Hae Anna.fi-sivustolta

Paljonko rahaa joululahjoihin ?

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä Kiinnostunut, 14.12.2005.

1. siru Vierailija

Minulla menee n. 100 €. Tällä lahjotaan kummityttö, äiti, isä, anoppi, appi, käly ja 2 kpl mummoja. Miehen kanssa ei osteta toisillemme mitään. Onneksi meillä on suvussa ollut jo kauan tapana, ettei aikuisten tarvitse toisilleen kummoisia lahjoja ostaa. Aikuiset voivat itse hankkia tarvitsemansa, niin saa ainakin mieleistä. Ihan paketoimisen ja pakettien joulutunnelman vuoksi annetaan esim. kynttilöitä, kahvia, jotain herkkuja, joulukoristeita, lehtiä tai muuta pientä.

2. Salama Vierailija

Laskin, että lahjoihin meni tänä vuonna noin 100 euroa. Ostin avomiehelle, äidille, isälle, siskolle sekä avomiehen mummulle. Mua hirvitti jo tuokin summa, mikä johtuu kai siitä, että olen opiskelijat ja kk-tulot ovat aina alle 500 euroa.
    Onneksi oli säästössä kanssa ja nyt täytyykin elellä hillitysti seuraavat kuukaudet :)

3. murmeli Vierailija

Luulisin, että jotain 500€; en uskalla katsoa tililleni ennen uutta vuotta.

4. Oona Vierailija

mulla on mennyt 3 sisaruksen lahjoihin 30 euroa
    miehen lahjoihin 55 euroa (josta 30 OIKEESTI tarpeelliseen)
    lapsen lahjoihin periaatteessa 10 euroa kun delegoin muut lahjatoiveet muille (syöttötuoli tosin vielä pitää maksaa eli vajaa 100 euroa lisää)

äitiyslomalla olevalle opiskelijalle tekee tiukkaa mutta kun aloittaa lahjojen oston ajoissa niin ei kertarysäyksellä kaadu kaikki kulut niskaan, tänä vuonna oli pakko ostaa lahjoja jo ennen julukuuta kun mua siunattiin veromätkyillä :(

5. Muf Vierailija

Tänä vuonna on mennyt 90€, vaikka lahjan saajia on 8.

6. Äiti ulkomailta Vierailija

7. Huh Vierailija

Täytyy ihan tehdä lista, olen itekseni miettiny loppusummaa, mutten ole ""uskaltanut"" laskea ;D

Isälle lumikengät ja otsalamppu yht. 170 euroa
    Äidille tuoksu, kaulahuivi ja lapaset, marimekon laukku 160e
    vanhemmille yhteinen pentikin poro 32 e
    siskolle kalenteri, käsilaukku ja kello+koru -setti yht. 123e
    siskon tytölle, kummitytölle bratz+bratz-studio+ bratz ""tilpehööriä""+bratz-tuoli + kännykkä, yht. n. 206e
    siskon toiselle tytölle leluja 78 eurolla
    toiselle siskolle ja hänen miehelle lahjoja n. 200eurolla
    hoitotädille pieni muisto 48e

Eli noin 1100 euroa. Omalle kotiväelle ei ""onneksi"" osteta mitään, koska lähdemme 2 viikoksi ulkomaille joulun viettoon.

8. Joulu yksin Vierailija

0€. Eipä ole ketään kenelle lahjoja ostaisi.

9. opiskelija Vierailija

Noin 100 e. Mutta osa lahjoista ostettu jo kauan ennen joulua...joten ei kerralla mennyt noin suurta summaa. Lahjojen saajia on 5.

10. Konkka Vierailija

Huh! Sain luottokorttierittelyjen mukaan menemään 600 € + käteisellä aikakin 200 €.

Nyt pitäis vielä pitää Uuden Vuoden bileet ja raketteihinkin on mennyt jo 40 € + juomat ja ruuat tulee vielä päälle.

Hikeä pukkaa maksun aikaan...

