Hae Anna.fi-sivustolta

Paljon talounia!

Viestiketju osiossa 'Unien tulkinta' , käynnistäjänä Toiveuniako??, 11.07.2005.

1. Toiveuniako?? Vierailija

Mikähän nyt on, kun unissani on nyt harva se yö taloja? Tai yleensä asuntoja, jotka ovat aina minulle entuudestaan tuntemattomia, uusia, puhtaita, siistejä, ihanasti kalustettuja, upeita suorastaan! Ja olen unessa aina saamassa sellaisen käyttööni. En tunnista asuntoja, mutta ne ovat aina valoisia ja poikkeuksetta ilahduttavia, joissa mielelläni asuisinkin. Olen unessa yksin, tunnelma on hyvä ja rauhallinen, ja asunnoissa ei ole muita ihmisiä.

Tuntuu oudolta, koska oikeassa elämässäni en tällä hetkellä ole kovinkaan toiveikas tai valoisalla mielellä... Uuden ihanan miesystävän kanssa on tullut ensimmäiset ongelmat kuvioihin enkä suoraan sanottuna oikein tiedä kannattaako jatkaa vai yrittää selviytyä vaikeuksista. (mies sairastaa masennusta ja tuntuu että voimani eivät kestä kannustaa ja tukea häntä huonoina hetkinä).

Kiitos ajatuksistanne!!

2. miranda Vierailija

En osaa vastata sulle, mutta itsekin olen nähnyt viime aikoina talounia. Osaisiko joku sanoa jotain?

Unieni talot eivät kylläkään ole edes olleet tulossa minulle, vaan joku toinen (joskus tuntematon) on ollut ostamassa itselleen uutta taloa ja minäkin olen jostain syystä siellä ollut katselemassa. Nämä talot ovat kylläkin olleet vanhoja ja vähän rempallaan tai ainakin epäsiistejä.

Minulla on sellainen tilanne, että haluaisin oman kodin, mutta tällä hetkellä ei ole todellakaan varaa.

3. Muuan Vierailija

Talo kuvaa yleensä unennäkijää itseään, kokonaipersoonallisuutta. Unesi voisi siis kertoa kokonaan uudesta elmantilanteesta, koko elämänsisältösi on muuttumassa. Erittäin hyvään suuntaan! Olet mahdollisesti löytämässä myös sisäisen rauhan. Toiveuniako? Ehkäpä, mutta ehkä unesi haluaa kertoa, että mikäli teet oikeita ratkaisuja tämä unesi voisi toteutua. Ja sinulle voisi tarjoutua mahdollisuus aloittaa elämäsi aivan uudelta pohjalta. Ethän siis vielä asunut talossa, mutta olit saamassa sellaisen käyttöösi.

Sinulle tarjotaan mahdollisuutta hyvään elämään...

Itse kuitenkin olet oman unesi paras tulkki. Mutta mielestäni unesi ovat hyvin toivoa herättäviä.

Kaikkea hyvää toivoo: Muuan

4. mietteitä Vierailija

Voisiko talounesi kuvata, että sinun on nyt valittava oma itsesi ja elämäsi. Varsinkin kun olet yksin unissasi. Mutta eihän sen tarvitse tarkoittaa parisuhteen lopettamista vaan vastuunottoa omasta elämästä. Jos kumppanillasi on mielenterveysongelmia, sinun ei tarvitse olla vastuussa hänen mielenterveydestään vaan ohjata hakemaan apua. Parisuhteessahan ollaan ennen kaikkea kumppaneita eikä terapeutteja. Emmehän me fyysisissäkään sairauksissa pystytä parantamaan toisiamme vaan varataan aika lääkäriltä avun saamiseksi. Mutta kumppanin sairauksien ja puutteiden takia ei myöskään hylätä häntä ja etsitä terveempää.

5. unennäkijä Vierailija

Talo unessa on oman itsen kuva. Voi myös olla merkkinä muutoksesta, olet kenties matkalla kohti kirkkautta ja mielenrauhaa. Toivottavasti nämä positiiviset unesi antavat sinulle voimaa jaksaa eteenpäin, minkä tien ikinä valitsetkaan.

6. Toiveuniako?? Vierailija

Oi kiitos ihanista vastauksistanne! Paljon positiivisia ajatuksia sain, jo siitäkin että niin moni oli kertonut ajatuksiaan. Kiitos.

Meillä onkin tilanne muuttunut nyt radikaalisti. Eilen mies jätti minut. Hän on uhitellut erolla joka kerta kun ollaan riidelty, ja aina minä olen vakuuttanut että ei nyt tällaisen takia kannata erota, että kyllä kaikki järjestyy. Mutta nytpä en sanonutkaan niin. Ehkä on parempi ottaa vähintäänkin aikalisä ja kuulostella tuntemuksiaan. Olen hämilläni ja surullinen, mutta rauhallinen. Ehkä olen tosiaankin vahvempi sisältä kuin uskoinkaan.

Mielenkiintoisia ovat unet, ei voi muuta sanoa!

7. mietteitä Vierailija

Voimia sinulle! Unesi kuitenkin näyttää, että sinulle tulee käymään hyvin. Helposti masentunut huojentaa oloaan siirtämällä tunteitaan toisten kannettavaksi. Hylkääminen on yksi tällainen tunteensiirto, kun halutaan toisen kärsivän ja ilmaisevan niitä ikäviä tunteita, joita masentunut ei itse osaa tunnistaa ja ilmaista. Ethän turhaan ota itseesi kumppanisi ikäviä tunteita, koska unesi mukaan sinulla on suunta kohti valoisaa ja toiveikasta tulevaisuutta, tapahtui se sitten ilman kumppaniasi tai kumppanisi kanssa. Tunteesi ja tulevaisuutesi ovat sinun omiasi, ei kumppanisi. Toivotaan, että kumppanisi osaa hakea ja saa apua itselleen.

8. Toiveuniako?? Vierailija

Nimimerkille ""mietteitä"":

Kiitos kauniista sanoistasi!
    t. tämän ketjun aloittaja

9. Ajattelin tulla kertomaan viimeöisen uneni, jossa oli taas asunto. Tällä kertaa lähinnä yksi iso, korkeakattoinen huone, jossa oli hyvin tummat sävyt ja joko verhot peittämässä ikkunat tai sitten ei ikkunoita lainkaan.

Siirsimme jonkun henkilön kanssa huonekaluja uuteen, haluamaani järjestykseen. Veimme tämän jonkun tuntemattoman henkilön kanssa esim. mustat korkeaselkäiset ruokapöydän tuolit vintille, ja otin käyttöön seinustalla olleet vanhat kuluneet vihreät tuolit. Kaikki asunnossa oli tummaa, synkkää, vanhaa ja kulunutta.

Huoneessa, seinää vasten istui joku nainen, minun ikäiseni, joka oli ottanut/ottamassa huumeita ja sekavassa mielentilassa. Hänen lapsensa, pieni ja sirokokoinen ehkä 7-10-vuotias poika seisoi lähistöllä huolissaan, mutta ei voinut estää äitinsä toimintaa, koska tämä oli ripotellut juuri siksi ympärilleen lasinsiruja. Poika oli hädissään mutta tiesi, että lasinsirut satuttaisivat häntä jos hän yrittäisi mennä äitinsä lähelle. Lopulta joku aikuinen henkilö tuli ja työnsi naisen nurin selälleen.

Minulla ei ole lapsia enkä ole koskaan käyttänyt mitään huumeita.

Tuleeko tästä unesta ajatuksia?

Heräsin välillä ja näin unen, jossa oli paljon tapahtumia, mutta josta en muista kuin kaksi kohtaa. Ensinnäkin että saimme jostain 5 valkoista tanssihiirtä ja päätimme ostaa niille terraarion. Siis tajusin unessakin että häkin raoista ne pääsisivät karkuun. Minulla oli 2 hiirtä, toisella henkilöllä 3. Kun olin laittamassa hiiriäni ostettuun terraarioon, ne olivatkin muuttuneet kokonaan väriltään mustiksi.

Jossain vaiheessa tätä unta olin junatunnelissa kaivamassa tunnelia auki, se oli täynnä punertan hiekan väristä maata. Meidän piti tehdä tämä, jotta pääsisimme junalla pidemmälle.

Suuret kiitokset jos joku auttaa tulkitsemaan!

t. surullinen aloittaja (vaihdan nimimerkin, koska nämä eivät ainakaan olleet toiveunia).

10. mietteitä Vierailija

Kuvaisiko pieni poika, joka ei pääse auttamaan naista, sinua itseäsi lapsuudessasi yrittämässä auttaa jotain masentunutta ihmistä. Poika, joka tietää satuttavansa itsensä lasinsiruihin, voisi kuvata sinun yrityksiäsi auttaa masentunutta kumppaniasi eikä se onnistu satuttamatta itseäsi.

Toisaalta tuo masentunut kumppanisi on myös osa itseäsi, jota helposti aletaan hoitaa mielummin ulkopuolisena henkilönä kuin omana masennuksena. Kerroit että parisuhteenne on tuore. Oliko mahdollisesti sinulla tai kumppanillasi entinen suhde suruineen työstämättä? Uusi suhde on usein kuin piristävä masennuslääke suruun, joka kuitenkin on työstettävä läpi. Tuo valkoisten hiirien sulkeminen terraarioon voisi kuvata yritystä sitoutua ja sitoa menettämisen pelossa liian nopeasti. Hiiretkin muuttuvat vankeudessa mustiksi, rakastuminen masennukseksi.

Tällaisia mietteitä, toivottavasti saat lohtua niistä!

11. Aloittaja Vierailija

Hei nimimerkki ""mietteitä"",

sinähän olet aivan uskomaton! Miten ihmeessä unistani pystyit näkemään niin paljon sellaista mitä en kertonut? On nimittäin aivan totta että minulla on entisestä suhteesta hyvin vähän aikaa. Elämäni rakkaus käveli elämästäni ulos talvella. Ero tuli minulle täytenä yllätyksenä ja shokkina. Toipuminen ja surusta selviytyminen olivat rankoimpia asioita mitä olen koskaan joutunut kokemaan. Kävin tosi pohjalla. Ilman ystävien tukea en olisi tässä. Jouduin tekemään hirveästi töitä itseni kanssa, sielun sopukoita myöten kohtaamaan itseni ja kaikki raadollisimmatkin tunteeni. Jouduin myös käymään pari kertaa terapiassa, kun alkoi tuntua siltä etten kertakaikkiaan saa elämästäni enää kiinni, mustia päiviä oli niin paljon ja kun en enää uskonut että huomista tulee...

Tapasin tämän uuden miehen omasta mielestäni aivan liian äkkiä, vain 3 kuukautta myöhemmin, mutta päätin sitten antaa itselleni mahdollisuuden, katsoa kuinka käy. Jotkut varoittelivat laastarisuhteesta, mutta en halunnut uskoa sitä. Toiset sanoivat että jos tuntuu siltä että haluat tätä uutta miestä nähdä uudestaan, niin anna mennä vaan, elämä on liian lyhyt odoteltavaksi. Ehkä minä siksi niin voimakkaasti yritin auttaa häntä ongelmissaan, että tavallaan ohjasin sen auttamisen väärään osoitteeseen, minä se varmaan olisin sitä apua tarvinnut vielä... Halusin sitoutua, halusin onnistua suhteessa, halusin tehdä hänet onnelliseksi, kun en kerran elämäni rakkautta saanut tehtyä onnelliseksi. Nyt tajuan kaiken tämän.

Järkyttävää kyllä, näit ""mietteitä"", myös sen mitä se poika unessani tarkoitti. Isäni on alkoholisti ja olen koko ikäni kantanut sitä surun taakkaa, kun en ole saanut häntä lopettamaan juomista. Lienee tyypillistä alkoholistien lapsille kantaa tällaista älytöntä syyllisyyttä. Mutta ehdin tiedostaa tämän uuden miehen kohdalla, että hänen auttamisensa on yhtä raastavaa ja mahdotonta kuin isäni. Että oli sairaus masennus tai alkoholismi, sen halun parantua täytyy lähteä ihmisestä itsestä, eikä kukaan ulkopuolinen, ainakaan läheinen, voi suoranaisesti taudista parantaa, voi vain yrittää auttaa ollen tukena.

Voi kuule, kylläpä annoit ajattelemisen aihetta. Lähden tästä nyt kävelylle, ja annan ajatusten lentää. Suuret kiitokset vielä sinulle!

t. aloittaja

12. eräs Vierailija

Moi. Talohan kuvastanee Sinua itseäsi. Valoisat ja kauniit ilmeisesti niitä mahdollisuuksia, joita Sinulla on.
    Synkempi uni oli mielestäni myös terapeuttinen, jossa työstit sekä lapsuuttasi että menetettyä suhdetta.
    Unilla on merkityksensä.
    Jos unet alkavat vaivata liikaa, olen kuullut sanottavan, että kun illalla nukkumaan mennessä pyytää, ettei unilla häirittäisi, niin ne jäävät vähäksi aikaa taustalle niin, ettet muista näkemiäsi unia.
    Sinuna pitäisin kiinni ""valoisista taloista"" ja niiden tuomista mahdollisuuksista.
    Usein on osattava luopua, jotta elämänlaatu paranisi. Jospa olisit nyt päässyt irti lapsuuden kokemuksistasi uniesi avulla, sillä eihän lapsella ole voimia eikä keinoja parantaa esim. alkoholistivanhempaansa. Lakkaa syyllistämästä itseäsi!
    Lasinsirusymboliikka voi olla myös sitä, että tiedostamattasi tajusit vaaran, joka oli suhteessa mielenterveysongelmien vaivaaman poikaystäväsi kanssa.
    Unien tulkintoja lienee yhtä paljon kuin tulkitsijoita, mutta unet ovat terapeuttisia.
    Haaveile ja unelmoi samalla, kun ratkot ongelmiasi, sillä ilman toivoa ei ole tulevaa ja unelmattomasta tulee kyyninen.
    Kaikkea hyvää Sinulle!

13. Aloittaja Vierailija

Kiitos sinulle eräs!
    Jään miettimään sinunkin sanojasi. Ainakin tuo lasinsirujuttu kuulostaa hyvin järkevältä ja oikealta. Ja hyvä vinkki tuo, että voi pyytää etteivät unet häiritsisi. Se voi olla tarpeen jossain vaiheessa.

Oikein hyvää kesää sinulle myös! Tällä hetkellä haaveilen vain kesälomasta joka alkaa ensi viikolla, ihanaa!
    t. aloittaja

14. Aloittaja taas Vierailija

Aloittaja täällä taas. Toivottavasti ette pahastu, mutta kun näin taas viime yönä symboliikkaa tulvivia unia ja talotkin olivat siellä taas....

Olisi ihana jos joku jaksaisi vielä tulkita!

Olin ensin jossain isossa kylpylässä, jossa oli suuria uimahallisaleja, ja jokaisessa oli useita uima-altaita. Salien välillä oli leveitä, paljaita käytäviä. Kylpylä oli hyvin pimeä, tummat tai mustat seinät ja vain pieniä valotuikkuja siellä täällä. Eräässä isossa uima-altaassa oli sellainen erikoisuus että jos maksoi ja uskalsi hypätä 30 metristä altaaseen, niin sillä tavalla pääsikin hyppäämään suoraan Italiaan!!

Eräs entinen miesystäväni teki tätä paljonkin, koska hänellä unessa oli paljon työasioita Italiaan. Mutta vaikka hyppy toiseen maahan uima-altaan kautta oli maksullista, hän ei ikinä maksanut, vaan hän käytti charmiaan ja hurmaavaa hymyään sulatellessaan järjestysmiesnaisia suostumaan päästämään hänet ilmaiseksi. Italiassa tiesin että hän asuu aina erään naisen luona (ja joka on oikeassa elämässä hänen nykyisensä) mutta unessa tiesin että tämä mies, entinen suuri rakkauteni, käyttää sitäkin naista vain hyväkseen, ""aivan kuten hän käyttää kaikkia ihmisiä"", muistan ajatelleeni unessa hymyillen. ""Mutta eihän hänelle voi olla vihainen. Hän on hyväksikäyttäjä, mutta niin charmikas ja hurmaava, ne silmät ja se hymy, ja luonne vapaa kuin taivaan lintu"". Koin suurta iloa, ja olin täynnä rakkautta ja hyväksyntää tätä miestä ja hänen tekemisiään kohtaan, vaikka hän ei ollutkaan enää minun mieheni (oikeassa elämässä en niin voimakkaasti ole ajatellut, että hän olisi ollut hyväksikäyttäjä, mutta ehkä vähän...?)

Lähdin kulkemaan kylpylän pitkiä käytäviä tarkoituksenani löytää itselleni uusi asunto. Päädyin ulos synkän havumetsän keskellä olevalle rivitaloalueella, jossa ei kuitenkaan ollut vapaita asuntoja. Kaikki talot olivat pimeitä, hiljaisia, autioita, mitään ei oikein näkynyt, kaikkialla oli mustaa.

Seuraavassa ""kohtauksessa"" olin meidän mökillä. Oli kesä ja aurinkoista. Autoni oli noin 100m päässä mökistä, nuoressa koivikossa. Yhtäkkiä ohitsemme nousi tai ylitsemme lensi iso matkustajalentokone, mutta niin matalalla että sen perä hipoi puita. Joku huusi vieressäni vaarasta ja samassa tajusin itsekin, että lentokoneen perä oli raapinut nuorten koivujen latvoja sytyttäen ne palamaan. Palavat oksat putosivat autoni päälle. Isäni syöksyi sammuttamaan liekkejä ensimmäisenä ja minä huomasin ajattelevani, että Luojan kiitos se lentokone pystyi kuitenkin jatkamaan matkaa, eikä pudonnut alas! Ja ihme kyllä loppujen lopuksi autooni tuli vain kananmunan kokoinen lommo.

Lopuksi olimme äitini kanssa ajelemassa ja etsimässä minulle sitä asuntoa. Ajelimme jossain valoisalla, mutta tiuhaan asutulla rivitaloalueella, jossa oli valkoisia taloja ja vihreitä pensasaitoja. Oli aurinkoista ja lämmintä. Luulisin että talojen takana oli meri, jotenkin miellän että siellä olisi ollut lokkeja tai aaltojen ääntä? Äiti huomasi yhtäkkiä että ihan vieressämme olevan talon edessä oli ilmoitus, että talo on vuokrattavana. Nousin autosta tutkimaan ilmoitusta. Syntyi ruuhkaa automme taakse hetkeksi kun äiti taidokkaasti ajoi auton pienestä kapeasta portista parkkipaikalle katoksen alle. Talo oli vaalea ja puhdas ja valoisa, vaikka näinkin sen vain ulkoa, ennenkuin heräsin.

Olisi todella ihanaa kuulla ajatuksianne, kiitos etukäteen!
    t. aloittaja

15. Aloittaja Vierailija

Sellainen vielä unohtui, en tiedä onko sillä merkitystä, mutta kylpyläosuus unesta oli kokonaan englanninkielinen. Kaikki mitä puhuttiin ja mitä ajattelin, mutta selittynee sillä että unessa näkynyt entinen mieheni oli irlantilainen... Unen lentokoneonnettomuuskohtaus tapahtui Suomessa ja suomeksi, samoin sen lopun vaalean talon löytyminen. Heräsin sanoessani ääneen ""fame & fortune"". En ole itse julkisuudesta kiinnostunut mutta tämä entinen tarvitsee sitä työssään, ehkä se liittyi siihen?

16. orvokki Vierailija

Hei!
    olen itse nähnyt usein elämän kriisitilanteissa erilaisia talounia. Tähänastisessa keskustelussa on mielestäni hyvin onnistuttu tulkitsemaan uniasi. Viimeisimmän perusteella näyttäisi siltä että olet pääsemässä yli tapahtumista. Ehkä äidin tai muun naispuolisen ystävän tukemana. Kyllä se "" oma talo"" vielä löytyy. Onnea matkaaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri