Paljonko tarvisi olla lihaa koiran riisiannoksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sikke1

Aktiivinen jäsen
17.08.2004
4 133
0
36
Meillä koira on syönyt pää-asiassa koiran kuivanappuloita (Pedigree). Välillä on saanut vähän kotiruokaakin. Kävimme eilen eläinlääkärissä, kun koiran silmät ovat tulehtuneet. Lääkäri epäili allergiaa ja käski lopettamaan edellä mainitut ruoat. Käski antamaan vain riisiä, johon sekoitetaan raakaa jauhelihaa sekä piimää.
Mietinkin minkä verran pitäisi antaa jauhelihaa, kun tähän asti olen laittanut vain mutu tuntumalla. Koiralla on ikää pian 2 v ja painoa 5 kg.

[QUOTE="Tiina";29682876]Hei, tutkisin myytävien koiranmakkaroiden tuoteselosteista "lihapitoisuuksia" ja soveltaisin sitä koiran ikään ja painoon.[/QUOTE]
Tarvii varmaankin tehdä näin.

Kai jotain lisäravinnettakin koiralle annat, tuosta dieetistä kun se ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita? Muutenkin kummallinen dieetti, jos ihan tavallista sika-nautaa koiralle annat. Aika monta mahdollista allergeeniä nimittäin tuossakin ruokavaliossa.

Itse olisin ensi alkuun koittanut vaan vaihtaa johonkin laadukkaampaan eläinkaupan nappulaan. Tuo Pedigree on ihan hirveää kuraa, sitä ei pitäisi syöttää millekään koiralle ainakaan säännöllisesti. Ja sitten jos se ei olisi auttanut, kokeilisin eliminaatiodieettiä, mutta en kyllä tuon eläinlääkärin ohjeilla. Oliko se joku lehmälääkäri?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Koirat ei tarvitse kasvisruokaa.

Kyllä itse asiassa tarvitsee(ei viljoja)

Enkä antaisi mitään koiranmakkaraa, vaan ihan ehtaa lihaa, jota saa kyllä pakasteena vaikka mitä sorttia. Annostukseen en osaa sanoa mitään, kun itsellä isompi koira.

Alkuperäinen kirjoittaja Höh...;29687436:
Mikä niissä Pedigreissä tekee niistä kuraa? Siis niinkuin oikeesti oikeesti? Vs. eläinkaupan ruoka.

Pedigree sisältää on lähinnä viljaseosta. Nappuloissa on vaan 4 % nimissä mainittua lihaa, sekalaisia teurasjätteitä eli eläinperäisiä tuotteita lisäksi n. 15 %. 80 % erilaisia viljoja. Sisällysluettelosta raaka-aineet eivät selviä, koska jo kotisivujensakin mukaan sisältö riippuu teurasjätteiden saatavuudesta. Aivan mahdoton vaihtoehto siis allergiselle tai herkälle koiralle, koska koostumus vaihtelee eikä sitä ilmoiteta. Eikä terve koirakaan voi hyvin 80 % viljaa sisältävällä ruualla.

Eläinkaupan super premium nappuloissa onkin sitten lihaa 45-70 % eli ihan eri luokkaa. Sisällysluettelosta selviää valmistusaineen ja jos koiralleen sopivan nappulan löytää, niin tietää että seuraava säkkikin sopii. Tietysti viljaa on näissäkin nappuloissa, mutta itse en näe sitä ongelmana terveelle koiralle, kunhan lihaakin on riittävästi.

Vai että ihan super premium-nappuloita :D eiköhän ne halvemmatkin normiruuat koirille riitä.

Ihan perusruokaa ne super premium -nappulat on, ei eläinkaupoissa ole juuri muita myynnissäkään. 80 % viljaa sisältävää markettimoskaa ei kukaan kunnollinen koiranomistaja koiralleen syötä.

Ja itse asiassa ne eläinkaupan nappulat taitaa olla halvempia kuin joku Pedigree, joka satsaa raaka-aineiden sijassa kyllä markkinointiin. Super premium -nappuloiden kilohinta on 3-5 € ja aloittajan koira söisi niin max 100 g päivässä. Onpa kallista, ihan 0,30 - 0,50 € pitäisi satsata koiranruokintaan päivittäin!

Tepadjilta olisi mielenkiintoista kuulla, miten käytännössä keskikokoinen koira raakaruokitaan alle eurolla päivässä.

Yhteistyössä