Päiväunet pois vuosikkaalta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "PPH"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"PPH"

Vieras
"meidän Hilma-Ilmari ei sitten nuku enää päiväunia, on se reipas kun ikää on vasta 1v 2kk, alkaapahan sitten iltaunille aikonaan" Näin kertoili äiti iloisena minulle tänä aamuna. Toi siis lastaan päivähoitoon. Mutta kun ihan selvästi lapsi tarvitsee ne päiväunet. Hoitopäivä on kuitenkin pitkä, joten väsyy lapsi ihan eritavalla täällä toisten lasten seurassa, kuin sitten siellä kotona yksin vanhemman kanssa ollessa. Ja yleensä vapaa-aamuna nukutaankin hieman pidempään.
Ah, tää on taas tätä perhepäivähoidon onnea :heart:
Mennyt vähän viime vuosina maku tästä työstä, kun tuntuu, että mikään ei mene perille. Toiselta ei saa hoitoaikoja millään, toisen lapsi tuodaan ilman ulkovaatteita hoitoon, kolmas ei saa nukkua päiväunia, neljännelle ei tahdo saada vaippa täydennystä millään!
Lapset on kyllä ihania, vaan miten noitten vanhempien kanssa parhaiten pärjäis???

Teet "muiston" jonka jaat aina JOKAISELLE vanhemmalle säännöllisin väliajoin. Näin toimii päiväkoti. Ja oon ymmärtäny että vanhemmat sen ymmärtää ihan ok. Muistioon perhepäivähoidon säännöt, muistutukset varusteista jne jne. Luulis vähän herättelevän aikuisia :) Vaikka se 1 v ei kotona nuku niin pph:n sääntö on se että kaikki LEPÄÄ sen hetken ainakin.

Tottakai teit selväksi, että teillä levätään, nukkua ei ole pakko. Meillä lepäilee 5-vuotiaatkin 45 min. ja sitten saa herätä, jos ei uni tule. Ja en ole tavannut vielä yhtäkään 1-vuotiasta, joka ei nukkuisi.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
kyllä se mun mielestä menee niin, että silloin kun muksut on hoidossa, niin mennään hoitopaikan ehtojen mukaan, me kun käytiin pph:lla tutustumassa niin pph kertoi päiväjärjestyksen, eikä mulle tulis mieleenkään alkaa vaatimaan mitään erikoisjärjestelyjä meidän muksun mukaan. meillä on kans muksu 1v2kk, ja todellakin tarvii ne yhdet, melkein kahdet päiväunet.

meil nukkuu 3,5 vuotiaski vielä päikkäreitä ja nukahtaa silti yöunille jo viimestään puol ysi. Puhumattakaan 1,5 vuoden ikäsestä, joka vasta nyt kuukauden ajan nukkunu pelkät yhet päikkärit. Ja ehdottomasti pitäs mennä noissa lepoajoissa hoitopaikan ohjeen mukaan.

Toi niin oksettavaa! Se on se kun lapsista ei välitetä ollenkaan, vaan se on minä-minä-minä, "minun pitää saada omaa rauhaa kotona, niin lapsen pitää nukkua kun käsketään", "minä haluan että lapsi ei nuku hoidossa, ei ole väliä vaikka se väsynenä kiukkuaa, kiusaa muita ja itkee. Kun minä haluan kiduttaa lastani niin se on minun päätös ja päivähoidon pitää orjina minua kuunnella"... |O

[QUOTE="vieras";27252123]Vuosikas kuulostaa eläimeltä.[/QUOTE]

Ennen palstailua olisin voinut kinata aika tiukastikin että vuosikas on alle vuoden ikäinen VASIKKA eikä ihminen. Ja vaikka sitä täällä käytetään, mulle vuosikas on eläin. :snotty:

*avaa sateenvarjon*

Meillä esikoinen nukku vielä ton ikäsenä kahdet päikkärit.. Voi sitä pientä, joka ei saa edes yksiä nukkua :/
Sinuna ap sanoisin vanhemmille, että hoidossa vähintäänkin levätään omassa pedissä ~ tunnin verran.

