pakkoajatuksia, miten niistä pääsee eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Mulla vissiin on pakkoajatuksia, ja haluan päästä niistä eroon.
Ne ensin alkoivat pikkuhiljaa, niin että välillä tuli pelko että lapsille sattuu jotain.
Nykyään mulla on päivittäin pelkoja, että joku käyttää mun lapsia hyväksi :(
nää ajatukset on sairaita, ja mä en halua ajatella näitä :(

tuntuu niin väärältä, että nyt on sit tälläistä. Masennus kun on voitettu, iskee sitte tämä, ja muiltakin osin olen saamassa elämääni kuntoon.

Tiedostan kuitenkin, ettei nää mun ajatukset ole terveitä.
Kun jos mieheni menee vaikkapa vaihtamaan vaippaa lapselta, heti iskee ajatus, että siinä on jotain seksuaalista :ashamed: tai kaikissa joissa joku mies on tytärteni lähellä :(

Mulla on itseasiassa joskus samoja ajatuksia jopa miehestäni vaikka tiedän ettei hän koskaan tekisi tytölle pahaa. Välillä ahdisti kovastikin kaikenmaailman lapsenkaappaajat ja hyväksikäyttäjät. Ne ajatukset menivät kuitenkin ohitse viikossa parissa. Tiedän tunteesi, todella ahdistavaa kun lapsista kyse.

Ymmärrän. Mulla ajatukset oli sellaisia, että pelkäsin satuttavani ihmisiä, erityisesti läheisiäni. Millä tavalla sun masennusta on hoidettu, voitko jutella ajatuksistasi jollekin ammatti-ihmiselle?

mä olen viime keväänä lopettanut lääkityksen, terapian vuosi sitten.
Pääsen varmasti uudestaan terapiaan ja lääkitykselle, jos vaan soitan tonne mielenyerveys toimistoon.
Uuvuttavalta tuntuu van, jos joudun kertomaan miehelleni, että nyt on vaihteeks sit tälläistä vaivaa :(

Paraneeko näistä ikinä?

Useimmilla ihmisillä on pakkoajatuksia, vaikka he eivät ehkä niistä puhu julkisesti. Suosittelen, että keksit mielekästä tekemistä itsellesi silloin, kun ajatukset valtaavat mielesi. Jos ajatukset ovat niin häiritseviä, ettet voi toimia, voisi olla viisasta käydä juttelemassa ammattiauttajan luona. Useimmiten ne kuitenkin unohtuvat, kun mieli saa muuta työtä.

Mullakin on jo useita vuosia masennusta takana ja aina välillä tulee semmoinen olo, et joko taas... Mut tässä sitä vaan pusketaan eteenpäin ja olenhan mä saanut näistä kokemuksistani tietynlaista voimaakin. Musta on hienoa, että pystyt myöntämään itsellesi kun tarvitset apua ja se, että myös saat sitä. Miehesikin on varmasti tukenasi. Voihan olla, että pakkoajatukset hälvenee jo sillä, kun saat puhuttua niistä jollekin? Tsemppiä!

kyllä nää ilmeisesti häiritsee jo liikaakin, kun mun piti tänäänkin käyäs "tarkistamassa" tilanne, kun mies kylvetti tyttöä :(
Ne ajatukset vaan tulee, vaikka hoen itselleni, ettei mun pidä näin ajatella. Päälle päin ne eivät näy.
Miehelle en voi puhua, ei se ymmärtäisi kuitenkaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä nää ilmeisesti häiritsee jo liikaakin, kun mun piti tänäänkin käyäs "tarkistamassa" tilanne, kun mies kylvetti tyttöä :(
Ne ajatukset vaan tulee, vaikka hoen itselleni, ettei mun pidä näin ajatella. Päälle päin ne eivät näy.
Miehelle en voi puhua, ei se ymmärtäisi kuitenkaan :(

siis useampaan kertaan kävin kurkkimassa kylppärin ovella jonkun tekosyyn varjolla :/

Lainaus sivulta http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahdistuneisuush%C3%A4iri%C3%B6t

"Itsehoito
Pakko-oireisesta häiriöstä kärsivän on tärkeä vapautua häiriöön usein liittyneestä häpeän tunteesta, koska häpeä lisää oireita voimistavaa stressiä ja vaikeuttaa sekä itsehoidollisten keinojen opettelua että hoidon puoleen kääntymistä.

Stressi lisää pakko-ajatuksia ja -toimintoja. Oireita voi itsehoidollisesti lievittää säännöllisen liikunnan ja rentoutusmenetelmien avulla. Pakko-ajatuksista kärsivän kannattaa opetella erilaisia keinoja ohjata ajatukset muualle. Television, elokuvien katsominen, video- ja tietokonepelit, kiinnostava lukeminen, erillinen luova toiminta, piirtäminen, soittaminen, puutarhan hoito, kodin korjaustyöt, ristisanatehtävien tekeminen, jne. voivat olla tehokkaita keinoja hallita pakko-ajatuksia ja välttää hankalia pakko-toimintoja. Myönteiset autohypnoottiset suggestiot ("Nuo ovat vain ajatuksia - ne menevät itsestään ohi", tms.) saattavat korvata kiusallisen ritualistiset pakko-toiminnat.

Saatavilla on myös itsehoitokirjoja, joiden sisältämien harjoitteiden avulla pakko-oireista kärsivä voi usein itse lievittää oireitaan.

Hoito
Varsinaisesta pakko-oireisesta häiriöstä kärsivän kannattaa aina kääntyä psykiatrin ja/tai psykologin puoleen, koska oireita voi merkittävästi lievittää erityisesti käyttäytymisterapialla ja lääkkeillä.

Oireiden hallinnassa hyödynnetään erityisesti käyttäytymisterapeuttisia keinoja katkaista pakko-ajatukset ja korvata hankalat pakko-toiminnat rakentavimmilla tavoilla. Tilanteesta riippuen jotkut pakko-oireista kärsivät voivat hyötyä myös muista psykoterapioista tai pariterapiasta.

Lääkkeet voivat lievittää hyvinkin merkittävästi pakko-oireiden häiriön oireita. Lääkehoidossa käytetään ensisijaisesti aivojen serotoniiniaineenvaihduntaan vaikuttavia masennuslääkkeitä. Näiden ohella jotkut oireista kärsivät voivat hyötyä myös muista ahdistuneisuutta lievittävistä lääkkeistä."

Bachin tai Frantsilan kukkatipat auttavat. Googlettamalla löydätte lisää. Bachilta löytyy 38 erilaista kukkatippavalmistetta, ja ne auttavat melkein mihin tahansa vaivaan, mm. ahdistukseen, pelkoihin, jännitykseen, jopa pakkoajatuksiin (olen kuullut paljon hyvää palautetta). Ne kuulemma parantavat kovasti elämänlaatua, eikä maksa kuin 8-10e luontaistuotekaupoista. Etsikää ihmeessä lisätietoa netistä :)

Yhteistyössä