Hae Anna.fi-sivustolta

Paljonko saatte?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Kohta eläkeläinen, 21.01.2010.

1. lettu Vierailija

Menishän tuossa parikin viinipulloa kun niin harvoin tapaa.

2. lettu Vierailija

3. lettu Vierailija

4. Voi, kun me muut ei olla kovinkaan alkoholin perään.

5. kaljaan menevä Vierailija

Minä juon siskoni kanssa "huuperinkaljaa" , se on halpaa, eikä tule humalaan.

6. varokaa mummot Vierailija

Jos vettä juotte liikaa se menee aivoihin, aivot turpoavat ja kuolo korjaa. Yhteiskunnalle on toki paras kun vanhat kupsahtaisivat heti kuusikymppisinä, mikä säästö kaikessa.
    Olen ikäni käyttänyt työterveyshuollon palveluja ja nyt sitten terveyskeskusta. Piti mennä vuositarkastukseen, tai siis halusin.
    Virtsanäytepurkki kouraan, mukana toki ohjeet. Pese, pissi, pissi purkkiin, pissi loput pönttöön, laita putkilo purkin neulaan, heiluta näyteputkiloa ainakin kahdeksan kertaa, heitä loppu pissi pois.
    Kuka nyt kusta jää säilömään, jo on aikoihin eletty.
    Mietin kuinka joku vanhus homman hoitaa, kotona ilman apua. Nythän saattohoitokin hoituu somasti omassa kodissa?
    Kaikki asiat pitää kohta hoitaa ihan itse, ainoa asia joka palkan edestä tehdään on avosydänleikkaus ja jumbojetin ohjaus.
    Vain, koska nämä ammatit ovat arvostettuja ja niistä maksetaan kunnon palkka.
    Lentokentilläkin virkaatekevät istuvat tyhjän panttina ja kaikki pitää hoitaa itse, että pääsee koneeseen.
    Siinä sitä jonotellaan ja odotellaan kun mummot ja papat hiki hatussa näppäilevät itsensä koneeseen, ihmiset jotka eivät ole laitteisiin tottuneet ovat onnettomia.

7. vesikuurille Vierailija

Kun mummot ja paapat juo vettä liikaa niin Suomen valtio pääsee eroon eläkepommista!?
    Lehdet huutaa miten Suomessa väki vanhenee ja rahat loppuu. Miksi sitten otetaan vielä ulkomailta porukkaa tänne köyhtyvään Suomeen? En ymmärrä.:eek:

8. näin se on Vierailija

Hoitamaan vanhuksia pienellä palkalla kun suomalaisille ei kelpaa pieni palkka. Onhan se hyvä kun joku hoitaa ja siivoaa. Ovat vieläpä ahkeria ja hyviä työntekijöitä. Mutta paremmat olot täällä on kun köyhässä sotamaassa. Virolaisiakin tulee tänne paremman palkan perässä kuin venäläisiäkin. Sitten vielä joku Immonen lässyttää ja uhoaa, että kansainvälisyys pois Suomesta, hävetä saa. Toivottavasti Soini ottaa puolueensa jäsenen tiukkaan puhutteluun.
    Voi voi kukahan ne tytöt sitten tulevaisuudessa tekee. Ei suomalainen nuoriso ole samanlainen kun 50-70 luvulla. Nykynuori ei ole oppinut tekemään työtä.
    Ei ole vaadittu.
    Suomi on jo kansainvälistynyt niin laajasti ja vahvasti, että Immosen haaveet valuvat totisesti hukkaan.

9. kikkelberg Vierailija

No, enpä ole kylläkään nähnyt noita mamuja vanhuksia hoitamassa, varsinkaan mustia mamuja. Kyllä nuoriso siivoushommiakin tekee. Mun tytär siivoaa korkeakouluopiskelun ohessa, niin ei tarvinnu mitään opintolainaa ottaa. Kun ei ole nirso, ei haittaa vaikka on oksennuksia silloin tällöin ja kusenu ohi pöntön joku. Viikonloppuna saapi enemmän palkkaa kuin arkena. Että jos ei työtä saa, niin on nirso, siivoustöitä on pilvin pimein avoimina.
    Varsinkin nuo naiset on kovia sotkemaan vessoja, on työnnetty sukkahousuja pönttöön ja papereita heitelty lattioille, limaoksennuksiakin on välillä, luin tämän Iltalehdestä. Miehet on siistimpiä noissa ravintoloiden vessoissa.

10. kikkelberg Vierailija

No, enpä ole kylläkään nähnyt noita mamuja vanhuksia hoitamassa, varsinkaan mustia mamuja. Kyllä nuoriso siivoushommiakin tekee. Mun tytär siivoaa korkeakouluopiskelun ohessa, niin ei tarvinnu mitään opintolainaa ottaa. Kun ei ole nirso, ei haittaa vaikka on oksennuksia silloin tällöin ja kusenu ohi pöntön joku. Viikonloppuna saapi enemmän palkkaa kuin arkena. Että jos ei työtä saa, niin on nirso, siivoustöitä on pilvin pimein avoimina.
    Varsinkin nuo naiset on kovia sotkemaan vessoja, on työnnetty sukkahousuja pönttöön ja papereita heitelty lattioille, limaoksennuksiakin on välillä, luin tämän Iltalehdestä. Miehet on siistimpiä noissa ravintoloiden vessoissa.

