...pakko avautua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sydänjää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sydänjää

Jäsen
17.10.2007
195
0
16
Mites teillä mies osallistuu elämään töiden jälkeen?
Onko liikaa odottaa miehen hoitavan lapsia,kunhan on ensin saanut rauhoittua?Käsittämätöntä vain miten äiti jaksaa 24h,jos mies käy töissä eikä tällä verukkeella yksinkertaisesti jaksa enää lastenhoitoa siihen päälle :o
Ja viikonloppunakin täytyy saada itse rentoutua rankan viikon jälkeen...ja iltapalaa jos ei saa rauhassa syödä,niin pakko päästä vaikka ulos syömään ja hotelliin lepäämään,jos lapset menee hankalasti nukkumaan.
Alkaa tuntua siltä että mun pitäisi kyllä jaksaa kaikki arki lasten "hankaloittaessa" sitä,vaan miehellä olisi joku erikoisoikeus saada luxusta,kun tuo rahaa kotiin.
Kaiken pitää olla mahdollisimman huoletonta,onkohan muissakin perheissä samoin?
Olisi ihanaa jos mieskin ymmärtäisi miten rankkaa on näiden pienten kanssa jos ei ole hengähdystaukoa!
Se vain riittäisi että osallistuisi enemmän arkeen töiden lisäksi!

Alkuperäinen kirjoittaja Sydänjää:
Onko liikaa odottaa miehen hoitavan lapsia,kunhan on ensin saanut rauhoittua?Käsittämätöntä vain miten äiti jaksaa 24h,jos mies käy töissä eikä tällä verukkeella yksinkertaisesti jaksa enää lastenhoitoa siihen päälle :o
Ja viikonloppunakin täytyy saada itse rentoutua rankan viikon jälkeen...ja iltapalaa jos ei saa rauhassa syödä,niin pakko päästä vaikka ulos syömään ja hotelliin lepäämään,jos lapset menee hankalasti nukkumaan.
Alkaa tuntua siltä että mun pitäisi kyllä jaksaa kaikki arki lasten "hankaloittaessa" sitä,vaan miehellä olisi joku erikoisoikeus saada luxusta,kun tuo rahaa kotiin.
Olisi ihanaa jos mieskin ymmärtäisi miten rankkaa on näiden pienten kanssa jos ei ole hengähdystaukoa!

Samat fiilikset. Mä niiiiin ymmärrän, mitä tarkoitat. |O

Kaikki tarvitsee taukoa joskus, tietysti mieskin työpäivän päälle. Mutta mun mielestä tää sääntö joka on mun ystävän suusta on hyvä: Jos mies tekee 9 tunnin työpäivän, sen mittainen on myös äidin työpäivä kotona. Työt jotka eivät tule tehtyä päivän aikana jaetaan puoliksi. Toki niin, että jos mies enemmän korjaa kattoa ja leikka ruohoa, vaimo voi sitten enemmän tehdä jotain muuta. Ja lapset- mun mielipide- on yhteinen projekti. Ja yhdessä hoidetaan suurinpiirtein puoliksi silloin kun ollaan paikalla molemmat. Esim jos minä huolehdin iltapalan ja pyjaman pukemisen, mies hoitaa iltapesut ja iltasadun. Tai toisinpäin. Ärsyttää tuollaiset miehet, jotka ensin haluaa niitä lapsia, mutta sitten luistaa kotiarjesta. Ja kun itse olin töissä lasten välissä, niin voin sanoa että enemmän tästä kotipäivästä tarvitsee toipumista kuin töissä vietetystä päivästä...

Isäntä tuossa kommentoi, että mieshän on ihan idiootti, ja väläytteli sitäkin, että oletko sä hänet idiootiksi opettanut kun luin tarinasi ääneen. No, mun kommentti on, että mieshän siinä menettää, ellei omien lastensa hoitoon ja heidän kanssaan olemiseen halua osallistua :/
Kun meidän lapset olivat pieniä, niin isäntä oli töissä ja mä kotiäitinä. Töiden jälkeen en odottanut häneltä kotitöitä, kuin joskus harvoin (matonpuistelua tms. raskaampaa), mutta lastenhoito on meille yhteinen oikeus ja velvollisuus. Isäntä ulkoili iltaisin paljon lasten kanssa, että mä sain hetken omaa aikaa. Viikonloppuisin hän heräsi toisena aamuna, että mä sain nukkua pitkään. Hän sai nukkua siis toisena aamuna. Muitakin esimerkkejä olisi, mutta nyt täytyy lähteä saunaan.

Oletko keskustellut miehesi kanssa asiasta, kertonut hänelle omia ajatuksiasi ja toiveitasi? Oletteko tehneet yhteisiä sääntöjä arkeen ja viikonloppuihin? Miehethän eivät ole ajatustenlukijoita edelleenkään ;)

Huoh, omaa kokemusta ei tuosta asiasta ole, mutta kuulostaa aivan hirveältä!! Jos tekisit joskus niin, että jättäisit lapset isälleen pariksi päiväksi niin ehkä mieskin ymmärtäisi, että kotona olo on vähintään yhtä rankkaa kuin töissä käyminen :)

Meidän isäntä kyllä lasten kanssa on.. MUTTA, lapset riisuu vaatteensa pitkin kämppää jne jne: minä ne saan kotiin töistä tullessani, n.22-23 selvittää! Ei tikkua ristiin laita kodin (joka ei minulle enää tunnu siltä, vaan paikalta suorittaa) eteen :(

Eilen tuo ukko kulta ehdotti että lähtisin kylpylöimään, kun sihisin kiukuissani siivoillessa.. Tuli oikein ahdistus, kun ajattelin että miltä täällä näyttäis, jos olisin 2-3vrk poissa :O

Niin niin tuttua.. silloin kun olin kotona ja mies kävi töissä tuosta tuli "riideltyä" useat kerrat.. siis yksin kiukuttelin, mies ei edes riitele kanssani..

Mutta kyllä tuli muutos kun lähdin töihin, mies joutui ekat 4kk hoitaa lapsia, koska ei saatu hoitopaikkoja (yötyössä käyvä, minä menin sen verran myöhään töihin että sai edes vähän nukkua.. mutta juu, kyllä se siinä oppi.. ) nyt molemmat töissä, lapset hoidossa päivän ja miehen vastuulla ruoan laitto, siivoamista ei edelleenkään hoida, mutta sentää tiskipöytää silloin tällöin siivoaa..
Olipa tuossa jossain kohtaa sellanen hetki kun hän olisi halunnut minut takasin kotiäidiksi, koska oli hänelle niin paljon helpompaa se.. silloin ei paljon lasten kanssa ulkoillut, eipä nyttenkään muuta ku tuon kävelyn päiväkodilta kotiin, n. ½h..

Alkuperäinen kirjoittaja Sydänjää:

tutulta kuulostaa.. no, mulla ei enää ole sitä miestä joten henkisesti pääsen vähemmällä. täälä palstalla muuten yllättävän moni (harmaa tietenkin) on sitä mieltä ettei mieheltä voi vaatia mitään eikä kotiäitinä olo käy työstä. voimia sulle :hug: puhukaa, puhukaa, puhukaa..

Kylläpäs te nyt jaksatte ressata.. elämää se vaan on, ja te aikuisia ihmisiä jotka ootte ihan ite saanu valita miten se elätte.Onko se oikeasti maailmanloppu jos kaikki ei aina mene niinkuin pitää? Lapsiarkea kestää sen minkä kestää, sen jälkeen voitte nauttia rauhallisesta ja putipuhtaasta kodistanne..Tämä ei ollut sinulle ap, (päinvastoin, sulla tod.on aika äärilaitamies)vaan noille jotka tuli tähän sun ketjuun potemaan marttyyriuttaan.

Yhteistyössä