Paljonko palkkaa siskolle lasten hoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Eli tilanne on se, että mä joudun lähtemään huomenna klo 8 aikoihin työmatkalle ja miehellä on iltavuoroviikko eli on töissä klo 14.55-22.55. Meidän muksut (5 ja 6v) ovat normaalisti arkipäivät päiväkodissa klo 7.45-16.15, kun minulla on säännöllinen päivätyö, eikä ole sen vuoksi haettu paikkaa vuoropäiväkotiin. Nyt mun 16-vuotias siskoni tulee sitten hoitamaan muksuja, mutta emme ole mieheni kanssa päässeet yhteisymmärrykseen siitä, että paljonko siskolle pitäisi maksaa palkkaa lastenhoitamisesta. Paljonko olette sukulaisille maksaneet, jos he ovat n. viikon hoitaneet kahta alle kouluikäistä lasta.

Mä ajattelisin asian niin, että jos oletan hoitotarvetta olevan myöhemminkin, maksaisin reilusti. Ehkäpä jopa saman verran, mitä itse siitä viikosta tienaan.

Ok. No varmasti aina joskus saattaisi olla tarvetta, mutta aikas harvoin kuitenkin. Toisaalta systeri menee syksyllä lukioon, ettei kyllä ole käytettävissä kuin näin loma-aikoina hoitoavuksi. Kouluaikana nuo muksut ovat olleet miehen vanhempien luona, kun ovat jo eläkkeellä, mutta nyt ei ollut mahdollista laittaa sinne, kun appivanhemmat ovat lomareissussa.

Muista sitten, että miehesi on haettava lapset kotiin ennen kuin lähtee töihin. Alle 18-vuotias ei saa hakea lapsia vaikka olisi sukulainen. Minun siskoni 16-vuotias ei saa hakea 3-vuotiasta siskoaan pk:sta,vaikka asuvat 100 m päässä päiväkodista.

[QUOTE="vieras";28555832]Montako tuntia päivässä sisko on lapsenvahtivastuussa?[/QUOTE]

No mies lähtee töihin n. 14.30 ja tulee n. 23.20 eli tuon 9h/päivä systeri on muksujen kanssa yksin, mutta toki muksut menevät nukkumaan n. klo 20-20.30, joten sitten loppuilta on "omaa aikaa", jolloin riitää, että on paikalla, jos jompikumpi lapsista sattuu vielä heräämään. Ja systeri on meillä kyllä koko viikon ajan, kun asuu n. 300km:n päässä meiltä. Miehen mielestä pelkät matkat ja ruoka/majoitus riittäisi, mä taasen maksaisin vähintään 50-60€/pvä+matkat.

[QUOTE="vieras";28555858]Muista sitten, että miehesi on haettava lapset kotiin ennen kuin lähtee töihin. Alle 18-vuotias ei saa hakea lapsia vaikka olisi sukulainen. Minun siskoni 16-vuotias ei saa hakea 3-vuotiasta siskoaan pk:sta,vaikka asuvat 100 m päässä päiväkodista.[/QUOTE]

16v. täyttänyt saa hakea,vaikka on tuolla näkynyt nuorempiakin hakijoita max.15v.

No mies lähtee töihin n. 14.30 ja tulee n. 23.20 eli tuon 9h/päivä systeri on muksujen kanssa yksin, mutta toki muksut menevät nukkumaan n. klo 20-20.30, joten sitten loppuilta on "omaa aikaa", jolloin riitää, että on paikalla, jos jompikumpi lapsista sattuu vielä heräämään. Ja systeri on meillä kyllä koko viikon ajan, kun asuu n. 300km:n päässä meiltä. Miehen mielestä pelkät matkat ja ruoka/majoitus riittäisi, mä taasen maksaisin vähintään 50-60€/pvä+matkat.

Sulla on idiootti miehenä.

[QUOTE="vieras";28555858]Muista sitten, että miehesi on haettava lapset kotiin ennen kuin lähtee töihin. Alle 18-vuotias ei saa hakea lapsia vaikka olisi sukulainen. Minun siskoni 16-vuotias ei saa hakea 3-vuotiasta siskoaan pk:sta,vaikka asuvat 100 m päässä päiväkodista.[/QUOTE]

Tiedän toki tämän ja meidän lapsien päiväkodin johtaja on erittäin tarkka tästä. Etukäteen pitää aina kirjallisesti ilmoittaa, jos joku muu kuin vanhempi hakee lapsen. Toki jos vanhemmille sattuisi jotain, ettei kumpikaan ilmestyisi lasta sovittuna aikana hakemaan, niin sitten soittaisivat varahakijalle päiväkodista, jotka meidän tapauksessa ovat naapurit.

[QUOTE="Ehkä";28555868]20-30 e./ilta? eli 100-150 e?[/QUOTE]

Herranjestas!! En ikinä maksais lapsenvahdille noin paljoa yhdestä illasta palkkaa!! Muutaman kympin, matkat ja ruoka tietenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28555982:
50 päivältä

Tää ois siis mun mielestä matkojen lisäksi minimi, koska sisko kuitenkin lopetti just vasta peruskoulun ja ois lomaa ansainnut, mutta haluaa tulla meitä auttamaan. Kesätöihin menee myöhemmin, muttei hänellä kyllä liikaa rahaa ole, koska mun vanhemmat ovat aika pienituloisia olleet koko ikänsä.

200e-250e viikolta, ei enempää. Varsinkin jos kyse on siis viidestä arkipäivästä. Tuon ikäisistä ei ihan kauhea työ enää ole.. tietty tunnet oman siskosi parhaiten, onko hän sellainen joka tekee ja touhuaa lasten kanssa vai katsoo telkkaria ja lapset leikkivät keskenään? Vähän ehkä senkin mukaan miettisin :)

[QUOTE="Piipii";28556035]200e-250e viikolta, ei enempää. Varsinkin jos kyse on siis viidestä arkipäivästä. Tuon ikäisistä ei ihan kauhea työ enää ole.. tietty tunnet oman siskosi parhaiten, onko hän sellainen joka tekee ja touhuaa lasten kanssa vai katsoo telkkaria ja lapset leikkivät keskenään? Vähän ehkä senkin mukaan miettisin :)[/QUOTE]

No kyllä touhuaa, vie puistoon leikkimään, pelaa pelejä jne. Oon itse siis vanhin sisko ja n. 14v vanhempi kuin hän. Olen häntä aikanaan hoitanut paljon ja osittain ehkä siksikin hän haluaa hoitaa mun lapsia hyvin. Mutta tosiaan ehkä maksan ton 250 euroa ja saa mies sit seuraavalla kertaa hommata halvemman hoitajan, jos löytää.

200 euroa viidestä arkipäivästä olisi mielestäni tosi hyvin, kun työ ilmeisesti on aika kevyttä ja helppoa. Kymmenisen vuotta sitten monilla firmoilla oli jotain teinien kesätyökampanjoita, kahdesta viikosta maksettiin 250 euroa, noin esimerkkinä, eli monesti kesätöissä tuntipalkat eivät ole lähellekään samaa luokkaa kuin mitä "normaali työntekijä" saisi. Mutta ei kenenkään nyt pelkillä ruoka- ja matkakuluilla sentään tarvii töitä tehdä, vai kelpaisiko miehelle sama "palkka"? :D

Yhteistyössä