Paljonko annatte kaupan purkkiruokia lapsillenne? Mitä mieltä olette yleisesti niistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ruokasoseet teen itse, hedelmäsoseet jos viitsin. Luumu ostetaan valmiina, samoin mango tms. Reissussa käytetään kaupan soseita.

En millään jaksaisi raahata kaikkia soseita purkissa kaupasta, ja sitten taas raahata niitä tyhjiä purkkeja kierrätyspisteeseen. Nytkin tuntuu, että lasijätteen määrä on moninkertaistunut vauvan aloitettua kiinteät.

Minullakin on lapset joskus olleet yksivuotiaita...

Hedelmäsoseet ostin valmissoseina sillä ajatuksella, että jos ostan hedelmiä valmistaakseni itse, en voi tietää, mitä jäämiä niissä on ja kuinka paljon. Vastuullinen vauvanruoanvalmistaja tutkii ja valvoo raaka-aineiden laatua.

Muut ruoat valmistin itse parhaiksi katsomistani ruoka-aineista.

Puurot tavallisista hiutaleista, ei vauvanpuuroja.

Jos syöttää paljon valmissoseita, ruoka tulee melko kalliiksi. Valmistusaineiden listalla on lähes aina ykkösenä vesi.

Mutta jos lapsen haluaa syövän sitten "tarvittaessa" eli esim. matkoilla valmistölkkiruokaa, on siihen syytä totuttautua maistelemalla sitä toisinaan kotonakin.

Esikolle tein tunnollisesti omia luomusösselöitä, kakkoselle sekä että, kolmonen ressunen on elänyt melkolailla kaupan eväitten varassa...siis vaavina.
Samanlainen suuntaus myös meillä, mutta osaksi sen kokemuksen vuoksi, että kun esikoinen ei koskaan syönyt noita valmisruokia, ei se pahus syönyt niitä silloinkaan, kun muuhun oli huonot mahdollisuudet. :(

[QUOTE="Moi";24870548]Ruokasoseet teen itse, hedelmäsoseet jos viitsin. Luumu ostetaan valmiina, samoin mango tms. Reissussa käytetään kaupan soseita.

En millään jaksaisi raahata kaikkia soseita purkissa kaupasta, ja sitten taas raahata niitä tyhjiä purkkeja kierrätyspisteeseen. Nytkin tuntuu, että lasijätteen määrä on moninkertaistunut vauvan aloitettua kiinteät.[/QUOTE]

Peesi. Lisäksi minusta itse tekemät tulevat myös edullisemmaksi, purkeissa on paljon pelkkää vettä ja tärkkelystä.

noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä että ne on suurelta osalta täyttä paskaa ja rahastusta. mutta silti niiitä meillä käytetään jonkinverran. saatiin anoppilasta vähän marjoja, joten ei noita hedelmäsoseita tarvi kun puuron kaa voi syödä niitä marjoja. mutta nyt sinne pakkaseen ei mahdu vauvan ruokia, joten ei oo voinu tehä ku ihan pienen satsin kerrallaan, joten on sitten täydennetty purkkiruoilla.

Itse tein kaiken pääasiallisesti. Purkkiruokia on edelleen kaapissa pahan päivän varalta jos ei jaksakaan tehdä ruokaa niin lapsi ainaskin saa nassunsa täyteen.

Ne soseet tuli helposti kun otti tehtävästä ruoasta ennen maustamista ym. keitettyjä porkkanoita ja vaikka muutaman lihanpalasen sivuun, ei tarvinnut erikseen vain vauvan vuoksi esim. höyryttää muutamaa perunaa. Aina ei innostanut tehdä pakastimeen, oli alta vuotiaana hyvin niukkaruokainen kiinteiden suhteen, pitkälti muistutti enemmän ruoan maistelua.

No nyt poika on jo 1,5v mutta alle 1vuotiaalle annoin purkkiruokia tosi vähän. Lähinnä jos olimme jossain matkalla tms. Yleisesti sitä mieltä että itsetehty on terveellisempää, eikä se ole mielipideasia. :D Tein itse puurot, hedelmäsoseet, liha ja kasvisruoat... kaikki.
Mutta se ei tarkoita sitä että purkkiruoka olisi kamalaa ja hirveetäkään. Eli en kritisoi äitejä jotka sitä lapsilleen syöttävät, ei ole tarvetta. Itsekin ajattelin, että teen itse jos jaksaminen riittää ja se riitti. Olen iloinen että jaksoin tehdä.