11. En kyllä tajua tätä lahja hömpötystä.
    Meillä ostetaan ympäri vuoden sitä, mitä tarvitaan.
    Joulu on lasten juhla ja tällä periaatteella ostan kahdelle lapsenlapselleni lahjat, en vaan vielä ole keksinyt mitä.
    Minä en tarvitse mitään sellaista, mitä yleensä ostetaan joululahjaksi.
    Kynttilöitä ja niiden jalkoja on vaikka myydä asti.
    Vaatteet ostan aivan itse, koska tiedän oman makuni.
    Koriste esineitä en valitettavasti arvosta, ne ovat vaan pölyn kerääjiä.
    Uuden sängyn haluaisin, mutta sitä tuskin kukaan minulle pystyy ostamaan, joten ei tarvi edes miettiä mitään lahjaa.
    Olemmekin sopineet aikuisten kesken, että toisiamme emme lahjo.
    Ostakoon jokainen itselleen sitä, mitä oikeasti haluavat.
    Syömme hyvin (10 henkilöä) ja vietämme joulupäivän yhdessä.
    Muuten olemme miehen kanssa kahdestaan ja lueskelemme ja ulkoilemme.
    Toivottavasti ilmat suosivat.
    Eipä ole minkäänlaista stressiä joulun takia.

12. pömpsis Vierailija

Jaa-a, pitänee ihan laskea, mitä maksaa tähän mennessä:

Mies 70e
    Mummo ja pappa 100e
    Anoppi ja appi 110e
    Omat lapset 3 kpl 280e
    Kummilapset 2 kpl 70e
    Oma mummo 40e
    Miehen mummo 50e
    Miehen sisarukset lapsineen ( 5 sisarusta, 7 lasta)100e (onneksi esim. leluja voi kierrättää, jos omat on kasvaneet jo "ohi")

Eli tällä hetkellä 820e, huh. Joitain makeisia ja kukkia pitäisi laittaa... Kyllä euroaikaan on joulukin kalliimpi.

13. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Tyttäreni vajaa 3-v tyttö saa minikeittiön hinta 49€
    Mammalle, mieheni äidille ehkä kukkanen samoin kun vanhimmalle siskolleni.
    Nuoremmalle tyttärelle on vielä hakusessa mutta haluaisi Harry Botterin dvd.
    Pojalle magneetteja ja ehkä joku kirja.
    Naapurin lapset saavat kirjailun taulun jonka teen itse, olen siellä tosi paljon ja lapsista on tullut tosi tuttuja. Eikä rahaakaan mene kun kaikki tarvittava löytyy kotoa.
    Kummipoika saa suojelusenkelitaulun, hänelle ei leluja osteta meinaan siellä on kyllä sellainen lelujen ostaja, että tupa on niitä jo aivan täynnä, poika reilut 2-vuotias.
    Vanhimmalle tyttärelle on vielä hakusessa kun ei oikein tiedä mitä 22-vuotiaalle ostaisi. On tulossa ulkomailta jouluna käymään kotona uuden miesystävänsä kanssa.

Siinä kyllä on ihan tarpeeksi meille, onneksi ei tarvitse ostaa siskojen lapsille mitään. Meilä vain mies tienaa, ite olen sairaspäivärahalla. Sitä rahaa ei kyllä hirveesti ole käytettävissä.

14. Vilma83 Vierailija

Minulla on lahjoihin mennyt rahaa jo yli 100€ ja vielä menee ainakin 60€.
    Ja lahjoja olen ostanut vain miehelleni ja äidille.
    Mies ostaa yleensä vanhemmilleen lahjat itse. Minä kyllä yleensä sanon mitä ostetaan ja olen makutuomarina.

15. ch star Vierailija

Olen ostanut vasta 4 pientä lahjaa ja niihin menny ehkä 20e.Lahjoja saa mieheni,vanhempani,kaikki 4 isovanhempaa,kummityttöni,yksi serkuistani,ulkomaan ystäväni sekä karvaiset lapsemme kissa ja koira.Lisäksi satsaan mieheni vanhempien lahjaan jotenkin,vielä ei tiedetä mitä niille hommataan.Luulisin että rahaa palaa viime vuoden malliin n.150e.Opiskelijalle sopiva summa.Lisäksi kun rahaa kuluu vielä jouluruokiin...

16. söhhääjä Vierailija

Miehen lahjaan menee ehkä n. 150-200e
    Äidille ja isälle, yhteensä 100e
    Siskolle, 50-60e
    Kolmelle kummilapselle yhteensä n.90-100e

Yhteensä: 390-460e (järkyttävän paljon kyllä kun ajattelee mun budjettia...)

17. mutta menköön Vierailija

Liikaa menee, kuten joka vuosi joululahjoihin. Saajina on lapsia 4 kpl ja aikuisia 3 kpl.
    Lapsille noin 50-70 euron edestä kullekin pienille leluja ja isommille lapsille dvd-elokuva tai cd-levy + kirja. Äidille ja isoäidille tuoksut noin 50 euroa/kpl, miehelle merkkineule, nahkavyö, pyjama = reippasti yli 100 euroa. Yhteenlaskettuna edes 500 euroa ei riitä, vaan rahaa tulee menemään noin 600, koska jotain pientä lisälahjaa tulee aina ostettua.

18. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Vasta on noin 8 € mennyt yhteen lahjaan, jos ei oleta huomioon että siirryimme juuri digiaikaan, joten ne ovat koko perheen joulujahjoja. Ei juurikaan mahdollista ostella muita lahjoja tänä vuonna muutama pitäisi vielä ostaa eli 3 kpl ja ne yritän saaja alle 20 eurolla, jos mahdollista.

19. Parka Vierailija

30 €. Joulukortteihin 0 €

20. huokauss Vierailija

Lapsille ja ukolleni yhteensän. 200 e. Minä en anopille ja apelle osta kuin vaan 20 e lahjan. Mitä niille yli satasen lahjaa ostamaan, ihan kuin ois mielistelyä.

21. seurustelija Vierailija

Joillain on hyvät välit jopa appivanhempiin...

22. Joulutonttu -78 Vierailija

Olen kyllä sitä mieltä että ei lapsella voi olla koskaan liikaa leluja,varsinkin kun leluissa on myös paljon opettavaisia leluja.Muistia kehittäviä,kirjaimia opettavia,numeroita opettavia,värejä,muotoja,erillaisiä ääniä ym.ym. Ja jos niitä ei tarvitse vielä itse ostaa eikä niihin rahaa laittaa.Minä ainakin olisin vain tyytyväinen jos olisi joku joka ostelisi paljon leluja ja lahjoja.Eihän ketään voi kieltää ostamasta jos haluaa ostaa.
    Olisiko se kateutta jos tuntee että jollakin 2-vuotiaalla on tupa täynnä leluja.???
    Kaikki lapset kautta maailman rakastavat leluja ja niitä jouluna odottavat ja toivovat.

23. Iinuli Vierailija

Ei sen tarvi kateutta olla. Mielestäni liika on aina liikaa. Tiedän perheen jossa isovanhemmat (melko varakkaita) menivät iha sekaisin lastenlasten syntymästä. Siis positiivisessa mielessä;) He ostivat ihan kaiken mahdollisen juuri tyylillä "tupa täyteen". Kun lapsi saa yli 30 lelupakettia aattona, nähdään sekin ihme, että ne lakkaavat kiinnostamasta: Paperi auki, vilkaisu ja seuraavan kimppuun.
    Siinä kärsii lahjan saamisen ja -antamisen idea, ehkä myös se ilo siitä ainutkertaisesta hetkestä kun saa jonkun tietyn jutun, mitä on kovasti toivonut. Jokainen toivottavasti muistaa tällaisia hetkiä lapsuudestaan.

Varmasti jokaisen lapsen toivelistaan kuuluu muutama "kova" paketti, toivottavasti nämä toiveet ainakin osin täyttyvät. Mielestäni on kuitenkin turhaa opettaa ketään ylenpalttiseen törsäys- tuhlaus- ja haalimishuumaan, Ilo on varmaan yhtä suuri vähemmälläkin kuluttamisella. Ja voimme varmaan uskoa, että siihen tuvan täyteen mahtuu muitakin kuin opettavia leluja.

Omiin paketteihin livahti tänä vuonna toivomuksien mukaan kirjoja, vaatteita (kyllä, joku toivoi myös pehmeää pakettia!) sekä pari leluakin.
    Toivottavasti kelpaavat.

24. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Kummipoikani äiti viestitteli, että ei niissä muissakaan paketeissa kaikissa leluja toki ole. Löytyy pussilakanasettiä ja yöasuja ym....
    En todellakaan tiedä mitä leluja hänelle enään osaa ostaa kun niitä on niin paljon jo. Ehkä sitten joku auto.
    Pohjoisesta ostin kesällä jo poro t-paidan niin voishan siihen jonku näköisen auton ostaakkin. Tai joku pikkuautopaketti.

25. jannana Vierailija

Meillä menee rahaa myös aikapaljon, pojan (5v.) mönkijään 700 euroa ja sitten siihen viellä päälle kypärä ja pari muuta pientä lahjaa.
    Miehen lahjaan menee 200.
    Sitten on viellä kummilapsi ja siskon kaksi muuta lasta joille pitäisi keksiä jotain. Ja tietysti pakolliset vanhemmat ja anoppi ja appiukko ja mummot.
    Eli kyllä sitä rahaa palaa...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri