Päiväunikoulu 4 kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Meillä on 4 kk ikäinen tyttö, joka on vatsavaivojen takia nukkunut huonosti koko ikänsä. Yöt hän nukkuu vaihtelevasti pyöriskellen, mutta se johtuu vatsavaivoista.
Päiväunet kestää 45-50 min, eli vauvan unisyklin verran. Muutaman kerran olen saanut hänet nukahtamaan uudestaan.
Vauva nukkuu yöllä yhdellä syötöllä 9-10 h, mutta siitä 4 h on levotonta pyöriskelyä.
Vauva on päivisin väsynyt, unta tulee vuorokaudessa vain n. 11-13 h.
Voiko näin pienelle pitää päiväunikoulua?

Toiset lyhyet päiväunet päivällä? Pitkiä voi olla vaikea saada nukkumaan, kun yöllä tulee niin pitkä jakso. Toinen lapsi meillä nukkui puolen tunnin päikkäreitä, yöt kokonaan.

Semmosia ne vauvat on ja 4kk pieni mihinkään kouluun. Mun mukelo nukku 15-30min kerrallaan tuollon ja parissa pätkssä. Yöuni oli 9-10h. Selvästi ei riittäny mutta mikään ei saanu lisättyä unimäärää. 5kk vähensi päiväunikertoja ja alko nukkua jopa tunnin kerrallaan. Vuorokausimäärä ei lisääntyny. Hommat ap muuttuu kun laps kasvaa. Niin ja yöunetkin oli pätkinäisiä sinne 2v saakka.

Viimeksi muokattu:
Teillähän nukutaan hyvin verrattuna meidän nelikuiseen.. yöt nukkuu n 1-3h pätkissä, välillä pyörii ja hyörii..
päivällä nukkuu n 2krt maks puolen tunnin unia + parit n 15min rinnalle nukkumiset ja siitä kun yrittää aina muualle siirtää niin jo on tyttö virkkuna..
kaipa tää vaan joku vaihe että ei malta nukkua kun niin paljon tutkittavaa..

Ihan normaalilta kuulostaa. Monet vauvat nukkuu vain yhden syklin unia tai lyhyempiä päivisin, vaikka 3-4h unet rattaissa on olevinaan joku normi. Meidän vauva alkoi nukkua yli syklin 8kk iässä. Anna vauvan nukkua kun nukuttaa.

Meillä pikkuneiti nukkui aina tuollaisia vajaan tunnin pätkiä. Vasta kun kesäkuussa siirryttiin yksii päiväuniin, jotka alkoi vasta lounaan jälkeen, niin alkoi nukkumaan 1,5-2 tuntia. Edelleen jos aamupäivällä esim kymmenen aikaan nukahtaa autoon ja annetaan nukkua minkä haluaa, niin ei nuku kuin 30-45 min. Itse koin nuo pikku-unet sillä tavalla mukaviksi, että ehti tehdä kotitöitä aina pienissä pätkissä. Toki jos itse haluaisi nukkua vauvan kanssa yhtä aikaa, niin silloin olisi kiva, jos pikkuinenkin nukkuisi pitempään.

Viimeksi muokattu:
Ois varmaan pitäny vähän valottaa, millaista unikoulua tarkoitin. En missään nimessä meinaa huudattaa vauvaa tai jättää yksin. Lähinnä tarkotin uudelleen nukuttamista ja oisin kysynyt kokemuksia sen tehokkuudesta näin pienelle.
Että onko ihan turhaa yrittää pidentää unia ja vain tyytyä tähän, ajatella, että tilanne muuttuu koskus.

[QUOTE="aapee";28721119]Ois varmaan pitäny vähän valottaa, millaista unikoulua tarkoitin. En missään nimessä meinaa huudattaa vauvaa tai jättää yksin. Lähinnä tarkotin uudelleen nukuttamista ja oisin kysynyt kokemuksia sen tehokkuudesta näin pienelle.
Että onko ihan turhaa yrittää pidentää unia ja vain tyytyä tähän, ajatella, että tilanne muuttuu koskus.[/QUOTE]

Voihan sitä yrittää josko nukahtas uudelleen,meillä ei millään ilveellä.

Yhteistyössä