Hae Anna.fi-sivustolta

Paljonko saatte?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Kohta eläkeläinen, 21.01.2010.

1. Jotkut ne ei osaa suhteuttaa putoavaa tulotasoaan kun jäävät eläkkeelle. Sen takia ne velkaantuvat tai sitten ovat maailman tappiin asti töissä, kun ei voi jäädä eläkkeelle, koska tulot putoavat niin paljon. Minäkään en osta mitään tarpeetonta ja kallista, vaikka ois varaakin. Uuden auton arvo putoaa jo muutaman vuoden kuluttua, niin aivan sama, vaikka ajelen vanhalla rotiskolla, pääasia, että päästöt on sallitun rajoissa. Merkkivaatteilla ja laukuilla en viittis edes kuljeskella, vaikka mikään ruma en olekaan. Joillakin säkki näyttää hyvältä päällä, joillakin taas ei.

2. Tarkenna Vierailija

Itselläni tulot laskivat vajaat 100€/kk. Ei sitä isoksi pudotukseksi voi sanoa.
    ketä ovat nämä ... jotkut.. jotka velkaantuvat tai ovat töissä maailman tappiin asti?
    Mistä sinä tiedät, että joku asia on jollekin toiselle tarpeeton tai liian kallis?
    Annatko muutaman esimerkin.

Kukaan itseään kunnoittava ei aja rotiskolla, johan se nyt on liikenneturvariski niin itselle kuin kanssaliikkujillekin.

3. Lukija tarkentaa Vierailija

Varmasti vakuutusyhtiön maksama tulo, siis eläke kun jäit eläkkeelle on sinullakin pudonnut enemmän kun 100e. Jos lasketaan vain palkasta laskettu eläke. Niinkuin meillä suurimmalla osalla näin. Muut tulot ovat asia erikseen. 2500e B palkkatulokin jää n.1000e
    pienemmäksi, riippuu tietysti verotuksesta, mutta yleensä eläkeläisen verotus on normaalia palkkatuloa suurempi.

Jos ihminen jää pienelle eläkkeellee voi hyvinkin velkaa kertyä jos yrittää sinnitellä yksin vaikkapa omakotitalon -ja automenojen kanssa. Voi olla avioero tms. Silloin ei autoa vaihdella joka vuosi, eikä joka toinen. On ajettava vanhemmalla, ei rotiskolla.

Taas on vastaajana ihminen, joka ei tiedä, kuinka vähällä ihmisten on tultava toimeen. Eikä käy selitykseksi säästöt, ne on nopeasti kulutettu loppuun kalliissa yhteiskunnassa, ja korkea koulutuskaan ei monen kohdalla ole ollut mahdollista. Monet joutuvat auttamaan vielä opiskelevia tai työttömyyden kanssa painivia lapsiaan. Perinnötkään monen kanssa jakaessa eivät ole suuren suuria.

Mutta sinulle kai tälläinen on vierasta kun lukee kirjoitustasi. Kultalusikka suussa syntyneet eivät ymmärrä ikinä.

4. Tarkenna Vierailija

Olet oikeassa, tänne näköjään kirjoittaa sellaisia ihmisiä, jotka eivät mistään mitään ymmärrä ;).
    Sinä yrität puhua yleisesti, mutta metsään menee.

Ensinnäkin eläkkeelle jääminen ei ole monellekaan valintakysymys ...jos .. vaan se on automaattisesti ... kun.... Hyvin harva voi jatkaa työn tekoa yli 63 tai 65 vuotiaana.
    Tai voihan sitä kuolla pois :rolleyes: ennen eläkeikää, mutta silloin ei saa minkäänlaista eläkettä.

Eläkkeeni on vain 100€ pienempi kuin palkkatulo ennen eläkkeelle jäämistä koska.. takana oli 44 eläkettä kerryttänyttä työvuotta ja olen tehnyt samanaikaisesti kahta (2) työtä yli 15 vuotta. Toisen työn lopetin 59 vuotiaana. Molemmista sain keskivertoa parempaa palkkaa, kiitos työn ohessa tapahtuneen itse maksetun opiskelun.

Oletat, että olen rikkaasta kodista, väärin.
    Minun kaltaisiani 1940-luvulla syrjäisiin korpiin, sotainvaliditorppaan ja isoon lapsikatraaseen syntyneitä, mutta koko ikänsä pääkaupunkiseudulla palkkatyössä elämänsä viettäneitä ihmisiä on hyvin paljon. Olemme ne suuret ikäluokat ja aivan varmasti tunnet minunkaltaisia ihmisiä pilvin pimein.
    Lapsuuskodistani vain sen verran, että nukuin ensi kertaa yksin, sängyssä, 15 vuotiaana piikomispaikassani. Uni ei oikein tullut ensimmäisinä öinä, kun oli tottunut nukkumaan lattialle levitetyillä patjoilla 6 sisaruksen kanssa.

Mutta hyvin nopeasti sitä nuori ihminen tottuu hyvälle, omaan huoneeseen, omaan sänkyyn, sisävessaan ja suihkuun :rolleyes:.

Siinä vajaan 18 hehtaarin tilassa ei kuule ollut paljon jakamista 10 perillisen kesken.
    Annoin oman osuuteni (900€ arvoinen maapala) ilmaiseksi veljelleni.

Meidän sukupolvellamme on ollut kaikki mahdollisuudet elämässä. Työtä oli pilvin pimein ahkeralle ihmiselle 1960-luvulta aina 2000 luvulle saakka. Ja me joilla oli vakituinen työpaikka hyvässä firmassa, emme ole koskaan kohdanneet työttömyyttä. Talous oli turvattu, asunnot on maksettu, kesämökit sun muut hankittu, rintasyöpäkin on selätetty siinä sivussa.

En ole menettänyt omaisuuttani avioerossa koska en ole koskaan mennyt avioon.
    Avoliitossa olen kyllä asunut lähes 30 vuotta, yhden ja saman miehen kanssa hänen kuolemaansa saakka. Toista yhtä rakasta miestä ei ole vielä vastaan kävellyt, enkä tarvitse miestä mihinkään muuhun, joten elelen tyytyväisenä yksin.

On todella outoa, jos aikuisten lasten takia eläkeläiset velkaantuvat.
    Jos eläke on pieni, niin luulisi aikuisten lastenkin sen tajuavan ja kieltäytyvän ottamasta vanhemmaltaan rahaa. Sosiaalihuolto on sitä varten, että sieltä saadaan toimeentulotukea jos tarve vaatii. On käsittämätöntä, jos nuori ihminen tänä päivänä syö oman iäkkään äitinsä tai isänsä velkavankeuteen.

5. No justiinsa Vierailija

6. se rotisko Vierailija

Se on 15 v vanha, mutta on ihan hyvin säilynyt ja on pienet päästöt. On sinä katalysaattori. Ajan sillä niin kauan kuin se kulkee. Mies sitä huoltaa, öljyt vaihtaa yms. Jakohihnankin vaihtaa itse. Tosin sais olla ketjumallia, niin kestäis paremmin. Vuosien varrella on auto kärsinyt ilkivallastakin, mutta aina tullut entistä ehommaksi. Yhden pikku kolarinkin olen sillä ajanut, peili roikkui ja ovi piti vaihtaa, henkilövahinkoja ei tullut, lähti luisuun irtokivien vuoksi.
    Jos ois hienompi uus auto, ei mieheni sitä pystyis itse korjailemaan, koska siinä on niin paljon elektroniikkaa, niissä on enempi semmosia pikkuvikoja, sähkövikoja ja ovetkin menee itekseen lukkoon ja takavalotkaan ei aina pala, jos ei itte sitä laita. Aina läpäissyt katsastuksen, että ei voi väittää, että ois liikenteelle vaarallinen.

7. Tarkenna Vierailija

ei tarvitse puolustella, autosi ei ole rotisko vaikka itse niin ensin sanoit.
    Ihan vaan tiedoksi, että auto ei lähde itsestään luisuun irtokivien(kään) vuoksi.
    Vika on ollut ratin ja penkin välissä, väärä tilannenopeus tien kuntoon nähden, kaasujalan raskaus, väärä ohjausliike, tai väärin tehty jarrutus, valitse syy siitä.
    Kannattaa ymmärtää, että sinä määräät mihin suuntaan auto menee kulloinkin, ei auto itse, niin pysyt paremmin tiellä jatkossa. Ei muuta. Hyvää syksyn jatkoa.

8. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Nyt, kun olen työeläkkeellä noin 45-vuoden työuran jälkeen - niin en voi olla kuin tyytyväinen. Työeläkekertymäni näiltä työvuosilta on ihan kiitettävä.
    Olin laskeskellut ja panostanut siihen, että saan määrätyn summan eläkettä kuukausittain, ja sen myös nyt saan eläketuloa. Menot pienenivät, kun ei tarvitse panostaa rahallisesti enää työssä käyntiin - joten voin sanoa että käteen jäävä rahasumma riittää mainiosti kaikkeen siihen mitä haluan rahalla hankkia.
    Mutta, jos en olisi tehnyt näin pitkää työuraa, eli jos olisi pätkätöitä ja vapaajaksoja ollut, niin eläkkeeni olisi sen mukaisesti myös niukempi.
    Tuli oltua ahkera työssään ja myös kouluttauduttua työn ohessa uusiin ammatteihin hankkimalla uusia valmiuksia ja päivittämällä osaamiseni - ihan omalla kustannuksellani - tietty.
    Nyt voin olla hyvin tyytyväinen eläkkeeni määrään!

9. vielä on jaksettava 3 vuotta ja 4 kk töissä ennen kuin eläkkeelle pääsen.
    Tämän hetkisten laskelmien mukaan työeläke on bruttona 2898€ ja vapaaehtoinen eläke 699€.
    Eiköhän noilla pärjää kun elämiseen menee kaiken kaikkaan vajaat 700€ kk.

Toivotaa,n että en kuole ennen eläkeikää.
    Jos niin kävisi, niin kyllä ketuttaisi ja raskaasti :(.

10. se rotisko Vierailija

Mitäköhän pitää tarkentaa? Tuosta kolarista on aikaa jo 12 v ja sen jälkeen en ole kolaroinut. Se taphtui hiekkatiellä. Yhteen kohtaan olikin yllättäen semmosta isohkoa kivimursketta laitettu, niin lähti sen takia luisuun, en huomannu ajoissa hiljentää. Vauhti oli ihan normaali. Vastaantuleva auto ei sitten yhtään väistänyt, vaikka ois ollu tilaa, kuski jähmettyi ja vapisi miesrukka. Sakot maksoin minä, mun syyhän se tavallaan oli. Itse en ollut moksiskaan.

11. Työelämässä ollessani vaihdoin autoja aina kolmen vuoden välein. Nykyään vaihtoväli on edennyt noin kuuteen vuoteen, mutta ajan kuitenkin ihan hyvillä rotiskoilla:) Nyt tosin hieman vanhemmalla asuntoautolla.

Turha on huudella toisille pienistä vahingoista, karkaa se auto joskus osaajankin käsistä. Ja mistäs sitä paremmin oppii kuin pienestä mokasta. Sitten ei tarvitse edetä niihin suuriin mokiin:)

Eläkkeeni on kohtuullinen, 1700 nettona , vaikka en ihan tappiin työskennellytkään. Asunto on oma ja velaton, samoin mökkikin, tosin ison osan vuodesta vietän hieman etelämmässä rutusakin seurassa.

Mies on ulkoistettu ja uusi ei ole hankintalistalla. Kiitos opiskelun, hyvän työpaikan , ex- miehen ja yhteisten aherrusvuosien olen ihan hyvällä taloudellisella pohjalla. Täytyy kuitenkin sanoa, että pelkästään hyvällä tuurilla ei hyvä taloudellinen pohja ole tullut. Siihen on myös vaadittu hitunen ihan raakaa suunnittelua. Ja tämä on pointti, joka jokaisen naisen tulisi sisäistää: älä pelkästään ajelehdi, vaan uhraa hetki myös tulevaisuutesi suunnitteluun!

Tosin monelle eläkeläiselle em. lause on jo liian myöhäinen:)

12. vierailija Vierailija

818 euroa kuussa, josta ulosottomies vie lähes 100 euroa ja lopulla pitäisi sitten elättää 2 alaikäistä ulkomailla asuvaa lasta. Heidän äitinsä, siis minun lasteni äiti ansaitsee kuukaudessa alle 100 euroa, joten kyllä elämä on melko, hyvin vaikeaa taloudellisesti.