Mä tein aikoinani enimmäkseen itse. Tein monitoimikoneella isoja satseja kerrallaan ja pakastin osan. Oli helppoa ja edullista. Matkoilla käytettiin purkkiruokia. Mun käsittääkseni purkkiksetkin on kuitenkin terveellisiä, eli en siksi karttaisi.

Hedelmäsoseet ostin valmissoseina sillä ajatuksella, että jos ostan hedelmiä valmistaakseni itse, en voi tietää, mitä jäämiä niissä on ja kuinka paljon. Vastuullinen vauvanruoanvalmistaja tutkii ja valvoo raaka-aineiden laatua.

Kai sama pätee kasviksiin noin ylipäätäänkin: jos ei osta luomua, voi kaikenmoisia jäämiä olla. Kotimaisissa kasviksissa ja hedelmissä toivottavasti vähemmän kuin ulkomaalaisissa.

Mä keittelin kotipuun omenat soseeksi, ja nyt sitä on pakastin täynnä. Tosin se on niin kitkerää tavaraa, että pakko pistää jotakin marjaa sekaan.

Jos hedelmä- ja ruokasoseet laskee yhteen niin ehkä puolet purkista,puolet itse tehtyä. Kotioloissa pyrin siihen että joka aterialla oli myös itse tehtyä (esim kaupan liha-/kala-/kana-kasvissosetta+itse tehtyä bataattisosetta tai kaupan luumusosetta ja seassa itse muussattua banaania/omenaa). Tällä systeemillä pääsin tavoitteeseeni eli että lapsi syö mielellään sekä itse tehtyä että kaupan purkkiruokaa.

ps sain aikanaan "synninpäästön" kun neuvolassa sanoin että 1,5v syö säännöllisesti purkkiruokaa. Neuvolan täti lohdutteli että niissähän on usein paljon monipuolisemmin kasviksia kun itsetehdyssä vastaavassa ruoassa.. Eli,vaikka niissä on älyttömästi vettä ja muuta pahaa,niin on se totta että on niissä jotain hyvääkin.. Vai onko teiän perunamuusissa aina porkkanaa ja bataattia mukana?

[QUOTE="vieras";24870610]Jos hedelmä- ja ruokasoseet laskee yhteen niin ehkä puolet purkista,puolet itse tehtyä. Kotioloissa pyrin siihen että joka aterialla oli myös itse tehtyä (esim kaupan liha-/kala-/kana-kasvissosetta+itse tehtyä bataattisosetta tai kaupan luumusosetta ja seassa itse muussattua banaania/omenaa). Tällä systeemillä pääsin tavoitteeseeni eli että lapsi syö mielellään sekä itse tehtyä että kaupan purkkiruokaa.

ps sain aikanaan "synninpäästön" kun neuvolassa sanoin että 1,5v syö säännöllisesti purkkiruokaa. Neuvolan täti lohdutteli että niissähän on usein paljon monipuolisemmin kasviksia kun itsetehdyssä vastaavassa ruoassa.. Eli,vaikka niissä on älyttömästi vettä ja muuta pahaa,niin on se totta että on niissä jotain hyvääkin.. Vai onko teiän perunamuusissa aina porkkanaa ja bataattia mukana?[/QUOTE]

En mä ikinä tehnyt sosetta jossa olisi vain perunaa ja lihaa. Aina oli oikeastaan eniten kasviksia ja lihaa, vähemmän perunaa, pastaa tai riisiä...

[QUOTE="Moi";24870608]Kai sama pätee kasviksiin noin ylipäätäänkin: jos ei osta luomua, voi kaikenmoisia jäämiä olla. Kotimaisissa kasviksissa ja hedelmissä toivottavasti vähemmän kuin ulkomaalaisissa.

Mä keittelin kotipuun omenat soseeksi, ja nyt sitä on pakastin täynnä. Tosin se on niin kitkerää tavaraa, että pakko pistää jotakin marjaa sekaan.[/QUOTE]
Noin se varmaan on. Valmissoseissa on kuitenkin melkoisen laaja valikoima erilaisia hedelmiä, samaan en omavaraistuotannossa ja keräilytaloudessa pysty.

En mä ikinä tehnyt sosetta jossa olisi vain perunaa ja lihaa. Aina oli oikeastaan eniten kasviksia ja lihaa, vähemmän perunaa, pastaa tai riisiä...
Enkä minä tehnyt käytännössä koskaan lapselle sosetta, jossa perunaa, se kun käyttäytyy pakastettaessa enemmän ei-toivotusti kuin muut kasvikset. Lisäksi olen melkoisen vakuuttunut perunan huonosta ravitsemuksellisesta koostumuksesta... Vaikka se onkin pitänyt suomalaiset hengissä jo kauan, niin ei kuitenkaan järin terveinä.

[QUOTE="vieras";24870610] Vai onko teiän perunamuusissa aina porkkanaa ja bataattia mukana?[/QUOTE]

No vauvalle tulevassa osuudessa on. Kaveri on muuten kaikkiruokainen, mutta peruna yksinään juuttuu kurkkuun.

Kaikki ruuat tein itse, lapsella oikeus kunnon ruokaan eikä mihinkään harmaaseen mössöön jota valmisruuat ovat!Kummastuttaa tämä nykyinen suuntaus, lasten hoidon pitäisi olla helppoa ja vaivatonta, mutta kun se ei aina sitä ole. Nykyisin jo teini-ikään ehtineet lapseni kiittävät minua siitä että kotonamme on aina syöty puhdasta luomuruokaa, joka on terveyden perusta etenkin kasvaville lapsille!!!

Enkä minä tehnyt käytännössä koskaan lapselle sosetta, jossa perunaa, se kun käyttäytyy pakastettaessa enemmän ei-toivotusti kuin muut kasvikset. Lisäksi olen melkoisen vakuuttunut perunan huonosta ravitsemuksellisesta koostumuksesta... Vaikka se onkin pitänyt suomalaiset hengissä jo kauan, niin ei kuitenkaan järin terveinä.
Liisteriähän siitä tulee. En muista teinkö sillon kun laitoin pakkaseen, perunaruokaa. Dementia iskee. Muistaakseni yleisimmät ruoat olivat sellaisia missä oli lihaa ja kasviksia... mulla on kans vähän sellanen asenne, että perunat ja riisit on ainoastaan täytettä... Ei nyt huonoja mutta ei mitenkään hyviäkään. Ekat maistiaiset oli kuitenkin lusikallinen perunaa koska se tuntui jotenkin tarpeeksi mauttomalta ensimaistiaiseksi. :)

No nyt poika on jo 1,5v mutta alle 1vuotiaalle annoin purkkiruokia tosi vähän. Lähinnä jos olimme jossain matkalla tms. Yleisesti sitä mieltä että itsetehty on terveellisempää, eikä se ole mielipideasia. :D Tein itse puurot, hedelmäsoseet, liha ja kasvisruoat... kaikki.
Mutta se ei tarkoita sitä että purkkiruoka olisi kamalaa ja hirveetäkään. Eli en kritisoi äitejä jotka sitä lapsilleen syöttävät, ei ole tarvetta. Itsekin ajattelin, että teen itse jos jaksaminen riittää ja se riitti. Olen iloinen että jaksoin tehdä.

Miten teit nuo hedelmäsoseet?
Entä liha/kala, keittämällä vai mitenkä..laitoitko mausteeksi yrttejä?

Alkuperäinen kirjoittaja ihan käsi;24870783:
Miten teit nuo hedelmäsoseet?
Entä liha/kala, keittämällä vai mitenkä..laitoitko mausteeksi yrttejä?

Mulla oli sillon blenderi ja sillä siis tein niin kauan kunnes se hajosi kovasta käytöstäni.:DJotkut ihan lusikalla "soseutin" jos oli sellainen hedelmä. :)
Yleensä juu keitin kaikki lihat ja laitoin mausteeksi vähän esim tilliä kalaruokaan tai vaikka valkopippuria. Mitä nyt ikinä sopikin mihinkin ruokaan. Kanaruokaan saatoin laittaa vähän ananasta tai banaania niin teki makean ruoan.

itse teen kasvis- ja lihasoseet, hedelmäsoseet kaupasta. meillä syödään pari kertaa viikossa kalaa ja senkin ostan purkin muodossa. puolikas peruna sinne joukkoon, ni tulee masu täyteen :) kyllä se palkitsee kun itse duunaa soseet, tietää tasan tarkkaan mitä niissä on. kannatan!