Paljonko max maksaisit vuokra-asunnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tilanne on nyt tämä että olen eroamassa avopuolisosta. Asumme vuokralla ja mietin että jäänkö lapsen kanssa nykyiseen asuntoon (90neliötä). Asunto on kiva, tykkään avarasta tilasta mitä täällä on ja parvekkeesta, lisäksi plussaa pyörävarastosta. Mutta onko vuokra yksin maksettavana liikaa? Kuukaudessa vuokra on 1020e plus sähkö ja vesi (veden laskuttavat kerran vuodessa käytön mukaan).

Olen toki katsonut vaihtoehtoja, olisi tarjolla kiva kolmio (-parveke, kylpyhuone 90luvulta joten aika ahdas ja tyylillisesti vanha ja ei ole pyörävarastoa), mutta vuokra 140e vähemmän kuin tässä neliössä. Ja siihen toki vesimaksu (15e/hlö/kk) ja sähkö päälle. Kolmio on on 25 vuotta vanhemmassa talossa kuin tämä neliö, joten näkyyköhän tämä esim sähkölaskussa??

Molemmissa asunnoissa on puolensa. Lähinnä tuo vuokra kauhistuttaa. Bruttopalkkani on 2500e/kk +lisät (vaihtelee 20e - 300e välillä/kk).

Asumme siis kaupungissa, kyse ei kuitenkaan mistään isosta kaupungista.

Mitä olisitte itse valmiita maksamaan vuokra-asunnosta? Mä oon niin umpikujassa, ku en tiedä kumpi vaihtoehto on fiksumpi.

Varo, jos 30–40 prosenttia tuloista menee asumiseen

Tähän asti muun muassa pankeista on neuvottu, etteivät vuokra-, asuntolaina- tai yhtiövastikekulut saisi viedä kovin paljon yli 25 prosenttia perheen käytettävissä olevista tuloista.

On 2011 ja vanha juttu, mutta mielestäni on pitkään ollut 30-40 % rajasuositus.
Mielestäni on liian kova vuokra. Ja tuohon peruskulut päälle. Asunto on iso kahdelle.
Toisaalta esim. Helsingin yksiötkin taitavat maksaa suht. normialueilta jo 900-1000 e /kk:ssa.

Varo, jos 30–40 prosenttia tuloista menee asumiseen

Tähän asti muun muassa pankeista on neuvottu, etteivät vuokra-, asuntolaina- tai yhtiövastikekulut saisi viedä kovin paljon yli 25 prosenttia perheen käytettävissä olevista tuloista.

On 2011 ja vanha juttu, mutta mielestäni on pitkään ollut 30-40 % rajasuositus.
Mielestäni on liian kova vuokra. Ja tuohon peruskulut päälle. Asunto on iso kahdelle.
Toisaalta esim. Helsingin yksiötkin taitavat maksaa suht. normialueilta jo 900-1000 e /kk:ssa.

Niin, toki ois hyvä jos asunto olisi halvempi mut en kuitenkaan mihkään läävään halua asumaan lapsen kanssa tai ihan pelottavimmalle alueelle. Tiedän kyllä että pärjään kumman tahansa vuokramäärän kanssa, mutta onko ihan hulluutta maksaa 1020e/kk pelkkään vuokraan? Sehän on melkein puolet mun nettopalkasta. Säästöjä on vähän, mut en toki haluaisi että ne hupenee vuokran vuoksi. Ja ikäiselleni säästämäni määrä on pieni.

Niin, toki ois hyvä jos asunto olisi halvempi mut en kuitenkaan mihkään läävään halua asumaan lapsen kanssa tai ihan pelottavimmalle alueelle. Tiedän kyllä että pärjään kumman tahansa vuokramäärän kanssa, mutta onko ihan hulluutta maksaa 1020e/kk pelkkään vuokraan? Sehän on melkein puolet mun nettopalkasta. Säästöjä on vähän, mut en toki haluaisi että ne hupenee vuokran vuoksi. Ja ikäiselleni säästämäni määrä on pieni.

Jää asumaan nykyiseen asuntoon eikä sitä erotessa jaksa muutenkaan kaipaa lisää muutoksia elämään.
Lapsikin varmaan tykkää jäädä omaan kotiin.
Seuraa talousasioita, kirjoita vähän ylös paperille ja seuraa budjettia. Voithan vaihtaa asuntoa myöhemmin, jos ei oikein onnistu.

Mikäli se suinkin olisi mahdollista, ostaisin kyllä oman asunnon. Toisena vaihtoehtona alkaisin katsella edullisempaa vuokra-asuntoa. Mitään pakkoa pikaratkaisuihin ei varmaan ole, mutta ei toisaalta ole mitään syytä tyytyä tuohonkaan. Jos tulee parempi vastaan, niin sitten tarttuu siihen mahdollisuuteen. Sen ei välttämättä tarvitse olla juuri tuo, jonka olet nyt bongannut, mutta kannattaa pitää asia mielessä.

Jos asunnossa tulisi asumaan yksi lapsi ja yksi aikuinen, 3h+k riittää oikein hyvin. 140 euroa kuukaudessa on kuitenkin 1680 euroa vuodessa. Se on aika kiva summa kun mietitään kesälomamatkaa tai maksetaan lapsen harrastuksia.

Kallein vuokra mitä ikinä olen maksanut oli 620 kuukaudessa ja se sisäli ok-talon lisäksi neljä hehtaaria maata ja saman verran merta plus rantasaunan.

En ikinä, ikinä maksaisi tonnia, en edes miehen kanssa yhdessä. Sillä rahalla saa hienosti jo oman yksiön tai kaksion jopa pankin mielestä.

Mieti vielä, vuokra yksistään melkein puolet sun palkasta. Aivan järjetön summa! Ja kun oikein ajattelet, niin tossaon teille kahdelle turhia neliöitäkin.
Itse en tod. moista summaa maksaisi. Katsoisin edullisempaa ja pienempääkin.

Yksiö tai kaksio on mielestäni liian pieni meille. Toki oma kolmio olisi jees, mutta hintaluokka pyörii siellä 170 000-200 000e nurkilla keskimäärin. Joten maksettavaa per kk olisi myös melko paljon + yhtiövastike päälle. Totta kai olen myös omistusasuntoja katellut, mutta tällä hetkellä ei ole mieluista sopivassa hintaluokassa. Lainaa en ole kysynyt, niin en tiedä saisinkokaan. Vakityö on mutta ei takaajia.

Mieti vielä, vuokra yksistään melkein puolet sun palkasta. Aivan järjetön summa! Ja kun oikein ajattelet, niin tossaon teille kahdelle turhia neliöitäkin.
Itse en tod. moista summaa maksaisi. Katsoisin edullisempaa ja pienempääkin.

Vähän kallistun kyllä kolmion suuntaan, ois sen 140e/kk halvempi. Toki se että pyörävarastoa ei ole on iso miinus, sillä ainoat kulkupelit on meillä pyörät. Ja pyörät ei oo kuitenkaan ne halvimmat markettipyörät.

Täällä moni ehdottanut että odottaa/etsiä halvempaa ja pienempää. Kolmiota pienempään en halua, sillä molemmilla oltava omat makkarit. Vuokrataso kolmioissa aika kallis joka tapauksessa. Aloin jo pakkaan, kyl me muutetaan kolmioon Lapsikin ihan innoissaan nyt on vain tultava toimeen ilman parveketta ja pyörävarastoa, ne ne isoimmat puutteet ovat.

Täällä moni ehdottanut että odottaa/etsiä halvempaa ja pienempää. Kolmiota pienempään en halua, sillä molemmilla oltava omat makkarit. Vuokrataso kolmioissa aika kallis joka tapauksessa. Aloin jo pakkaan, kyl me muutetaan kolmioon Lapsikin ihan innoissaan nyt on vain tultava toimeen ilman parveketta ja pyörävarastoa, ne ne isoimmat puutteet ovat.
Tsekkaa vielä se asunnon ostamisen mahdollisuus. Jossain 80 m2:n kolmiossa on yhtiövastike luokkaa 320 euroa kuukaudessa (4€/m2 aika tyypillinen) ja vesilaskun jälkeenkin voisi lainaa maksaa hyvin 500 eurolla kuukaudessa eikä asumiskulut nousisi siitä mitä vuokralla asuminen kustantaa.

Yhteistyössä