Ulosottomies ilmoitti, että kun lapseni eivät asu Suomessa, ulosotto toteutetaan ja vielä olisi edessä pari vuotta.

Kun kaikki hinnat nousevat, lapset väkisinkin kuluttavat enemmän vuosi vuodelta, niin tulot eivät nouse mihinkään, eli saa nähdä milloin tulee se päivä, että pakolliset menot ylittävät tulot ja silloinhan tässä ei ole enää mitään tehtävissä.

13. vierailija Vierailija

Maksa nyt ensin vuokrasi, sähkösi ne maksamattomat laskut ja vasta sitten muut menot. Tuo, että lapsesi äiti ansaistee 100€ ei kerro mitään rahan riittävyydestä. 100€ voi olla iso summa joissakin maissa.
    Ne joille olet valkaa ja joita rahoja ulosotto nyt karhuaa ovat jonkun toisen rahoja, joita et ole antanut heille ajallaan, joten totta kai toisten rahat kuuluu maksaa takaisin. Mieluiten ajallaan. Tarvitsevat hekin rahansa. Jos olisit maksanut ajallaan olisi takaisin karhuttava summakin pienempi nyt.

Tosi ei ihminen aina toimi viisaasti, mutta kaksi vuotta "velkavankeutta" tuntuu kuitenkin aika pieneltä. Moni on joutunut isompaankin velkakierteeseen ja maksaa siitä kymmenennkin vuotta.

14. vierailija Vierailija

Miten tällainen tilanne on ylipäätään mahdollinen? Eläkkeellä oleva mies jolla on alaikäisiä lapsia ja vaimo (ilmeisesti x paikasta). Mikä ihme miehiä vaivaa????

15. vierailija Vierailija

Mistä päättelit että on eläkkeellä?

16. vierailija Vierailija

818€ kuussa, eläke? Totta voihan se olla myös työttömyyskorvausta kaikkine lisineen. Mutta jos ei ole ollut edellytyksiä kuin elättää itsensä niin miksi lapsia ja puoliso???? Olisi tullut halvemmaksi vain katsoa kauempaa kun kokasta.

17. vierailija Vierailija

Totta...toisaalta ihminen ei aina toimi viisaasti. Monesti se on loppupeleissä hyväkin ettei toimi. Ja köyhälläkin on tarve ja onneksi oikeus saada arjessaan elää rakastettuna ja rakastaa. Eli perustaa vaikka perhe. Mikä lie sitten saanut tämän perheen (jäämään) erilleen, eri maihin, on eri juttu. Rakastaa voi silti ja pyrkiä huolehtimaan omistaan, kuten tämä (olletikin) mies.
    Mutta ainakin nyt ja tässä tilanteessa on hyvä hoitaa akuutti tilanne viisasti eikä antautua hätäännyksen valtaan... tai muiden syyttelyyn. Ihan vain siksi, että se ei tuossa tilanteessa auta. Ennemminkin kannattaa katsoa uteliaasti ja toiveikkaasti siihen kahden vuoden päähän jolloin velka on maksettu ja suhtautua tyyneesti niihin päiviin jolloin oma tilanne stressaa. Nekin päivät menevät ohi jos ei ruoki huonoa olotilaa. Antaa niiden tulla...ja mennä. Ja itseään kannattaa kehua ja olla kiitollinen vaikkapa siitä, että on perhe jonka puolesta ponnistaa <3 Tulevaisuus voi olla hyvinkin hyvä kunhan lapset kasvavat ja pääsevät omilleen.

Ja tulipa mieleeni, että jos on vanhuuseläke, niin silloinhan saa tehdä töitä, jos jaksaa ja sellaista saa. Sairaseläkkeellä, vai oliko se kuntoutuseläkkeellä, siinäkin saa ansaita tietääkseni jotain summia, mutta kannattaa ottaa selvää KELASTA onko näin ja mitä ehtoja siinä on.
    Jos on tukien varassa, niin sitten asia on jo monimutkaisempi ja kinkkisempi. mutta onneksi on tuo maksusuunnitelma ja tieto, että asia on kunnossa kahden vuoden maksamisella.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri