Palaveri työmotivaatiosta heti saikun jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sairastelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sairastelija

Vieras
Onko teistä outoa että heti pyydetään palaveriin ja kysellään työmotivaatiosta jos on ollut saikulla lapsen takia?Lapsella yskää ollut kauan ja nyt vihdoin sai astmalääkkeet..
Itsellä selkärankareuma ja välillä selkä todella kipeä, eikä niiden kolmiolääkkeiden kanssa työstä tule mitään.

Mun mielestä tosi ärsyttävää kyttäystä ja loukkaannuin kyllä että ei saa edes hyvällä omatunnolla sairastaa!

Onko mulla ihan normaali työpaikka?

Kaksipiippuinen juttu. Toki ymmärretään että sekä oma sairaus että lapsen sairaus ovat syitä olla pois, mutta....

Mun on pakko sanoa että jos paljon poissaoloja on niin ymmärrettävää tuo on työnantajan kannalta. Mä olen näitä sairaspoissaoloja katsonut niin työnantajan kuin työntekijänkin näkövinkkelistä ja raastavaa se on.

Vaikka kuinka on oikeus sairastaa niin ei se tee tuota asiaa mitenkään mukavaksi työnantajlle , taikka työkavereille. Ja itseasiassa jo työsuojelulaki määrää työnantajan ottamaan puheeksi tämän asian mikäli on paljon poissaoloja. Työnantajan on lainkin mukaan kartoitettava onko työntekijä kykenevä tekemään sitä työtä jota hänen on määrä tehdä.
Jos näin ei ole, niin sitten on työnantajankin velvollisuus tehdä asialle jotain mikäli se on mahdollista ja työntekijän velvollisuus aivan samoin tehdä asialle jotain.

Meillä on selkeä ohje, että kun työntekijän sairaspäivät ylittävät tietyn määrän vuodessa keskustellaan ko. työntekijän kanssa. Tästä keskustelusta pitää sitten meidän laatia raportti omille esimiehillemme. Ja ihan sama, vaikka itse tietäisimme, mistä sairaslomat johtuvat, niin joku selitys pitää olla ylemmälle taholle. Joissakin tapauksissahan ihmiset saikuttavat, kun työ ei kiinnosta, joillakin on ongelmia henk.kohtelämässä, jotkut saattavat olla alkoholisoitumassa ja sitten totta kai on niitä, jotka oikeasti ovat kipeinä usein. Mutta pakkohan se on jotenkin seuloa. Eli ei kannata loukkaantua asiasta.

Olen varma että muut eivät ole käyneet samanlaisessa, ja työnteossani ei ole koskaan ollut mitään huomautettavaa.Pitäisi kai kaikki sairaslomiensa syyt kertoa mutta kun sekin tuntuu oudolta.Alkaa nyt selittää omia sairauksiaan ja oireitaan yms.lääkityksiään tuntuu väärältä.

Olen ajatellut irtisanoutuakin mutta ei kai sitä nyt ilman syytä voi niin vain lopettaa.Jatkuva sairastelu, oma tai lapsen on aina häpeällistä.

Karenssin siitä kuitenkin saa, keinot saada lyhyempi karenssi on hakusessa.

Olen varma että muut eivät ole käyneet samanlaisessa, ja työnteossani ei ole koskaan ollut mitään huomautettavaa.Pitäisi kai kaikki sairaslomiensa syyt kertoa mutta kun sekin tuntuu oudolta.Alkaa nyt selittää omia sairauksiaan ja oireitaan yms.lääkityksiään tuntuu väärältä.

Olen ajatellut irtisanoutuakin mutta ei kai sitä nyt ilman syytä voi niin vain lopettaa.Jatkuva sairastelu, oma tai lapsen on aina häpeällistä.

Mistä sinä tiedät, että muita ei ole kutsuttu keskustelemaan asiasta? Onko heillä yhtä paljon sairaspoissaoloja?

Jos tämä kutsu keskustelemaan on syy harkita irtisanoutumista, niin aika matalalta vaikuttaa työmotivaatiosi.

Yleensä meillä näissä työmotivaatiokeskusteluissa ei käydä sairaskertomusta läpi. Sitä paitsi, jos oikeasti olet sairas, niin silloin olet. Ei sinua siitä syyllistetä.

Mieti esimiestesi kannalta asiaa myös. Kun sinä sairastat, pitää heidän etsiä sijainen, tai muuten järjestellä työt uudelleen. Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole aina helppoa. Tästä syystä olemme toki kiinnostuneita löytämään nekin henkilöt, joiden sairaspoissaolot johtuvat lähinnä matalasta työmotivaatiosta.

Miten olisi jos ottaisit asian reilusti puheeksi työterveyshuollossa. Mikäli et ole kykenevä tekemään nykytyötäsi niin suosittelen sitten valittamaan ja valittamaan työterveyslääkärille ja olemaan vielä enemmän sairaslomalla. --> Pikkuhiljaa ehkä mahdollisuus uudelleenkoulutukseen.

Ei sun tarvitse työnantajalle kertoa sairauksiasi mutta ymmärrä nyt toki että suuret määrät poissaoloja tekevät vaikeuksia työpaikallasi. Vaikka sinulla kuinka olisi oikeus olla pois.

Yhteistyössä