Paljonko 4 henkisen perheen vesimaksu kuussa? Käytön mukaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkaniny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minkaniny

Vieras
Meillä ennakko 19e henkilö ja mietitään paljonkohan mahdetaan saada takaisin. Ikinä ennen ei ole ollut vesi käytön mukaan, joten ei hajuakaan paljonko sitä voisi mennä. Aina ollut joku tietty summa eikä ole saanut mitään takaisin

Meillä ennakko 16e/ hlö ja meitä on 4. Joku vuosi tuli lisälasku öö... 40e. Silloin nuorin taisi olla vauva ja oli "vähän enemmän" pyllynpesua, kylpyvesiä ym... Niin ja esikoinen oli taapero.

Viime vuonna tuli 20e takaisin, tuolloin lapset olivat 2 ja 3v.

Meillä menee viisihenkisessä perheessä (eli meitä on yksi enemmän) veteen kuussa n. 7,5-10€ ja siis tuo koko perheeltä.

Koska ilmeisesti asutte osakkeessa niin tuo osakeyhtiöhän vetää sitten välistä ja välillä aika muhkeitakin summia siitä vedestä niin käytännössä tuohon on mahdoton sanoa yhtikäs mitään, koska se veden hinta riippuu aikas pitkälle siitä taloyhtiöstä.

Veli asui yksin kerrostaloasunnossaan ja maksoi tuplasti vedestään sen, mitä meidän koko perhe ja hänellä siis laskutus käytön mukaan. Et ei kannata välttämättä kovin suuria summia odotella palautuksia. Selvitäs kuule se, kuinka paljon kuutio vettä maksaa (kylmä ja lämmin) niin siitä saa vähän suuntaa. Olikos se nyt niin, että keskimäärin ihminen käyttää vettä vuorokaudessa n. 100l ja lasket siitä.

Meillä siis kylmä vesi on aina kiinteä, 8e/hlö/kk.
Lämmin vesi menee ennakolla, mittarintarkastus on aina loppuvuodesta.

Riippuu millä lämminvesi lämpiää. Meillä on kuutiohinta x kaukolämmön joku hinta :D

Meillä 5-henkinen perhe ja vettä oli mennyt vissiin 83 000 litraa puolessa vuodessa. Naapurustossa saman kokoisissa perheissä oli mennyt vettä 81 000 - 87 000 litraa samassa ajassa.

Me joudutaan kaikki aina maksamaan päälle satku takatsin, mutten kyllä tiedä paljonko maksetaan ennakkoon.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="joops";24434498]Meillä menee viisihenkisessä perheessä (eli meitä on yksi enemmän) veteen kuussa n. 7,5-10€ ja siis tuo koko perheeltä.

Koska ilmeisesti asutte osakkeessa niin tuo osakeyhtiöhän vetää sitten välistä ja välillä aika muhkeitakin summia siitä vedestä niin käytännössä tuohon on mahdoton sanoa yhtikäs mitään, koska se veden hinta riippuu aikas pitkälle siitä taloyhtiöstä.

Veli asui yksin kerrostaloasunnossaan ja maksoi tuplasti vedestään sen, mitä meidän koko perhe ja hänellä siis laskutus käytön mukaan. Et ei kannata välttämättä kovin suuria summia odotella palautuksia. Selvitäs kuule se, kuinka paljon kuutio vettä maksaa (kylmä ja lämmin) niin siitä saa vähän suuntaa. Olikos se nyt niin, että keskimäärin ihminen käyttää vettä vuorokaudessa n. 100l ja lasket siitä.[/QUOTE]

ööö... minun mielestäni taloyhtiö EI SAA vetää välistä? koska ei maksujen tarkoitus ole rikastuttaa yhtiötä.

toki omakotitalossa vesimaksut eri luokkaa verrattuna rivareihin ja kerrostaloihin.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä tälleen;24434539:
ööö... minun mielestäni taloyhtiö EI SAA vetää välistä? koska ei maksujen tarkoitus ole rikastuttaa yhtiötä.

toki omakotitalossa vesimaksut eri luokkaa verrattuna rivareihin ja kerrostaloihin.