Ei missään nimessä päiväunia pois tuon ikäiseltä! Toki sitten jos lapsi ei millään nukahda päiväunille niin eihän häntä toki voi pakolla nukuttaa. Itselläni samanikäinen, yleensä nukahtaa 10min. sisällä siitä kun hänet petiin kellautan (aamulla herätään n klo 7 ja päikkäreille laitan 12.30 kun on haettu eskarilainen). Joskus saattaa innostua pelleilemään ja höpsöttelemään vielä ennen nukahtamista eli nousee seisomaan ja leikkii kukkuu-pöö-leikkiä, mutta 20min. on ihan maksimi minkä jaksaa enää tuossa vaiheessa temuta. Yksi lapsista on jättänyt unet 2v. eli ei tunninkaan makoilun jälkeen nukahtanut joten hyväksyin asian. Kaksi lapsistani on nukkunut vielä 4 vuotiaana päiväunet ihan säännöllisesti.

Mihin aikaan se äiti toivoo lapsensa nukahtavan illalla? Kyllä meillä tuo 1v2kk nukahtaa illalla klo 20-20.30 riippuen moneltako petiin laitetaan ja minusta aivan sopiva unillemenoaika tuon ikäiselle. Siinä ehtii itsekin vielä hyvän tovin istahtaa ennenkuin menee nukkumaan ja töissä käyvä isäkin ehtii lasten kanssa puuhata nelisen tuntia illalla.

Meillä esikoinen nukku vielä ton ikäsenä kahdet päikkärit.. Voi sitä pientä, joka ei saa edes yksiä nukkua :/
Sinuna ap sanoisin vanhemmille, että hoidossa vähintäänkin levätään omassa pedissä ~ tunnin verran.

Näin minäkin neuvoisin. Ja jos uni ei tuossa tunnissa tule niin sitten ei tule ja pakottaa ei voi. Mutta ilmeisesti lapsella tulee hyvinkin uni mutta äiti vain haluaa iltaisin lapsen aikaisin nukkumaan ettei tarvitse itsellä hoitaa.

Meillä poika 1v1kk nukkuu vielä useimmiten kahdet unet. Hiljalleen tuntuu siirtyvän yksien unien rytmiin, mutta en voisi kuvitellakaan, ettei tuo nukkuisi ollenkaan.

Tuskin jaksaisi ilman unia edes tätä "virikkeetöntä kotielämää ;)", mistään hoitopäivistä puhumattakaan.

Vanhemmille vaan muistutusta, että pph:lla on phh:n säännöt - ja jos ei kelpaa, lapsen voi vapaasti hoitaa/hoidattaa jossain muualla.

niin ihmeelliset on aivotukset vanhemmilla toisinaan.
Itselläni 2v joka nukkuu yli 2h päiväunet vanhemmilat jo kyselin pitäiskö unia lyhentää niin he sanoivat että ei.
Lapsi menee illalla nukkumaan hyvin ja tarvitsee nähtävästi unta enemmän kuin toiset.

Onko niille vanhemmille pakko kertoa että 1v nukkuu päiväunet? Kyllähän he sitten kyselevät jos/kun vaikuttaa yöunille menoon illalla, mitä ei varmaankaan tuon ikäisellä huomaa..

Unentarve on kyllä yksilöllistä, sen pitäisi ammattilaistenkin tietää, meillä lapset on jättänyt päikkärit pois suurinpiirtein kahdenvuoden tietämillä ja kolmella neljästä, pelkästään 30min päikkärit siinä iässä (ja myöhemminkin) on aiheuttanut sen että yöunille ei nukahdeta ennen klo 23, ja aamulla herätys kuitenkin ennen seiskaa vaikka olisivat menneetkin myöhään nukkumaan, heräävät siis ihan itse ei tarvitse herätellä.

Levähtäminen on toki tärkeetä, ei koko päivää tarvi 100 lasissa paahtaa lastenkaan, mutta onko pakko pakottaa nukkumaan jos ei vaan uni tule?

Yhteistyössä