Pakko jonnekin purkaa ajatuksiaan - liittyen työssäoppimiseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Rassaa työssäoppimispaikassa suunnattomasti se, että meitä aikuisia on siellä aivan liikaa ja siitä tulee itselle tunne, että mitähän seuraavaksi tekisin? Kun mietin, että tekisiköhän seuraavaksi sitä tai tätä, niin joku toinen onkin jo sen tehnyt.

Ahdistaa jo suunnattomasti myös kolmen viikon päästä oleva näyttöviikko, kun pitäisi toimia ammattilaisen tavoin ja osata täysin tehtävät mitkä kuuluvat aamuvuorolaiselle, mitkä välivuorolaiselle + mitkä kuuluvat iltavuorolaiselle?

Työssäoppimassa olen päiväkodissa ja siellä on tarkoin jaoteltu tehtävät mitä eri vuoroissa olevat henkilöt tekevät?

Myös oma ohjaajani on (ainakin omasta mielestäni) omanlaisensa tyyppi. Vaikka perehdytyskansiossa sanotaakin, että kysyvä ei tieltä eksy. Niin ei siltä kyllä tunnu, tulee yhtä enemmän tunne, että mitään ei kannata kohta kysyä, aina tulee ihme lyhyt vastaus takaisin ja asia on sillä käsitelty.

Taidan ylipäätään laskea tutkintosuunnitelman tason kiitettävästä hyvään. Koen, että kiitettävän kriteerit ovat todella hankala saavuttaa, hyvän saavuttaa helpommin.

Valitettavasti niin tutta omilta opiskeluajoilta... Kyllä ahdisti se, että piti aina olla tekemässä jotain, vaikkei mitään "oikeaa" tekemistä ollutkaan. Pitää olla aktiivinen... Huoh. Ja nuo omalaatuiset ohjaajat...

Kai se on vaan koitettava sinnitellä ja keksittävä koko ajan jotain tekemistä itselleen. Ole lasten kanssa paljon, mene mukaan leikkeihin vaikkei se "kuuluisi" päiväkotisi työntekijöiden toimenkuvaan (joo, tällaisiakin löytyy), sehän se tuossa työssä tärkeintä on. Tutustu erilaisiin päiväkodin ja lasten papereihin, kysele niistä (myös muilta kuin ohjaajiltasi). Kerro myös opiskelupaikkasi harjoitteluohjaajalle tilanteesi.

... ja kysy voisitko suunnitella ja toteuttaa jotain omia toimintatuokioita lapsille, niiden parissa oppii paljon ja aikaakin saa hyvin kulumaan. Jos sinulla ei ole kokemusta/tietotaitoa tuollaisista jutuista, niin tältä palstalta saa niihinkin apua... ;)

Kuulostaa kyllä vähän nipottamiselta, jos pitää tuollaisella jaksolla oppia mitkä tehtävät kuuluu millekin vuorolle. Tärkeämpää on mun mielestä joustavuus, se että pystyy tekemään kaikkia hommia vaikka koko ajan eli lentämään paikasta ja melkeinpä myös ryhmästä toiseen ja silti pitämään kaikki hommat ajan tasalla (leopsit, vasut yms. vastuualuet). Meillä ei ole omassa ryhmässä tehtäviä jaettu tarkasti vuorojen mukaan, vaan vastuualueisiin eli mulla on eskarihommat ja S2-kerho, toisella opella kädentaidot ja viskarit ja lastenhoitajalla musiikki ja liikunta. Ja hyvin sujuu, kun kaikki ovat siellä missä tarvitaan eikä tartte odottaa että tuo nyt tuolta vessasta tulee jakamaan ruokaa, kun se on sen vuoro.

Kyllä mun mielestä sun tarttee saada kunnon ohjausta ja tehdä hommia vaikka sitten niin, että muut ei tee, koska sehän siinä on just pontti. Vetäse ohjaajaa vielä hihasta ja ehdota, mitä voisit tehdä, kannattaa puhua asioista ja sanoa se myös muille, niin tietävät että haluat tosissaan tehdä, jotkut vaan tekee automaattisesti asiat pois, eivätkä ajattele, että joku muu olisi sen tekemisen tarpeessa myös, mutta on vasta ajatuksen tasolla. Ainakin mun työkaveri on sellainen tekijä, että kun puolisanaa on sanottu, niin on jo tekemässä sitä asiaa ja toisaalta se on ihan hyvä, että tarttuu heti asioihin eikä vasta huomenna tai ei koskaan. Tsemppiä loppuharjotteluun ja näyttöön!

Niin, ota niistä selvää. Muistan, kun kerran yhdessä opiskelupaikassa sanottiin, että pitää kysellä mutta ei liikaa. Että sekin on huono jos koko ajan kyselee. Ja että asioista pitää ottaa itse selvää (tähän liittyykin kai se, kun eräässä toisessa työssaoppimispaikassa yhden työntekijän vastaus kysymykseeni oli että "kvg" ..)

Asioita tulee näköjään tipoittain mieleen...

Voisitko mennä tutustumaan myös muihin päiväkoteihin tai muihin päiväkodin yhteistyökumppaneihin? Niistä oppii kivasti uusia asioita, myös eri näkökantilta.

Mulla alkaa työharjoittelu vasta 2viikon päästä mut ahistaa jo. Mä jaksa muistaa kaikkia maailan ihmiskäsityksiä ja miten ne vaikuttaa mun työhön ja kaikki kulttuurit yms. HUOH

Mulla alkaa työharjoittelu vasta 2viikon päästä mut ahistaa jo. Mä jaksa muistaa kaikkia maailan ihmiskäsityksiä ja miten ne vaikuttaa mun työhön ja kaikki kulttuurit yms. HUOH

no nuo kiitettävän kriteerit on ainakin lähihoitajilla ihan kohtuuttomat. Naureskelin yksi päivä kun opiskelijaohjausta suunnittelin ja niitä lueskelin. Olen ollut valmis Sh yli 6v ja en kyllä noihin lähihoitajien kriteereihin taida yltää :whistle:

Kuulostaa tosi tutulta ku meittii omia harjotteluita. Lasten leikkeihin ite vaan aktiivisesti mukaan. Kyselet muiltakin kuin omalta ohjaajalta, voi tulla parempia vastauksia. Tsemppiä sulle harjotteluun.

Itellä oli ekassa harjottelussa sellanen ohjaaja joka sanoi ettei ammattilainenkaan voi saavuttaa kiitettävää...Teeppä siinä sitten parhaasi mukaan harjottelua kun tiesi että ei voi saada sitä minkä olisi ehkä ansainnut.

Työssäoppiminen pakollista että valmistuu ja työntekijät tietää tän. Silti niitten käytös ja suhtautuminen harjottelijoihin voi olla todella tympeää. Toinen sanoo toista ja toinen toista...on myös sellasia jotka simputtaa.

Joo mä taasen olen tuskaillut opiskelijan kanssa jota pitää "potkia" toimintaan.
Sanoa joka asiasta, mitään ei tee pyytämättä , ei kysy jos ei tiedä .......
Opastuksen olen antanut , perehdyttänyt , antanut vaikka kuinka paljon matskua joista saisi tietoa, jutellut , ollaan käyty tilanteita läpi jälkikäten jne.
Tuntuu ettei sitä vois vähempää kiinnostaa nää hommat :( ja kun olis ne ihan omatkin hommat "rästissä" opiskelijan ohjauksen viedessä paljon aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Joo mä taasen olen tuskaillut opiskelijan kanssa jota pitää "potkia" toimintaan.
Sanoa joka asiasta, mitään ei tee pyytämättä , ei kysy jos ei tiedä .......
Opastuksen olen antanut , perehdyttänyt , antanut vaikka kuinka paljon matskua joista saisi tietoa, jutellut , ollaan käyty tilanteita läpi jälkikäten jne.
Tuntuu ettei sitä vois vähempää kiinnostaa nää hommat :( ja kun olis ne ihan omatkin hommat "rästissä" opiskelijan ohjauksen viedessä paljon aikaa.

Näinkin päin voi kyllä olla!

Yhteistyössä