11. kikkelberg Vierailija

12. öööä Vierailija

13. öööä Vierailija

Sori, tuo lähetysnappi jumitti. Meni se asia sentään läpi moneen kertaan. Ja siitä vielä, että tytär on oikein nätti vielä, että ei ole mikään pullukka Ronski-Reetta, joiksi siivoojat mielletään.

14. Kokemus Vierailija

Eläkkeeni on 2000€ netto.
    Sillä ei Suomessa pärjää muuten kuin kituuttaen, joten muutin Unkariin.
    Täällä asumis yms.kulut kokonaisuudessaan 500€, joilla elää herroiksi.
    Kaunis maa, ystävälliset ihmiset ja upea ilmasto, suosittelen.

15. mansikan poimija Vierailija

Minä en lähtisi vieraaseen maahan, jos en osaa maan kieltä täydellisesti. Toki kulttuuriin voi maassa tutustua ja hyvänpäivän tuttujakin saada, mutta siinä se.
    Nuorena tutustuu ihmisiin ja voi luoda suhteita, mutta vanhempana se on hankalaa.
    Itselleni nyt eläkkeelle jäätyäni perhesuhteet ja muutama hyvä ystävä ovat nyt kultaakin kalliimpia, niitä ei missään vieraassa maassa mikään voi korvata.
    Harrastusten kautta olen tutustunut kyllä ihmisiin, mutta ne ovat hyvin pinnallisia tuttavuuksia. Pitkä työura toi työkavereita, joista jäi pari läheistä tuttavuutta elämään.

Vaikka olen nyt ihan hyvässä kunnossa, iän myötä tulee ehkä vaivoja ja tarvitsee hoitoa, miksi jättäisin kotimaan, johon olen ikäni veroni maksanut. Olisi kamalaa myydä oma asunto ja lähteä tyhjän päälle. Kenellä tavallisella eläkeläisellä on varaa kahteen omistusasuntoon? Ei ainakaan minulla.
    Enkä usko että paikallinen väki katso lämpimästi ulkomaalaiseen, joka tahtoo poimia rusinat pullasta.

Olisin mustalaisen asemassa ja siihen en hevin lähde, vaikka muutamia euroja säästäisin.

Näillä ökymannekiineilla on aivan toinen tilanne kuin köyhällä eläkeläisellä.
    Heillä on asunnot Suomessa huviloineen ja kirjat siirretään toiseen maahan näin saadaan maksimaalinen etu lypsettyä synnyinmaasta.

Eräs NALLE omistaa kartanon Suomessa, voi vapaasti metsästellä Suomessa sydämen kyllyydestä, vaikka kirjat olisikin lahden toisella puolella. No hän onkin aikamoinen keplottelija ja poikansa vetää pokeripöydissä voittoja isin malliin.

Pojasta polvi parempi sanoo vanha suomalainen sanaparsi. Niin hyvässä kuin pahassa.

16. suhteellista Vierailija

Mulla on vuokra vaan alle viissataa. Tuolla summalla eläisin ruhtinaallisesti täällä pikkukaupungissa, mutta Suomessa.

17. Kokemus Vierailija

Samoin suosittelen niin Espanjaa kuin Portugaliakin.
    Kesä Suomessa, muu aika maailmalla:)

18. ei halpa Vierailija

Ei Espanja mikään halpa maa ole ja tuskin Portugalikaan. Eläkkeen verotus vaikuttaa suureläkkeen saajiin, parin tonnin eläkkeessä se on hyttysen paska.
    Voihan Suomessakin asua melkein ilmaiseksi jossain takahikiällä ja monissa kaupungeissa myydään kerrostaloasuntoja muutamalla tonnilla. Jostain saa purkukämppiä ilmaiseksi.

19. Totta on Vierailija

Portugalissa eläkkeiden verottomuus koskee ainoastaan yksityisen puolen eläkkeitä.

20. verottomuus loppuu Vierailija

v 2017 alkaen.

21. Realisti Vierailija

Nettoeläke 1200€ ja pärjään erinomaisesti Espanjassa.
    Hyvä sää, huokeat elinkustannukset, mukavat ihmiset plussana.
    Ja säästönkin jää joka kuukausi vähintään 500€.

Kesät Suomessa omalla mökillä, muutoin Espanjassa ja muualla maailmalla.

22. oma maa mansikka Vierailija

Minä olen elämäni aikana kiertänyt maailmaa ihan riittävästi, ei tulisi pieneen mieleenkään asua eläkepäivillään missään muualla kuin kotoSuomessa. Nettoeläke 2850€/kk. Neljä vuodenaikaa, kaikki ystävät ja rakkaat 50 km säteellä + sadan neliön kakkosasunto ison järven rannalla, kaksio keskellä Helsinkiä talvikämppänä, vajaa vuoden vanha auto alla. Säästöön jää lähes 800€ kk. Ei ole koskaan tarvinnut syödä huonosti eikä pihdata rahan kanssa, kaiken mitä olen halunnut, olen ostanut itse tienaamillani rahoilla.

