päiväunet ulkona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninni 84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ninni 84

Vieras
Kaikki puhuvat nykyään kuinka tärkeää on, että vauva nukkuu ulkona päiväunet. Täälläkin olen kirjoituksia lukiessani huomannut, että valtaosa nukuttaa ulkona. Me asumme kuitenkin Helsingin keskustassa ja kerrostalossa ilman parveketta. Ulkona poika (2kk) nukkuu vain välillä jos on hyvä sää ja menen ulos kävelylenkille vaunujen kanssa.
Varsinkin anopilta olen saanut kuulla monen monta kertaa miten huono kasvuympäristö iso kaupunkin on.
Mitä mieltä te olette?
Kyllähän vauva sisälläkin nukkuu. Kieltämättä ulkona vaunuissa kyllä sikeämmin, mutta muutto tuntuu vieraalta ajatukselta. Vaikka mitä sitä ei oman lapsen vuoksi tekisi!! ;)

Asutaan myös ihan keskustan tuntumassa, parveke on, mutta en ikinä saanut tyttöä vauvana nukkumaan ulkona muuten kuin kävelylenkillä. Tuntuu et se ilma tääl ulkona on niin paskasta, että mielummin nukutanki sisälle :D
Ihan normaali tyttö tosta on tullut vaikka ei ulkona ole nukuskellutkaan. Ja jos muuten ulkoilee paljon niin eikai sillä mitään väliä ole missä nukkuu.

Meillä myös 3kk ei ole kertaakaan nukkunut päiväunia ulkona. Kerrostalossa asutaan ja parveke on, mutta se on tosi epäkäytännöllinen. Aikaisemmin mietin juuri samaa asiaa, et pitäiskö nukuttaa ulos päikkäreille. Omasta mielestä poika nukkuu hyvin sisällä, joten itse en näe asiaa ongelmana. Sukulaiset kyllä muistavat sanoa ulkona nukkumisen eduista. Vaunulenkillä kun käydään, niin silloin tietty nukutaan ulkona mut muuten en ole nukuttanut ulos. Tiedän paljon tapauksia, että lapset eivät osaa nukahtaa muualle kuin ulos vaunuihin, niin onko sekään sit hyvä homma? Meillä ei sitä ongelmaa ole.

Meillä myös oli parvekkeeton kaksio ja tyttö nukkui ulkona vain jos itsekin olin ulkoilemassa. Kun muutimme paritaloon, jossa oli oma piha, ei tyttö enää nukahtanut millään vaunuihin, vaikka käveli ympäri kyliä monta tuntia. Sisällä ollaan meilläkin valtaosa elämästä nukuttu.
Tämä ulkona nukuttaminen sitä paitsi tänä päivänä on aikalailla perisuomalainen ilmiö. Esim. olen kuullut tapauksista eräissä Keski-Euroopan maissa, joissa suomalaiset äidit ovat nukuttaneet lapsiaan ulkona ja sitä on suorastaan kauhisteltu. :D No, ehkä se on turvallisuuskysymyskin siellä päin; ts. lapsia viedään toki ulos ja ne nukkuvat vaunuissa kun äitikin ulkoilee, mutta lapsia ei jätetä ulos nukkumaan.
Kyllä ne lapset suoraan kasvavat vaikka sisällä nukkuvatkin!
:D

Meilläkin on aina nukuttu sisällä, pienestä vauvasta asti. Ja itse asiassa nukkuu paremmin kuin vaunuissa (muutaman kerran nukkunut vaunuissa ulkona) ja pidempään.

Joo enpä menisi vannomaan, etteikö jo Suomessakin olisi mahdollista lapsikaappaukset ym. Joten turhaan kannatte huonoa omaatuntoa, jos ette ulos nukuta.

Meillä vauva nukkuu parvekkeella päiväunet kerran päivässä ja uskon kyllä raittiin ilman olevan samalla lailla lapselle höydyksi kuin aikuisellekin.

Ei kyllä asuta isojen teiden varrella..

Meillä myös äitini ja anoppi kauhistelevat, kun en nukuta vauvaa lainkaan ulkona. En ole onnistunut parvekkeella nukuttamisessa, enkä jaksa käydä vaunulenkillä, vaan otan sen sijaan mielummin itsekin päiväunet. Mielestäni tärkeintä on äidin jaksaminen, enkä halua stressata asian vuoksi. Kyllä meidän 3 kk:n ikäinen vauvamme on näinkin hyvin kasvanut ja ollut tyytyväinen.

Yhteistyössä