V
vierailija
Vieras
Ei mitään aiempaa kokemusta kissoista mut ilmeisesti kissa jossain vaiheessa tulossa taloon. Koska edessä on pitkä yhteinen elämä, mietin sitä kuinka helppoa kissa on kouluttaa hyville tavoille, että meillä kaikilla on mukavaa yhdessä. Yleinen käsitys ilmeisesti on, että kissaa ei voi juuri kouluttaa, ja itse olen tästä vähän ihmeissäni. Kissahan on älykäs eläin. Luulisi, että samalla johdonmukaisella koulutuksella, jolla koulutetaan ihan kaikki muutkin eläimet rotista hevosiin, voisi kouluttaa myös kissanpennun esimerkiksi pysymään pois pöydältä, olemaan raapimatta kalusteita ja mitä arjen taitoja kissa nyt tarvitseekaan.
Mitkä ovat palstalaisten kokemukset kissojen kouluttamisesta? Ainoat kouluttamisvinkit joita olen kuullut, perustuvat rankaisemiseen, eli sumutepulolla ruiskuttamiseen jos kissa on väärässä paikassa tms. Myönteistä ehdollistamista ei juuri kukaan näytä käyttäneen kissan kouluttamisessa, vaikka sehän on kaikkien muiden eläinten kouluttamisen perusta. Onko näin, ettei se vaan toimi kissalla kovin tehokkaasti?
Mitkä ovat palstalaisten kokemukset kissojen kouluttamisesta? Ainoat kouluttamisvinkit joita olen kuullut, perustuvat rankaisemiseen, eli sumutepulolla ruiskuttamiseen jos kissa on väärässä paikassa tms. Myönteistä ehdollistamista ei juuri kukaan näytä käyttäneen kissan kouluttamisessa, vaikka sehän on kaikkien muiden eläinten kouluttamisen perusta. Onko näin, ettei se vaan toimi kissalla kovin tehokkaasti?