pakollinen eskari, mistään ei löydy käytännön tietoa...pidättekö lapselle ikinä ylimääräisiä vapaa päiviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Tämä asia kiinnostaa kotona olevien ja vuorotyöläisten,miksei muidenkin näkökulmasta. Lapsi on nyt 4 pv viikossa aamupäivä hoidossa( että saa tutustua oman ikäisiin ja leikkiä heidän kanssa), saaden viikolle yhden vapaan että voi olla perheen kanssa kotona. onko todellista että emme saa pitää tästä lapsenkin kannalta hyväksi havaitusta asiasta kiinni ennen kuin kouluiän aikataulut puskee päälle? Haluamme että lapsi saa olla lapsi kouluun asti. Että voi lähteä reissuun vanhempien kans millon haluaa ja olla vaan arjen keskellä. Vielä olisi vuosi ollut vapaampaa ja sekin meni 2 prosentin takia jotka eivät ole eskarissa. Olisivat pakottaneet ne muutamat eskariin ja antaneet muilla olla samat joustot aikatauluissa kun tähänkin asti. Kyllä koulussa kerkiää...

Se pakollisuushan alkaa ensi syksynä vasta joten ei kenelläkään varmasti ole kokemusta asiasta vielä.
Tälläkin hetkellä toki käytännöt vaihtelee eskarista toiseen miten suhtaudutaan esim noihin säännöllisiin vapaisiin.
Satunnaiset lomareissut varmasti myönnetään.

Eikä se eskari ole jatkossakaan yhtään sen pakollisempaa kuin koulu vaan edelleen voi pitää lastaan vaikka kotikoulussa.

Eiköhän se onnistu etukäteen sopimalla. Ei välttämättä siihen tyyliin, että aamulla tuntuu, että pidetäänpä tänään kotipäivä ja jätetään menemättä.

Meilllä on yksi lapsi pidennetyssä oppivelvollisuudessa ja siinä eskari on osa pidennettyä alkuopetusta eli se on pakollinen. Sieltä saa anoa opettajalta enintään kolmen päivän pituiset vapaat ja pidemmät sitten rehtorilta. Eskarista noita myönnetään kai aika helposti

http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/uutisia/2015/Sivut/Esiopetus-velvoittavaksi-1.8.2015-alkaen.aspx

Tuossa linkin takana tietoa. Eskariin ei ole pakko viedä ollenkaan, vaan lapselle voi opettaa eskarin asiat myös kotona.

Ei se eskarin käyminen ole ongelma,kunhan lapsi saa olla lapsi ja olla vapaallakin joustavammin kuin koululainen. En usko että yksi vapaa päivä viikolla vaikuttaa oppimiseen huonontavasti. Eikä se että joskus käydään reissussa viikolla tai ollaankin se pari päivää vapaalla. Järjenkäyttö sallittu varmaankin... yhtä hyvä koulun aloittaja tulee noillakin aikatauluilla. Onhan tuo nähty jo aikaisempinakin vuosina ;)

Miksi pakollisuus automaattisesti tarkoittaisi sitä että kaikkina päiviä olisi läsnäolo velvollisuus?

En juurikaan pidä lapsella eskarista vapaa päiviä vaikka vuorotyön takia välillä olen itse viikolla vapaalla. Tosin viikonloppuisin eskarilainenkaan ei ole hoidossa niihin osuvista työvuoroistani huolimatta.

[QUOTE="åååå";30607293]Miksi pakollisuus automaattisesti tarkoittaisi sitä että kaikkina päiviä olisi läsnäolo velvollisuus?

En juurikaan pidä lapsella eskarista vapaa päiviä vaikka vuorotyön takia välillä olen itse viikolla vapaalla. Tosin viikonloppuisin eskarilainenkaan ei ole hoidossa niihin osuvista työvuoroistani huolimatta.[/QUOTE]

Oletko koskaan vapaalla lapsen kanssa yhtä aikaa?

Yhteistyössä