Lisään vielä. Meidän yhtiössä on 15 osakasta. Kylmävesi menee tasan jokaisen osakkaan maksettavaksi. Sinänsä joutuu pienet kuluttajat maksamaan isomman summan.

[QUOTE="joops";24434498]Meillä menee viisihenkisessä perheessä (eli meitä on yksi enemmän) veteen kuussa n. 7,5-10€ ja siis tuo koko perheeltä.

Veli asui yksin kerrostaloasunnossaan ja maksoi tuplasti vedestään sen, mitä meidän koko perhe ja hänellä siis laskutus käytön mukaan. Et ei kannata välttämättä kovin suuria summia odotella palautuksia. Selvitäs kuule se, kuinka paljon kuutio vettä maksaa (kylmä ja lämmin) niin siitä saa vähän suuntaa. Olikos se nyt niin, että keskimäärin ihminen käyttää vettä vuorokaudessa n. 100l ja lasket siitä.[/QUOTE]

160 litraa vuorokaudessa on keskimääräinen vedenkulutus.

juu, voi olla 160l/vrk/hlö, en mä niitä niin tarkkaan muista.

Paitsi et heittääkö mun matikkapääni kauhean paljon, kun laskeskelin tosta cefin mainitsemasta vesimäärästä, että heillä menis n. 90l/pva vettä/per lärvi.... eli tossa ollaan jo aika kaukana 160l/vrk.

Laskin samalla sitten meidän perheen kulutuksen (siis 5hlö) niin toteutunut kulutus on n. 60l/vrk/lärvi.

Et jos keskiarvo on 160l/vrk niin kyllä ihmiset aika rehvakkaasti sillä vedellä pluttaa.

[QUOTE="joops";24434762]juu, voi olla 160l/vrk/hlö, en mä niitä niin tarkkaan muista.

Paitsi et heittääkö mun matikkapääni kauhean paljon, kun laskeskelin tosta cefin mainitsemasta vesimäärästä, että heillä menis n. 90l/pva vettä/per lärvi.... eli tossa ollaan jo aika kaukana 160l/vrk.

Laskin samalla sitten meidän perheen kulutuksen (siis 5hlö) niin toteutunut kulutus on n. 60l/vrk/lärvi.

Et jos keskiarvo on 160l/vrk niin kyllä ihmiset aika rehvakkaasti sillä vedellä pluttaa.[/QUOTE]

Jep, meillä on tosiaan noin 90l/naama/vrk.

Enkä kyllä tajua miten se voi jollakulla olla jopa sen 30l pienempi. Meinaan että mies käy pääsääntöisesti salilla tai töissä suihkussa, eikä me mun mielestä vettä plutata muutoinkaan. Mutta kai me sitten plutataan.

chef: en mä meinannutkaan, että te pluttaatte vaan vertasin tohon, et jos keskimääräinen on 160l/vrk niin jos joillakin se on alle 100 niin jotkut kuluttaa sitten heidänkin edestään, jos kerran 160 on se keskimääräinen.
En mä koe, että mekään mitenkään vettä erityisesti säästeltäis, mut jos kulutus nyt tuplaantuisi (ja sen pitäisi triplaantua, että oltais tuossa keskimääräisessä, niin sithän sitä lutrattais kun jotkut v*tun vesieläimet)
Me käydään kuitenkin päivittäin suihkussa, pesukonekin pyörii päivittäin jne.

[QUOTE="joops";24434821]chef: en mä meinannutkaan, että te pluttaatte vaan vertasin tohon, et jos keskimääräinen on 160l/vrk niin jos joillakin se on alle 100 niin jotkut kuluttaa sitten heidänkin edestään, jos kerran 160 on se keskimääräinen.
En mä koe, että mekään mitenkään vettä erityisesti säästeltäis, mut jos kulutus nyt tuplaantuisi (ja sen pitäisi triplaantua, että oltais tuossa keskimääräisessä, niin sithän sitä lutrattais kun jotkut v*tun vesieläimet)
Me käydään kuitenkin päivittäin suihkussa, pesukonekin pyörii päivittäin jne.[/QUOTE]

Mulla sitä vettä menee varmaan johonkin siten, etten edes tajua. Koska mä en tosiaan tajua miten meillä voi mennä sitä 450 litraa vuorokaudessa. Sehän on saakeli 45 ämpärillistä :D

Mun mielestä meillä menee ehkä 10 ämpäriä, muttä mä taidan olla melko pahasti väärässä. Ois kiva jos sais oikeasti tietää mikä kuluttaa mitenkin paljon.

Mulla sitä vettä menee varmaan johonkin siten, etten edes tajua. Koska mä en tosiaan tajua miten meillä voi mennä sitä 450 litraa vuorokaudessa. Sehän on saakeli 45 ämpärillistä :D

Mun mielestä meillä menee ehkä 10 ämpäriä, muttä mä taidan olla melko pahasti väärässä. Ois kiva jos sais oikeasti tietää mikä kuluttaa mitenkin paljon.

Vessassa käynti on ainakin yksi, jossa hupenee vettä ihan hirvittäviä määriä melkeinpä huomaamatta. Jotkut kun tuntuvat siellä juoksevan lähes taukoamatta ja suihkuhan on se toinen vesisyöppö. Etenkin jos sen veden jättää valumaan (kuten kait aika monilla jostain käsittämättömästä syystä on tapana) ja kait nuo pesukoneetkin sitä vettä tuhlaa, olkoonkin, että astianpesukone käyttää vähän vettä verrattuna käsin tiskaukseen.

Pitäis pirukseen joskus käydä jossain ammeessa suihkussa ja sit laskee, et kuinka monta ammeellista tuli vettä, et kuinka paljon sitä sit kuluu suihkussa käydessä :D

[QUOTE="joops";24434946]Vessassa käynti on ainakin yksi, jossa hupenee vettä ihan hirvittäviä määriä melkeinpä huomaamatta. Jotkut kun tuntuvat siellä juoksevan lähes taukoamatta ja suihkuhan on se toinen vesisyöppö. Etenkin jos sen veden jättää valumaan (kuten kait aika monilla jostain käsittämättömästä syystä on tapana) ja kait nuo pesukoneetkin sitä vettä tuhlaa, olkoonkin, että astianpesukone käyttää vähän vettä verrattuna käsin tiskaukseen.

Pitäis pirukseen joskus käydä jossain ammeessa suihkussa ja sit laskee, et kuinka monta ammeellista tuli vettä, et kuinka paljon sitä sit kuluu suihkussa käydessä :D[/QUOTE]

Tiettykin se vesi juoksee sen koko 30 min, kun olen suihkussa...muutenhan siellä tulee kylmä! Hyrrrr!

Pesukone meillä kyllä jyllää melko tiheään, kun kaksi pienintä on kestovaipoissa. Mutta kone ei ole vanha, vain 2,5v vanha ja A-luokkaa. Astianpesukonekin juuri uusittiin ja aina käytetään eco-ohjelmaa.

Mutta tiedä sitten...ehkä se vessassa ramppaaminen ja mun suihkuttelu on sitten syynä :)

Vantaalla asutaan, 4 henkee ja vesimaksu on 15 e per nuppi per kk, elikkäs kuukaudessa maksetaan 60 €. Sit ku luettiin mittari, niin pärähti 150 € lisälasku päälle. Nice

Alkuperäinen kirjoittaja meillä tälleen;24434539:

Onko omakotitaloissa sitten halvempaa veden suhteen? Meillä nelihenkinen perhe maksaa vedestä 48 euroa kuukaudessa. Ei mitään ennakkoja vaan vesimaksu on 12 euroa/nuppi.

Yhteistyössä