Pakastetun äidinmaidon lämmitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elinan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Elinan äiti

Jäsen
21.08.2006
501
0
16
Hei, kysymys saattaa olla tyhmä..., mutta kun sanotaan, että pakastettua äidinmaitoa ei saisi sulattaa mikrossa vaan juoksevan veden alla, niin saako näin sulatetun maidon silti lämmittää mikrossa? Jos vaikka laittaa sulatuksen jälkeen vielä joksikin aikaa jääkaappiin. Sillä siinä vaiheessa esim. kun meidän neidillä tulee nälkä ja huuto, niin ei siinä ehdi sulatella ja lämmitellä maitoa juoksevassa vedessä vaan tuo sulatus pitäisi tehdä hiukan etukäteen ja sitten lämmitys heti kun tarvitaan.

Mun mielestä mikrossa lämmitystä ei suositella. Etkö voi ottaa maitoa jo aikaisemmin jääkaappiin sulamaan, koska sillä laillahan sen saa sulattaa ja säilyy sitten siellä useita tunteja ja sitten lämmittää kun nälkä iskee? Näin meillä ainakin tehdään.

Alkuperäinen kirjoittaja Esteri:
Mun mielestä mikrossa lämmitystä ei suositella. Etkö voi ottaa maitoa jo aikaisemmin jääkaappiin sulamaan, koska sillä laillahan sen saa sulattaa ja säilyy sitten siellä useita tunteja ja sitten lämmittää kun nälkä iskee? Näin meillä ainakin tehdään.

Lämmitätkö siis siinä vaiheessa kuuman vesihanan alla? Juu, tuo jääkaappisulatus kuulostaa toimivalta, eipä tullut heti mieleen.. :ashamed:

Entäpä mitenköhän hyvin tuollainen pakastimesta jääkaapissa sulatettu maito säilyy ulkoilmassa ja huoneenlämmössä jos vauvaa vie isovanhemmille hoitoon ja samalla maidot evääksi mukana?

Mä olen lämmittänyt sitten kuuman vesihanan alla jos on paniikki jo, mutta yleensä niin, että niin kuumaa vettä kun hanasta tulee johonkin astiaan ja pullo siihen, hetkeksi, ei tossa vesihanan alla oikeastaan saa lämpimämpää.
Mä olen vienyt maidot kylmä kallejen kanssa sitte kun ollaan viety hoitoon, että pysyvät kylmänä, kun ei mun tietääkseni saisi lämmetä välillä. Mut en tiedä mikä olisi oikea tapa, liekö sellaista..

Mikron käyttöä äidinmaidon sulattamisessa ja lämmittämisessä ei suositella kahdesta syystä: yli 55 asteeseen lämmetessään äidinmaidosta tuhoutuu proteiineja ja entsyymejä (äidinmaitohan on "elävää" ), ja liian kuumaksi lämmennyt maito voi polttaa vauvan suuta, kun mikro lämmittää epätasaisesti. Tuo elävien ainesosien tuhoutuminen ei ole niin vakavaa, jos mikrossa lämmitetty äidinmaito ei ole vauvan ensisijasta ravintoa. Toisenkin kohdan voi välttää ravistamalla maitoa hyvin ennen tarjoamista, jolloin lämpötila tasaantuu.

Sulamaan otettu äidinmaito säilyy n. vuorokauden, riippuen säilytyslämpötilasta.

Toisien äitien maito alkaa haista (ja maistuakin) tosi oudolle, jos sulatusprosessi on hidas ts. maidon sulattaa jääkaapissa. Tästä syystä myös tuollaista hidasta sulattamista jääkaapissa ei aina suositella.

Kun äidinmaidon pakastaa esim. Minigrip mini-pusseissa levyinä, se sulaa (ja lämpenee) tosi nopeasti juoksevan vesihanan alla.

Mä olen toiminut pakastetun maidon kanssa seuraavasti..

Minigrip-pussissa pakastettu maito "murustellaan" (=lohkotaan se maitolevy pussissa ) sillä aikaa kun vedenkeitin keittää vettä. Maitomurut pulloon ja pullo mukiin. Sitten sinne mukiin kaadetaan sitä kiehuvaa vettä ja maito ompi lämmintä hetken päästä.

Yhteistyössä