska muuten oksennettiin. Oikeastaan vieroitimme yöllisestä "tutin korvikkeesta" eli vesipullosta, lähempänä 2 vuoden ikää. Kun silloin oksentelut alkoi loppumaan. Näytin ja kerroin taaperolle, että pullo on mennyt "rikki" ja nyt täytyy juoda mukista. Pari yötä täytyi rauhoitella, että oppi nukahtamaan ilman pulloa/"tuttia". Aika hyvin tuo meni. Ehkä viikon 1½ nukkumaan mennessä kysyi pulloa ja "varmisti" että onko pullo "rikki". Eli sanoi pullo?.. rikki?.. ja vastasimme juu pullo rikki ja tarjosimme vesihuikan mukista.

Yhteistyössä