23. olen nähnyt Vierailija

Tummaihoisia paljonkin opiskelee sairaanhoitajiksi & lähihoitajiksi. Myös työskentelevät vanhusten parissa hyvin paljon, ainakin pääkaupunkiseudulla. Tiedän, koska itse olen hoitoalalla ja teen keikkaa muutamiin paikkoihin.

24. Tiuku Vierailija

http://www.kela.fi/maara_elaketulo-ja-verotaulukko
    Tuolta voi tarkastaa pienimpien eläkkeiden määrät ja mihin saa lisää... laskujen pohjana on Työeläke johon voi taulukon mukaan saada: Kansaneläkettä jopa Takuueläkettä.

1.8.2015 riittäväksi eläkkeeksi katsotaan bruttona 1319,71€/kk. Jos tuon ansatsisi työtulona siitä olisi veron osuus -7 % Eläkkeenä siitä maksetaan veroa -12,5 %.
    Asumisessa omavastuu 1000€/kk tuloilla on 350 €/kk.
    http://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki_maara-ja-verotus

Lääkekatto on 612,62 euroa kalenterivuodessa eli 51,05 €/kk ja sama omavastuu hankita/ostos kertaa nähden kuin muillakin eli 65 %. http://www.kela.fi/laakkeet_laakekatto

Jos eläke on tuon 1000 €/kk elämä maksaa:
    350 € / asuminen + taloussähkölasku (toimeentulotukeen se maksetaan lisäksi)
    lääkkeet 51,05€/kk + perusomavastuu joka on 2015 http://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset 65 % halvimman lääkkeen hinnasta.

Maksat siis korotettua veroa + 5 % ennen oli vanhanpojan ja vanhapiian vero se oli 3-6 % korkeampi Vanhanpojan vero tuli voimaan 1935 lailla 392/1935 ja se poistui vuonna 1975 henkilöverotuksen kokonaisuudistuksen yhteydessä
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhanpojan_ja_vanhanpiian_vero
    Verotuksella syrjiminen jatkuu nyt enää eläkeläisenä.

Sitä vastoi LESKENELÄKKEELÄ palkitaan yhä avioliitossa olleita.
    Työsuhteista riippuen voi joutua kylläkin elämään pelkällä Takuueläkkeellä; peräkamari lapset, jotka joutuivat jäämää vanhempiensa turvaksi jne.

Minulla eläke; ansaittu palkkatyöllä viidellä eri työnantajalla 32 työvuotta bruttona 1390€/kk nettona 1135 €/kk eli ilman kirkollisveroa maksan 13 % veroa ja kirkosta erosin veron vuoksi.

Menot ovat:
    Ruoka 20 %
    Asuminen 23 %
    Ihan oikeasti pakko säästö 35,5 % (vahinko remonttiin minulla ei ole vakuutuksia)
    Sähkö, netti ja puhelin 5 %
    14,5 % jää: lääkäri, hammaslääkäri, lääkkeiden omavastuu, vaate, viihde, sosiaaliset suhteet, matkat, vakuutus, media lehdet

Riippuu siitä miten on elänyt kuinka tulee toimeen, jos läheiset ovat oppineet käyttämään hyväkseen sinua maksattamaan menojaan sinulla tai saamaan lahjoja/tuliaisia tavatessa "tulee pää vetäjän käteen" :confused:

25. Tuju Vierailija

Tuohon voi opetella:
    Avaa toinen pankkitili ja siirrä sinne 50% nettotulostasi lopulla sitten elät.
    Ehdit säästää itsellesi hätävaraa ja oppia tulemaan toimeen tulevilla tuloillasi.
    TV sarja Kukkaron Herraksi kertoi karua kieltä siitä miten vaikeaa on onnistua. Pappi joka joutui elämään toimeentulotuella 484 €/kk meni jo toisella viikolla syömään kunnolla ja totesi ettei tule toimeen. Hänen tulonsa muuttuivat eniten -86 % siis näistä koekaniineista.

Ota käyttöön
    MOTTO:
    "Älä hanki kaikkea mitä tarvitset,
    vain sen mitä ilman et voi elää."
    Lohduksi:
    "Ihmiset käyttävät rahoja,
    joita heillä ei ole,
    hankkiakseen tavaroita
    joille heillä ei ole käyttöä
    tehdäkseen vaikutuksen
    ihmisiin joita eivät voi sietää"

26. Tuo nyt päde läheskään kaikkien kohdalla. Ei kyllä kuuna valkeana ole tullut mieleen, että hankin tavaroita tehdäkseni vaikutuksen johon kuhun toiseen ihmiseen. Ihan hullu ajatuskin. Kuka ihminen, jota et voi sietää on katsomassa vaikkapa sinun uutta viimosen päälle koneistettua keittiötäsi. Tai mitä vempeleitä tahansa esim. naapurille näytiksi. Olisipa se hölmöä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri