Hae Anna.fi-sivustolta

Pakastamista kestävät leivottavat ja niiden sulatus

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä TuoreAnanas, 02.10.2009.

1. TuoreAnanas Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lupasin kesällä, että teen ystäväni 45-vuotispäiville muutamia leipomuksia. Silloin en kuvitellut, että nyt, kun laskusuhdannetta toitotetaan joka tuutista, että saisinkin uuden työn alle kuukauden työttömyyden jälkeen ja että olisinkin hänen syntymäpäiviensä aikana hyvin kiireinen.

En halua kuitenkaan tehdä ohareita niin sanoakseni, joten ajattelin leipoa joko ensi tai sitä seuraavana viikonloppuna pakastimeen tarjottavia, jos pakastamisen kestäviä tarjottavia on ja varmasti onkin, eikö niin...?

Kaipaisin siis kolmen, neljän pakastamista kestävän suolaisen leipomuksen ja yhden makean leipomuksen ohjeen sekä tiedon siitä, että koska ne pitää ottaa sulamaan, että ehtivät sulaa kunnolla, eli riittääkö edellisiltana jääkaappiin ottaminen? Sen tiedän, että lihapullia voi pakastaa, mutta entäs se sulatusvaihe, mitenkäs kauan siinä menee, riittääkö samana aamuna jääkaappiin ottaminen? Juhlapäivä on vielä perjantai, joten en mitenkään ehdi olla silloin ruokia valmistelemassa.

Kuljetus ei tuota ongelmia, juhlapaikka on lähellä ja kuljetukseen on varattu kylmälaukku ja kylmäpatruunoita.

Kiitos auttaville!

2. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Täytekakku kestää mainiosti pakastamisen, sehän on kuin vasta tehty kun sen sulattaa. =) Mitähän osaisin sanoa sen sulamis ajasta, itse olen ottanut edellis iltana jääkaappiin ja hyvin se seuraavaan päivään on ehtinyt sulaa...kun eihän se haittaa jos se on sulana jo ajoissa. Vai?

Suolaisista en niinkään ole varma, ainoa mitä mieleen tulee on suola tai kylmäsavulohi mikä säilyy todella hyvin ja käy esim koktailpiirakoiden päällä tarjottavaksi ja piirakathan kestävät myös pakastamista.Nekin olen edellisenä iltana ottanut jääkaappiin sulamaan.Ja huom, muista pakastaa se lohi siivutettuja....siis jos päädyt tähän vaihtoehtoon.

3. Lok Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Suolattua lohta ei pitäisi pakastaa. Täytetekakut eivät säily pakkasessa kauniina. Ainoastaan kakkupohjat säilyvät hyvin. Voileipäkakkuja voi pakastaa ilman päällystä. Kaikki suolaiset piirakat voi hyvin pakastaa. Lihapullat ehtii sulaa jos otat ne aamulla huoneenlämpöön. Meillä ainakaan ei jääkaapissa sula lihapullat yössä, jos on kysessä vähänkin suurempi määrä. Minä tekisin kakkupohjat pakkaseen ja suolaiset piirakat. Piirakat ottaisin aamulla sulamaan ja kakkupohjat täyttäisin edellisenä iltana ja aamulla laittaisin päällysteet.

4. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiva että pääsit työttömyyden piinasta, TuoreAnanas.

Miksei suolattua lohta pitäisi pakastaa, Lok? Panen usein graavatun lohipalan pakastimeen enkä näe siinä mitään ongelmaa. Pakastus on joka tapauksessa välttämätöntä, ennen tai jälkeen graavauksen.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Miksi se on välttämätöntä tuo lohen pakastaminen?

6. Maaliskuun Idus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onnea TA!

Siis että täytekakunko voi pakastaa kermoineen päivineen? Eikö sen kerman rakenne ja maku kärsi?

7. Apple Pie Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi pakastaminen on välttämätöntä?

8. TuoreAnanas Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos :) Ehdin tosiaan olla vain sen elokuun työttömänä, kesä- ja heinäkuussa olin toki lomalla.

Eli voiko piirakan kuin piirakan pakastaa ilman, että se kärsii? Piirakkavuoassa?

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kyllä pitäisi voida minkä tahansa piirakan pakastaa, mutta käyttäisin foliovuokaa piirakan tekoon, jos tarkoitus olisi piirakka pakastaa. Näin tehden eivät kaikki vuokasi ole pakastimessa vaan voit tehdä ihan niin monta piirakkaa, kuin haluat.

10. *nessu* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen tehnyt suolaisia piirakoita, kinkku / aurajuusto ja muita vastaavia ja pakastanutkin. Sulatus hyvissä ajoin, eikä kylmässä vuoassa uuniin.
    Olen tehnyt niin että ole laittanut silloin täytteeseen hiukan enemmän nestettä jolloin uunissa lömmittäminen ei kuivata piirasta liikaa.

En tiedä voisiko voileipäkakku pakastaa, niin että tekisi sulatuksen jälkeen sen päällisen siihen?

11. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jx:lle ja Apple Pielle:
    Kyllä mielestäni on suositus, että graavattava kala pakastetaan ainakin vuorokauden. Tästä oli juttua täällä joskus vuosi sitten. Ruotsissa on suositeltu jopa viittä vuorokautta, mikä kuulostaa liioittelulta. Riippuu kai siitä, mistä se lohi on peräisin.

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei kai tämä nyt merikaloja koske?

13. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Täytekakunkin voi pakastaa, mutta ilman kermavaahtopäällistä. Kakku on nopsa päällystää sitten sulatettuna vaikka aamusella.

14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    http://www.prokala.fi/www/fi/kalaa_ruoaksi/kypsentaminen/graavaaminen.php

Tässä linkissä ei ainakaan mainita mitään pakastamisesta.

15. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No hyvä, suositus on kai poistunut. Itse taidan tehdä entiseen tapaan.

16. KasVisKaLa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Terveisiä hygieniapassikurssilta, : )

KAIKKI pakastettu ruoka-aine/valmisruoka/elintarvike/leivonnainen/syötäväksi tarkoitettu on sulatettava jääkaappilämpötilassa.
    Huoneenlämmössä sulatettaessa tuotteen pinnalle alkaa heti muodostua haitallista mikrobikasvustoa. Ja turha tästä sitten mulle on huudella, tämä ei ole oma ideani vaan viisaampien tutkima juttu... ; )

17. TuoreAnanas Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Taidan tehdä sitten sienipiirakan ja fetapinaattipiirakan ja pakastaa ne piirakkavuoassa, foliovuoka ei ole kovin nätti kahvipöydässä ja uskoisin, että kykenen hillitsemään piirakanhimoni pari viikkoa, vaikka vuoat olisivatkin pakastimessa ;) Kokeilen myös tehdä täytekakun ja pakastan sen ilman kermaa. Kiitoksia neuvoista!

18. TuoreAnanas Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kenties vielä jonkun kinkku- tai jauhelihapiirakan, jos kaikki eivät välitä sienistä tai fetasta. Mitään rajoitteita ei kyllä mainittu. Voileipäkakku tulee tilattuna ihan leipomosta ja karjalanpiirakat ovat niitä valmispakasteversioita.

19. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No, minä en sitten ole varmaankaan kovin kranttu kun olen aina pakastanut täytekakun päällysineen kaikkineen ja yhtä hyvää se aina vaan on.Tosin viimeksi kun pakastin kakkua niin siinä oli päälle jokin hyytelömäinen kuorrute (ostin leipomosta niin en tiedä tarkkaan) mutta kermavaahtoa oli reunoilla ja hyvin se kesti sen pakastamisen ja sulattamisen.
    Lohta olen aina pakastanut, eikä ole ollut mitään haittaa ei meille eikä lohelle. Tuoreena, suolattuna tai savustettuna.

20. mansesta nääs Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Graavaus eli tuoresuolaus tehdään tuoreelle kalalle: käytetään merisuolaa, halutessaan voi laittaa tilliä (tulee nätimpi kun laittaa tillin vasta kun kala on valmista tarjottavaksi). Kääritään folioon, ja annetaan suolautua yön yli. Valmista seuraavana päivänä. Eikä pakasteta siinä välissä, jos jotakin jää yli, voi sen pakastaa, mutta silloinhan se on jo kuin mikä tahansa valmis tuote.

Järvikalat (hauki, ahven, kuha, jne) pakastetaan mahd. loisten tappamiseksi.

21. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lohelle laitan hieman sokeriakin kun suolaan.

22. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Näitä olen tehnyt monen monta kertaa, pakastanut kypsänä ja raakana, ja sulattanut sekä jääkaapissa että uunissa. Raakana pakastetut sarvet olen laittanut uuniin jäisenä ja pitänyt pari minuuttia pitempään uunissa kuin pakastamattomia. Täytteeksi voi laittaa mitä itse haluaa, tässä yksi versio. Näitä pitäisi kuulemma olla aina valmiina, ovat niin hyviä.

Nopeat kinkku-juustosarvet

Taikina:
    2 tl leivinjauhetta
    4 dl vehnäjauhoja
    ¼ tl suolaa
    50 g voita / ½ dl öljyä/juoksevaa rasvaa
    2 dl juustoraastetta
    1 prk (á 250 g) kermaviiliä tai maitorahkaa

Täyte:
    150 g kinkkusuikaleita (-kuutioita)
    2-3 dl juustoraastetta
    (aurajuustoa, ananasta, meetvurstia tmv.)

Sekoita kuivat aineet, lisää pehmyt voi/öljy ja kermaviili/rahka, vaivaa tasaiseksi kimoiseksi taikinaksi. Jaa taikina kahteen osaan ja kauli pyöreäksi levyksi. Jaa levy 8 sektoriin, laita täyte leveään päähän (2 - 3 tl/sarvi) ja kääri sarviksi (voitele, jos haluat). Paista 200 asteessa, n. 15 min.

23. TuoreAnanas Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Oiiltakin tuli kiva idea kiitos! Eihän sitä missään ole määrätty, että suolaisten tarjottavien pitäisi kaikkien olla piiraita, jotenkin vain itse olin jämähtänyt tuohon piiras-ajatukseen.

24. Lok Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Suolattua kalaa ei pitäisi pakastaa, koska suola estää sen jäätymisen kunnolla. Merisuolaahan käytetään jään sulattamiseen ulkosalla. Joten sen säilyvyys kärsii pakkasessa.

25. Emonen Vierailija

Olen pakastanut valmiita täytekakkuja. Kermavaahto pysyy hyvänä sulatuksen jälkeenkin.
    Juhlien jämät olen pakastanut kakkupaloina. Ne voi sulattaa mikrossa nopeasti eikä kerma edes lämpene, hillotäyte sisällä lämpenee ensin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri