Paljonko hcg-arvo plussaneilla pp14?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Olen kirjoitellut tuolla luovutettu munasoluhoito-pinossa, mutta ajattelin täältäkin kysellä, paljonko yleensä on ollut teillä ivf-hoidon käyneillä plussanneilla kahden viikon päästä alkion siirrosta?

Jotenkin elin vielä vähän aikaa sitten siinä luulossa, että ei ole muita vaihtoehtoja kuin ola raskaana, tai sitten ei. Mutta on näköjään kolmaskin vaihtoehto, eli tämä epätietoisuus, ja aina vaan uusissa veritesteissä ravaaminen. :o

Minulla oli pp11 eka veritesti, ja siinä hcg oli 17. Tänään oli toinen testi, ja nyt hcg oli jo 64. Seuraava testi on 4.9.

Voiko tästä hitaasta hcg:n nousemisesta yleensä päätellä mihinkään suuntaan, eli että voisiko vaikka olla kysymyksessä ns. biokemiallinen raskaus, tms. "epänormaali tila", vai voiko mitenkään olla kyseessä ihan "oikea" raskaus, kun hcg on vielä näinkin matalalla?

Tiedän etten tätä kautta kyselemällä saa oikeaa vastausta, koska sen kertoo ainoastaan aika. Mutta haluaisin edes lukea erilaisia kokemuksia asiasta, niin hyviä kuin huonojakin. Ensikertalaisena lapsettomuushoidoissa kaikki on minulle uutta, ja tällainen epätietoisuus tuntuu suorastaan kiduttavalta. :(

Huh, onneksi vapaa viikonloppu edessä, ja laatuaikaa kullan kanssa, täytyisi edes jotenkin yrittää rentoutua edes vähän. =)

Terppa! Tiedän mitä tuntoja käyt nyt läpi... epävarmuutta ja silti toivoa! Eli mulla oli ensimmäisen IVF-hoidon jälkeen pp13 hcg-arvo 45,5. Siitä edelleen pp17 329,9 ja pp19 814,9. Arvoni oli koko ajan hoitajan mielestä liian alhaisia normaaliin raskauteen verraten, mutta arvot kuitenkin nousi koko ajan. Ja pääsinkin sitten varhaisultraan rv 6+1, koska minulla oli ollut ruskeaa tuhruilua jo pp11 alkaen. Eli epäilyjä oli, että olisiko kohdunulkoinen raskaus. Ultrassa kuitenkin varmistui, että on kohdunsisäinen raskaus (löytyi ruskuaispussi) muttei sykettä. Ja taas viikon päästä uudelleen ultraan, jolloin löytyi pienen pieni sikiökaiku, muttei edelleenkään sitä sykettä (rv7+1). Vielä viikko odoteltiin, josko ihme tapahtuisi, ja syke löytyisi. Muttei sitä löytynyt silloinkaan ja jouduin lääkkeelliseen keskeytykseen.

Toivoahan teillä vielä on, raskaanahan sinä olet. Entäs jos kiinnittyminen on tapahtunut myöhempään? Nämä kuitenkin on niin yksilöllisiä nämä hiikatin arvot, pääasia että nousee tasaisesti (tuplaantuu noin joka toinen päivä).
Voimia sekä sinulle että miehellesi :hug:

mulla pp16 testi ja hcg arvo oli silloin 471.
nyt häämöttä rv17...
mäkin sain vaan silloin tietää ton arvon ja sitten et oon raskaana, mutta täältä ja muualta etsin epätoivoisesti tietoa et minkä viitearvon sisällä sen pitäisi olla...
luota vain että kaikki hyvin, pelätä ja surra voi sittenkin jos asiat eivät sujun toivotulla tavalla, helpompi sanoa kuin toteuttaa, tiedän sen.. :hug:

Suzyanne -

Poikkeus/Hiilesmaa/Tiitinen seurasivat 774 koeputkisiirtoa lapikaynytta naista ja sita voidaanko hcg-arvoilla ennustaa raskauden jatkuvuuden todennakoisyytta. Heidan paatelmansa oli, etta kylla voidaan ja 12 pp hcg-arvo oli keskimaarin 126 niissa raskauksissa, jotka jatkuivat ja 31 niissa, jotka paatyivat erittain varhaiseen keskenmenoon. He pitivat arvoa 76 minimaismaarana pp 12. Poikkeuksia tietysti aina on ja pidetaan kaikki kovasti peukkuja, etta sina kuulut niihin poikkeuksiin!

