Paju kuoli ruukussa. Mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkea puutarhuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkea puutarhuri

Vieras
Kaivoin läheisen puron reunalta pienen pajun juuripaakkuineen ja istutin sen parvekkeelle tilavaan ruukkuun mutta ruukussa paju nuupahti samantien. Monethan sanovat että paju on hanakka selviämään hyvin missä vaan! Mistä johtuu että paju meni heti kurppanaksi kastelusta huolimatta? :/

Alkuperäinen kirjoittaja eeve:
Liian pieni juuripaakku?

eihän paju edes tarvitse juuripaakkua, versoo ja kasvaa pelkästä tuoreen varren kappaleestakin.

ap on tosi etevä. tulisit meille. osaavalle pajun tappajalle lötyy aina töitä. eihän niitä tahdo saada millään hävitettyä.

No joo... kuka haluaa pajun parvekkeelle ruukkuun?
Mutta, vikana on se, että luonnosta siirretyt harvoin selviävät, varsinkaan ruukussa. Juuripaakku on tosiaan liian pieni ja kasvi ei saa tarpeeksi vettä. Tuollaista pajua pitäisi kastella tosi paljon. Kaivaessasi olet lisäksi varmaankin katkonut juuret ja kasvi ei ole siitä tylännyt.
Parvekepuut kannattaa ostaa puutarhalta astiataimina. Kokeile vaikka runkoruusua tai parvekeomenapuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Liian pieni juuripaakku?

eihän paju edes tarvitse juuripaakkua, versoo ja kasvaa pelkästä tuoreen varren kappaleestakin.[/quote

Niin kuvittelin minäkin! Olen vielä koittanut elätellä toivoa josko se virkoaisi kastelulla. Jos haen uuden pajun niin epäilen että sille käy samalla tavalla. Täytyy kai luopua pajuideasta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No joo... kuka haluaa pajun parvekkeelle ruukkuun?
Mutta, vikana on se, että luonnosta siirretyt harvoin selviävät, varsinkaan ruukussa. Juuripaakku on tosiaan liian pieni ja kasvi ei saa tarpeeksi vettä. Tuollaista pajua pitäisi kastella tosi paljon. Kaivaessasi olet lisäksi varmaankin katkonut juuret ja kasvi ei ole siitä tylännyt.
Parvekepuut kannattaa ostaa puutarhalta astiataimina. Kokeile vaikka runkoruusua tai parvekeomenapuuta.

No mitä vikaa? :p Minusta paju on kaunis kasvi. Ideana on ollut kerätä kaikki parvekkeen kasvit luonnosta kun ei ole hirveästi rahaa ostella tänä vuonna mitään. Kun pientä puuta himoitsin ruukkuun niin paju nyt tuli ekana mieleen sen nopean juurtumisen ja versomisen vuoksi, mutta sainpa pettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Liian pieni juuripaakku?

eihän paju edes tarvitse juuripaakkua, versoo ja kasvaa pelkästä tuoreen varren kappaleestakin.[/quote

Niin kuvittelin minäkin! Olen vielä koittanut elätellä toivoa josko se virkoaisi kastelulla. Jos haen uuden pajun niin epäilen että sille käy samalla tavalla. Täytyy kai luopua pajuideasta.

Homman avain lienee mullassa, johon istutit. Oliko liian väkevää (lannoitettua) tjms?

Kun pientä puuta himoitsin ruukkuun niin paju nyt tuli ekana mieleen sen nopean juurtumisen ja versomisen vuoksi, mutta sainpa pettyä.

No älä nyt noin helpolla luovuta. Kokeile uudestaan.

Voithan ottaa myös leppää / vaahteraa vähän vaikka mitä ja useita. Takapakkia voi tulla, mutta kyllä joku aina lähtee ja onnistuu.

Ja selvitä tosiaan se mullan laatu, millaista maaperää mikin kasvi suosii, ravinteikasta, multavaa, kivennäismaata, vai mitä.

Kun pientä puuta himoitsin ruukkuun niin paju nyt tuli ekana mieleen sen nopean juurtumisen ja versomisen vuoksi, mutta sainpa pettyä.

Voithan ottaa myös leppää / vaahteraa vähän vaikka mitä ja useita. Takapakkia voi tulla, mutta kyllä joku aina lähtee ja onnistuu.

Ja selvitä tosiaan se mullan laatu, millaista maaperää mikin kasvi suosii, ravinteikasta, multavaa, kivennäismaata, vai mitä.

Jos otan ihan pelkkää luonnonmaata ruukkuun? Maata missä puu kasvanutkin. Tuo multa on aika tavallista puutarhamultaa joten kai siinä se vika sitten. En ole kovin kummoinen viherpeukalo. :ashamed:

Jos otan ihan pelkkää luonnonmaata ruukkuun? Maata missä puu kasvanutkin. Tuo multa on aika tavallista puutarhamultaa joten kai siinä se vika sitten. En ole kovin kummoinen viherpeukalo. :ashamed:

Mä kyllä luulen, että juuret vaan ei oo tykänneet muuttamisesta. Luultavasti paljon kokonaisemmat ja paremmat juuret saisit itse juurruttamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Mä kyllä luulen, että juuret vaan ei oo tykänneet muuttamisesta. Luultavasti paljon kokonaisemmat ja paremmat juuret saisit itse juurruttamalla.

Näinpä taidan sitten tehdä. :) *diipadaa*

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja aika hyvä oot jos pajun saat kuolemaan:
Eihän paju kuole. Vettä perään vaan niin khllä se virkoaa!

Näin. Mä olen vuosia yrittäny saada meen pajuja hengiltä, mut en oo onnistunu...
Kokeile ap vaikka voikukkaa, se on vielä sitkeempi ku paju. :D

En kokeile kun voikukka on armottoman ruma. :D

En ole kovin kummoinen viherpeukalo. :ashamed:

Älä nyt lannistu. Minä arvelen että pareveke voi olla hyvin hankalakin paikka saada asioita onnistumaan. Voi tulla helposti liian polttava kuumuus, joka rassaa kasvia. Sitten toisaalta helposti kastelee liikaa, kun massat eivät kuitenkaa ole suuria. Yleensä kun parvekkeella kaikki on kuitenkin suhteellisen pienimuotoista (luonnon oloihin varrattuna) ja kaikki muutokset (kuivuminen ym.) sitten taas myös kovinkin jyrkkiä, niin se voi olla haastava paikka, ihan senkin mukaan mihin ilmansuuntaan parveke on, kuinka aurinko (ja yleensä valo) siihen osuus, heijastuuko seinistä liikaa lämpöä jne. lämopötilan vaihtelut voi olla liian rajuja ym.

Uusimmat

Yhteistyössä