Watrossi

Hei!

Omia kokemuksiani tästä:

Ensimmäisessä raskaudessa (IVF:n tuoresiirto) pp 14 arvo oli 1140 muistaakseni. Silloin en edes tiennyt mikä arvo oli, varmaan olisin panikoinut kohdunulkoisen pelossa, jos arvon olisin tiennyt. Tästä raskaudesta syntyi terve poika rv 42+0.

Nyt on toinen raskaus menossa rv 5+1, myöskin IVF:n tuoresiirto kyseessä. Pp 14 arvo oli 110. No tietenkin ihan paniikissa olen, kun arvo on noinkin matala verrattuna ekaan raskauteen. Kävin uudessa verikokeessa pp 18, jolloin arvo oli 301, eli vieläkin tosi matala. Pelkään tuulimunaraskautta. Raskausoireita on jonkin verran, mutta ei päivittäin. Vuotoa ei ole ollut, eikä pahoja vatsakipujakaan. Ultraa tässä odottelen vielä 1,5 viikkoa. Henkisesti olen varautunut siihen, että tämä raskaus ei kestä.

Kiitos kaikille vastauksista, ne auttoivat paljon epätietoisuuteeni!! Kun hoitomme tehtiin ulkomailla, ja kielitaitomme on rajallinen, niin en sitten kovin paljon ole viitsinyt lääkäriltäkään kysellä. Mutta onneksi internet ja vertaistukipalstat on keksitty!!

Hyvin yksilöllisiä siis tuntuvat nuo arvot olevan, mutta siitä ei pääse yli eikä ympäri, että minun arvoni on liian matala, ja että on hyvinkin mahdollista ettei raskauteni ole normaali.

Minulla ei ole ollut minkäänlaista vuotoa missään vaiheessa, ja jonkin aikaa on ollut raskausoireita, eli kuvotuksen tunnetta ja rintojen kipeyttä ja turvotusta. Kovia kipuja ei ole ollut, pientä menkkamaista juilimista tosin.

Yhden aika pelottavankin jutun tosin hokasin tässä muutamia päiviä sitten. Oikealla puolella tuntuu joku pieni kipeä kohta, varsinkin kun käyn istumaan. Se tuntuu vähän samalta kuin munasarjakysta, samassa kohdassakin, sellainen pienenpieni vihlaisu. Munatorvia/munasarjoja minulla ei enää ole, ne on poistettu, mutta jospa sikiö/sikiöt olisivatkin kiinnittyneet sinne jonnekin munasarjan/munatorvenjäänteisiin, eli minulla olisi kohdunulkopuolinen raskaus! :o

Tiedän, että kelailen ja murehdin ihan liikaa, tuntuu että pirujen seinälle maalaamisessa olen oikea mestari. :laugh: Mutta on hirveän tuskallista ja vaikeaa vaan odottaa, kun tietää ettei kaikki ole kunnossa. Ihan kuin olisin porsas karsinassaan joulun alla, odotellen että tullaanko minua hakemaan joulukinkuksi vai ei. =)

Epävarmuus, kun ei tiedä mitä tapahtuu, voi joko äkkiä alkaa vuotamaan kovasti verta, tai sitten ei. Myös se ajatus on suorastaan kammottava, että mitä jos kohtuni vaurioituu jotenkin, ja minulta viedään ainut jäljelläoleva keino saada lapsia!! :o

Tiedän että olen ehkä liiankin pessimisti. Mutta minkäs sitä luonnolleen voi, ja toisaalta, kun ajatelee pessimistisesti, voi sitten yllättyä iloisesti, jos pessimmistiset odotukset eivät toteudukaan! :D

Yhteistyössä